Jump to content

Pansarmuseet i Axvall

Recommended Posts

• Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Idag är sorg!

Från pansarmuseets hemsida:

Beslut om flytt har fattats!

Riksdagen har fattat beslut om överflyttning av verksamheten till ett fordonsmuseum, blandat pansrade och icke pansrade fordon i Strängnäs. Det nya museet skall inte heta Pansarmuseet.

2008 är sista året som vi enl nu föreliggande plan kommer att ha öppet. Redan under våren kommer överflyttning av materiel som finns i förråd att ske till Strängnäs och den stora flytten av utställningen under hösten. Det innebär att vi har öppet t o m augusti för besökare och avslutar med 39 år i Axvall.

Det nya museet skall sen öppna 2010, Det har redan hörts röster från besökare om att fortsätta ett år till här i stället för att inget skall kunna visas under ett år. Som vanligt är det säkert en kostnadsfråga, förhyrning av lokaler på flera platser och ytterligare personal. Vi återkommer med detta, men tv gäller planen enligt ovan.

http://www.pansarmuseet.se/

Det är väl bara att hoppas att dom lyckas få till något bra i Strängnäs men personligen tycker jag att det suger fett. :D

The Swede

Idag är sorg!

Från pansarmuseets hemsida:

Beslut om flytt har fattats!

Riksdagen har fattat beslut om överflyttning av verksamheten till ett fordonsmuseum, blandat pansrade och icke pansrade fordon i Strängnäs. Det nya museet skall inte heta Pansarmuseet.

2008 är sista året som vi enl nu föreliggande plan kommer att ha öppet. Redan under våren kommer överflyttning av materiel som finns i förråd att ske till Strängnäs och den stora flytten av utställningen under hösten. Det innebär att vi har öppet t o m augusti för besökare och avslutar med 39 år i Axvall.

Det nya museet skall sen öppna 2010, Det har redan hörts röster från besökare om att fortsätta ett år till här i stället för att inget skall kunna visas under ett år. Som vanligt är det säkert en kostnadsfråga, förhyrning av lokaler på flera platser och ytterligare personal. Vi återkommer med detta, men tv gäller planen enligt ovan.

Det är väl bara att hoppas att dom lyckas få till något bra i Strängnäs men personligen tycker jag att det suger fett. :)

The Swede

Jävligt surt för en del, typ Ni som renoverar testvagnen all heder, men personligen blir det spännande att få tillbaka lite till Stränkan efter att P10 försvann.

Nu blir det förmodligen ett och annat varv ner till motorområdet under förutsättning att tjejens hundar behöver en promenix och skjutbaneskogen är ju sååå pitoresk, men se vad som fanns på vägen :)

swede, vet du om detta innebär att alla utländska vagnar försvinner?

Ja, till Strängnäs.

Det rykte som florerade tidigare om att endast linjevagnar, dvs de som ingått i svensk krigsorganisation, skulle bevaras är falskt.

Hela samlingen kommer att bevaras, med undantag för vissa dubletter motsv. som blir när man slår ihop samlingen med Strängnäs egen samling.

Man behöver kanske inte fyra likadana vagnar och därför kan några vagnar komma att säljas eller skrotas men det ska som jag förstått det endast gälla när det finns dubletter.

The Swede :)

ok, det var det jag undrade..

tycker det är förbannat trist om jag skall vara ärlig..

tycker HELA området i Axvall borde omvandlas till militärmuseum istället.

så skulle de ju kunnat ha massor av utrymmen och en del utomhus utställningar, åtminstone sommartid.

men men, blir säkert bra i strängnäs också..

detta påverkar inte erat projekt på något sätt va?

förutom att ni antagligen får flytta upp renoveringsverksamheten till strängnäs om ni inte hunnit klart då?

Edited by Skuggan
detta påverkar inte erat projekt på något sätt va?

förutom att ni antagligen får flytta upp renoveringsverksamheten till strängnäs om ni inte hunnit klart då?

En inte obetydlig logistisk fråga om man bor nära Axvall...

Fast det är ju ett år kvar. Iofs inte så kul att slita på fritiden för att se den färdiga skapelsen släpas upp till Sörmland.

Kräv att få banda upp :)

• 1 month later...

Är sista ordet sagt eller kommer såpan att fortsätta?

Den text från pansarmuseets hemsida som jag citerade ovan har blivit lite modifierad:

Beslut om flytt har fattats?

Christian Braunstein, SFHM uppger att Riksdagen har fattat beslut om överflyttning av verksamheten till ett fordonsmuseum, blandat pansrade och icke pansrade fordon i Strängnäs. Det nya museet skall inte heta Pansarmuseet.

Något officiellt meddelande har inte anlänt hit eller till regementet P 4 som har tillsynen över museet. Det finns inget heller på riksdagens hemsida att beslut tagits.

Veckan före påsk fanns fortfarande ingen mark anskaffad i Strängnäs för nya museibyggnaden. Om kommunen skaffar mark, uppgav ansvarig tjänsteman att byggstart kanske kan ske i höst.

