Jump to content

Recommended Posts

Posted

har en liten fråga...

vilken unif skall jag ta till Ungd ledar kursen på Väddö? FBU eller HV uniformen?

FBU uniformen har INGA märken.. kan dock sy på märken från lumpen med undantaget att jag har inga artilleri kragspeglar....

HV uniformen är "nästan" komplett gällande märken, har inget kompani märke bara....

så, vad tycker ni?

och är det någon som har ett par hyfsat fräscha art kragspeglar och lust att skicka till mig så skriv ett PM ;)

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Är det någon som kan ge en närmre beskrivning av var på Fårö kursgården ligger?

Jag har varit där en gång men det var för 20 år sen.

The Swede :)

Posted
Är det någon som kan ge en närmre beskrivning av var på Fårö kursgården ligger?

Jag har varit där en gång men det var för 20 år sen.

The Swede :camo:

Först Gotland sen upp till Fårösund :P

Färjan över Fårösund sen raka vägen fram, sen ligger kursgården på vänster sida strax innan Fårö kyrka.

Posted

Går ju inte att köra fel där!! Efter färjan till Broa så åker man på den enda vägen tills man kommer till kyrkan.

Där svänger man vänster o voila!!

På kartan så ligger kursgården mellan kyrkan o s:et i Fåröhus ungefär!

faro.gif.webp

:camo:

Posted
Och med den härKARTAN går du inte vilse på området heller :)

John(som bott i stugan Nya Trälge ett otal ggr)

Saknar ngn form av Öl-byggnad på denna karta. Den byggnaden är den absolut viktigaste byggnaden när man skall på FBU-Kurs! :camo:

Blir många soldF:are som skall till fårö nu i sommar. Så man får hoppas att kursgården står kvar när man kommer till fårö vecka 32 :)

Posted
Och med den härKARTAN går du inte vilse på området heller :)

John(som bott i stugan Nya Trälge ett otal ggr)

Saknar ngn form av Öl-byggnad på denna karta. Den byggnaden är den absolut viktigaste byggnaden när man skall på FBU-Kurs! :camo:

Blir många soldF:are som skall till fårö nu i sommar. Så man får hoppas att kursgården står kvar när man kommer till fårö vecka 32 :)

Vill minnas att det är markan (eller var det matsalen???) som fungerade riktigt bra som ölstuga. Trevligt att sitta där ute på verandan på kvällarna och äta toast och dricka bira faktiskt.

Problem där vill jag minnas var PRISERNA! Jag tycker det är hutlöst att vissa kursgårdar har samma priser som på krogen.

Posted

@ing

Sådna priser är inte omtyckta... risken finns att man råkar få med lite extra i väskan ner :)

alla kursgårdare som har högre pris än en kårpub får IG på Öl-fronten :)

Posted
@ing

Sådna priser är inte omtyckta... risken finns att man råkar få med lite extra i väskan ner :)

alla kursgårdare som har högre pris än en kårpub får IG på Öl-fronten  :)

/Me längtar tillbaks till grubbnäsudden, sprängtjänst, ljusa nätter och billig öl. :)

Posted

1: nån som har en lika bra karta över Väddö?

2: hur ligger ölpriserna på Väddö?

3: mysfaktor på Väddö?

tja, det var väl allt jag ville vete :)

Guest Dedicated
Posted

Är det nån här som varit med på "PLutons strid, barmark" på Fårö tidigare? Av programmet att dömma kan det nog ge en hel del träningsvärk.....frågan är bara HUR MYCKET träningsvärk?

Nå, det som inte dödar, härdar.

Posted (edited)

@Ing

Det stämmer priserna på Fårö låg runt 40.- för en 50cl öl, och det är "Markan" som serverar. För övrigt så smakar vattnet pissäckligt på hela ön för det är bräckt vatten. :(

Dock går det att med hjälp av lägerexpeditionen anordna beställningar ifrån systembolaget och då får man grejerna efter ca1-2dagar. Funka klockrent när jag var där. :)

ååh Grubbnäs :baskerPa:

@The Swede

Jag gav ju dig en korrekt och enkel vägbeskrivning. Hur lätt som helst att förstå :P

Edited by Nifelhel
Posted
@Ing

Det stämmer priserna på Fårö låg runt 40.- för en 50cl öl, och det är "Markan" som serverar.  För övrigt så smakar vattnet pissäckligt på hela ön för det är bräckt vatten. :(

Dock går det att med hjälp av lägerexpeditionen anordna beställningar ifrån systembolaget och då får man grejerna efter ca1-2dagar. Funka klockrent när jag var där. :)

äääh ta och ring ICA Fårö på 0498-22 38 55, de är utlämningsställe åt Systembolaget, och beställ lite bira så att det finns när ni kommer B) :)

Hur länge varar era kurser?

:baskerPa:

John

@Nifelhel, det var inte så att du drack ur fel brunn?? :) många bönder på ön :P

Posted
@Nifelhel, det var inte så att du drack ur fel brunn?? :) många bönder på ön :P

Måste bestämt ha hittat samma brunn som Nifelhel när jag var där.

Ta med vatten, folk! :)

..i övrigt finns där ju en butik inte så långt bort där det går att köpa dricka.

Och ja, mässen där det ju går att köpa dricka också. :baskerPa:

Posted

Nu ska vi ju inte dit för att dricka öl utan för att kriga. :)

@JohnDoe.

Det är en vecko-kurs. Söndag till lördag.

The Swede :baskerPa:

Posted

@JohnDoe

Det var den bästa informationen jag fått kring kursgården på fårö :) Tror att man kommer att bli poppis på Ica :)

@The Swede

Kriga när man kan ta en bira under ett träd och ta det lungt? Man kan nästan tro att du är en MÖP :P

Kriga på dagen, återställa vätskebalansen på kvällen, duscha kallt på morgonen kan det bli bättre? :baskerPa:

Posted

Vad gäller tillgången till bira borde det inte vara något problem.

Jag åker egen bil och har tre flak i källaren. :)

@Fk Satan

Naturligtvis var jag ju grovt ironisk i mitt förra inlägg. :D

The Swede :o

Posted

f*n att man är på fårö fel vecka :D

När man inte fått ngt MÖP:andet på länge så blir man lite konstig i skallen :) men imorgon ska man äntligen få MÖP:a, för förtsta gången på 3veckor :o

Guest Dedicated
Posted

Man måste ha REJÄLA doser MÖPande så ofta som möjligt! The Swede, tror brorsan och jag köper in oss på åtminstone ett av de där flaken........rejält mycket MÖP framöver, först plutonsskjutning på lördag, sedan iväg till Fårö söndag och sedan SIB i Halmstad v 29! Perfekt.......

Guest Dedicated
Posted
Någon som fått något schema för veckan på Fårö (plut.strid)?

JS

Kom igår.

Posted

Av samtliga kursgårdar jag varit på så är Väddö överlägset sämst. Varmt, dåliga rum och myggigt så inåt helsicke.

Fårö är faktiskt trevligast om man har med familjen (fast håller med om att priserna på öl är lite i överkant.

Tyvärr har Tylöbäck förra året seglat upp som riktigt dålig, campare överallt som snodde allt varmvatten, fullt med campare i pubben. Dock gillade de få som hamande i hotellet standarden där avsevärt.

Sen var det ett nöje att sitta i luftkonditionerade lektionssal, glunta på gardinerna och se tksp kursen springa i 35 grader utanför (själv gick jag Stridens Konsekvenser).

Posted
Tyvärr har Tylöbäck förra året seglat upp som riktigt dålig, campare överallt som snodde allt varmvatten, fullt med campare i pubben.

Menar du att civila campare gick in och duschade i kursgårdens lokaler olovandes ? :unsure:

Posted
Fårö är faktiskt trevligast om man har med familjen (fast håller med om att priserna på öl är lite i överkant.

Håller med om att Fårö är trevligt, var en riktig höjdare att ta ett par 20-bilar till stranden och bada (fast det var kallt som f-n i vattnet :)

Tyvärr har Tylöbäck förra året seglat upp som riktigt dålig, campare överallt som snodde allt varmvatten, fullt med campare i pubben. Dock gillade de få som hamande i hotellet standarden där avsevärt.

Sen var det ett nöje att sitta i luftkonditionerade lektionssal, glunta på gardinerna och se tksp kursen springa i 35 grader utanför (själv gick jag Stridens Konsekvenser).

Hmmm... Tog inte kursgårdens ansvariga tag i problemet med campare som var där de inte fick vara? Låter det beige tycker jag...

Och sen vet jag inte om jag håller med om att det är bättre att sitta i en luftkonditionerad lektionsal och lyssna på föredrag hela dagarna, jag ska gå tksp kursen i sommar och jag sliter hellre med den än sitter inne i en lektionsal ;)

Posted

Håller med om att Tylöbäck seglat upp som riktigt dåligt pga att lägret numera är en civil camping öppen för diverse lågbudgetgäster. Inte kul att vara VB där, med folk som röker i matsalen, fötter på borden, klagomål på flagghissningen (det störde med avlämning 08.00 tyckte camparna) osv. Bra lektionssalar och förläggning för de som hamnar i nybyggda delen, men annars suger det rejält. :D Kursgårdsledningen är klämda av ekonomin (investerat ca 20 MSEK i nybyggnad) och backar oftast för konflikter med campinggästerna. Fårö måste vara bästa sommarkursgården i dagsläget.

Guest Dedicated
Posted
Fårö måste vara bästa sommarkursgården i dagsläget.

Låter riktigt bra, det där!

Posted

mmmm, Fårö är bra, dåligt vatten, dyr öl, och det med att det är fint väder på gotland är bara ett försäljninggstrick, 2002 på vapen kursen regnade det konstan i en vecka, blev fint sista dagen *mutter*

Men annars är det bra :D