Private Haze Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Jag har en kanadensisk lärare som har mycket liten eller ingen verklighetsförankring gentemot Sverige. Vi satt och pratade med denna lärare idag och det kom på tals att vi skulle göra lumpen nu när vi tagit studenten. Han började genast fråga saker som, hur många som gjorde det och så vidare. Jag sade att det varje år utbildades 15000 värnpliktiga i Sverige. Sedan sa jag att förut skulle alla göra. Som den frågvise människan han är frågade han när det upphörde... jag kunde inte ge något riktigt svar men sade att för 20 år sedan gjorde det flesta manliga 19 åringarna lumpen. Det jag undrar är om detta var ett bra antagande eller om jag var helt ute och cyklade. När skulle ni säga att värnpliktskullarna började sjunka så att mer och mer inte fick göra lumpen? Jag kan tänka mig att FB92 och FB00 tog bort ganska många värnpliktstjänster... men jag väntar på svar från proffsen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Intressant frågeställning. Har flera gånger funderat kring detsamma. Jag gick in på Pliktverkets hemsida Länk och fann statistik från deras verksamhet, dvs mönstring och inskrivning till totalförsvaret, från och med 1994 och framåt. Enligt dessa uppgifter så prövades 1994 i alla fall 57 588 personer. Av dessa skrevs 58,3%, dvs 33 588 in för tjänstgöring i de militära försvaret. Därtill kommer knappt 5000 i utbildningsreserven och ca 7000 till civilplikt. Du kan själv kolla igenom matrialet och jämföra med senare år, men mot dagens ambition på 16000 men verkliga tal efter besparingar på ca 15000 så har antalet inskrivna mer än halverats på tio år. :( // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Åtminstone 1990 så var det fortfarande typ 45 000 som gjorde GU. Då fanns det folk som gjorde lumpen som gräsklippeförare på F 20... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klargplutte Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 (edited) Vilken grym tjänst undrar om den utbildningen gav något civilt meritvärde , finns det några malajtjänster nuförtiden? Edited May 27, 2004 by Klargplutte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Åtminstone 1990 så var det fortfarande typ 45 000 som gjorde GU. Då fanns det folk som gjorde lumpen som gräsklippeförare på F 20... Skojar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Kan bara tänka mig hur det utbildningstecknet ser ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Jag har en "känsla" av att det ändrades drastiskt under mitten av 90-talet. Gjorde Gu 1996, och nästan alla som tog studenten samtidigt med mig skulle in i lumpen. En polare däremot, som är två år yngre, gjorde inte lumpen... och inte många som gick i hans klass (motsv) gjorde lumpen. Borde vara mer än en slump att det blev så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 (edited) Åtminstone 1990 så var det fortfarande typ 45 000 som gjorde GU. Då fanns det folk som gjorde lumpen som gräsklippeförare på F 20... Skojar du? Du anar inte vilka konstiga tjänster det fanns förr. Min pappa hade en uppgift: ploga landningsbanorna på gamla F16 i Uppsala. Det var beredskap dygnet runt, om snön skulle falla. Även på sommaren. De hade ett pingisbord på Luckan. Han är förbannat jävla duktig på pingis, det säger väl det mesta. Edit: F16 var det va? Edited May 27, 2004 by Froddan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Ploga landningsbanor är väl fortfarande en värnpliktig tjänst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klargplutte Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Det har ersatts av civilt anställda , iallafall på F21. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roary Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Ploga landningsbanor är väl fortfarande en värnpliktig tjänst? På de civila flygplatserna är det inga värnpliktiga som plogar, men i basbataljonerna finns tjänsten kvar. R3 flygfältsarbetstroppen är det som sköter detta. Här utbildas för övrigt även på gräsklippare. När jag gjorde lumpen -99 fanns många bra malajtjänster kvar. Vad tycks om militär brevbärare, dagkorpral (värnpliktig assistent åt adjutant) skjutfältsassistent (plocka tomhylsor på sjutfälten) TPC (köra taxi) med mera.