Det nya museet avses öppna 2010. Det har redan hörts röster från besökare om att fortsätta ett år till här i stället för att inget skall kunna visas under ett år. Som vanligt är det säkert en kostnadsfråga, förhyrning av lokaler på flera platser och ytterligare personal. Vi återkommer med detta, men tv gäller planen enligt ovan.

Då kan vi slutligen ta bort frågetecknen i denna affären.

Det stora problemet och anledningen till alla missförstånd är att HKV "glömt" att ange C P4 och Pansarmuseet som mottagare på sändlistan i detta ärende.

Det har fått som resultat att C P4 levt i förvissningen om att ÖB tidigare order fortfarande gällde och att C P4 fortfarande var huvudman för museet.

Ute i Axvall har man endast fått andrahandsuppgifter och rykten.

Det är nu utklarat vad som gäller och under våren kommer man att börja flytta upp sådant som är förrådsställt och som inte visas.

Efter sommaren kommer övriga samlingen att börja flyttas.

The Swede :lol:

• 3 months later...

Skall nästa vecka ta den sista turen??!!! till Pansarmuseet i Axvall. Tråkigt att det snart är slut! ;-)

Läste i tråden om SPHF att de skulle ha årsmöte och "angående aktiviteter på Axvall". Kommer det bli någon officiell avslutningscermoni när Museet stängs för gott där allmänheten är välkommen?

Om det stänger nu till hösten så kommer det bli någon form av uppvisning, att SPHF kommer vara där innebär inte att allmänheten utestängs.

Det är ännu inte helt klart om det kommer att stänga i höst, man jobbar för att museet ska drivas vidare ett år till för att samlingen ska kunna visas så länge som möjligt.

The Swede :baskerPa:

Låter ju jättebra! Hoppas verkligen det museet kan drivas vidare tills det nya öppnas. Även om det blir med minskad park av vagnar så är Axvall och Pansarmuseet synonymt och en tur dit per år har jag gjort under ett många år.

• 4 weeks later...

Senaste nytt från Axvall:

Fortsatt öppet

Förseningar i Strängnäs gör att Pansarmuseet kommer att fortsätta här under hösten som vanligt. I oktober kommer slutligt besked att tas.

En ändring blir att förbilliga verksamheten med vinterstängning från ungf mitten av oktober t o m mitten av april. Exakt datum kommer att anges här.

Under den tiden brukar komma ungf halva besökssiffran för juli men det kostar ca 500 000 att värma upp lokalerna. Vi räknar med att spara ca 60% av nuvarande budget på detta.

• 2 weeks later...

Pust, stånk, stön.

Fan vad det är jobbigt att sitta och köra pbv en hel dag, för att inte tala om hur jobbigt det är att snacka pansar en hel helg.

Nä, jag luras bara. Jag hade skitkul i helgen, dels med förevisningen på Axvall och dels med SPHF årsmöte.

Det finns ett litet bildreportage om förevisningen på Axvall på Plastic Warfare

_DSC8868.jpg

The Swede :unsure:

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Senaste nytt om museet:

Vi har öppet oktober månad ut på de vanliga tiderna, dvs tisdag-onsdag 0900-1500. Därefter blir det stängt till slutet av april. Öppning sker igen den 29 kl 0900-1500. Under denna tid som museet är stängt kan inga telefonsamtal besvaras. Svar på e-mail kan påräknas inom veckan. Inga besök på beställda tider kan göras då museet inte kommer att värmas upp.

Nästa år firar museet 40 år vilket kommer att firas på lämpligt sätt.

Känns skönt mitt i alltihop att man fick vara kvar åtminstone ett år till, hellre det än att allt skulle vara helt igenbommat ett antal år tills det är färdigt i Strängnäs.

Förhoppningsvis innebär detta även att vi hinner bli färdiga så att jag kan få lämna över vagnen till Per-Åke som jag sagt.

The Swede :baskerPa:

• 10 months later...

Nu på lördag, den 22/8 firar pansarmuseet 40 år.

Det kommer att vara köruppvisningar kl. 11.00 och 14.00

Jag kommer att deltaga som förare på pbv 302.

Den 31/8 stänger museet och flytten till Strängnäs påbörjas sedan under september månad.

Detta är sista chansen att se samlingen på några år innan det blir färdigt i Strängnäs.

Jag kan inte lova vackert väder men jag kan lova en trevlig dag.

Be there!

Lite småtråkigt att dom ska flytta men det blir det väl ännu mer fordon nu när alla ska vara på samma museum. Hoppas bara inte dom gör pannkaka av museet som dom mer eller mindre gjort med armémuseet .

Hur går det med ditt projekt Swede? Sitter som på nålar av att få se vagnen färdig

Edited by 2Peter2
Nu på lördag, den 22/8 firar pansarmuseet 40 år.

Det kommer att vara köruppvisningar kl. 11.00 och 14.00

Jag kommer att deltaga som förare på pbv 302.

Den 31/8 stänger museet och flytten till Strängnäs påbörjas sedan under september månad.

Detta är sista chansen att se samlingen på några år innan det blir färdigt i Strängnäs.

Jag kan inte lova vackert väder men jag kan lova en trevlig dag.

Be there!

The Swede :rolleyes:

Det kan komma en del folk från ett museum lite längre söderut... :lol:

• henke unpinned this topic