Jump to content

Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203

Recommended Posts

På en av bilderna här i tråden syns en 203:a med wire cutter (eller vad det nu kallas på Svenska.)

Vanligtvis användes denna till att skydda folk som står upp. Men:

I 203:an har man ju god sikt frammåt och luckorna, för skyttet, är så vitt jag vet placerade bakom tornet. Vid färd framåt torde det inte vara så vanligt att någon sticker upphuvudet framför tornet. Skulle nu tornet i sig inte ge tillräckligt med skydd för skyttarna?

Kan det inte vara en risk med wire cuttern om man skjuter med spränggranater?? Detta med avseende på ev öppna luckor och besättning samt stående i bollhavet. Eller är det så att spränggranaterna har en viss osäkringstid efter de lämnat eldröret?

1-2 spränggranater som går av när de träffar wirecuttern torde ju inte vara speciellt trevligt.

• Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har en vagnchef som ibland står uppluckad, även skytten kan sitta med huvudet ovanför kanten på vapenhuven.

I dagsläget använder man så vitt jag vet endast spårljusbrandhalvpansarprojektil och den har ingen bansäkring.

Den gamla spränggranaten hade en bansäkring som osäkrades ungefär en meter framför mynningen.

I fredstid måste man plocka bort vajerskäraren innan man skjuter med kanon, i krig skjuter man bara, förhoppningsvis är vagnchefen nerluckad.

The Swede :mellow:

• BlåGul -1
I fredstid måste man plocka bort vajerskäraren innan man skjuter med kanon, i krig skjuter man bara, förhoppningsvis är vagnchefen nerluckad.
Tillägg att man ju faktiskt får tänka till en gång extra, med tanke på elektroniska säkringar, för att skjuta frammåt när vagnchefsluckan är öppen.

Vilket du ju självklart kan förklara bättre själv om någon undrar. :rolleyes:

Tillägg att man ju faktiskt får tänka till en gång extra, med tanke på elektroniska säkringar, för att skjuta frammåt när vagnchefsluckan är öppen.

Det går ju även att skjuta manuellt genom att osäkra reservavfyringen och trycka ner pedalen.

• BlåGul -1

Det går ju även att skjuta manuellt genom att osäkra reservavfyringen och trycka ner pedalen.

Men som sagt.. man får tänka till en liten gång extra, SITTER den där vagnchefen med huvudet strax framför mynningen eller ej?

Kan ju bara hoppas. Tjo. :)

Angående den bruna färgen så började vagnarna målas sommaren 2006 under FS11.

Målarna från Sverige sa att färgen var samma som användes på de norska stridsfordon 90.

De målades delvis om för att sänka värmen i vagnarna som i min vagn toppade 52 grader i bollhavet.

Pansaret blev så varmt att man var tvungen att heltäckande kläder för att sitta som skytt eftersom man hela tiden kom åt nån del av pansaret och brände sig.

Ommålningen funkade faktiskt och sänkte temperaturen ett par grader, varje grad spelar rätt stor roll.

Det trista med vagnarna (och övriga fordon) i Afghanistan var att luftfuktigheten är så låg att AC aggregaten inte har nått att kondensera och därför inte fungerar alls.

Jag vet inte om man har löst AC problem eller de andra värmerelaterade problemen som finns i vagnarna. Hoppas att det är löst om det blir SU01...

Men visst fungerade AC:n.

Jag mätte dock upp 47 grader på förarplats, och det hade varit betydligt varmare utan ac.

• 1 year later...

Lite ny info om det finska missfostret.

Man har efter många om och men konstaterat att vapenhuven från pbv 302 inte var riktigt optimal.

Planen är nu att ombeväpna vagnarna med en OWS från Kongsberg.

Om man ska ombeväpna alla vagnar vet jag inte och jag blev lite förbryllad idag när jag pratade med en gammal kollega som är inblandad i försöksverksamhet på pansarbussen.

