Informatör Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Nu är Norden Leopard. Förvisso kommer lokala variationer förekomma mellan Danmark, Sverige, Norge och Finland, förmodligen kommer de finska vagnarna få en rysk PKT kulspruta (som CV9030 FIN fick) och en NSV på taket t.ex. men i grund och botten kommer nu en ny tid, där man nog kan vänta sig större utbyte med de nordiska grannländerna. O en sådan utveckling kan väl ingen vara emot? Den finska ordern innefattar alltså 124 stycken tyska Leopard 2A4:or (därav bilden på en Strv 121 ovan), nyligen moderniserade av Bundeswehr men sen beslöt politikerna att de skulle bort (de är lika smarta i Tyskland som överallt annars tydligen). Dessa kommer kompletta med reservdelar, simulatorer etc och all övrig kringutrustning. Priset blir 1 miljon Euro styck, som även innefattar transporten till Finland, priset är låååångt under vad grannländerna betalade för så kompletta system. Som jämförelse så kostar en sådan vagn alltså ungefär lika mycket som Sverige betalade för en PaTgb 203A. Det intressanta med det hela är att Finland nu går mot ett "insatsförsvar inom invasionsförsvaret". De två pansarbrigaderna som finns idag kommer avvecklas nästa årtionde, av kostnadsekonomiska skäl. Pansarvapnet, med ca. 160 T-72M1, 124 Leoparder och ett par hundra stridsfordon (CV9030 FIN/BMP-2), nittiotal bandhaubitsar etceteraa kommer istället att koncentreras kring de två södra insatsbrigaderna och "övriga stödjande enheter". ------------------------------------------------------------------- Orkar inte kommentera nedanstående herre som inte ens kan stava till ett grannland, skandal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Jaa...Grattis synd bara att ni inte köpte 122:an. Den hade kunnat vara ett bra komplenment till den "prakt usla" -72:an som ni dragits med ett tag nu.....Att T-55 fortfarande finns i ett modernt land är skrämmande...Men nu ska ni som du säger pensionera den......Lite sent men ändå.. Men det är en kostnadsfråga...har man inte råd så har man inte....Då kanske Finnland vill köpa våra 121:or när vi "pensionerar" dom i framtiden....? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 LD, du kan ju inte ens stava till långt så.. :P nä men seriöst, så tycker jag inte att du skall börja prata stavning, visserligen spelar det ingen roll egentligen men du stavar fel rätt ofta du med. Att sen du inte fattar att det antagligen bara var en feltryckning är skrämmande. Beträffande kvalitén på vagnarna, man moderniserar vagnen när man målar om den också. :P Men det är mycket troligt att Finland gjort ett kap! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 ------------------------------------------------------------------- Orkar inte kommentera nedanstående herre som inte ens kan stava till ett grannland, skandal? Nej, det är mycket snyggare att ändra i sitt inlägg för att snygga upp ev. brister i efterhand än att svara på kommentarer, eller hur? Lägg av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted November 23, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted November 23, 2002 Den finska ordern innefattar alltså 124 stycken tyska Leopard 2A4:or (därav bilden på en Strv 121 ovan), nyligen moderniserade av Bundeswehr men sen beslöt politikerna att de skulle bort (de är lika smarta i Tyskland som överallt annars tydligen). Var härligt att Finland köper Leo 2. Då vet vi ju till sist att vagnen är något att ha, jag har varit lite orolig ett tag och funderat på om det kanske trots allt hade varit ett bättre val för Sverige att köpa en trave T-72 och T-55 från något U-land. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted November 23, 2002 Author Report Share Posted November 23, 2002 Var härligt att Finland köper Leo 2. Då vet vi ju till sist att vagnen är något att ha, jag har varit lite orolig ett tag och funderat på om det kanske trots allt hade varit ett bättre val för Sverige att köpa en trave T-72 och T-55 från något U-land. 1 miljon Euro är knappast en stor summa för så mycket vagn, med tillhörande reservdelar, simulatorer etc. Bara kringutrustningen till en Strv 122 lär ju ha kostat några miljoner kr. Hade ryssarna kunnat matcha erbjudandet med sin dyrare T-90 så tror jag nog att valet av Leoparden hade blivit mindre självklart. Som det är nu så kommer man ju säkerligen sätta in en massa föga västerländska kulsprutor (PKT/NSV), finskt sambandssystem etc. Ing: Som högskolestudent inom humaniora så behöver jag inte rätta till några stavfel i efterhand. Som BlåGul får du gärna bidra med lite kompetens i debatten istället för massa ointressant off-topic tjafs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Som högskolestudent inom humaniora så behöver jag inte rätta till några stavfel i efterhand. Varför inte då? *Universitetsstudent inom Systemvetenskap och Pedagogik, stavar fel ibland* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 @ Informatör! Den största skandalen är ditt eget beteende!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Ing: Som högskolestudent inom humaniora så behöver jag inte rätta till några stavfel i efterhand. Som BlåGul får du gärna bidra med lite kompetens i debatten istället för massa ointressant off-topic tjafs. LD: Att komma med något så dumt som att man inte kan stava fel för att man är högskolestudent är rent ut sagt jävligt löjligt. Som Blågul Ser jag det lite som min grej att försöka hålla ordning här, och att du går in med din överlägsna attityd gör mig lite less. För att försöka komma med någonting lite mer On Topic: Pansar ÄR inte min starka sida, så rätta mig gärna här. Jag har enligt vissa källor på forumet hört att Finland ska ha en stort och kraftig krigsmakt. Att det då tar så lång tid att införskaffa ny materiel så att man köper den först när andra länder rear ut den till skampriser är lite skumt. (Att köpa begagnad materiel, först från Ryssland, och därefter från Tyskland..?) Frågan är om det är viktigast att ha modern materiel som är funktionsduklig, eller om det är mängden det handlar om (T-55, -72). Sverige har ju tagit steget upp till "kvalitet" istället för kvantitet. Jag tycker det verkar vettigt, även om man kanske skulle satsa på att ha lite både och. Finland köper NU in stridsvagnar som är SÄMRE än Sveriges bästa (inget snack om den saken) för att ha i krigsorganisationen ganska länge framöver... jaja... lite finsk remo på dem så blir de säkert fina de också. (Jadå, jag vet att Finland införskaffar helt nya fina CV9030 också) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 [ Som högskolestudent inom humaniora så behöver jag inte rätta till några stavfel i efterhand. Vad arrogant och banalt. Efter 220 högskolepoäng så stavar jag fortfarande fel. Skall jag reklamera kurserna jag har tagit? Undrar även om dit "felfria" sätt och skriva kom intravenöst med inskrivningen till kursen i historia? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Jaså LD är tillbaka i ny skepnad. Ränderna går dock som bekant aldrig ur... *ekonomie magister som också stavar fel understundom* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Kul att de köper "nya" vagnar... men frågan som infinner sig är varför de är så förbenat billiga? Tråkigt med folk som klankar på stavning... *157 poäng ihopskrapade till dags datum och stavar ofta fel* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Som jag förstår det är det tyskt surplus som finnarna får, tillskillnad från dom svenska vagnarna ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 KalleSWE. De svenska Strv121 är också tyskt surplus. Kvaliten på dom vagnarna var väldigt skiftande vid leverans, från "nästan nya" till "väldigt slitna" Det är endast de 120 Strv122 som är splitter nya. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 121 hängde väl med som en del av dealen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Det stämmer Fu Dahlberg. Vi fick leasa 160 bättre begagnade Leopard 2A4 (Strv121) i väntan på Strv122. När så Strv122 blev färdiglevererade så övergick Strv121 i svensk ägo. FMV håller nu på att undersöka vilka individer som skall behållas och göras REMO på och vilka som ska ställas i malpåse. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Vad är dom största skillander mellan 121 och 122, är det mest teknisk apparatur eller? Fast det är som dom säger i "kontakt", Varför nöja sig med en när man kan få 2 för dubbla priset? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pal Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Fast det är som dom säger i "kontakt", Varför nöja sig med en när man kan få 2 för dubbla priset? ;) Jag älskar också den frasen från den filmen Stor skillnad 122 har mycket mer pansar till exempel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 Jag ber Er alla om ursäkt stavfel drabbar oss alla ...... förlåt. Men usla STrivar...det jaaa...T-55 är skit tillStrivr och mina 200p som jag har tagit på KTH är inte är inte värda att ta upp här. om du tycker att det här är en debatt att ta är du dummare än jag trott...LD T-55 och T72....ja du LD det är rätt usla grejer.... trist men så är det men eller utan stavfel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 Jag ber Er alla om ursäkt stavfel drabbar oss alla ......förlåt. Men usla STrivar...det jaaa...T-55 är skit tillStrivr och mina 200p som jag har tagit på KTH är inte är inte värda att ta upp här. om du tycker att det här är en debatt att ta är du dummare än jag trott...LD T-55 och T72....ja du LD det är rätt usla grejer.... trist men så är det men eller utan stavfel... Hehehe...fyllbult.. :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted November 24, 2002 Author Report Share Posted November 24, 2002 Jag är nyss hemkommen från en efterfest, och då snurrar det lite lätt i huvudet på mig, då sätter jag mig framför datorn hellre än att låta taket snurra när jag lägger mig i sängen. Vad ser jag i denna tråden om inte massa ointressant tjafs om folk som stavar fel? DoHhhH!! Jag må vara bildad, men är ännu inte akademiskt sett välutbildad, så därför menade jag inte att klanka ner på Rille för hans stavnings skull, snarare på bristen på logik i hans svar, som dock kom till uttryck i hans sätt att uttrycka sig, i bland annat stavning. On-topic igen mina vänner. 1.) De 124 st. Leopard 2A4 som finnarna köpt är för det första sannolikt i bättre skick än de Strv 121 som Sverige fick ta emot, främst för att de är tillverkade senare, samt att de moderniserats på sistone av Bundeswehr, samt kommer genomgå ytterligare förändringar när de väl tas emot av finnarna, dels för att tyskarna den här gången inte behöver dumpa den sämsta materielen de har, utan måste p.g.a. politikerbeslut göra sig av med ett visst antal vagnar, det är ju inte precis bara Finland som köper tyskt överskott idag. 2.) O till skillnad från i Sverige så utgör de ingalunda nån sorts ryggrad, därfär är det egentligen ointressant om det handlar om Leo 2A6 eller Leo 2A4 eftersom man ändå får fruktansvärt mycket vagn för 1 miljon Euro. De är snarare att betrakta som ett slags komplement till redan existerande slagkraft i insatsbrigaderna, med "understödjande enheter" som ska utgöra grunden i den nu anslagna vägen mot "insatsorganisation inom invasionförsvaret". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 Vad ser jag i denna tråden om inte massa ointressant tjafs om folk som stavar fel? Ja HUPP! dels för att tyskarna den här gången inte behöver dumpa den sämsta materielen de har, utan måste p.g.a. politikerbeslut göra sig av med ett visst antal vagnar OM man ska göra sig av med "ett antal vagnar", skickar man då iväg några av de bättre man har? Kan tänka mig att det inte är enbart de vagnar som Finland köper som blev moderniserade, utan samtliga, så det var nog inget speciellt med just dem? O till skillnad från i Sverige så utgör de ingalunda nån sorts ryggrad Är det T-55, T-72 eller kanske infanteri som är "ryggraden" i de finska insatsbrigaderna? Var ligger "slagkraften"? Kan ha missat något av dina inlägg där du säkert beskrivit det där väldigt fint.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OJ9 Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 Snackar vi Leoparder eller stavfel?... Hoppas dom blir nöjda... Man vet ju aldrig dom kanske vill ändrar kal. på elröret till mindre storlek som Cv 9030 istället för Cv 9040... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted November 24, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted November 24, 2002 Jag må vara bildad, men är ännu inte akademiskt sett välutbildad, så därför menade jag inte att klanka ner på Rille för hans stavnings skull, snarare på bristen på logik i hans svar, som dock kom till uttryck i hans sätt att uttrycka sig, i bland annat stavning. Markus, Jag vet inte om ett eller två år med humaniorastudier (där det för de flesta de facto krävs någonstans runt 25%-50% av arbetsinsatsen för motsvarande poäng på KTH eller Chalmers) gör någon "bildad". Vad jag vet är att jag, och uppenbarligen många andra på forumet tycker det är pajasartat, banalt och billigt att uttrycka sig på det sättet du gjorde i ditt tidigare inlägg. Eftersom du tycker att Rille brister i logik så undrar jag, vari ligger logiken att studier inom humaniora skulle befria någon från stavfel? Kan du utveckla det? När inträder detta fenomen? Vid, som någon sa, inskrivningen? Efter den första duggan, eller är det först efter 40 poäng? 1.) De 124 st. Leopard 2A4 som finnarna köpt är för det första sannolikt i bättre skick än de Strv 121 som Sverige fick ta emot, främst för att de är tillverkade senare Sverige köpte sina 1994, det är 8 år sedan. 2A4 byggdes/modifierades (vad jag vet) mellan 1985 och 1992. När får Finland sina? 2003? Inte för att nu ålder betyder något (de kan ju ha stått i förråd osv), men eftersom du håller åldern främst, så måste jag påpeka att det innebär att de svenska vagnarna vid inköpstillfället hade max 9 år sen uppgradering/byggnad , och de finska kommer vara minst 10 och kanske ända upp till 17 år gamla. Om Finland får sina vagnar idag, det vill säga. Mvh 9x19, Blågul med 3 år på KTH och en hoper poäng i bland annat juridik och statsvetenskap bakom sig...dock ingen kurs i retstavnning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 Större skillnader mellan 121/122; - Mer pansar, främst på framsidan och ovanpå tornet men även en del på chassiet - Ledningssystem - Radioapparater (vi hade 421:or, men nu har man kanske satt i 180 iofs) - Vämesikte hos VC - Elriktat torn - Backkamera - Annat regelersystem till motorn - Bättre (större) prismor framförallt på VC-plats Sen är det ju en mängd små skillnader som förvaringsfack, var man sätter fast snökryssen, bogserschacklarnas placering osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted November 24, 2002 Author Report Share Posted November 24, 2002 Ing: Slagkraften, eller ryggraden om du så vill, hos varje insatsbrigad ligger i 18 st 155 mm haubitsar samt 12 st vagnar XA-203 AMOS, det vill säga den indirekta eldkraften. Vi ska givetvis lägga in Bonus/Strix och motsvarande i ekvationen, slutfasstyrda granater för pansarbekämpning. Vad sådana gör med pansarvagnar som Leopard 2 förstår vi alla, oavsett om det är en Strv 122 eller en Leopard 2A4. 9x19: Bundeswehr beställde närmare 2000 st. Leopard 2:or en gång i tiden. Jag kan inte tänka mig att alla de varit ute och snurrat på fälten speciellt mycket, vissa har säkerligen ställts in i förråd direkt. Andra är lätt begagnade. Precis som det var för Sveriges 121:or. --------------------------------------------------------------------------- Det står skrivet i högskolelagen att undervisningen på högskola/universitet ska främja användandet av svenska språket. Kan dock tänka mig att man på KTH tar detta på mindre allvar än man gör inom humaniora, av den enkla anledningen att vi i den senare kategorin är blivande lärare, forskare o.s.v. som alla kommer skriva mycket som kommer läsas av andra, barn etc. Man kan knappa fel på tangentbordet jo, men inte femtioelva gånger i samma meddelande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 @informatör Vilka insatsbrigader? Och lägg ner disskutionen om stavfel, det är inte det vi reagerar emot utan din attityd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 För H-E, Lägg ner skitkastningen angående stavfel och utbildning, det är så irrelevant, om det är något som det har visat sig delvis på forumet, mera på chatten är att folk stavar fel, Big deal... Då finns det värre sätt på internet att förvanskliga det svenska språket (tex. lunarstorm). Försök återgå till ämne! //Fu Dahlberg, som stavar fel ibland... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 LD>> La in din text här ovanför i word o räknade tangenttryckningarna, 1207 feltryckningar hade du gjort! ;) OBS! fatta skämtet! Apropå den här grejen med Art o AMOS osv. 1) Det är INDIREKT eld, någon måste tala om för dem vart de skall skjuta. Dessa sitter med fördel i vagn. 2) Ja, systemen letar upp sina egna mål, men du måste fortfarande få stopp på det fientliga förbandet. Om en eldledare tar ut koordinater för ett mål, skickar detta till skjutande förband så tar det upp till 3-4 min innan du har eld i målet. Om du behöver skjuta provlag tar det ännu längre tid. Har du då inget förband som får stopp på fi så hinner fi komma enormt långt från granaternas avsökningsyta, ex STRIX öppnar inte sin sensor förrän -censur-(nära) antal meter från koordinaterna hos målet. Ang ditt tjafs om högskolenivå så är detta bara ytterligare ett bevis för mig att humaniora är flummigt ordbajseri. Gör nåt vettigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 Jag tycker att det är trist att vi inte kan föra en vettig debatt utan att börja kasta pajer till höger och vänster. Hädanefter kommer jag att ta bort ALLA inlägg eller delar därav i denna tråden som INTE rör nordiska Leopardstridsvagnar. Detta oavsett vem författaren är. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts