Jump to content

Pansarmuseet i Axvall

Recommended Posts

• Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För mig är det en bit att åka..undrar om dom har en Brobandvagn 971 där?? som varit där såg ni nån och isånt fall om det finns någe bilder på den skulle vilja se hur den ser ut inuti..men dom kanche bara ahar pansar frm men stor kanon där... :tveka:

Dom har inga vagnar som fortfarande är i tjänst vilket innebär att det INTE finns någon brobandvagn 971.

En brobandvagn 941 samt en b-kan 1C är på väg men det finns just nu ingen plats för dom.

The Swede :baskerPa:

• 2 months later...

Lite nyheter från Axvall.

För det första har dom ny adress till sin hemsida: http://www.pansarmuseet.se/

Nästa nyhet är att dom nu släpat in T-55an och Skalman så att dom står inomhus.

Strv 103D är på väg inom kort, detta innebär dock att min vagn har fått flytta på sig och står numera utomhus under en pressening.

Det är även en bandkanon på väg men var dom ska ställa den visste inte Per-Åke.

Det behövs mycket mer utrymme för att få plats med allt på ett vettigt sätt.

Många av de motorer och växellådor som förut stog i utställningshallarna är nu undanflyttade till ett stängt utrymme.

Per-Åke har en idé om att skapa en speciell motor/tillbehörshall när och om dom får mer utrymme, det låter som en bra idé, då blir det lite mer plats runt vagnarna inne i utställningshallarna.

Till er som vill stödja museét tipsar jag om föreningen Pansarmusei vänner.

Årsavgiften är 50:- vilket de flesta borde ha råd med.

Länk finns på Pansarmuseets hemsida.

The Swede :winner:

• 4 weeks later...

Bandkanonen har nu anlänt till museet och om jag förstått det hela rätt även Strv 103D.

Museet har haft sin 400.000:e besökare som firades med bl.a en körlektion i Ikv 91.

Läs mer på museets hemsida, länk finns i mitt inlägg ovan.

The Swede :huh:

Strv103D? Vad skiljer från 103C?

Från pansarmuseets hemsida:

Utöver det som ingår på 103 C finns IRV utrustning mm. Den är dessutom utrustad för fjärrstyrning med flera TV-kameror för körning fram- och bakåt, skjutning.

@Strix.

Ingen aning.

The Swede :baskerFN:

• 1 year later...

jag skrämmer liv i en gammal men viktig tråd.

Axvall är trevligt och intressant som det är.

Men jag funderar om det finns särskilda dagar (under sommaren) som man kan komma upp och få lyssna på något/några fordon, Det är mäktigt vrål från dessa underbara tingestar

Frågan kanske bäst lämpar sig mot The Swede som jag inbillar mig har känningar uppe på Axvall

Vad jag vet har dom inga speciella dagar när dom kör med några fordon.

Det finns enstaka vagnar som används, dels i förevisningssyfte och dels för att rangera andra vagnar men som sagt, inget schemalagt.

• BlåGul -1
Vad jag vet har dom inga speciella dagar när dom kör med några fordon.

Det finns enstaka vagnar som används, dels i förevisningssyfte och dels för att rangera andra vagnar men som sagt, inget schemalagt.

Sedan är ju frågan när det blir dags att åka till Strängnäs istället för Axvall.

Om man ska tro på vad som skrivs i den lokala morgontidningen så är man redo att sätta spaden i marken i Strängnäs.

Under förra veckan fick Skövde kommun ett uppmanande där de skulle besvara 7 frågor inom några veckor för att avgöra om det ens finns möjlighet att istället flytta muséet till Skövde... Får se vart detta slutar.

//Y

Pansarmuseet uppdaterar fortlöpande på sin hemsida http://www.pansarmuseet.se

Klicka på länken "På gång"

Vad gäller Strängnäs så är det väl så att dom jobbar väldigt aktivt för en flytt dit men inget är klart på långa vägar vad än Stefan Karlsson tycker. http://www.pansarmuseum.se

Personligen hoppas jag att museet flyttas till Skövde.

The Swede 0:)

Jag var och besökte museet för något år sedan. Det som slog mig är att detta är faktiskt en unik samling pansarfordon med att antal vagnar som bara finns i ett exemplar. Enligt deras hemsida är det också världens femte (!) största pansarmuseum. Dock är lokalerna undermåliga, för att inte säga bedrövliga. Vagnarna står så tätt att man inte kan se hela vagnen, än mindre kommer vagnarna till sin rätt när man inte får wow-känslan över hur mäktiga de är.

Om museet kunde omlokalisera till bättre lokaler och få en bättre hemsida skulle antalet besökare öka markant tror jag. Men det är väl som allting annat, en kostnadsfråga. Vem har ansvaret för museet - staten eller en intresseförening?

Skulle gärna se ett museum i stil med Imperial War Museum i London

Problemet är kanske att krig rimmar illa i sverige. Men visst behöver dom nya lokaler, om dom fortfarande står i dom lokaler dom gjorde i början på 90 talet. Att ställa ut vagnarna i sitt rätta element med uniformerade dockor etc skulle nog vara trevligt. Hmm finns inga nerlagda flygfält i närheten, med tomma hangarer tex? :P

• 1 year later...