Nu ska man nämligen hänga på en sekundärbeväpning på vapenhuven, en ksp fäst på vapenvaggan.

Nänä, det är inte övningsvapenhållaren jag pratar om utan en ny konstruktion där kulsprutan sitter längs med eldröret och matas från en bandlåda rymmande 400 skott.

Den extra vikten som man när man använde övningsvapenhållaren fick kompensera genom balansfjädrar inne i vapenhuven ska man motverka med hjälp av en utanpåliggande dämpcylinder.

Vilken ksp man tänker använda vet jag inte men jag försöker snika mig med på något skjutpass längre fram i vinter, får se hur det går.

The Swede :surprise:

Lite ny info om det finska missfostret.

Man har efter många om och men konstaterat att vapenhuven från pbv 302 inte var riktigt optimal.

Planen är nu att ombeväpna vagnarna med en OWS från Kongsberg.

Om man ska ombeväpna alla vagnar vet jag inte och jag blev lite förbryllad idag när jag pratade med en gammal kollega som är inblandad i försöksverksamhet på pansarbussen.

Nu ska man nämligen hänga på en sekundärbeväpning på vapenhuven, en ksp fäst på vapenvaggan.

Nänä, det är inte övningsvapenhållaren jag pratar om utan en ny konstruktion där kulsprutan sitter längs med eldröret och matas från en bandlåda rymmande 400 skott.

Den extra vikten som man när man använde övningsvapenhållaren fick kompensera genom balansfjädrar inne i vapenhuven ska man motverka med hjälp av en utanpåliggande dämpcylinder.

Vilken ksp man tänker använda vet jag inte men jag försöker snika mig med på något skjutpass längre fram i vinter, får se hur det går.

Det lilla jag läst och hört är att PROTECTOR M151/OWS ska tillföras våra PATGB 203, jag trodde att man då skulle ombeväpna till Tksp!, men du menar nu att man monterar PROTECTOR M151/OWS på vapenhuven för att användas med Akan och tillför en sekundärbeväpning längs med Akan eldrör? eller förstod jag dig helt fel nu.

/3924

Du missförstog mig.

Man ska ombeväpna till Protector, men, man tittar även på en lösning där man monterar en ksp parallellt med akan i befintlig huv.

Det får mig att tro att man inte avser ombeväpna hela parken med Protector.

Du missförstog mig.

Man ska ombeväpna till Protector, men, man tittar även på en lösning där man monterar en ksp parallellt med akan i befintlig huv.

Det får mig att tro att man inte avser ombeväpna hela parken med Protector.

Aaa..då har också min lilla hjärna kommit ikapp de gå.

Ja en sekundärbeväpning är ju aldrig fel när stora puffran krånglar, men den stora bristen som jag uppfattat det har ju varit mörkerförmågan, eller snarare avsaknaden av den. Man får väll anta att de som kommer få ombeväpning till Protector kommer rulla mycket i US och på förband som använder vagnen mycket i stid t.ex. Lätta MekBat. Sedan skulle jag hoppas att de är de yngsta (minst slitna) vagnarna som får Protector instalerat så att de som inte får detta system (alltså de äldsta och mest slitna) kan fasas ut när vår nya AWV börjar anlända till FM.

[OT]

någon som hört någe mer om hur det går med just upphanlingen av AWV och vilka som valt att delta får gärna skriva lite i ämnets tråd [/OT]

Edited by The Swede

Det låter ju helt vansinnigt att ha två olika modifieringsprogram för beväpningen. Visst kan väl en Ksp vara bra, men jag tror att man hade haft större behov av ett sikte med mörkerkapacitet och dit räknar jag inte belyst streckplatta. Idag använder man väl bara en sorts ammunition till akan? Varför återgår man då inte till bandat istället för en massa magasin?

Har du hört något om var på vagnen man tänkt sätta Protector:n och var man tänkt placera skytten?

Det finns väl heller inte så många platser man kan sätta vapen, antingen på taket över förare/vagnchef eller ungefär där det sitter nu. Jag misstänker att man kan bli rätt begränsad i sin omvärldsuppfattning om man bara har en TV-skärm som referens så lite prismor för skytten hade ju varit bra. Nu har man ju redan ett hål i taket och en fördel med den nuvarande lösningen är ju att skytten har rätt bra sikt. Skytten på nuvarande plats med något liknande vagnchefsluckan på CV90 kanske vore något? Vet du om det går att åtgärda eldavbott (eller ladda) på Protector utan att behöva klättra upp dit?

Om jag förstått det rätt så ska Protector placeras där vapenhuven sitter nu.

Skillnaden som jag ser det är väl att man kan trycka in en stol till i bollhavet samt få lite mer utrymme om tornkorgen försvinner.

Vad gäller eldavbrott så lär man nog behöva sticka upp skallen för att åtgärda då vapnet sitter på utsidan.

The Swede :baskerPa:

Det låter ju helt vansinnigt att ha två olika modifieringsprogram för beväpningen. Visst kan väl en Ksp vara bra, men jag tror att man hade haft större behov av ett sikte med mörkerkapacitet och dit räknar jag inte belyst streckplatta. Idag använder man väl bara en sorts ammunition till akan? Varför återgår man då inte till bandat istället för en massa magasin?

Har du hört något om var på vagnen man tänkt sätta Protector:n och var man tänkt placera skytten?

Det finns väl heller inte så många platser man kan sätta vapen, antingen på taket över förare/vagnchef eller ungefär där det sitter nu. Jag misstänker att man kan bli rätt begränsad i sin omvärldsuppfattning om man bara har en TV-skärm som referens så lite prismor för skytten hade ju varit bra. Nu har man ju redan ett hål i taket och en fördel med den nuvarande lösningen är ju att skytten har rätt bra sikt. Skytten på nuvarande plats med något liknande vagnchefsluckan på CV90 kanske vore något? Vet du om det går att åtgärda eldavbott (eller ladda) på Protector utan att behöva klättra upp dit?

redan i begynelsen hade man magasin till PBV'n Pprojen hade man i 10skottsmagasin medans spränggranaten var bandad. Jag har väldigt liten erfarenhet av bandmataren men magasinen är flexiblare så till vida att man kan kasta dom bak till stridsutrymmet så kan vem som fylla på dom vilket inte var möjligt med bandmataren.

Sen har man vänt kanonen, för hylsorna i Tunnan kastades ut neråt och det var enklare för bandmataren att med hjälp av gravitationen mata in patroner uppifrån.

Ja idag använder man bara en amm skarpt iom att spränggranaten gav mycket oxa och var armerad vid mynningen med ett mycket känsligt anslagsrör. Fått detonation relativt nära framför vagnen pgr av regn.

Som jag skrivit tidigare så är uppgraderingen framkallad av att man ska livstidsförlänga PATGB tills AWV'n är levererad (håller tummarna för AMV'n själv, med ett minimalt mått av egna "förbättringar"..)

/b

1. Om jag förstått det rätt så ska Protector placeras där vapenhuven sitter nu.

2. Skillnaden som jag ser det är väl att man kan trycka in en stol till i bollhavet samt få lite mer utrymme om tornkorgen försvinner.

3. Vad gäller eldavbrott så lär man nog behöva sticka upp skallen för att åtgärda då vapnet sitter på utsidan.

1. Svetsa igen hålet i taket och sedan dit med en M151 eller mer som NM221? Eller kanske som på Stryker att skytten fortfarande har prismor?

2. Var ska man få plats med den stolen? Visst, om man bygger om radiohyllan under tornet och flytter på lite saker längst fram på vagnchefssidan kanske man kan få in en stol till. Samtidigt vill man antagligen komma åt luckan framför tornet utan att behöva skruva loss allt för mycket. I den extra stolen kommer väl dessutom skytten sitta?

