Jump to content

Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203

Recommended Posts

• Super Administrators
Jag sitter som VC på LedR i en av 2021-vagnarna, och är väl inte direkt odelat positiv till den.

Till att börja med har man i grund och botten plockat en vanlig 203:a och sen lagt till de prylar man tycker är nödvändiga (exempelvis elverk) och sedan inte vidare funderat på vad det kan få för innebörd för vagnen och dess besättning. Detta har till följd att många kontrollpunkter blir nästintill omöjliga att göra, och många funktioner inte är som de ska, exempelvis så har man bara AC i bakutrymmet, som för övrigt är ett kapitel för sig. Istället för ett vikbart bord, som i exempelvis Stri 90:an, så har man helt sonika antagligen bara slipat kanterna av ett biljardbord och satt dit, så att man inte har något utrymme alls för någonting där.

Iallafall, om ni har frågor angående 202-vagnarna eller organisationen av dem på LedR så bistår jag gärna med det jag vet.

Va....går inte era bord att vika, som på den här bilden. :)

s_patgb203_bak.jpg

Soldf

Det där är en 203 ledningsvariant, alltså inte 202 som werner pratar om.

• Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stripatgb 2021 är, trots sitt större transportutrymme, ganska trång bak.

För det första har dom klämt in en stol precis innanför dörren:

P6030373a.jpg

Förvisso går det att fälla upp hörnet av bordet men hur nån ska kunna tränga sig in där vet jag inte:

P6030375a.jpg

Går det möjligen att fälla undan den yttersta stolen?

På högersidan är det lite bättre plats:

P6030374a.jpg

Vet inte om hörnet av bordet går att fälla upp även där.

The Swede :)

Bordet är bara vikbart i vänster hörn. Och ingen människa med normal muskulatur i benen kan rimligtvis ta sig förbi där utan problem. Det enda man kan göra är att snurra på stolen som sitter på kortänden, samt lära sig att alltid kolla sladdarna på radiorna efter att man gått förbi. Det är fruktansvärt bekvämt (relativt till andra fordon) att sova där bak, dock, speciellt om man kör elverket samtidigt, så att man kan ha fläktar och motsvarande igång.

Det allra underbaraste är dock att man måste klättra in till det stora vita skåpet som man ser till vänster i bild på den sista av The Swedes bilder för att få igång huvudströmmen där bak, som i sin tur driver intercomsystemet både fram och bak.

The Swede: har du varit på LedR och fotat? Tycker mig känna igen den där bakluckan...

Har man tagit bort gruvgången på 202:an? Vad har man i så fall satt på dess plats och varför? Finns det verkligen inga luckor i taket eller prismor på sidorna på 202:an? På vilken nivå har man strivarianten av Patgb203 respektive 202?

Pansaret är lite väl klent då det är uppdelat i flera separata lager så man kan inte mangla alltför stora träd med den.

Poängen med pansar är inte att köra ner träd utan att stoppa projektiler/splitter och det fungerar bättre om man har luftspalter och/eller olika lager än om man har solitt stål.

Men terrängen är full av träd på flera håll i Sverige och poängen med en utryckning är att det skall gå fort, även om det står solida objekt i vägen. Att kryssa mellan har hittills tagit för lång tid. Att vagnarna får en balk längst fram som är fäst i ramen skulle göra sådana manövrar enklare, men men…

Har man byggt om bårsläden eller ligger patienten fortfarande med näsan i vagnstaket?

EDIT: Fri fart? Har ni genomgått utbildning för utryckningsfordonsförare?

Nope, bårsläden är fortfarande av en unik modell, 20 cm för hög, 40 cm för lång, ej skjutbar i sida som t.ex. en civil (billig!) ambulansbårsläde (som för närvarande nyttjas på Patgb 203 Sjtp under utlandsmissioner ex. i Liberia) samt att den sedan väger betydligt mer och är mycket dyrare är också intressant, varför inte vi har den har jag plågat en och en annan Övlt om... Dock, om man använder Bår 2 eller NATO- bår så kan man lasta in de flesta personer utan problem, att använda en civil ambulansbår (Alpha-bår) är i det närmaste omöjligt, detta trots att det är den båren vi skall använda. Sanering av vagnen underlättas inte precis av bårsläden eller golvmattan, och detta skall göras efter varje patient.

En sak till, vi har inte heller någon avgasrening förutom ljuddämparen så när man startar på morgonen och slänger ett öga i bakspegeln så får molnet min miljökarma att sjunka allt djupare..

Fri fart/Fri väg?

Vi har dock ej genomfört Utb "Blåljus", men militära undantag finns... Vi är ett mellanting av ett utryckningsfordon och en lastbil.

Vi gör som vår sjuksyster säger, alla transporter tål ej fri fart i Patgb det är situationsanpassat.

Det är inte svårt att köra fort, det är svårt att köra säkert. Att tilläggas är att min förare och jag har både civilt BC-körtkort och militära förarbevis för bla. Patgb, T-Lbil mfl.

Givetvis skall man inte leka ambulans/F1-bil under en övning, men är man på rätt ställe med lagen i ryggen...Frågan är om lagen gäller för oss? Vår tjänsteutövning när kriget kommer kan kanske vara något annorlunda än normalt se Brottsbalken kap 19, 24§4 mfl. Vi behöver inte hävda fri väg eftersom vi kör trängande osv, att folk (bilar, bussar, lastbilat, det mesta) i regel alltid kör ut i väggrenen när vi kommer blinkandes är ett annat kapitel.

se bla. trafikförordningen kap 5, samt 11 "Fri väg" motsv. http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

eller http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t18675.html

samt http://www.ambulansforum.se/bb/viewtopic.php?t=773&

och kap 45 http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

även http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t10278.html

Den diskussionen är lång, mycket lång och har många parter inblandade men kan tas i mån av tid.

Sen kanske jag ska skriva om det som frågan gällde eftersom vi bägge vet en del om resten, men men…

Btw om någon med en liknande tjänst, civilt eller militärt läser detta, ni kan väl skicka ett PM så kan vi diskutera tips och erfarenheter.

Man blir aldrig trött på kunskap... Den blir heller aldrig trött då dig... :baskerPa:

Edit: Stavning samt en länk på villovägar...

Edited by Charlie/Foxtrot

Dåså, om ni inte genomfört utbildning för utryckningsfordonsförare och det INTE är ett skarp läge så gäller hastighetsbegränsningarna även för er, oavsett vad nån sjuksyrra eller nått befäl säger.

Om polisen plockar er är det ni som förare som torskar, inte sjuksyrran eller ert befäl.

Nästa sak är det här med träd, jag tror varken att chefen övningsfältsavdelningen eller teknisk chef kompani är särkilt förtjusta i att ni leker skogsarbetare med hjälp av pansarterrängbil.

Sker det på civil mark är det ännu värre.

• BlåGul -1
Har man tagit bort gruvgången på 202:an? Vad har man i så fall satt på dess plats och varför? Finns det verkligen inga luckor i taket eller prismor på sidorna på 202:an? På vilken nivå har man strivarianten av Patgb203 respektive 202?

StriPATGB 2021 används på Arméstridsgruppsledningsstaber, dvs det som ersatt brigadledningarna.

/K

Edit: Jag kan skriva under på att det är ett h-vete att ta sig in på de vänstra arbetsplatserna bak i 2021:an, i synnerhet om man bär stridsutrustning.

Fri fart/Fri väg?

Vi har dock ej genomfört Utb "Blåljus", men militära undantag finns... Vi är ett mellanting av ett utryckningsfordon och en lastbil.

Vi gör som vår sjuksyster säger, alla transporter tål ej fri fart i Patgb det är situationsanpassat.

Det är inte svårt att köra fort, det är svårt att köra säkert. Att tilläggas är att min förare och jag har både civilt BC-körtkort och militära förarbevis för bla. Patgb, T-Lbil mfl.

Givetvis skall man inte leka ambulans/F1-bil under en övning, men är man på rätt ställe med lagen i ryggen...Frågan är om lagen gäller för oss? Vår tjänsteutövning när kriget kommer kan kanske vara något annorlunda än normalt se Brottsbalken kap 19, 24§4 mfl. Vi behöver inte hävda fri väg eftersom vi kör trängande osv, att folk (bilar, bussar, lastbilat, det mesta) i regel alltid kör ut i väggrenen när vi kommer blinkandes är ett annat kapitel.