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Och sen tror jag de senare "plogarna" även hade andra uppgifter i form av renhållning och skötsel av banor och fordon. Inte bara ploga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Private Haze Posted May 28, 2004 Author Report Share Posted May 28, 2004 Jag vill tacka för alla bra svar och även för de interessanta OT inlslagen om gräsklippning och brevbärning Min pappa skulle ha hamnat på langningstjänst inom flottan men han hamnade på civilförsvarsskolan i Revingeby i stället.... jag blir den första och antagligen sista i vår del av familjen som gör militär värnplikt... mina farbröder och min morbror har dock gjort riktig värnplikt... eller min ena farbror åkte hem när han fick reda på att man skulle vrida om bajonetten när man stuckit in den i motståndaren Men som sagt, tack vill bara säga att detta är ett klockrent forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted May 29, 2004 Report Share Posted May 29, 2004 Kan bara tänka mig hur det utbildningstecknet ser ut Min vän, vi gamla krigare från det glada invasionsförsvaret står nu med ett dumt frågande uttryck och undrar: Vad är det där utbildningsvadå som alla ni ungdomar pratar om? Varför finns det ingen cykeltolkningsemoticon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 29, 2004 Report Share Posted May 29, 2004 Du vet, en utbildning finns inte om den inte har sin egen båge, att applicera på högeraxeln. Börjar gå lite väl långt när stabsbiträden går om kring med "kaffejägar"-bågar (sett en, vilken förmodligen saknade BOA ;) )... C DK012 - Båglös Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 29, 2004 Report Share Posted May 29, 2004 (edited) Kan bara tänka mig hur det utbildningstecknet ser ut Min vän, vi gamla krigare från det glada invasionsförsvaret står nu med ett dumt frågande uttryck och undrar: Vad är det där utbildningsvadå som alla ni ungdomar pratar om? Varför finns det ingen cykeltolkningsemoticon? Utbildningstecken är, enligt UniR 2003, en simpel tygbit med text eller bild på en gaffel eller en fågel. Texten kan vara "Förhörsledare", "Vaktpluton", "Jägare", "Sjukvårdare" mm. Tecknen används för att veta var man "hör hemma", och för att alla andra också (som inte har med saken att göra) ska veta det. Min fråga om hur "gräsklipparplutons" utbildningstecken ser/såg ut var tänkt som ett litet skämt, men det kanske aldrig framgick. Slutdiskuterat om (utbildnings)tecken? edit: /Marzocchi - även han båglös Edited May 29, 2004 by Marzocchi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 29, 2004 Report Share Posted May 29, 2004 Slutdiskuterat om (utbildnings)tecken? Självklart inte ;) Du blandar ihop utbildnings- och utbildningslinjetecken. De förra är tämligen uppstyrda, då de ska fastställas av HKV. Däribland återfinns tecknen för KJ, Jägare, FBJ m fl. Utbildningslinjetecknen är det lite mer kaos runt. Där verkar det kunna förekomma i stort vad som helst som "någon" tyckte förtjänade en egen båge. Här hittar man saker som Vaktpluton, Stabs/grk, Förhörsledare m m. För att ytterligare förvirra så finns det både utbildnings- och utbildningslinjetecken som är i form av en grön båge med svart text, så det finns inget enkelt sätt att veta vad som är vad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cougar Posted June 1, 2004 Report Share Posted June 1, 2004 Åtminstone 1990 så var det fortfarande typ 45 000 som gjorde GU. Då fanns det folk som gjorde lumpen som gräsklippeförare på F 20... Borde man inte med lite attraktiv marknadsföring kunna återinföra dessa tjänster? Tänk er: "Förare -åkgräsklippare m/XX" eller kanske "Vagnchef -åkgräsklippare m/XX" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-O.M Posted June 1, 2004 Report Share Posted June 1, 2004 Vagnchef StrGrK kanske. Häng på en pansarplåt och en fast monterad kpist 45 så är det ju en "Stridsgräsklippare". Olof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Slutdiskuterat om (utbildnings)tecken? Självklart inte ;) Du blandar ihop utbildnings- och utbildningslinjetecken. De förra är tämligen uppstyrda, då de ska fastställas av HKV. Däribland återfinns tecknen för KJ, Jägare, FBJ m fl. Utbildningslinjetecknen är det lite mer kaos runt. Där verkar det kunna förekomma i stort vad som helst som "någon" tyckte förtjänade en egen båge. Här hittar man saker som Vaktpluton, Stabs/grk, Förhörsledare m m. För att ytterligare förvirra så finns det både utbildnings- och utbildningslinjetecken som är i form av en grön båge med svart text, så det finns inget enkelt sätt att veta vad som är vad. För att besserwissa mig lite måste jag även nämna att "utbildningslinjetecken" (fy vilket ord) bara får bäras under GU, om jag inte minns fel. Detta betyder således, om jag har tolkat det hela korrekt, att militär personal som inte gör GU endast får bära utbildningstecken (fastställda av HKV som BJE nämnde). Undrar om detta efterföljs?? PS. Det lönar sig att ligga och lusläsa olika reglementen medan soldaterna har fordonsutbildning i någon vecka. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 C DK012 @ May 29 2004, 13:55 Du vet, en utbildning finns inte om den inte har sin egen båge, att applicera på högeraxeln. Börjar gå lite väl långt när stabsbiträden går om kring med "kaffejägar"-bågar (sett en, vilken förmodligen saknade BOA )... Yes! Då har jag nått att se fram emot på S1 sedan! Fast jag var trodde att vi skulle få ett tygmärke modell kaffetermos eller nåt... mer beskrivande! Men bättre kaffejägarbåge än ingen båge alls antar jag.. ;) :P // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Många av min årskull, -72, som ryckte in eller skulle ryckt in under 91-92 fick avsluta sin tjänstgöring tidigt eller ryckte inte in alls. Speciellt gällde detta de som hörde till armén. De provade med 5månaders soldater men detta lades ned i all hast och de tjänstgörande fick välja mellan "riktig" skyttesoldat tjänst eller att åka hem efter bara 5 veckor. De påföljande åren var det många som hamnade i utbildningsreserven trots att de redan var uttagna och "färdiga för inryck". Jag kommer inte ihåg exakt men I17 mfl lades ner samtidigt och troligen andra regementen också. JS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Hur man än ser det är det en "nationell katastrof" att inte samtliga svenska gossar i ifrågavarande ålder får göra någon form av militätjänst. Nu slår det dessutom så fel att de som vill inte får och de som inte vill får... Alla kan väl inte få förmånen att "kapa navelsträngen" ännu en gång genom att flytta utomlands ett tag efter avslutad skolgång. Något som annars skulle lösa en hel del identifikationsproblem inom det uppväxande släktet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 C DK012 @ May 29 2004, 13:55 Du vet, en utbildning finns inte om den inte har sin egen båge, att applicera på högeraxeln. Börjar gå lite väl långt när stabsbiträden går om kring med "kaffejägar"-bågar (sett en, vilken förmodligen saknade BOA )... Yes! Då har jag nått att se fram emot på S1 sedan! Fast jag var trodde att vi skulle få ett tygmärke modell kaffetermos eller nåt... mer beskrivande! Men bättre kaffejägarbåge än ingen båge alls antar jag.. ;) :P // Skandevall Aargh, dom där j*vla navelpillande majorerna kommer ha ett ohyggligt dåligt inflytande på dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cougar Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Vagnchef StrGrK kanske. Häng på en pansarplåt och en fast monterad kpist 45 så är det ju en "Stridsgräsklippare". Olof Bra idé! Självklart måste malajen kunna försvara sitt territorium mot fientliga gräsklippare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Aargh, dom där j*vla navelpillande majorerna kommer ha ett ohyggligt dåligt inflytande på dig! Jag har inte så höga förväntingar på lumpen. Är bara duktigt taggad efter allt jag gått igenom.. Dricker dock inte kaffe än, men det kommer väl så småningom... // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Jag har inte så höga förväntingar på lumpen. Är bara duktigt taggad efter allt jag gått igenom.. // Skandevall Vaddå, åt du upp all mat på tallriken idag? *duttig ponke* ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Vaddå, åt du upp all mat på tallriken idag? *duttig ponke* Ungefär ja. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suris Posted March 23, 2021 Report Share Posted March 23, 2021 För att besvara den ursprungliga frågan: Den sista värnpliktsomgången som ryckte ut enligt den tidigare pliktlagen muckade i augusti 2010, varefter värnpliktssystemet lades i malpåse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted March 24, 2021 Forumsledning Report Share Posted March 24, 2021 16 år senare plockas tråden upp Det finns en bra artikel på Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Värnplikt_i_Sverige År Antal inryckta 1994-95 34 948 1995-96 36 903 1997 32 150 1998 25 305 1999 18 711 2000 16 978 2001 13 859 2002 14 546 2003 15 529 2004 14 446 2005 9 225 2006 10 129 2007 4 730 2008 7 908 2009 7 345 2010 1 644 2018 3 700 2019 4 500 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts