Jump to content

Pansarmuseet i Axvall


Johan ES

Recommended Posts

Jag och några vänner ämnar besöka Axvalla Pansarmuseum söndagen den 1/8 (det är imorgon) och undrar om det är något speciellt man ska titta efter? Vad jag har förstått förvaras The Swedes lilla projekt på området. Är det möjligt att ta sig en titt på vagnen? Finns det några andra vagnar som t ex väntar på att komma in i museet som kan vara värt att få titta på? Undanställda prototyp vagnar?

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

skall tydligen stå en 9040 prototyp där uppe också....

 

Gillade mest att kolla in prototypvagnarna för BKV 1, Strv103 och 105..

 

Det bästa med förra resan dit var att man hade med sig en som verkligen kunde svara på de flesta frågorna man hade om vagnarna..... Nämligen Swede.. :P

Link to comment
Share on other sites

Är det tillåtet att klättra på och inuti vagnarna?

 

Står samtliga vagnar inomhus?

 

/Johan ES

Klättra på vagnarna är tillåtet....dock inte gå in i vagnarna. Man kan dock få kliva in om man frågar personalen.

 

Vagnarna står inomhus...Trångt som fanken så det är svårt att få till bra helbilder på vagnarna om man vill fotografera.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

Vad är det modernaste de har när det gäller stridsvagnar, både svenskt och utländskt?

 

/Johan ES

Sist jag var där så stog det en Leo 1 eller 2 prototyp utanför under pressening som skulle in i museét. Jag vet dock inte om denna har kommit in ännu...

 

Skicka ett mess till Swede och fråga honom.... han vet mycket mer om vad som försigår på Axvall pansar museum.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

Är det tillåtet att klättra på och inuti vagnarna?

 

Står samtliga vagnar inomhus?

 

/Johan ES

Klättra på vagnarna är tillåtet....dock inte gå in i vagnarna. Man kan dock få kliva in om man frågar personalen.

/JBP

Även jag och lite annat löst folk var där idag. Det är big NONO på att klättra även utanpå vagnarna nu, nya bestämmelser.

 

:) xteam

 

EDIT:Punkter är bra.

Edited by xteam
Link to comment
Share on other sites

Jag har varit där varje sommar de senaste 3-4 åren och har både varit utanpå och innanpå ;) , sköter man det är det ingen som märker något.

Var där för 2 veckor sedan, och någon prototyp till strf 90 såg jag inte, men jag tror hallen med KPbilarna var stängd ( den kanske står där) för jag såg inga i år :) .

Ute på gården står det en Pbv 301, förserievagn Leopard 2 ( i vanligt stål), Strv 103 och en Glufs-glufs.....

Link to comment
Share on other sites

Prototyp på 9040 samt Bgbv90 står i samma lokal som the Swede's PBV302H/UDES08. Jag var och klängde ganska rejält på dom idag.(Med godkännande givetvis)

 

Förbudet mot att klättra på vagnarna är nytt för i år och kanske har tillkommit p.g.a :

Jag har varit där varje sommar de senaste 3-4 åren och har både varit utanpå och innanpå  , sköter man det är det ingen som märker något.
Kanske??

 

:) xteam

Link to comment
Share on other sites

Det är helt korrekt som Xteam skriver.

Man får INTE klättra på några vagnar. Tidigare fick barn klättra runt på bl.a Strv m/21 men efter att någon/några bl.a. nästan slitit loss ksp-fästet på Strv m/21 samt skyttens riktdon på en Ikv 91 är det helt förbjudet.

Man får fortfarande gå mellan vagnarna men det är luta sig in som gäller.

 

I det bortersta garaget står en ledningsvariant av KP-bil, en sjv-KP, en Bgbv 81, en Strf9040 prototyp, en Bgbv 90 prototyp, en israelisk RAM minskyddad pansarbil samt "min" pbv 302H.

Utanför står en T-55 "cutaway", en tidig Bv206S "Skalman", Glufs-glufs, Leo2 prototyp, en 10,5 cm fältkanon samt en Strv 103C.

Det står även en Pbv 301 på gräsmattan, den får man klättra runt i.

 

The Swede :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Var ett mycket givande besök. Tyvärr missade jag The Swedes vagn. För övrigt var det bl a första gången jag fick se en strf 90 på riktigt nära håll. För er som inte har varit där kan jag starkt rekommendera Axvalla Pansarmuseum.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

T-55an har stått under en pressenning bortanför avspärrningsbandet men är nu framdragen och står precis bakom Leo2 prototypen.

 

Sen är det ingen skrothög utan ett mycket fint renoveringsprojekt. ;)

 

The Swede :banana

 

EDIT.

T-55an står naturligtvis längst bort i raden.

 

Leo2

10,5 cm fälthaubits

Glufs-glufs

Skalman

T-55

Link to comment
Share on other sites

Var ett mycket givande besök. Tyvärr missade jag The Swedes vagn. För övrigt var det bl a första gången jag fick se en strf 90 på riktigt nära håll. För er som inte har varit där kan jag starkt rekommendera Axvalla Pansarmuseum.

 

/Johan ES

Hur kunde du missa min vagn om du såg strf90? Dom står ju i samma garage.

Min vagn står mitt emot prototypen till bgbv 90.

 

The Swede :banana

Link to comment
Share on other sites

Såg bara Leo 2 protypen, Glufs-glufs och en bandvagn under en pressenning, måste kommit fram efter det att jag var där.

 

Jaja, om du ger mig en åktur i den när den är frädig "skrotad" så kan jag kalla den för vad du vill. :P

Link to comment
Share on other sites

:unsure::wub::wub::wub:

 

Råkade vara där samtidigt som xteam o några fler igår.

Tog mig en rejäl titt på 9040-prototypen. Mycket intressanta ändringar som gjorts till den skarpa versionen. Bla fästet till förarluckan o diverse stoltest.

The Swede's 302:a var faktiskt i bättre skick än man anar på bilderna. Kan bli riktigt skoj den dagen det projektet sätter igång på allvar.

 

Dagens tips: Ta INTE på dig byxor av lite dyrare modell när du går på pansarmuseum. Och nej, jag klättrade inte i några vagnar förutom en efter uttrycklig tillåtelse av behörig person!!!

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer nog.. Ser ut att vara en Tjeckisk T55AM2B Kladivo, känns igen på tilläggspansaret på tornfronten och den laseravståndsmätare som givit dess namn, Kladivo, placerad ovanför eldröret. Vet att även Polen tillverkade samma modell..

 

/Håkan (Som var på Axvall förra torsdagen men inte såg skogen för alla träden.)

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

När jag var där stampade jag fortfrande runt i gröna kläder och fick således privilegiet att klämma/klättra/känna/sitta hur mycket vi ville i samtliga fordon. Och efter noggrant övervägande kom vi fram till att T-34 var trängst och att man inte vill fastna med en arm i T-72:s laddmekanism.

Iof såg jag ingen strf 90 prototyp eller ngn T-55. Dock så stod det ngt Leo monster under en presenning.

 

Strvkomp

Link to comment
Share on other sites

hmm :rocketl: skäms nästan att säga det....tog en sväng till Axvall idag - kom fram strax efter 1400 så att jag hade gott om tid till stängning 1600.

MEN jag hade dock glömt att kolla öppettiderna för Augusti :Malaj: .

Så det var stängt....som tur är så har man en bränslesnål bil ( bor i Göteborg).

Link to comment
Share on other sites

  • henke unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...