Det finns inget mellanting mellan "utryckningsfordon och en lastbil" antingen är det ett utryckningsfordon eller inte. Sen ska du nog undvika alla försök med att köra utryckning eftersom du inte har dom kunskaper som krävs, vilket framgår av ditt inlägg.

Mvh Lanrezac

StriPATGB 2021 används på Arméstridsgruppsledningsstaber, dvs det som ersatt brigadledningarna.

/K

Edit: Jag kan skriva under på att det är ett h-vete att ta sig in på de vänstra arbetsplatserna bak i 2021:an, i synnerhet om man bär stridsutrustning.

Varför har man valt att sätta in värsta deluxstolarna i 2021:an. För mig ser de ut att ta oerhört mycket platts. Vist de gröna vikstolarna som finns i 203:an är inte mumma för röven efter ett par timmar. Men med två tillklippta bitar liggunderlag så höjer man komforten direkt. Vet även en som köpte sig en sittdyna model självuppblåsbartliggunderlag. Han menade på att det funka fin fint. Men detta kanske inte duger för herr amiral fon knöveltoft. (hög brigadchef)

F*N man skriver ju som en kratta när man är lite bakis :rolleyes:

Edited by 3924
Dåså, om ni inte genomfört utbildning för utryckningsfordonsförare och det INTE är ett skarp läge så gäller hastighetsbegränsningarna även för er, oavsett vad nån sjuksyrra eller nått befäl säger.

Om polisen plockar er är det ni som förare som torskar, inte sjuksyrran eller ert befäl.

Nästa sak är det här med träd, jag tror varken att chefen övningsfältsavdelningen eller teknisk chef kompani är särkilt förtjusta i att ni leker skogsarbetare med hjälp av pansarterrängbil.

Sker det på civil mark är det ännu värre.

Precis... Helt rätt, jag vat iaf inte om jag har försökt hävda annat. Isf är det enkla missförstånd pg min avsaknad av erfarenhet gällande litteralt forum.

Lagen(-arna) "är" i den punkten ej precis i vårt fall, den medger inte allt, men väl mycket.

Att en transport på motorväg/2+1 väg av Prio1 (ex, bruten rygg m.m.) med stort skadeutfall och avsaknad av helikopterunderstöd måste gå i 30km/h och därför kan anses hindrande är också en spännande aspekt. Att jag med min lagkunskap och erfarenhet ens försöker hålla liv i denna diskussion är kanske konstigt då de flesta lagmän är villrådiga i detta.

Angående träd och dylikt, i min värld är inte den sista lösningen såsom denna den bästa. Även om den är rolig att genomföra på anvisad plats.

• BlåGul -1
Varför har man valt att sätta in värsta deluxstolarna i 2021:an. För mig ser de ut att ta oerhört mycket platts. Vist de gröna vikstolarna som finns i 203:an är inte mumma för röven efter ett par timmar. Men med två tillklippta bitar liggunderlag så höjer man komforten direkt. Vet även en som köpte sig en sittdyna model självuppblåsbartliggunderlag. Han menade på att det funka fin fint. Men detta kanske inte duger för herr amiral fon knöveltoft. (hög brigadchef)

F*N man skriver ju som en kratta när man är lite bakis :rolleyes:

Jag vet faktiskt inte men det är samma stolar som i systemfordonen, exempelvis RLPATGB. Dessa är inköpta vid samma tillfälle så... 1+1=fåtölj?

Hur som helst är stolarna grymt sköna bara man klämt sig på plats och tanken är ju att stabsmedlemmar ska sitta där och arbeta och kunna göra det så länge blåsan räcker, innan de måste gå ur vagnen. Då är det rätt att ha bra stolar, anser jag. De gröna vikstolarna medger inte bra möjligheter till att skriva och arbeta med dator, vilket ju är huvudsysselsättningen bak i en 2021.

Och släpp den nedvärderande tonen om stabspersonal, den är faktiskt riktigt onödig.

/K

Fri fart/Fri väg?

