Jump to content

Recommended Posts

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vad är det för fel med att folk helt enkelt skriver ett inlägg i denna tråden?

The Swede :wub:

Inget egentligen. Lite rörigt bara.

Aja, strunt samma... Man lär väl märka vilka som dykerupp i vilket fall! :camo:

Posted

:Malaj: Jag gick med i fbu nån månad innan sista anmälningsdagen men fick medlemskaps besked efter antagningsdagen (15 april) för sommarkurserna.. men jag måste verkligen på PSG kursen i sommar! Ska ju vara prsk i IP ,O

Måste ringa dom på måndag och höra.. för det är ju svårt att anmäla sig till kursen om man inte ens blivit medlem än :(

Posted

Kanske lite sen hjälp för dig men det går utmärkt att skicka in kursanmälan och medlemsansökan samtidigt.

Dessutom tror jag inte att man behöver vara medlem i FBU för att gå kurser, tror det räcker med HV.

The Swede :Malaj:

Posted
Verkar bli SoldF-träff i Halmstad v427... Vi är ett antal från Skåneland som ska vara "behjälpliga" på SIB:en...

V.427? Själv skall jag dit v.428 på SIB grunder. Har kollat med jobbet och jag får ledigt. :lol:

Groaghach

Att man inte kan lita på frun... Hon sa v427... Det ska vara v430... närmare bestämt 15/7. Ska hädanefter alltid dubbelkolla...

@Karin

Verkar som du klarar dig undan... ;) :banana

Ska också till Halmstad som B-styrka på SIB. Har du hört något om hur många vi blir? Sist jag hörde något från A.O här i Malmö om det så hade han inte fått in många anmälningar, men det kan ju ha ändrats. Länge sedan man hade någon SIB, eller har de bytt namn till MOUT (Military Operations on Urbanized Terrain, Militära Operationer i Urbaniserad Terräng) nu? Hörde något glunkas om det. :banana

Posted

fortfarande inte ngt svar :navy:

Får jag inte ngt svar imorgon så tar jag upp telefonen och ringer.

jag vill på sommarkurs i sommar!

Posted

Fortfarande inte ett ljud ifall man är antagen eller inte... :bash: Har börjat ringa runt lite men möts av meddelanden "Är på tjänsteresa åter första Juni" och Kansliet hänvisar bara ut till olika MD-Grupper :baskerHV:

ngn som har ett bra råd liggande?

Posted
Dessutom tror jag inte att man behöver vara medlem i FBU för att gå kurser, tror det räcker med HV.

Jag tror att man behöver vara medlem.

Förbandet ska kolla med Förbundet så att den som söker kurs är medlem i FBU.

Det ska ju däremot som sagt gå bra att skicka in medlems- och kursansökan samtidigt.

@Fk Klinken: Inga bra råd tyvärr. Om inte CFB kansli kan/vill svara så är det anordnande förband/MD-grupp som ligger och trycker på papperen. Det blir nog att vänta tills grabbarna på Gardet (du skulle till Väddö va ?) kommer tillbaka från tjänsteresan. Ett tips bara: Nöj dig inte med att någon telefonissa "tar ett meddelande och lägger på kaptenens skrivbord". Det funkar aldrig. Fortsätt ring tills du får tag i den som är kursansvarig.

• 3 weeks later...
Posted

Plutons strid, Fårø.

Flyger från Gøteborg till Arlanda, sedan vidare till Visby.

Swede, hur reser du?

JS

Posted

Vapentjänst med tung ksp och Ag90 Halmstad... B)

I brevet stog det:

"Saker som kan vara bra att ha med:

kamera"

Det kommer bilder till er stackare som inte kom med!

Posted (edited)
Vapentjänst med tung ksp och Ag90 Halmstad...  B)

I brevet stog det:

"Saker som kan vara bra att ha med:

kamera"

Det kommer bilder till er stackare som inte kom med!

Eller till oss stackare som kom med men inte får åka pga att regeringen lägger in ett veto, som ställer in all militär verksamhet över semestern.

Har just ringt och avsagt mig platsen

Edited by Fraggel
Posted
Plutons strid, Fårø.

Flyger från Gøteborg till Arlanda, sedan vidare till Visby.

Swede, hur reser du?

JS

Jag åker egen bil från Mullsjö via Oskarshamn till Gotland.

Hur tusan kunde du få flyg? Du har väl inte 70 mil?

The Swede :D

Posted

Blev förvånad själv över flygbiljett. Men det passade inte med kollektivtrafiken och båten över till Gotland. Hade fått starta på lördagen och övernattat i Stockholm alternativt ankommit Fårö på lördagen. Men kursgården kunde inte logera oss (mig och en kamerat) lördag natt. Har annars 56 mil till Nynäshamn, färjesträckan, buss till Fårö ca 6 mil.

Tror att tiden var avgörande då vi var gränsfall för flyg. Det biligaste alternativet för CFB hade varit egen bil til nynäshamn och sedan färja. