Jump to content

Enhetlig nordisk strv


Informatör

Recommended Posts

  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Danmark har ingen pansret luftvärn men bygger sit luftforsvar enbart på härens missilluftvärn (Stinger)

Inget ont om Lvkv, det är en bra maskin i sig, men som helikopterpilot så tar jag mig hellre an en fiende som har ett begränsat antal Lvkv-vagnar (motsv) än en som har till exempel en Stinger/SA-16 per pluton.

 

Stingeralternativet medger ju att man har ett kvalificerat LV över ytan och inte låser sig till några få vagnar per bataljon, 3 i Sveriges fall.

 

Man går givetvis miste om radarkapaciteten men det uppvägs med råge av de flertalet ögon som spanar och som i Stingeralternativet dessutom har möjligheten att påverka det som man upptäcker på ett effektivt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Inget ont om Lvkv, det är en bra maskin i sig, men som helikopterpilot så tar jag mig hellre an en fiende som har ett begränsat antal Lvkv-vagnar (motsv) än en som har till exempel en Stinger/SA-16 per pluton.

 

Stingeralternativet medger ju att man har ett kvalificerat LV över ytan och inte låser sig till några få vagnar per bataljon, 3 i Sveriges fall.

 

Man går givetvis miste om radarkapaciteten men det uppvägs med råge av de flertalet ögon som spanar och som i Stingeralternativet dessutom har möjligheten att påverka det som man upptäcker på ett effektivt sätt.

Tänk så trevligt med både och.

 

Hade inte Sverige en gång i tiden någon liten handburen "redeye"-robot?

Någon kan väl vara så hygglig och ta reda på lite om det där och starta en ny tråd i kasunen.. den här tråden har flippat helt. :D

Link to comment
Share on other sites

Man går givetvis miste om radarkapaciteten men det uppvägs med råge av de flertalet ögon som spanar och som i Stingeralternativet dessutom har möjligheten att påverka det som man upptäcker på ett effektivt sätt.

 

Nu totalt off-topic....

 

Den danske hærs luftværnssystem kombinerer båda Stingers mobilitet ock radarkapacitet gennem et "tripod" system, der modtager digital information från bataljonens ock batteriets centraler ock dessa nivåers radar (Thales RAC-3D 100 km) ock taktisk sökradar (40 km). Bataljonens centrer modtager information från flygvapnet ock NATO AWACs til "area air defense".

 

Långt från Leopard 2....tyvärr

 

HolgerDanske

Link to comment
Share on other sites

Långt från Leopard 2....tyvärr

Kan ju kopplas till det nog så viktiga luftvärnet för dessa Leoparder, innan några muppar började yra iväg med jaktflyg. Är man riiktigt långsökt så kan man nog klämma in det där också. Skjuta ner fiendens close air support och dyl.

 

Alltså har vi alla kommit fram till att det bästa vore en kombination av jakt, luftvärnskanoner och robotar?

 

Luftvärnskanonvagn ItPsv 90 Marksman o SU-57-2

SA-16 närluftvärnsrobot.

35 mm x 2 lvkanon Oerlikon

23 mm x 2 lvkanon "Sergei", moderniserad/datoriserad.

Mellanhöjds luftvärnsrobot Crotale x 8 på SISU

Höghöjds luftvärnsrobot BUK M-1.

12.7 mm luftvärnskulspruta på fordon/lavett.

ItO 2005 = ny luftvärnsrobot, Mistral?

 

Lagom blandning?

 

För övrigt kom jag på att Finland ju har sina 52 st. BAE Hawk också. Dessa kan beväpnas med en 30 mm akan samt robotar (ryska är det va? AA-8 eller vad dem heter). I händelse av krig kommer dessa nästan helt säkert (vad annars?) att användas just i bekämpandet av CAS/helikoptrar medan Hornets tar hand om fiendens jakt.

 

kalusto_hw1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heh  :)

LD det var du som tog upp flyget till debatt här......

Men det kanske känns som om du vill släppa det ämnet nu? ?

Ok åter till marken för ett ögonblick..

Sverige har på Lv-sidan.

RB 23

Robot 70

Robotsystem 77

RB 90

Och på "rör" sidan bla.

LvKV 90

48 DIRSI

Det här är det skydd som vi har för bla våra Leoparder idag.

Men att fnysa bort CAS på det sättet som du gjorde i ditt tidigare inlägg(om du nu inte redigerat igen) ter sig

lite märkligt? Då det är en viktig faktor i striden hos oss

såväl som i Finland

riiktigt långsökt.

Med CAS är det inte LD, tvärtom det är fundamentalt för att

överleva, det säger dom flesta doktriner...Även Er.

Sen vet inte jag vad era (moderna) strategiska reserv i form av BAE Hawk kan bära i skenorna.? Men det känns som om

en Mi-28 kan matcha det med sin AA-kap :)

Vi har nog lite skrot liggande vi med.

Någon Viggen eller så kan vi nog skaka fram....

Gokväll

Link to comment
Share on other sites

Rille, enkel matematik angående finska lvkv.

 

Idag har man i Finland 7 bataljoner med T-72M1, 160 st vagnar alltså. 6 i pansarbrigaderna och en självständig. Till det har man 21 st. ItPsv 90 Marksman, 3 i varje bataljon. När de 124 Leoparderna kommer efter vinter så lär man lämpa över de 18 Marksman till dem eftersom de är de mest moderna. Kvar har man 160 st T-71M1. Att man kommer anskaffa fler Marksman tycker jag verkar helt logiskt då man har T-55M (västerländsk elektronik, ny motor etc) som ska bort ur organisation, vore kriminellt slöseri att inte tillhandata de fina chassina. Mot förmodan så kommer då få dras med SU-57-2

Link to comment
Share on other sites

Guest Jägers

Finland har 1/3 av vår försvarsbudget LD... Vad du än blajar fram så är det NON CONTEST...

 

Visst kan man gämföra brigader och bataljoner... Men varför?

 

Titta på vår 122/90 brigad, ja vi har bara en sådan, med 4 122/90 bataljoner + stödförband. Finland kommer inte i närheten av supermodernt brigadförband.

 

Och LD, vill vi så kan vi ha 36 brigader av sämre kvalité, men vi valde bort det i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Bara an liten anekdot till vad tråden tidigare diskuterade vilket inte har någonting att göra med varesig den fyrbenta leopardmodellen eller den bepansrade,

 

Gripen vs. F-18 ???

Vad gäller två motorer är nog inte räckvidd så intressant utan vad jänkarna kallar redundancy (driftsäkerhet). Om en motor slocknar skall en motor kunna flyga planet hem vilket är ett krav för alla flygplan som opererar för US Navy. Om sen Finland behöver detta är en annan fråga…  :)

Link to comment
Share on other sites

org 2004. Ej färdigutbildad men materielen finns och de flesta komponenter är färdigutbildade är min uppfattning.

 

Förvarsbudget är ganska irrelevant, för de 3 snabbinsatsbrigaderna man utrustar i Finland nu så har man godkänt över 3 miljarder Euro utöver just ordinarie förvarsbudget t.ex. Du tror väl inte att JAS-projektet (100 miljarder) bekostades med ordinarie svenska försvarsbudgeten väl?

 

De 3 snabbinsatsbrigaderna är de lätt mest slagkraftiga, flexibla och moderna i Norden, bla blabla... Jag reserverar mig för att ändra lite i det här inlägget snart. Jag ska leta upp en organisationstabell för snabbinsatsbrigaderna och skriva presentera den här. Slå med en faktaklubba i huvudet på jägers.

 

För övrigt, hade du varit morgonpigg som jag och kollat på SVT idag på morgonen så hade du sett hur en tant i försvarsutskottet och en officerare skällde på varandra. Gav ju ingen trovärdig bild av försvaret precis. Den där jättesuperbra org 2004 du snackar om håller nog inte ett snitt av officerskåren med om.

Link to comment
Share on other sites

Du tror väl inte att JAS-projektet (100 miljarder) bekostades med ordinarie svenska försvarsbudgeten väl?

 

De 3 snabbinsatsbrigaderna är de lätt mest slagkraftiga, flexibla och moderna i Norden, bla blabla... Jag reserverar mig för att ändra lite i det här inlägget snart. Jag ska leta upp en organisationstabell för snabbinsatsbrigaderna och skriva presentera den här. Slå med en faktaklubba i huvudet på jägers.

 

Jo, men inte på EN försvarsbudget utan av många. Sveriges försvarsbudget är uppdelad på två delar, en del för matrielanskaffning och en för förbandsutbildning. JAS har legat som en tung blöt filt på matrielsidan under många år.

 

Kolla upp fakta INNAN du postar inlägg! Om du nu kommer med nya fakta så gör då ett nytt inlägg så man kan hänga med i flödet utan att behöva läsa om alla dina inlägg varje gång.

 

Och vi slår inte varandra med klubbor här inne.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom de 124 Leoparderna Finland nu införskaffat trots allt ska ingå som stöd till två av snabbinsatsbrigaderna, och de 57 CV9030 FIN ingår direkt i en av dem så postar jag organisationen för en finsk snabbinsatsbrigad med relativt gott samvete, utan att vara alltför off-topic. Bara av ren kuriosa så ligger Kainuun Prikaati, en av snabbinsats lååångt uppe i norr. Där anser man att "SISU":n skulle köra fast i skogen, så man har bandvagnar istället (något fler per skalle än för SISU:na i söder).

 

5300 man med ca. 900 fordon "SISU"/"Nasu" organiseras:

 

3 jägarbataljoner

HQ och signalbataljon

Pansarvärnskompani

Fältartilleriregemente

Luftvärnsbataljon

Ingenjörsbataljon

Logistikbataljon

 

Exempel på beväpning, (finns massor som är så basic så det inte behöver listas).

 

3500 st. pansarskott, 112 mm APILAS/72 mm LAW

300 luftvärnskulsprutor, NSV 12.7 mm

26 närluftvärnsrobotar SA-16

18 pansarvärnsrobotsystem, Euro-Spike

18 st 155 mm kanoner, Patria K98

18 st luftvärnskanoner 23 x 2 m/95 (moderniserade/datoriserade)

12 st XA-203 AMOS

4 st. luftvärsrobotsystem ASRAD-R  

 

Lätta värmekameror för spaningsenheter etc.

TRG-42 8.6 mm psg.

500 st. http://tietokannat.mil.fi/postikortti/kuva...a_pimeanako.jpg

Bepansrade ABC-vagnar

Bepansrade minröjningsvagnar

Nya fältradioapparater, det senaste från USA (usch vad hemskt det låter när man säger, värsta hip-hop antydningen).

 

und so weiter.

Link to comment
Share on other sites

Slå med en faktaklubba i huvudet på jägers.

Är det samma klubba som du svingade i dina

tal om Art förut.? ?

Om ja....sänk den..du vet inte vad du pratar om LD.

Återkom gärna till det om du vill....

Link to comment
Share on other sites

LD>> Den här listan här uppe gör mig lite intresserad av två orsaker.

 

1) Varför försöker du fylla ut listan genom nämna saker 2 ggr. Hoppas verkligen inte det är avsikligt för det är riktigt ynkligt isåfall. Att skriva ena gången på engelska o några rader ner på svenska förstår jag inte vitsen av.

 

Citat

"300 anti-aircraft machine guns, NSV 12.7 mm

                     :

                     :

                     :

                     :

300 luftvärnskulsprutor, NSV 12.7 mm"

 

 

 

2) De här 12 AMOS-vagnarna, berätta gärna mer om dom. De har nämnligen vissa likheter i namnet med ett vapensystem som det kommer dröja åtskilliga år innan det fungerar fullt ut i krigorganisationen, även för finland!!

Link to comment
Share on other sites

Sluta såga LD nu, nog för att han verkar vara tappad bakom vagnen så handlade det här ämnet om stridsvagnar och inte om at idiot förklara honom :)

Instämmer...på knogarna ställ. För ämnet framåt, var snälla med varandra och håll sams, tänk på att ni måste krama varandra i trafiken…

Link to comment
Share on other sites

Ett förslag för allt ointressant off-topic tjafs som bara handlar om mig är ju att ni från och med nu skickar det till min inkorg istället? Blir ju bara så pinsamt när ni inte klarar av att svara direkt på det jag skrev. Fast det är klart, kanske är svårt för vissa att svälja att t.ex. de finska insatsbrigaderna faktiskt kanske inte är så värdelösa. Att man sedan inte bara har det kanske sticker lite? Det finska lejonet har dock alltid varit Sveriges sköld mot Ivan. Så är det även idag. Glädjs istället!

 

------------------------------------------------------------

 

2) De här 12 AMOS-vagnarna, berätta gärna mer om dom. De har nämnligen vissa likheter i namnet med ett vapensystem som det kommer dröja åtskilliga år innan det fungerar fullt ut i krigorganisationen, även för finland!!

 

vaaka_amos.jpg

 

Ang. ovanstående skönhet och Vc_90:s mystiska påstående. En blind människa ser skillnad på XA-203 AMOS och SSG 120. Varför tros det att finska FM är beroende av svenska FM:s tidsplaner? I Finland har försök med AMOS på XA-185 pågått sen 1996 medan försök med SSG 120 började 2002 enligt nedanstående tidsplan.

 

http://www.mss.mil.se/taktik/photo.php?id=34897&aid=4898

 

"In June 1999 the Finnish Puolustusvoimat was authorized to purchase a prototype of the new XA-203 vehicle, which is the complete AMOS-fitted vehicle unit. It will be designed, built and delivered by the later half of the year 2000, with a planned service-entry time for the system of 2003. This makes Finland the first country to adopt this new and extremely potent system."

 

http://members.surfeu.fi/stefan.allen/AMOS.html

 

... vilket innebär att man beställt vagnarna. Att de inte har levererats ännu är bara en smärre formalitet.

Link to comment
Share on other sites

LD, nu försöker någon få folk att sluta kasta bajs på dig, vilket är bra, för att få lite mer ordentlig fakta i inlägen...

 

Då skall inte du ta fram den största Gödselspridaren du kan hitta och sprida vilt omkring dig...

 

Även FIFM mot SEFM är ju bara barnsligt, ren sandlådebetende..." Min pappa är starkare än din Osv..."

 

Tala fakta och inte bajs!

Link to comment
Share on other sites

Bäste Informatör!

Egentligen borde det här inlägget leta sig fram till dig privat men jag känner att det är mer rätt att posta det publikt.

 

Att sluta bete sig illa i inläggen gäller även dig, det kanske är så att du informerat färdigt för den här gången och behöver ett break från forumet igen. Jag har full förståelse för att medlemmar på forumet får hög puls och kraftigt ökad adrenalinnivå när dom läser dina inlägg, men jag tycker likväl att det är tråkigt med alla påhopp.

 

Du har en taskig attityd gentemot andra medlemmar och deras kunskaper. Detta är något som flera medlemmar och BlåGula påpekat tidigare. Stundtals lyckas du dölja detta och kommer med ett och annat riktigt bra inlägg.

Det är synd att en så pass påläst person som du inte kan förmedla din kunskap på ett bättre sätt. Men det kanske är just det som är problemet, du kanske ska hålla dig till att läsa, och inte informera…

 

Vänligen men jävlig bestämt!

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

... vilket innebär att man beställt vagnarna. Att de inte har levererats ännu är bara en smärre formalitet.

 

Vilket innebär att sverige numera kan stoltsera med världens största flotta av stealthfartyg. Hela fem (eller sex, men den ena är bara på option). Att bara ett fartyg överhuvudtaget finns är väl bara en smärre formalitet ;-)

 

Nä, varför all denna "pissa längst" tävling. Jag tvivlar inte på att varken finska eller svenska förband är fullt kapabla att tillfogan en fiende förhållandevis stora förluster. Dock är det intressant att se att de båda länderna verkar ha något olika inställning. medan Sverige gått från ett traditionellt försvar med mycket infanteri till att satsa mer på ett tekniskt försvar är man kompenserar bristen på numerär med att ge de styrkor som finns större eldkraft samt att ge styrkorna större möjlighet att slå till på rätt ställe så har finland i större utsträckning satsat på att behålla det traditionella förasvaret med mer vanligt infanteri, om än fordonsburet i SISU-vagnar och stora mängder artilleri.

 

Vilket som är rätt hoppas jag aldrig vi ska få se bevisas i verkligheten. Men för en datanörd som mig så är det rätt coolt med en stridsvagn som har inbyggda "e-postfunktioner".

 

Jag kan ju förstås ha fel i mitt resonemang ovan, och Finland kanske både överglänser oss numerärt och utrustningsmässigt, och detta till en tydligen betydligt lägre försvarsbudget. I så fall kanske vi ska överväga att köpa våra prylar i samma butik :)

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

LD>>

Internet är en sak, fakta en annan, dessa behöver inte alltid hänga ihop..

 

Kan du för en gångs skull svara på hela frågor o inte bara på de delar som du letar upp på internet!? Svara på fråga ett i mitt tidigare inlägg tack!

 

Apropå den här pajkastningsdebatten så har jag mycket högre respekt för LD än tidigare slagpåsar på forumet. Detta av den anledningen att LD alltid försöker presentera fakta för det han säger o inte bara är ute efter att snacka skit. Att det inte alltid är rätt är en helt annan sak...

Link to comment
Share on other sites

på knogarna ställ. För ämnet framåt, var snälla med varandra och håll sams, tänk på att ni måste krama varandra i trafiken…

Håller med om att tråden spårat ur som ett fullsatt indiskt tåg

i rusningstrafik......

Och vi är nog flera som ska slita knogar för det.

(Börjar NU)

Men jag förbehåller mig rätten att ifrågasätta

påståenden som jag finner helt tagna ur luften....

 

Fast det är "uppfattat" att det är eldupphör på pajkanonen....

Link to comment
Share on other sites

Kan vi holde os til fakta, please?

 

En diskussion om krigsstyrke i en brigad eller annan enhet kan väre interessant om man jämförer lika typer ock inte "bananer" ock "äpplen".

 

Kuriosum/off topic:

Den danske armen har också planeret för en ny 12 cm grk typ SSG120/AMOS

 

se: http://www.armyvehicles.dk/procure.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...