Jump to content

Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203

Recommended Posts

• Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

6_konvoj_lib.jpg

Hittade den här bilden på bildsidan vars adress finns ovan. Hm, gallret är väl till som ett skydd mot RPG-7 skulle jag tro?

Nån som vet om galler fortfarande används idag nånstans i världen eller om det är "omodernt". Inte ofta man ser såna iaf, britterna hade iaf galler på sina patrullfordon på Nordirland.

Fu Fjellman: Hur man ser skillnad på de olika SISU/Patria-modellerna, från XA-180 till XA-203, kolla denna sidan

http://members.surfeu.fi/stefan.allen/XA-180.html

På tal om torn där man exponerar otäckt mycket. De finska vagnarna har en rysk NSV 12,7 på norsk ring, o likadant(?) sikte som de svenska tksp. Skytten lever lite farligt.

itkk.jpg

Lonely Dwarf: LV-kransen på bilden längst ned är densamma som satt på vagnarna under BA01:s första månader i Bosnien. Detta omnämndes av Haegg i ett tidigare inlägg.

Intressant upplevelse för HMG-skytten kan förtäljas. Mången HMG-skytt under BA01:s första insatser i Vares intygar att kulor passerande under armar, mellan fingrar, över axlar och huvuden får en att få perspektiv på ens dödlighet...

Herr Chefen, överste Henricsson, lär dock ha satt tämligen god fart på Swedint att skeppa ned de "optimistjollar" i pansarplåt som damp ned i Tuzla i november-december 1993 för montering på XA-180. Viljan att bistå med skydd för personalen brukar annars vara ett flerårsprojekt. Nu gick det ju på nästan bara ett halvår...

Saxat från www.patria.fi

"Swedish Defence Materiel Administration (FMV) has exercised a contract option by awarding Patria an additional EUR 39 million order to deliver 63 Patria XA-200 6x6 series armoured wheeled vehicles to the Swedish Armed Forces. The vehicles will be delivered during 2003 and 2004. More than half of the originally 104 vehicles ordered in July 2000 has been completed to this date."

Idag är nog 99% av officerskåren och alla försvarsintresserade tagna på sängen. Hur går dessa beslut till egentligen? Ett par grabbar på FMV sitter och fikar tillsammans och "ja vafan, vi köper ett par till"? Verkar inte så troligt.

Sverige har haft option på fler vagnar ända sen början, tror man har det på ett tiotal fortfarande. Men var ligger behovet? PaTgb 203 är ju så gott som endast utlandstjänstfordon och räcker inte det man har? Tillsammans med de Strf 90C man har dessutom?

För mig är det bara en bepansrad jeep.

Om den skall in i svenska krigsmakten så det enda den kan användas till, är detsamma som vi använde våra gamla jeepar till. Om det är så, tror jag den fungera ypperligt i den rollen.

Man skall inte misstaga den för ett stridsfordon även om vissa versioner fått 20 mm kanon.

/Ken

Precis Buddha.

Det står även att läsa på FMV hemsida:

"Utdrag ur inledningen till Försvarsmaktens målsättning:

"Det nya fordonet skall passa in i förband med internationella uppgifter och ingå i en framtida förbandsstruktur. I denna struktur skall fordonet kunna ingå i förband som inte har strid som huvuduppgift, men krav på splitterskydd, t. ex. militärpolisförband och flygvapnets basförband. Under en övergångsperiod avses fordonen nyttjas som substitut i en insatsbataljon."

"Olika funktioner såsom trupptransport, sjuktransport, ledning och reparation bör utnyttja samma grundchassi."

"Fordonet är ett trupptransportfordon och inte ett stridsfordon. Fordonet skall ha ett underhållssystem som medger anpassning till olika uppgifter och förbandsstrukturer."

"Fordonet skall ha ensådan överensstämmelse med tidigare anskaffade XA-180, att de äldre fordonen kan nyttjas under utbildning och som substitut i organisationen"

The Swede

• 2 years later...

RLptgb 2024 Nya fordon

RLptgb 2024 Förarutbildning

Det här verkar vara en intressant version. Kanske något för utlandstyrkan? Någon som har klättrat på den, och som kan berätta lite om fördelar/nackdelar jämfört mot rlbv2068 eller rlpbv3024? Skillnad i utrustning? Vilken roll är det tänkt att den ska spela på S1? AP/APS/APN/APF etc?

Jag har sett bilder på något som antagligen var en prototyp, men nu verkar det vara på G. Någon annanstans än S1?

Saknar nog beväpning. Kommentarer från er som bemannat en pbv2024 i utlandet?

Fler bilder kanske?

Ja om man läser lite längre ner står det att den ska användas som anslutningspunkt, och det var ju på ledningsplats 1 dvs APF.  B)

Jag skrev på S1, inte på deras pluton så... B)

P18, då verkar den lanseras på bredare front än jag väntat mig.

Edited by darkstar
  • 10 months later...
  • 4 weeks later...

De flesta nyare fordon i FM verkar sakna mönstermålning, dvs de är enbart mörkgröna.

I Bosnien fanns SISU (XA-180) med mönstermålning men hittills har jag endast sett en mönstermålad Patgb203 (regnr 203725), på MSS/Kvarn. Finns det flera eller är det någon som tagit ett eget initiativ?

PaTgb 203 används flitigt av skyddscentrum i Umeå. Den är deras "huvudfordon" och finns i indikeringsverion (utan 20mm akan) och i vanlig version (med 20mm akan). Hamnar du på skyddscentrum så kommer det garanterat att bli en hel del åkande i vagnen.

PS. Såg att tråden är gammal men ville ändå skriva DS.

Edited by skinner

lånar lite plats här...

Kikade på mil.se och i reportaget om sisumeken på cv på följande sida:

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...=30075&ncid=285

står det:

Hela reppluton har gjort minst 711 jobb på allt från AK5:or, radioapparater till pansarbandvagn 203.

Finns det / har funnits någon pbv 203? Min första tanke är ju naturligtvis patgb 203 men inte 17 kan jag minnas att det finns någon sådan i kosovo och då roterade jag ändå hem i juni i år...

... andra tanken nu när jag ser det...menar de pbv 302 och kastat om siffrorna månne?

Någon som har svar på detta? PM:ade pansar gurun, får se om nån slår honom...

MVH

Affe

Edit: fick en andra tanke... tänk, sök, tänk, sök, sök, tänk, tänk posta...

lovar bättring!

Edited by alfie
  • 1 year later...

Jag har just nu tjänsten Sjukvårdsplutonbefäl (MH700) på TrängReg (T2, det blir så hårt man gör det till!) och där är jag Vagnchef för en Patgb 203 Sjtp (utan AKAN men med bår!!) samt att jag fungerar som Rescue Team Leder (jmf Räddningsledare) vid sjukvårdstjänst/olycka...

Jag har goda erfarenheter av vagnen och trors att mitt stf PC tycker att vagnen "inte tål något och fastnar på blöta gräsmattor" så kan man iaf bada i stridsvagnsbad med den och plöja runt i skogen nästan som en Strf90. Pansaret är lite väl klent då det är uppdelat i flera separata lager så man kan inte mangla alltför stora träd med den. Automatväxellådan gör att den trots sin bredd (3,35 m+ mellan speglarna) är enkel att köra, motorn är klen men på väg kan man under utryckning köra i 115 km/h (vi har fri fart ) vilket inte är alltför tokigt för en bil med tjänstevikt på 20500 kg.

Den stora fördelen för oss (sjv)är att man faktiskt FÅR köra med den på allmän väg (+städer) i mycket stor utsträckning och att den har framkomlighet i terräng vilket gör att vi snabbt kan lösa våra uppgifter med sjukvårdstjänst (var tacksamma när ni blöder)...:)

Visst, alla saker är inte helt genomtänkta eller perfekta för vår eller någon annan tjänst. Men det som inte är bra kan nästan bara bli bättre.

Slut, Frågor?

Pansaret är lite väl klent då det är uppdelat i flera separata lager så man kan inte mangla alltför stora träd med den.

Poängen med pansar är inte att köra ner träd utan att stoppa projektiler/splitter och det fungerar bättre om man har luftspalter och/eller olika lager än om man har solitt stål.

Jag sitter som VC på LedR i en av 2021-vagnarna, och är väl inte direkt odelat positiv till den.

Till att börja med har man i grund och botten plockat en vanlig 203:a och sen lagt till de prylar man tycker är nödvändiga (exempelvis elverk) och sedan inte vidare funderat på vad det kan få för innebörd för vagnen och dess besättning. Detta har till följd att många kontrollpunkter blir nästintill omöjliga att göra, och många funktioner inte är som de ska, exempelvis så har man bara AC i bakutrymmet, som för övrigt är ett kapitel för sig. Istället för ett vikbart bord, som i exempelvis Stri 90:an, så har man helt sonika antagligen bara slipat kanterna av ett biljardbord och satt dit, så att man inte har något utrymme alls för någonting där.

Iallafall, om ni har frågor angående 202-vagnarna eller organisationen av dem på LedR så bistår jag gärna med det jag vet.

Jag sitter som VC på LedR i en av 2021-vagnarna, och är väl inte direkt odelat positiv till den.

Till att börja med har man i grund och botten plockat en vanlig 203:a och sen lagt till de prylar man tycker är nödvändiga (exempelvis elverk) och sedan inte vidare funderat på vad det kan få för innebörd för vagnen och dess besättning. Detta har till följd att många kontrollpunkter blir nästintill omöjliga att göra, och många funktioner inte är som de ska, exempelvis så har man bara AC i bakutrymmet, som för övrigt är ett kapitel för sig. Istället för ett vikbart bord, som i exempelvis Stri 90:an, så har man helt sonika antagligen bara slipat kanterna av ett biljardbord och satt dit, så att man inte har något utrymme alls för någonting där.

Iallafall, om ni har frågor angående 202-vagnarna eller organisationen av dem på LedR så bistår jag gärna med det jag vet.

Va....går inte era bord att vika, som på den här bilden. :)

s_patgb203_bak.jpg

Soldf

• henke changed the title to Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203