Jump to content

Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203

Recommended Posts

Vi kör ej utryckning i lagens mening, även om det kan verka vara så. Vi utför mer en planerad sjukvårdstransport i trängande fall. Att vi på det sättet utnyttjar så många kryphål i lagen som möjligt för att vi på ett för patienten så säkert sätt skall kunna transportera denne betyder inte att vi åker varvstopp konstant. Om inlägget antyder nöjeskörning så är iaf verkligheten inte det snarare kraftigt motsatt. Vi verkar oftast hindrande istället för trängande. Det finns trots allt bättre bilar och miljöer att utöva detta i.

Uräkta mej men du vet inte vad du pratar om.

Lanrezac utbildad Brandförman deltid som har agerat Räddningsledare och har ett giltigt militärt förarbevis för "fri väg"

• Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi kör ej utryckning i lagens mening, även om det kan verka vara så. Vi utför mer en planerad sjukvårdstransport i trängande fall. Att vi på det sättet utnyttjar så många kryphål i lagen som möjligt för att vi på ett för patienten så säkert sätt skall kunna transportera denne betyder inte att vi åker varvstopp konstant. Om inlägget antyder nöjeskörning så är iaf verkligheten inte det snarare kraftigt motsatt. Vi verkar oftast hindrande istället för trängande. Det finns trots allt bättre bilar och miljöer att utöva detta i.

Uräkta mej men du vet inte vad du pratar om.

Lanrezac utbildad Brandförman deltid som har agerat Räddningsledare och har ett giltigt militärt förarbevis för "fri väg"

Då må det vara så och jag skall fråga ansvarig instruktör om varför han hittar på.

Tack för att jag och mina kollegor får klarhet i detta.

Har man tagit bort gruvgången på 202:an? Vad har man i så fall satt på dess plats och varför? Finns det verkligen inga luckor i taket eller prismor på sidorna på 202:an? På vilken nivå har man strivarianten av Patgb203 respektive 202?

Istället för gruvgång har man ett dieseldrivet elverk, tillräckligt kraftigt för att ge underhållsladdning åt exempelvis två stycken 202:or och en 90:a, att ha när man står grupperad och inte har tillgång till externa strömkällor och folk måste jobba i bakluckan.

I taket finns det en liten nödutrymningslucka i bakutrymmet, där man skulle kunna stå uppluckad som skytt i nödfall, det är dock inget vi fått tillfälle att prova än.

3924:

Skulle ni ställa er och smälla GRG på oss från avstånd är våran åtgärd att bränna iväg för fullaste muggar i rakt motsatt riktning, nödutrymningen har man prioriterat ner eftersom att vårat fordon trots allt inte är ett stridsfordon, och att målbilden därmed är att i ska hålla oss så långt borta från allt vad strid heter som möjligt.

För att citera löjtnanten jag hade under min Patgb-utbildning: "Hamnar ni i strid är det ett misslyckande".

Har man tagit bort gruvgången på 202:an? Vad har man i så fall satt på dess plats och varför? Finns det verkligen inga luckor i taket eller prismor på sidorna på 202:an? På vilken nivå har man strivarianten av Patgb203 respektive 202?

Istället för gruvgång har man ett dieseldrivet elverk, tillräckligt kraftigt för att ge underhållsladdning åt exempelvis två stycken 202:or och en 90:a, att ha när man står grupperad och inte har tillgång till externa strömkällor och folk måste jobba i bakluckan.

I taket finns det en liten nödutrymningslucka i bakutrymmet, där man skulle kunna stå uppluckad som skytt i nödfall, det är dock inget vi fått tillfälle att prova än.

3924:

Skulle ni ställa er och smälla GRG på oss från avstånd är våran åtgärd att bränna iväg för fullaste muggar i rakt motsatt riktning, nödutrymningen har man prioriterat ner eftersom att vårat fordon trots allt inte är ett stridsfordon, och att målbilden därmed är att i ska hålla oss så långt borta från allt vad strid heter som möjligt.

För att citera löjtnanten jag hade under min Patgb-utbildning: "Hamnar ni i strid är det ett misslyckande".

Och våran uppgift är/var att leta upp just er och slå till föra att skapa ett ledningssytemfall. Alla har/hade vi våra uppgifter och vi försökte/försöker göra dem så gott vi kunde/kan. Det var ju det som var det roliga. Hur fort kan man köra med masten upp eller går det kanske inte?

Edited by 3924

Så sant som det är sagt...

Vi håller på att jobba med vårat runtomkringförsvar och dylikt just nu, faktiskt, med larmminor och patruller och allt vad det heter.

Som The Swede sa, att köra med masten uppe går fetbort. Om vi blir överfallna är tanken att Stri-vagnarna och en 90:a rullar iväg, och att den andra 90:an agerar skydd åt Radiolänkbilen medan de plockar ner masten, vilket tar ungefär 2 minuter med en kunnig besättning.

I vilket fall som helst så kan vi nog vara överens om att ifall det skulle börja regna grg-granater över ledningsplatsen så är inte den första åtgärden att utrymma vagnen....

Tänk på följande:

Det är ALLTID föraren som avgör HUR fordonet skall framföras, detta oavsett om någon sjuksköterska eller regementets värsta, mest skrämmande fänrik står och skriker: ÖKA!

Det är ALLTID föraren som åker på böter/ indraget körkort vid en lagöverträdelse.

För att svara på din tidigare fråga, nej, jag har inte varit räddningsledare. Bara enkel brandman.

The Swede :D

A det är taget, de skriker mer om att vi ska "Sakta in!", det är bra att alla säger olika saker så jag kan tjata på de mindre roliga befälen från olika vinklar.

Jag får återkomma nästa vecka med lite mer sakliga argument från lagrävar och slika varelser.

Ang räddningsledare. Har du någon erfarenhet av verkliga olycksplatser som kan vara till hjälp för oss Paramedics?

Det efterfrågades ledningskompetens på skadeplats? Kan ju försöka svara på frågor så gott jag kan via PM...

*även utbildad utryckningsförare*

För övrigt finns det bättre trådar för utryckningskörning med militära fordon så den frågan kan nog lämnas dit. Sök och ni skall finna. :)

För övrigt finns det bättre trådar för utryckningskörning med militära fordon så den frågan kan nog lämnas dit. Sök och ni skall finna. :unsure:

Helt rätt, vi har driftat iväg en del från ämnet. Felet är delvis mitt :)

Nu återgår vi dock till att prata Patgb i denna tråden.

The Swede

BLÅGUL

Jag kan bara inte låta bli att komma med en egen liten kommentar till denna tråden

blaljuspatria.jpg

Tänk er att möta en blåljusbestyckad Patria med en hög mast svängandes, som sladdar över vägen i snömodden i runt 100 knyck... :unsure:

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Någon på detta forum som kan ordna ett par snygga foton på brunmålade Patgb 203 i Afghanistan?

Finns det? Brunmålade svenskflaggade patriapråmar alltså? Det skulle jag också vilja se!

/E

Någon på detta forum som kan ordna ett par snygga foton på brunmålade Patgb 203 i Afghanistan?

Finns det? Brunmålade svenskflaggade patriapråmar alltså? Det skulle jag också vilja se!

/E

Ett par bilder finns i följande artikel från mil.se:

Svenska soldater eskorterar FN:s säkerhetsråd

Mye bedre..

Synd bara att de inte varit lite mer avancerade och målat öken-splinter, så som vi spekulerat om i modellbyggetråden :rodna:

Då komemr nästa modellnördsfråga.. vad är det för färgnummer?

/E

Mye bedre..

Synd bara att de inte varit lite mer avancerade och målat öken-splinter, så som vi spekulerat om i modellbyggetråden :rodna:

Då komemr nästa modellnördsfråga.. vad är det för färgnummer?

/E

Kanske hör hemma i modelltråden men men...

@ Erik_G Varken 180 eller 203 finns väll som modellsatser? Tänker du scratchbygga en eller??

@ Erik_G Varken 180 eller 203 finns väll som modellsatser? Tänker du scratchbygga en eller??

Japp, nån gång, om det inte hinner komma någon byggsats innan..

/E

• 4 weeks later...
Jag kan bara inte låta bli att komma med en egen liten kommentar till denna tråden

blaljuspatria.jpg

Tänk er att möta en blåljusbestyckad Patria med en hög mast svängandes, som sladdar över vägen i snömodden i runt 100 knyck... :D

Kanske inte 100 knyck...

http://img404.imageshack.us/img404/3055/img0189gr2.jpg

Men... Mer hastighet behövs inte...

Vagnen släppte mer eller mindre efter ca 50km/h så i 70 hade man nada grepp... :huh:

Det går även att göra 180° :banana

Not: Bakre vänster hjulet...

Halkbanan utanför Kumla, hösten -06

Lite OT..

Jag satt och kollade igenom mina bilder på SISU vagnar och undrade vilka färger som har användts på dom?!

Tänkte starta en ny tråd men kollade sista sidan på denna tråd, och tur var det :D

De färger jag vet som användts är:

(militär) Grön: Sverige samt i US innan öken kom

(beige/brun) Öken: i US

(spräckt) Vit: Vinter i Sveariket

Vit: Uppdrag med/från FN/UN

Vet någon nått mer om när/varför den bruna/beiga började användas?

//Schmmutte

Så vitt jag vet har inga SISU varit målade bruna.

SISU (Patgb XA180) användes i Libanon, Makedonien, Bosnien och Kosovo.

I Libanon var dom vita.

I Makedonien var dom vita.

I Bosnien var dom först vita, därefter mörkgröna, med något litet mellanspel där vissa vagnar målades fyrfärgsmönster.

I Kosovo var/ är dom gröna.

Patria (Patgb 203A) har hitills endast används i Liberia och Afghanistan.

I Liberia var dom vita

I Afghanistan är en del gröna och numera en del bruna.

Varför dom är bruna kan du nog räkna ut om du tittar på hur landskapet ser ut.

I Liberia var dom vita

Hade inte LG några fyrfärgsmålade patrior (Patgb 203A aka XA 203) också?

vad är det för färgnummer på den bruna?

Den vita, är den titanvit, offwhite eller ivory?

/E

Så vitt jag vet har inga SISU varit målade bruna.

SISU (Patgb XA180) användes i Libanon, Makedonien, Bosnien och Kosovo.

I Libanon var dom vita.

I Makedonien var dom vita.

I Bosnien var dom först vita, därefter mörkgröna, med något litet mellanspel där vissa vagnar målades fyrfärgsmönster.

I Kosovo var/ är dom gröna.

I Liberia var dom vita

Tänkte rätt, skrev fel :clap:

Så är det när man är sjuk och trött

Associerar till SISU vagnarna i bosnien; använde de M/90 eller nått annat fyrfärgsmönster?

Att tänka ut varför dom är bruna var inte svårt, frågan blev bara lite klurigt formulerad :-(

Menade: när började de använde de bruna/målades om till bruna?

//Schmutte

Vad menar du med M/90?

De vagnar som målades i Bosnien målades enligt anvisning mönstermålning.

De vagnar (Patgb 203A) som finns i trefärgsmönster är målade enligt anvisningarna i I-boken.

Vagnarna i Afghanistan målades bruna rätt nyligt, runt årsskiftet?

De vagnar (Patgb 203A) som finns i trefärgsmönster är målade enligt anvisningarna i I-boken.

Ja, det var ju det jag menade.. du ska inte ta allt jag skriver så bokstavligt.. säger jag fyrfärg om ett modernt fordon menar jag naturligtvis trefärg. :D

/E

Vad menar du med M/90?

De vagnar som målades i Bosnien målades enligt anvisning mönstermålning.

med M/90 så menade jag ju självklart det trefärgsmönstret som anges i anvisning mönstermålning..

finns det nått annat snabbt namn?

[bild funkade ej]

Är det denna de använde i bosnien (camot)?

EDiT: Tror dock att det är en finsk patria på bilden

Edited by Schmutte

Att kalla mönstret som används på våra svenska fordon för m/90 är helt fel.

Det heter inte, och har aldrig hetat, m/90.

Det fanns långt innan fältuniform 90 kom till.

Mönstermålning är korrekt benämning.

Vagnen på din bild är en finsk vagn så nej, det var inte det mönstret som användes i Bosnien.

Återigen, vissa vagnar i Bosnien målades fyrfärg, dvs mörkgrön, ljusgrön, brun och svart.

Den finska vagnen på din bild har endast tre färger. Dock är det finska mönstret snarlikt det svenska.

• 5 months later...

Angående den bruna färgen så började vagnarna målas sommaren 2006 under FS11.

Målarna från Sverige sa att färgen var samma som användes på de norska stridsfordon 90.

De målades delvis om för att sänka värmen i vagnarna som i min vagn toppade 52 grader i bollhavet.

Pansaret blev så varmt att man var tvungen att heltäckande kläder för att sitta som skytt eftersom man hela tiden kom åt nån del av pansaret och brände sig.

Ommålningen funkade faktiskt och sänkte temperaturen ett par grader, varje grad spelar rätt stor roll.

Det trista med vagnarna (och övriga fordon) i Afghanistan var att luftfuktigheten är så låg att AC aggregaten inte har nått att kondensera och därför inte fungerar alls.

Jag vet inte om man har löst AC problem eller de andra värmerelaterade problemen som finns i vagnarna. Hoppas att det är löst om det blir SU01...

• henke changed the title to Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203