Lite nytt på gång till Axvall:

Enligt skrivelse skall, förhoppningsvis före sommaren, tillföras två st pbv 302 varav en körvagn, en pbv 3021 stridsledning, en pbv 501 och en pbv 5011. Samtidigt skall den BMP-1 PB som använts för försök före anskaffningen av pbv 501-serien utgå (skrot förmodligen). En Ferret Mk II har angetts vara på väg från England, vitmålad och utseende som de Ferret som svenska FN-bataljonerna på Cypern använde på första delen av 60-talet.

http://www.pansarmuseet.se/

The Swede :D

• 2 months later...

Pebborna har nu kommit till museet, både 302:orna och 501:an.

Den 501-prototyp dom hade där sen innan är utbaxad i väntan på skrotning.

P4 kommer att ha sin regementsdag i Axvall i år, den 29/9.

Då kommer det även att finnas tillfälle till att se en del gamla vagnar rulla.

Mer info på museets hemsida: http://www.pansarmuseet.se/

The Swede :D

Det verkar som att Axvalls saga snart är all.

I senaste numret av SPHF tidning Pansar skriver 1. försvarsantikvarie C Braunstein om museets framtid.

Enligt den artiklen är det beslutat att museet ska flyttas till Strängnäs för att där ombildas till ett fordonsmuseum genom hopslagning av pansarmuseet och hjulfordonsmuseet.

Tidsplanen liger preliminärt som följer:

Våren 2008: Bygget av det nya museet påbörjas.

Våren 2009: Inflyttning.

Sommaren 2010: Formell invigning av det nya museet.

Målsättningen för Axvall är att man håller öppet hela 2007 och troligtvis sommaren 2008.

Vad gäller samlingen och rykten om ev. utgallring/skrotning/försäljning av vissa fordon så säger Braunstein att det inte kommer att ske.

"Samlingen är på många sätt världsunik och strävan är därför att hålla den intakt."

Jag kan bara hoppas att detta blir bra och att dom inte tagit sig vatten över huvudet.

Fan, nu får man ju flytta tillbaka till Mälardalen igen så man inte har så långt till museet. >:-(

• 3 months later...
jag skrämmer liv i en gammal men viktig tråd.

Axvall är trevligt och intressant som det är.

Men jag funderar om det finns särskilda dagar (under sommaren) som man kan komma upp och få lyssna på något/några fordon, Det är mäktigt vrål från dessa underbara tingestar

Frågan kanske bäst lämpar sig mot The Swede som jag inbillar mig har känningar uppe på Axvall

Lyfter en gammal fråga som blivit aktuell.

I lördags högtidlighöll P4 kamratförening regementets högtidsdag och i samband med det hade vi en liten fordonsförevisning vid museet.

Detta kommer museet att fortsätta med vilket innebär att det under nästa sommar kommer att bli förevisningar av diverse fordon vid två till tre tillfällen.

Inga exakta datum är spikade än men håll utkik på museets hemsida framåt våren/ sommaren.

The Swede :rockon:

Ambitionsnivån angående förevisningskörningar har tydligen ökat sen i lördags.

Det skedde totalt tre köruppvisningar med strv m/37, m/40K, pbv 302, ikv 91 och strv 103D. Resultatet av detta blev så lyckat att vi planerar att ha någon kördag i månaden under nästa år och vi skall försöka ha minst en varje vecka under juli.

http://www.pansarmuseet.se/

Klicka vidare på "nyheter"

The Swede :rolleyes:

• 4 weeks later...

När jag lumpade 93-94 tillhörde jag PaC/8 där vi gjorde försök med pbv 90 som det hette då.

Då hade vi 2 st försöksvagnar 90-40 och en e-strid som vi svetsa på en kanon atrapp på.

Det fans även en Norgevagn en luftvärnsvagn en bergarvagn och en serievagn som modifierades då och då.

Kan det vara en av dessa försöksvagnar som är på axvall?

Har den någon nummerskylt kvar och vad är det för nummer isåfall?

mvh Peter.

Skyttevagnen har regnummer 204796 och bärgaren 204797.

Sen finns det även en prototyp av stri-vagnen med regnummer 204799 men den har inte kommit till Axvall.

The Swede :baskerPa:

Har kollat på kort från lumpen och den ena vagnen är den ni har på axvall med nr:204796 (fan vad kul nu måste jag till axvall och kolla på den).

Bärgaren är samma också med nr:204797.

Sen den här stri-vagnen med nr:204799 vad är skilnaden på den och den med nr:204796 för på mina kort så har den ena av våra skyttevagnar samma nr (kanske ombyggd effter min värnplikt?).

Sen hade vi en eldledningsvagn som vi svetsa på en kanonatrapp på den hade nr:204798 och serievagnen hade nr:140004.

mvh Peter.

• 1 month later...
Enligt en Hollänsk kompis som jag besökte museet tillsammans med i fredags ska det visst vara en tjeckisk variant.

Exakt vad vet jag dock inte.

The Swede :rockon:

Inte för att skryta men jag har en kompis som har en T55 i sitt garage och den är körduglig! Men han kör bara om det är något speciellt.Som ett brudpar som ville föreviga sig på kort åkande på vangnen och har varit med en gång när han startade och det kan jag säga att det blev en rökridå som heter duga.Det är en Polsk vagn enligt Micke

Den finns i mellan Uddevalla och Munkedal

• 1 month later...
  • henke unpinned this topic