Jump to content

Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203

Tompa

Recommended Posts

PaTgb203 är främst avsedd för utlandsstyrkan.

Den används på försök av Livgardet för bl.a. stadsskytte.

De befattningar som finns är:

Förare

Skytt

Vagnchef

Dessutom har man en pansarskyttegrupp i bakskåpet.

The Swede

Tja Tompa, rätt populär vagn framförallt för utlandstjänst, används av nedanstånde länder i alla modeller:

"In service with Finland (500 plus), Ireland (2), Norway (80), Sweden (31 plus, 104 on order) and Netherlands 92 (72 Army and 20 Marines)."

48098.jpg

Tha Swede eller nån annan som kan ta FMV i försvar. Hur kommer det sig att det inte duger med ett sånt här torn med en hederlig 12.7:a. Jag tänker väl främst på att Pbv 302 tornet dem slänger på PaTgb203 tar bort utrymme för personal eller plats för extrautrustning. Enligt

http://www.mss.mil.se/index.php?c=news&id=5486

så tycker jag det närmast framgår som om Pbv 302-tornet är nån budgetlösning snarare än nåt annat.

"Tornets placering, en bit bakom centrum på bilen innebär en begränsning vid korta skjutavstånd, till exempel vid en sammanstöt/självförsvar. Akan kan inte verka 55m framför bilen om inte föraren vrider upp bilen mot angriparen.

Placeringen av tornet har inneburit en del problem bland annat att det är problem att genomföra batterivård. Tornet sitter i vägen vilket innebär stora problem att lyfta ut och rengöra batterierna. Vill det sig illa och bilen välter och skytten har tornet riktat mot klockan tre kan det ta tid för skytten att nödutrymma. Framför allt behöver han hjälp med att skruva bort ett galler så att han kan utrymma bakåt. Frågan är om det finns tid för detta vid en kärv situation."

Dom problemen har du oavsett vilken vapenhuv du sätter dit.

Anledningen till att man valde vapenhuvar från Pbv302 var väl att man har en massa över nu när Pbv302 börjar fasas ut.

Personligen skulle jag hellre sitta med en 20mm i en ordentlig vapenhuv än med en 12,7 i nån halvöppen plåtvariant.

The Swede

Men å andra sidan är varken Norges 12.7 torn på deras XA-186

186-1.jpg

eller bilden på UN-vagnen ovan speciellt halvöppna. Den norska vagnen kan tydligen skjuta HE från sina rökkastare också. Säkert mysigt om Sergei, Ivan o Vladimir dyker upp framför ett hörn mindre än 55 meter framför vagnen o pansarskyttegruppen sitter o jäser inne i vagnen

Den norska varianten är inte halvöppen det håller jag med om men den som sitter på den finska FN-vagnen är halvöppen och tillverkad av ganska tunn plåt.

Men vad är mer ekonomiskt?

Att använda befintliga vapenhuvar eller att köpa nytillverkade?

The Swede

Patgb (Pansarterrängbil)203 är en nyare variant av den gamla SISUn XA180.

Den har bl.a. tjockare pansar och annorlunda bakdörrar.

Inredningen är annorlunda med bättre stolar för skyttesoldaterna.

Den har inga propellrar som den gamla vagnen då den inte är amfibisk.

Tyvärr har jag inte kommit åt att klänga runt på någon 203:a ännu så mina kunskaper är knapphändiga.

Här kommer några länkar med info:

http://www.atk.mil.se/index.php?c=news&id=4345

http://www.armen.mil.se/index.php?c=news&id=4343

http://www2.mil.se/index.php?c=news&id=4333

http://www.armen.mil.se/index.php?c=news&id=4310

http://www.mss.mil.se/index.php?c=news&id=5486

Swedes länkar var ju egentligen allt som behövdes. Men ska vi frångå den officiella propagandan en smula så kan man ju alltid kolla på hur vagnen i sig kom till, hur var varför o vilka modeller i övrigt det finns. Då är denna sidan rätt bra

http://members.surfeu.fi/stefan.allen/

185-5.jpg

En bild säger 1000 ord. Detta var den ursprungliga meningen med XA-180 serien, helt enkelt som en splitterskyddad terrängbil för jägarbrigaderna där soldaterna hade högre skydd än med en vanlig tgb. De hade inte ens beväpning ursprungligen. Konstruktionsmässigt har de också ändrats massor, ursprungligen så var det rent reservdelsmässigt i händelse av ofred tänkt att man skulle kunna plocka rätt mycket från SISU:s lastbilsserie (mäkta populär i Finland).

o så bara ett kort tillägg

Från ingen beväpning alls till minst 12.7 mm tksp på samtliga vagnar. Tyngst beväpnad är nog XA-203 AMOS med sina dubbla 120 mm grk. Denna är dock i hälarna med 4 x TOW

kvaerner-1.jpg

Någon som har tjänsgjort på någon av dessa vagnar t.ex nere på balkan som vill berätta sin version????