Det finns inget mellanting mellan "utryckningsfordon och en lastbil" antingen är det ett utryckningsfordon eller inte. Sen ska du nog undvika alla försök med att köra utryckning eftersom du inte har dom kunskaper som krävs, vilket framgår av ditt inlägg.

Mvh Lanrezac

Vi kör ej utryckning i lagens mening, även om det kan verka vara så. Vi utför mer en planerad sjukvårdstransport i trängande fall. Att vi på det sättet utnyttjar så många kryphål i lagen som möjligt för att vi på ett för patienten så säkert sätt skall kunna transportera denne betyder inte att vi åker varvstopp konstant. Om inlägget antyder nöjeskörning så är iaf verkligheten inte det snarare kraftigt motsatt. Vi verkar oftast hindrande istället för trängande. Det finns trots allt bättre bilar och miljöer att utöva detta i.

Edit: Kommatering

Edited by Charlie/Foxtrot

F*N man skriver ju som en kratta när man är lite bakis :dribble:

Jag vet faktiskt inte men det är samma stolar som i systemfordonen, exempelvis RLPATGB. Dessa är inköpta vid samma tillfälle så... 1+1=fåtölj?

Hur som helst är stolarna grymt sköna bara man klämt sig på plats och tanken är ju att stabsmedlemmar ska sitta där och arbeta och kunna göra det så länge blåsan räcker, innan de måste gå ur vagnen. Då är det rätt att ha bra stolar, anser jag. De gröna vikstolarna medger inte bra möjligheter till att skriva och arbeta med dator, vilket ju är huvudsysselsättningen bak i en 2021.

Och släpp den nedvärderande tonen om stabspersonal, den är faktiskt riktigt onödig.

/K

Försökte mig på lite humor så här på söndagsmorgonen men det kanske inte var så lyckat. Sorry :rolleyes:

Jag hade ina problem att skriva dator när jag satt i de gröna stolarna, men jag känner vissa som hade stora problem att hitta en bra ställning, tror detta beror mycker på hur man är byggd (kroppsligt)

Automatväxellådan gör att den trots sin bredd (3,35 m+ mellan speglarna) är enkel att köra, motorn är klen men på väg kan man under utryckning köra i 115 km/h (vi har fri fart ) vilket inte är alltför tokigt för en bil med tjänstevikt på 20500 kg.

Denna mening i ett inlägg från dig igår antyder att ni tror att ni får köra hur fort ni vill. (Min fetstil samt färgmarkering)

Det är det vi argumenterat mot.

Vad du menar i följande passage har jag dock inte förstått:

Att jag med min lagkunskap och erfarenhet ens försöker hålla liv i denna diskussion är kanske konstigt då de flesta lagmän är villrådiga i detta.

The Swede :rolleyes:

*Som är utbildad utryckningsfordonsförare*

Automatväxellådan gör att den trots sin bredd (3,35 m+ mellan speglarna) är enkel att köra, motorn är klen men på väg kan man under utryckning köra i 115 km/h (vi har fri fart ) vilket inte är alltför tokigt för en bil med tjänstevikt på 20500 kg.

Denna mening i ett inlägg från dig igår antyder att ni tror att ni får köra hur fort ni vill. (Min fetstil samt färgmarkering)

Precis, men fri fart är inte fri väg i lagens mening. "Straffar mig själv på lämpligt sätt och antecknar att jag skall skriva så entydigt som möjligt"

Ang. " blåljus " körning, civilt FÅR man enl. lagen köra utryckning utan utbildning det räcker att fordonet

är registrerat som utryckningsfordon(olika myndigheter kan ha olika hårdare regler). Militärt däremot får man Ej köra utryckning utan utryckningförarbevis(enl. militära regler), skall man köra utryckning med 203:an i Sverige måste man dessutom ha en speciell halkkörningsutbildning. De "militära undantag " är i detta fall hårdare än lagarna!

Ändring

*som också är utbildad utryckningsfordonsförare*

Edited by HotelAlpha

Precis, men fri fart är inte fri väg i lagens mening. "Straffar mig själv på lämpligt sätt och antecknar att jag skall skriva så entydigt som möjligt"

Nä, men någon fri fart har ni inte heller, speciellt inte under övning.

• BlåGul -1
Försökte mig på lite humor så här på söndagsmorgonen men det kanske inte var så lyckat. Sorry :rolleyes:

Jag hade ina problem att skriva dator när jag satt i de gröna stolarna, men jag känner vissa som hade stora problem att hitta en bra ställning, tror detta beror mycker på hur man är byggd (kroppsligt)

Det är uppfattat. Jag ska sluta vara så stingslig men det är ju faktiskt ganska tidigt, eller hur?

Under förra utbåret (P7 ledningsår) så kördes IS Mark 06 i burkarna bak i 2021:an och 2021:orna utgjorde ledningsplats vid omgruppering. Detta gjorde att tämligen mycket arbete utfördes i bakvagnen. Huvuddelen av hantverket gjordes i IS Mark varvid en schysst arbetsställning var bra för ett bra resultat.

Jag ser inga större problem med att utföra stabsarbete i gröna stolar (som väl också sitter i Stri90?) men det är väl ändå bättre att ha bra stolar? Jag bedömmer att dessa inte var så dyra då de verkar vara COTS-stolar från någon lastbil (motsv).

/K

Vad du menar i följande passage har jag dock inte förstått:

Att jag med min lagkunskap och erfarenhet ens försöker hålla liv i denna diskussion är kanske konstigt då de flesta lagmän är villrådiga i detta.

*Som är utbildad utryckningsfordonsförare*

Jag menar att jag personligen inte kan säga vad som är solklart i min situation, inget prejudikat matchar militära trängande transporter av sjuka/skadade. Det finns ingen enkel, enda sanning. Att vi antagligen/förhoppningsvis aldrig behöver utnyttja lagtextens kryphål för att få ett avgörande i frågan är min förhoppning. Hittills har det aldrig krävts, och om ett riktigt akutfall skulle ske så är vi i de flesta fall inte med om transporten då den skall ske med civila resurser främst (Enligt SäkI).

Btw, har du agerat Räddningsledare någon gång? Tips&Tricks är välkomna.

Ang. " blåljus " körning, civilt FÅR man enl. lagen köra utryckning utan utbildning det räcker att fordonet

är registrerat som utryckningsfordon(olika myndigheter kan ha olika hårdare regler). Militärt däremot får man Ej köra utryckning utan utryckningförarbevis(enl. militära regler), skall man köra utryckning med 203:an i Sverige måste man dessutom ha en speciell halkkörningsutbildning. De "militära undantag " är i detta fall hårdare än lagarna!

Ändring

*som också är utbildad utryckningsfordonsförare*

Vårt fordon är inget utryckningsfordon, vi uppfyller kraven för trängande militär transport av sjuka/skadade samt sjuksköterska i vissa fall (vad det skulle vara återstår att se). Samtlig värnpliktig vagnspersonal utb Patgb 203 06-07 fdT2 har halkkörningsutbildning på halkbana fastställd av MSS.

Bra att vi tar upp detta...

Nä, men någon fri fart har ni inte heller, speciellt inte under övning.

Jag kan bara skriva vad som entydigt har sagts till mig och vad som har framgått vid samtal med ansvariga befäl och lagmän. Nu ska jag grilla dem med nya argument och frågor när de kommer tillbaka från Vasaloppet.

Tänk på följande:

Det är ALLTID föraren som avgör HUR fordonet skall framföras, detta oavsett om någon sjuksköterska eller regementets värsta, mest skrämmande fänrik står och skriker: ÖKA!

Det är ALLTID föraren som åker på böter/ indraget körkort vid en lagöverträdelse.

För att svara på din tidigare fråga, nej, jag har inte varit räddningsledare. Bara enkel brandman.

Det är uppfattat. Jag ska sluta vara så stingslig men det är ju faktiskt ganska tidigt, eller hur?

Under förra utbåret (P7 ledningsår) så kördes IS Mark 06 i burkarna bak i 2021:an och 2021:orna utgjorde ledningsplats vid omgruppering. Detta gjorde att tämligen mycket arbete utfördes i bakvagnen. Huvuddelen av hantverket gjordes i IS Mark varvid en schysst arbetsställning var bra för ett bra resultat.

Jag ser inga större problem med att utföra stabsarbete i gröna stolar (som väl också sitter i Stri90?) men det är väl ändå bättre att ha bra stolar? Jag bedömmer att dessa inte var så dyra då de verkar vara COTS-stolar från någon lastbil (motsv).

/K

Jo bra stolar är ett måste när den 5-6 timmen börjar rulla över ens bakdel.

Men lite mer platts kunde ha hjälp om jag förstått allt rätt. Nu kan det mycket väl vara så som du skriver att FM ”hittat” dessa stolar så att säja färdiga på den civila marknaden och det gjorde att de blev billiga i inköp. Dock så hade kanske en stol i modell välstoppad biofåtölj kanske varit ett bättre val, då möjligheten att utrymma fordonet snabbt kan vara ganska väsentligt och möjligheten att kunna vika undan sittsen kanske kunde underlätta. Nu verkar det som man får slänga sig handlöst övar ledningsbordet för att ta sig ut snabbt. Om det vore så illa att en grupp stids-pi**ar (som jag) fick nys om en ledningsplatts och började ösa GRG från för egen del bekvämt avstånd. Tänker också här milisgrupp men RPG.

Är inte så insatt i det här med ledningsbiten utan min kunskap fanns/finns inom Geografisk Informationsteknik (GIS). Vi gjorde ett lite test när jag var i grönt. Då jag var den ända som hade kunskap om GIS när frågan kom upp så fick jag ha lite instruktion för våra ledningssnubbar. Det handlade mest om anpassa kartunderlag för att på ett så effektivt sätt som möjligt bestämma framryckningsväg mm. IS Mark 06 kan jag nada om.

Edited by 3924
Tänk på följande:

Det är ALLTID föraren som avgör HUR fordonet skall framföras, detta oavsett om någon sjuksköterska eller regementets värsta, mest skrämmande fänrik står och skriker: ÖKA!

Det är ALLTID föraren som åker på böter/ indraget körkort vid en lagöverträdelse.

För att svara på din tidigare fråga, nej, jag har inte varit räddningsledare. Bara enkel brandman.

A det är taget, de skriker mer om att vi ska "Sakta in!", det är bra att alla säger olika saker så jag kan tjata på de mindre roliga befälen från olika vinklar.

Jag får återkomma nästa vecka med lite mer sakliga argument från lagrävar och slika varelser.

Ang räddningsledare. Har du någon erfarenhet av verkliga olycksplatser som kan vara till hjälp för oss Paramedics?

Tänk på följande:

A det är taget, de skriker mer om att vi ska "Sakta in!", det är bra att alla säger olika saker så jag kan tjata på de mindre roliga befälen från olika vinklar.

Jag får återkomma nästa vecka med lite mer sakliga argument från lagrävar och slika varelser.

Ang räddningsledare. Har du någon erfarenhet av verkliga olycksplatser som kan vara till hjälp för oss Paramedics?

Om jag föståt det rätt så ligger du på TrängReg? Då det berdivs utbildning på brandmän i skövde så kanske det vore en idé att be om en föreläsning om just beröda ämne från någon lärare från rädningsverket.

www.srv.se

Räddningverket Skövde

541 06 Skövde

Box 96014

tel: 0500-46 40 00

fax: 0500-46 40 30

epost: [email protected]

Edited by 3924
Tänk på följande:

Om jag föståt det rätt så ligger du på TrängReg? Då det berdivs utbildning på brandmän i skövde så kanske det vore en idé att be om en föreläsning om just beröda ämne från någon lärare från rädningsverket.

www.srv.se

Räddningverket Skövde

541 06 Skövde

Box 96014

tel: 0500-46 40 00

fax: 0500-46 40 30

epost: [email protected]

Tackar, tackar... Mjo SRV ligger inte alltför lång borta, vi har fått utbildning av instruktörer med egen erfarenhet från civil och militär verksamhet, FSC och liknande..

Men man blir ju aldrig fullärd och alla synvinklar och nyanser av erfarenhet tas välkommet emot av oss utbildningshungrande vagnchefer..

• henke changed the title to Pansarterrängbil 203 (PATGB 203) - Patria XA-203