3. Så den har ingen motor för att spänna upp mekanismen?

redan i begynelsen hade man magasin till PBV'n Pprojen hade man i 10skottsmagasin medan spränggranaten var bandad. Jag har väldigt liten erfarenhet av bandmataren men magasinen är flexiblare så till vida att man kan kasta dom bak till stridsutrymmet så kan vem som fylla på dom vilket inte var möjligt med bandmataren.

Sen har man vänt kanonen, för hylsorna i Tunnan kastades ut neråt och det var enklare för bandmataren att med hjälp av gravitationen mata in patroner uppifrån.

Ja idag använder man bara en amm skarpt iom att spränggranaten gav mycket oxa och var armerad vid mynningen med ett mycket känsligt anslagsrör. Fått detonation relativt nära framför vagnen pgr av regn.

Som jag skrivit tidigare så är uppgraderingen framkallad av att man ska livstidsförlänga PATGB tills AWV'n är levererad (håller tummarna för AMV'n själv, med ett minimalt mått av egna "förbättringar"..)

/b

Har man bara en enda ammunitionstyp anser jag bandmataren överlägsen. Det var möjligt för soldaterna i bollhavet att hjälpa till med att länka på med en ny låda am när det började ta slut. Tömde man inte bandmataren slapp man hålla på med att fylla på och spänna upp.

Bandmatare rockar!

Bandmatare rockar!

Njae, så länge man får en bra, välskött bandmatare kanske.

En av anledningarna till varför man gick ifrån bandmataren till förmån för 30-skottsmagasin var just att bandmataren hade problem med pålitligheten.

När man införde 30-skottsmagasin körde man dessutom fortfarande med dubbla ammunitionssorter.

Bandmatare rockar!

En av anledningarna till varför man gick ifrån bandmataren till förmån för 30-skottsmagasin var just att bandmataren hade problem med pålitligheten.

När man införde 30-skottsmagasin körde man dessutom fortfarande med dubbla ammunitionssorter.

Problemet är ju iofs det samma med 30-skottsmag som inte är "bra och välskötta" (och all annan militär materiel med för den delen). Min erfarenhet är att problemen med bandmatare är (var) mindre än de med 30-skottsmag.

Bandmatare rockar!

Problemet är ju iofs det samma med 30-skottsmag som inte är "bra och välskötta" (och all annan militär materiel med för den delen). Min erfarenhet är att problemen med bandmatare är (var) mindre än de med 30-skottsmag.

min erfarenhet säger att det funkar bra med magasinen, andra saker i pjäsen som ger eldavbrott, främst utdragar/utkastar problem och strulande avfyringsmagneter, dörr/luckmagneterna ska vi inte prata om... däremot hade jag gärna sett att Pprojen funnits kvar, för att tex laddas som första skott i förstahandsmagasinet för att tex kunna skjuta ett imponerade varningskott med liten risk för skador på föremålet eller omgivningen, MPHC-T´n är ju som bekant ganska elak.

Övningsvapenhållaren hade ju möjliggjort att man hade kunnat välja vapentyp efter läge men det är att vifta ett rött skynke framför MSS mfl att föreslå det, har gjort mer eller mindre lyckade försök att smugla med den ut i US några gånger ;)

det finns ju en del annat som skulle behövas åtgärdas på patrian, högst upp på min önskelista vore utöver pjäsen att fixa lokaltelefonsystemet och därefter acc'n och komponenter i framdrivningslinan och bromssystemet men på det stora hela så är det en bra vagn nu när brukarna kommit i kapp med vagnens begränsningar.