Jag har skumpat runt en hel del i SISU både i Libanon och i Bosnien. (XA180)

Det är en bra vagn som lämpar sig väl för fredsbevarande/fredsframtvingande missioner.

De vagnar vi hade i Libanon hade en väldigt liten HMG-krans så man hade handtagen till 12,7:an i magen när man stog som skytt.

Den hade heller inget pansarskydd för skytten.

De vagnar som rullade i Bosnien och numera i Kosovo har en bättre HMG-krans samt ett öppet "torn"

Bakskåpet är ganska rymligt men takhöjden är väldigt låg.

Är man som jag 195cm lång kan man inte sitta rakryggad utan måste sitta framåtböjd.

Den har ett väldigt gott skydd mot stridsvagnsminor och SISUn är nog ett av dom fordon jag helst skulle vilja sitta i om man går på en mina.

The Swede

jantronic-1.jpg

"Ericsson Giraffe Mk.IV target acquisition radar system" på SISU XA-181. Hör ihop med ovanstående lvrobotsystem XA-181 Crotale NG (New Generation). Giraffen måste ha en jävla räckvidd eftersom Crotalevagnens egen radar når 20 km.

Giraffvagnen kan även kopplas ihop med ZU-23-2 luftvärnskanonen som moderniserats i Finland (23 mm x 2). "By using the interface for Target Designation System, a battery of 1-4 guns can be pointed to the threat direction. The Target Designation System can be connected to a radar based Early Warning System."

Jag undrar nu varför Sverige inte köpte ovanstående system (på XA-203) istället för Piranha III med i stort sett samma radar. Man ville väl försvåra reservdelslogistiken ännu mer i händelse av krig?

t_piranhaiii_asv_4.jpg

Som gammal 12.7-skytt och vagnschef på den gamla SISUn har jag en del erfarenheter från den vagnen.

I början på den svenska missionen i Bosnien fanns inget skydd för skytten utöver själva vagnen. 12.7:an satt monterad i en enkel krans. Det var en något uppfriskande upplevelse att åka in i "håriga" områden med hela överkroppen utanför vagnen. Att ingen träffade dessa fetemål som vi skyttar utgjorde får väl tillskrivas en god kontakt med de högre makterna. Efter ett tag så fick vi baljor, eller "öppna torn som Swede skrev, som i och för sig var både låga och öppna med de minskade målytan i alla fall. Det de inte påverkade nämvärt var köldfaktorn. Det är nästan sjukt hur kallt det var att stå som skytt vintertid på t.ex. längre konvojer. Ofta med regn i dalarna och åtskilliga minusgrader i bergspassen.

En fördel med våra Bosnienvagnar var att de var rätt rena innuti. Det gjorde att vi själva kunde avgöra var fästen för diverse utrustning och annat skulle placeras. Det gjorde att min plutons vagnar blev optimerade för våra uppgifter och för hur vi ville ha det.

11_jpg.jpg

12.7-skytt I Bosnien

2_jpg.jpg

SISU fryser

12_jpg.jpg

Trasig SISU i Bosnien

Tänkte visa några bilder på hur libanon vagnarna men får bara scriptfel så jag lägger in sökvägen till de intresserade

Vagn

sisu_libanon.jpg

Vapenstation

sisu_libanon_torn.jpg

The Swede, kolla in övriga bilder på nästa sökvägen, tror nån av dem är den bilden jag lovade för nåt år sedan.

http://w1.455.telia.com/~u45516887/pics/

/Ken

Tog mig friheten att fixa dina bildlänkar.

The Swede

BLÅGUL

Vilken skönhet.

Inget man vill stå upp o åka in i farligt område dock. Kp-bilarna hade ju en vattenkyld 8 mm x 2 ksp på taket där man exponerade ännu mer.

Sett bilder när svenska FN-soldater exponerar sig groofvt o brassar på mot gerillan. Där snackar vi fet målyta om nån skjuter tillbaka.

Mmmm Kollar på bildern ovan och fantiserar lite... Måste ha varit lite mer känsla att skjuta HMGn innan den monterades i vaggan... Hörde av en kurskamrat på en FBU kurs att det var bra drag i 8mm x 2 Lv sprutan...

Fick ett nytt tips från ett Bef. som jag känner på I20.

Han trodde att dom två Ptgb203 som finns där var till för Skyddsskolan. Dom håller ju på med bl.a IRV skydd, Multispektral vatten dimma och NBC skydd... så jag tror nog det är så det ligger till... och inte att vakten använder dom..

//Fu Fjellman

Fu Fjellman.

Är du säker på att det är Patgb203 som finns där uppe så det inte är den äldre Patgb XA180?

Iofs, om det är Skyddsskolan som har dom kanske det är möjligt.

Bilder? frågas kom.

The Swede

• henke changed the title to Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203