Jump to content

Får jag ändå mönstra?

Recommended Posts

Hej, blev ej kallad till mönstring via totalförsvarspliktlagen, fick avslag. Sen för nån månad sen så gjorde jag och en polare bort oss ordentligt, slutade med att vi i förhör erkände ringa narkotikabrott och inväntar ett ev. straffföreliggande av åklagaren. Kan säga att vi är 17 år båda två, fyller 18 detta året. Jag förstår att mina planer på att ta lumpen helt har fallerats dom närmsta åren, men läste att ringa narkotika kommer försvinna ur belastningsregistret efter 3 år. Kommer jag då när jag är 20 kunna söka igen till mönstring? Jag är verkligen ledsen och ångerfull för det som har hänt och har bestämt mig för att gå vidare och sluta med allt som jag höll på med förr. Jag kommer ta regelbundna drogtester och har sökt vård, på eget bevåg. 

Därav undrar jag om mina planer för lumpen helt är borta eller om jag kan kämpa för att visa att jag lämnat det livet bakom mig och strävar efter att bli bättre?

Jag hör till de som anser att man vill ha helt igenom pålitliga individer bredvid sig när man står med skarpladdade vapen.

Folk här vet nog inte tillräckligt mycket om registerhanteringsfrågan, då det inte ligger på försvarsmakten/pliktverket att sköta sånt - de bara frågar hur registren ser ut för varje sökande.

Det var mina fem ören i frågan. Det är bra att du har en vilja att tjäna konungen och att du vill göra nåt bättre av ditt liv. Återstår att se om du får möjligheten att göra värnplikt. Men inryckande är i nuläget så få i förhållande till årskullen att pliktverket kan välja ut de bästa som helt saknar frågetecken, så du ska nog inte hoppas för mycket.

Vad gjorde att du fick avslag på den ursprungliga enkäten/ansökan du skickade in för att få mönstra? Tolkar dig som att du vid det tillfället ännu inte gjort ditt snedsteg med narkotika.