/b

• BlåGul -1

Blackadder:

Övningsvapenhållare borde finnas, om jag inte minns snett, minst 4 exemplar av i afghanistan om någon skulle bli inspirerad att fråga på HF. Våra slutsatser blev till slut att det inte var en helt lyckad kombination med trötta, stressade soldater och dubbla vapensystem kopplade till samma avfyrningsmekanism...och de monterades ner. :rockon:

Varningsskott är fortfarande möjligt att skjuta med något mindre "risk" om den/de sista smällarna man stoppar i magasinen är barlastade istället för multipurosesmällsomfangörhålochbrinn..

Vad är skillnaden mot hur det är i en stridsvagn?

Där har skytten både kanon och ksp, på samma avfyringsmekanism.

Samma sak med strf 90.

Problemet tror jag är bristande utbildning, man har inte övat tillräckligt mycket på vapenväxling innan man beslutade sig för att hänga på övningsvapenhållaren.

Det stora problemet med att använda övningsvapenhållaren i skarpt läge är balanseringsfjädrarna, dels tar dom plats inne i huven och dels kan magasinet till kanonen släppa om man dumpar pjäsen då magasinsspärren tar i fjäderpaketet.

Lite dumt om man precis är på väg att bekämpa ett mål.

The Swede :rockon:

Blackadder:

Övningsvapenhållare borde finnas, om jag inte minns snett, minst 4 exemplar av i afghanistan om någon skulle bli inspirerad att fråga på HF. Våra slutsatser blev till slut att det inte var en helt lyckad kombination med trötta, stressade soldater och dubbla vapensystem kopplade till samma avfyrningsmekanism...och de monterades ner. :rockon:

Varningsskott är fortfarande möjligt att skjuta med något mindre "risk" om den/de sista smällarna man stoppar i magasinen är barlastade istället för multipurosesmällsomfangörhålochbrinn..

nä alla dom åkte hem.. med kraft ska tilläggas

absolut kan man ha övnproj men då tappar man förmågan att om det nu är ett hårt mål som dyker upp, vilket genomslag det är på övnproj vet jag inte iofs så förstör den med kraft en personbil.

vad gäller den mindre lyckade incidenten dom du talar om så gör man patron ur: säkra elektriktriskt, säkra mekaniskt och därefter magasin bort och band bort, då är man uppluckad så då gör man patron ur på ksp därefter ner och gör patron-ur akan. som swed säger, det funkar ju på stridsvagn.

/b

• BlåGul -1

Swede/Blackadder: Jag tror vi egentligen är överens om att ett dubbelt vapensystem som ursprungligen inte är menat som det, och inte särskilt inövat på det viset, ska inte användas. Övas dubbel beväpning in som rutin redan under utbildningen kan man se det annorlunda. Jag tror inte det görs? Att det är fysiskt möjligt att lösa patron ur på båda bössorna är ingenting märkligt. :rockon:

Tanken var måhända god från början.

Vi ska sluta tjafsa om övningsvapenhållare i afghanistan nu kanske, de kom dit på grund av logistikproblem och inte för att användas som sekundärbeväpning och har egentligen inte med debatten att göra...

Var går förresten gränsen för när man anses behöva en parallellkopplad spruta med mindre kaliber än huvudbeväpningen? Det förekommer hemskt sällan till TKSP, och att öppna eld mot enskild individ i folkmassa blir inte snyggt med den heller...även om när-träff/miss oftast resulterar i mindre risk för skador med 12,7 än 20 mm

Point taken med problemet med barlastade...det finns nog risk att det blir sämre hål om man skjuter på någonting jättehårt.

absolut kan man ha övnproj men då tappar man förmågan att om det nu är ett hårt mål som dyker upp, vilket genomslag det är på övnproj vet jag inte iofs så förstör den med kraft en personbil.

Så längre bara den översta är barlastad borde väl de efterföljande projektilerna lösa det problemet ganska omgående?

Förresten såg jag att FMV upphandlade en modifiering av sambandsinstallationen i somras för genomförande under hösten. Tyvärr verkade TO:n inte omfatta LTS.

• 1 month later...
Är det inga andra förband utom LV PATGB 203 används?

Rycker in som gc901 stridsfordonsförare på Träng och jag hoppas som fan att jag får ratta den!

Pansarterrängbil finns i olika utföranden finns på de flesta förband, mao är det verkligen inget som är unikt för luftvärnet. På TrängR används de som bland annat ledningsfordon, sjukvårdstransport, soldattransport säkert i flera utföranden som jag inte känner till. Förra utbildningsåret använde de inga patgb 203 på TrängR utan den äldre versionen, antagligen pga fordonsbrist och av ekonomiska orsaker, de använde en (eller två) Piranhor. Dock tror jag inte Piranhan är särskilt sannolik för din del.

Rycker in som gc901 stridsfordonsförare på Träng och jag hoppas som fan att jag får ratta den!

Förra året användes patgb203 på P4 av flera plutoner. Ledningspluton och ett flertal skytteplutoner använde dessa, så även granatkastarpluton som jag tillhörde. Har även för mig att jag såg en sjukvårdsvagn av denna typ också. (Vad som dock är värt att tänka på är att jag inte vet om de vagnar som ledningspluton och sjukvårdarna använde kallades för något annat än just 203 då den vagn ledningspluton använde såg ut att vara lite moddad med den långa uppfällbara masten, och jag misstänker även att sjukvårdsvagnen var moddad på ett eller annat sätt. Den vår pluton använde var dock modell 203.)

Själv avskydde jag vagnen, skulle kunna sitta länge och väl och lista fel på den.

Pansarterrängbil finns i olika utföranden finns på de flesta förband, mao är det verkligen inget som är unikt för luftvärnet. På TrängR används de som bland annat ledningsfordon, sjukvårdstransport, soldattransport säkert i flera utföranden som jag inte känner till. Förra utbildningsåret använde de inga patgb 203 på TrängR utan den äldre versionen, antagligen pga fordonsbrist och av ekonomiska orsaker, de använde en (eller två) Piranhor. Dock tror jag inte Piranhan är särskilt sannolik för din del.

Har även hört att det inte är 100% säkert att man blir just förare, man kan tydligen bli skytt/laddare också:S

Hur avgörs vem som blir vad om detta ens är sant?

Har även hört att det inte är 100% säkert att man blir just förare, man kan tydligen bli skytt/laddare också:S

Hur avgörs vem som blir vad om detta ens är sant?

Att man kan bli skytt/laddare om man är uttagen stridsfordonsförare har med strf90 att göra. Då TrängR inte har några strf90 är inte detta aktuellt för din del. Pansarterrängbil kan bestyckas med 20mm akan, tksp och säkert vanlig ksp58. Förra året hade inte TrängR någon beväpning på sina patgb, man använde dessutom den äldre versionen patgb 180. Detta på grund av att NBG hade de tksp och patgb203 som logbat egentligen skulle haft. Tillägg nu också när Fredas tar upp det, eventuellt kanske du kan få köra radiolänkvarianten om TrängR får den i år vill säga.

Jag kan tänka mig att en patgbbesättning består av tre stycken, vagnchef och förare/skytt x2. Förarna har både förar och skyttutbildningen och turas om. Men det finns nog inte en lösning på hur man brukar göra.

@Fredas. På Lifkompaniet fanns utöver era pansarterrängbilar en DSG och en sjukvårdsvariant på Pansartrosspluton, båda var modifierade för respektive uppgift. Värt att nämna i sammanhanget att förutom vår sjukvårdspansarterrängbil på Lif bestod P4s sjukvårdsresurser endast av terrängbilar, tom TGB20 med bårar användes. På Bataljonledningspluton fanns två stycken radiolänkpansarterrängbilar. Vill minnas att de är lite längre än standard patgb203 och heter nåt speciellt också. Ett normalår kan det finnas över 10 patgb på Lif, så icke vårat fattigmansår.

• henke changed the title to Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203