Jump to content

Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203

Recommended Posts

Pansarterrängbil kan bestyckas med 20mm akan, tksp och säkert vanlig ksp58.

Nu gäller tråden Patgb 203A och då är beväpningen för samtliga varianter utom sjukvårdsvagnarna i dagsläget 20mm akan m/47D, inget annat.

Ledningsvagnarna (Patgb 202) har inte heller dom någon beväpning.

Man arbetar på att byta ut vapenhuven mot OWS med 12,7 mm kulspruta.

I övrigt är mitt råd till LarssaN:

Spring så långt du kan från detta skitfordon, måste finnas många bättre befattningar att få.

The Swede ;-)

• Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alla våra fordon var utrustade med ksp58 utöver 20mm akan.

Ett normalår kan det finnas över 10 patgb på Lif, så icke vårat fattigmansår.

Det stämmer, på vår pluton var en vagn borttappad, senast skymtad någonstans i Tchad... :P

EDIT:

Spring så långt du kan från detta skitfordon, måste finnas många bättre befattningar att få.

Vill bara tillägga att jag håller med den här mannen till 100%.

Edited by Fredas
Nu gäller tråden Patgb 203A och då är beväpningen för samtliga varianter utom sjukvårdsvagnarna i dagsläget 20mm akan m/47D, inget annat.

Inte riktigt, på SkyddC finns ytterligare en obeväpnad variant som CBRN-indikeringsfordon.

Bild.

Ledningsvagnarna (Patgb 202) har inte heller dom någon beväpning.

Man arbetar på att byta ut vapenhuven mot OWS med 12,7 mm kulspruta.

The Swede ;-)

Nääää Swede gamle vän, nu är du tyken. Efter att FM lärt sig fordonet och vad det är bra på och dåligt på så har Patrian mognat in i FM. Det finns massor av saker att förbättra men OWS och TO på sambandssystemet tar hand om dom största bristerna.

Den slet hund i Tchad och gjorde där mycket bra ifrån sig.... tom som älskare av PBV'n så har jag svängt i min uppfattning.

/b

Alla våra fordon var utrustade med ksp58 utöver 20mm akan.

I övningsvapenhållare möjligtvis?

Det är i dagsläget inte så att man operativt har både akan och ksp men, som jag skrivit i inlägg #127 i tråden, man jobbar på det.

Exakt hur långt man kommit vet jag inte.

@106

Ja, jo, den glömde jag i upphetsningen men det är iallafall inget en beväring på Trängregementet kommer att råka ut för, annat än på håll.

@Blackadder

Njae, det ska mycket till för att jag ska börja gilla pansarbussen.

XA180 i fredsbevarande tjänst ja men 203:an? Nä, jag är tveksam.

The Swede :mellow:

• BlåGul -1
@Blackadder

The Swede :rockon:

Som....en mission eller två med vagnen?

Du är bara gammal och bitter nu.

@Blackadder

Som....en mission eller två med vagnen?

Du är bara gammal och bitter nu.

Tack ING!

Man får komma ihåg att Patrian bara var tänkt som en kortsiktig lösning i avvakatn på SEP, därför skyndade man på och gjorde en del fort/fel lösningar i god FMV-anda (if it aint broke--lets still fix it).

Nu med Köngsbergen på sig så får man en del förmågor som man saknat tidigare och som gör den till en bra pansarbuss. I början trodde man att det var ett stridsfordon och körde så, hej hopp och av vägen ner i diket i 70 och axlar rök (galten någon?) men sakta men säkert så har man börjat förstå att slow-is-fast. Tg framkommligheten med patrian är nog så god om man använder den på rätt sätt och bara låter motor-fördelningsväxellåda och momentomvandlare mfl jobba i sin egen takt.

Problemet är att en del av våra pansarförband inte förvaltar systemet särskillt bra utan fortfarande tycks använda den som ett stridsfordon med förutsägbara resultat.

Patrian har högre survivability än XA-180, ska se om jag hittar bilderna på den estniska patrian som körde på en strvmina i affe, ett axelbyte och fix av slangar och annat så var den in aktion igen, dock som kurriosa så var på FMV och såg en intressant film, en vanlig Cola burk lös på golvet i en patria, ladda med en strvmina 5 och en häng upp en plåt en meter ovanför.. big kabom och cola-burken slår upp i plåten i en sådan fart att plåten böjs. Hade plåten varit soldatens ansikte så hade det varit godnatt. Hade inte burken varit där så hade soldatern klarat sig utan större skador så komihåg att lastsäkra....

/b

I övningsvapenhållare möjligtvis?

Om det inte framgått redan så bör jag kanske tillägga att jag var varken förare/skytt eller vagnchef på en 203, jag försökte bara snappa upp så mycket information som möjligt om all möjlig skit under tiden jag låg inne. Har inte för mig att den kallades övningsvapenhållar, utan snarare hjälpvapenhållare, men det kanske bara är två olika namn för samma sak egentligen så jag vet ej. I denna var det dock större delen av tiden en ksp58 monterad.

Tg framkommligheten med patrian är nog så god om man använder den på rätt sätt och bara låter motor-fördelningsväxellåda och momentomvandlare mfl jobba i sin egen takt.

Problemet är att en del av våra pansarförband inte förvaltar systemet särskillt bra utan fortfarande tycks använda den som ett stridsfordon med förutsägbara resultat.

Jag skulle nog säga att 203'ans framkomlighet överskattas ganska ordentligt. Låg ju på ett skyttekompani, och som GRK förväntas man ju röra sig inte allt för långt bakom skytteplutonerna, och tankegångarna hos kompch gick väl i stil med "där vi kommer fram kommer de också fram". Dessvärre så var ju, till skillnad från oss, skytte utrustad med strf90, och inte patgb203...

jag skulle nog säga att 203'ans framkomlighet överskattas ganska ordentligt. Låg ju på ett skyttekompani, och som GRK förväntas man ju röra sig inte allt för långt bakom skytteplutonerna, och tankegångarna hos kompch gick väl i stil med "där vi kommer fram kommer de också fram". Dessvärre så var ju, till skillnad från oss, skytte utrustad med strf90, och inte patgb203...

jämföra med en 90'a.... precis min poäng, det är att använda den fel och belyser på ett strålande sätt meningen

"Problemet är att en del av våra pansarförband inte förvaltar systemet särskillt bra utan fortfarande tycks använda den som ett stridsfordon med förutsägbara resultat." i min post även om jag kanske skulle ha skrivit mek/inf/pansar istället.

/b

• BlåGul -1
Jag skulle nog säga att 203'ans framkomlighet överskattas ganska ordentligt. Låg ju på ett skyttekompani, och som GRK förväntas man ju röra sig inte allt för långt bakom skytteplutonerna, och tankegångarna hos kompch gick väl i stil med "där vi kommer fram kommer de också fram". Dessvärre så var ju, till skillnad från oss, skytte utrustad med strf90, och inte patgb203...

Då är det kompanichefen som inte förstår systemet, DET går inte att skylla på pansarterrängbilen.

Se det som en jävligt tjockhudad buss med kanon för självskydd. Jag tycker mig ha rullat rätt många mil i bollhavet på patrian, jag TROR inte att det hade varit en lika angenäm upplevelse på band. Och jag tror inte heller att det hade blivit särskilt kostnadseffektiva mil, eftersom väldigt många av dem gick på vägar eller "nästan" vägar. Man håller sig gärna på vägar eller "nästan" vägar ändå i ett land där oxa och minor förekommer...och då duger det gott att hjula.

Active noise reduction, aktiv bullerbekämpning genom motljud, dämpenhet i dagligt tal, syftet är inte att kunna hör folk utan att ta av hjälmen.

/b

Det har man ju redan inbyggt i Telehjälm 9A. Är den där alltså för att få den funktionen i vanliga Telehjälm 9?

När jag gjorde lumpen 07 hade hela vårt kompani dem vagnarna. Resterande bataljonen hade dock 302or.. Oj oj vad avis dem vart i sina komarockar när vi slog uppdörrarna å satt i bar över me värmen på ;)

Active noise reduction, aktiv bullerbekämpning genom motljud, dämpenhet i dagligt tal, syftet är inte att kunna hör folk utan att ta av hjälmen.

/b

När jag gjorde lumpen var det enda vi använde de till att kunna höra folk utan att ta av oss hjälmen. Användes när vi klev ur vagnen framför allt. Men de gömdes undan ganska snabbt efter att vi fått dom. Ven ju som satan i hjälmen vid minsta lilla motorljud eller vindbrus. Funderar på om dessa två system på något sätt motarbetade varandra?

• 2 weeks later...

Ang sekundärbeväpning så finns denna nya hållare. Dock bara tillfälligt BOA till PBVn men den passar såklart lika bra på 203an. Har inte skjutit den, bara provmonterat. Känns lite racklig, den mekaniska säkringen är inte optimal och är av någon anledning svart men till skillnad från övningsvapenhållaren skall denna vara godkänd att skjuta 20 mm med monterad och den skall vara mer eller mindre permanent monterad.

dsc00138v.th.jpg

Ang sekundärbeväpning så finns denna nya hållare. Dock bara tillfälligt BOA till PBVn men den passar såklart lika bra på 203an. Har inte skjutit den, bara provmonterat. Känns lite racklig, den mekaniska säkringen är inte optimal och är av någon anledning svart men till skillnad från övningsvapenhållaren skall denna vara godkänd att skjuta 20 mm med monterad och den skall vara mer eller mindre permanent monterad.

Är inte det där den nya vapenhållaren jag nämnt tidigare?

Som ska sitta som sekundärbeväpning, alltså ingen övningsvapenhållare?

The Swede :lol:

• 1 month later...

Ville bara fråga hur det går med den lilla uppdateringen av handfull PATGB 203 med Protector som skulle genomföras. Hur går det? tester gjorts? hur föll de ut?

Ja, Swede'n har du någe gôtt å berätta?

• 3 weeks later...

PROTECTOR M151/OWS kunde sitta på vissa. Men varför inte en starkare beväpning på några som kan användas på missioner. En 25 mm eller en 30 mm borde finnas som ett komplement till 9040 på missioner. Vi bör ha några m/55 Aden mk1 i lager som inte är allt för otymplig. Angående kritiken mot ksp 58. Den har suttit på 302 samt på taket på 9040C. Är den inte tillräckligt utprovad från barnsjukdomar?

PROTECTOR M151/OWS kunde sitta på vissa. Men varför inte en starkare beväpning på några som kan användas på missioner. En 25 mm eller en 30 mm borde finnas som ett komplement till 9040 på missioner. Vi bör ha några m/55 Aden mk1 i lager som inte är allt för otymplig. Angående kritiken mot ksp 58. Den har suttit på 302 samt på taket på 9040C. Är den inte tillräckligt utprovad från barnsjukdomar?

Vem har uttalat kritik mot ksp 58 i tråden?

Angående kritiken mot ksp 58. Den har suttit på 302 samt på taket på 9040C. Är den inte tillräckligt utprovad från barnsjukdomar?

För att inte tala om att ksp 58/FN MAG suttit på taket på miljoner stridsfordon världen över, från kalla norr till sinais öken sedan slutet på 50-talet, så 58an borde väl anses vara hyfsat beprövad vid det här laget..kanske.. fast å andra sidan, är det inte i sverige räknas det inte.. :)

/E

Vem har uttalat kritik mot ksp 58 i tråden?

Sorry: tolkade uppgifterna om sekundär beväpning fel.

Nu sitter det ju redan en 20 mm Hispano i 203:an. - Borde inte den duga om man vill ha något "halvtungt"?

Jag menar att den ska användas som ett komplement på missioner till stf90. Santidigt tillverkar man en ny huv för dess behov med sekundärbeväpning till vagnen. Vi kanske har några m/55 kvar som kan moderniseras eller köpa nytt. Kanoner liknande aden är lättare än den kraftigare oerlikon och bör passa bättre till 203.

Vi bör ha mer 203 på missioner så det är de som kan komma i strid eller kommer fram först för att stötta lättare beväpnad trupp. Det har börjat komma lite filmer från missioner. Det här är en där de skjuter med hispano. Det finns även en där en jänkare är imponerad av kamoflaget på 203 som även hade kamoflerade fälgar. Den hittar jag inte.

http://www.youtube.com/watch?v=uLiZ1sMKXNs

Guest Triggerpuller
Det finns även en där en jänkare är imponerad av kamoflaget på 203 som även hade kamoflerade fälgar.

Se klippet en gång till och om du fortfarande tror att han säger ovanstående är det nog dags för en uppfräschning av skolengelskan.

Det finns även en där en jänkare är imponerad av kamoflaget på 203 som även hade kamoflerade fälgar.

Se klippet en gång till och om du fortfarande tror att han säger ovanstående är det nog dags för en uppfräschning av skolengelskan.

Så tolkar i alla fall jag det han säger, men det är svårt att bedöma hur ironisk han är...

Han är imponerad av det faktum att man klätt in 203:an i camonät och att man hängt ner näten över hjulhusen... vilket är mycket bra eftersom det döljer vagnen bättre.

Självklart så känner jag inte mannen ifråga men jag kan knappt tänka mig att han lägger upp en sån film för att vara ironisk...

• henke changed the title to Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203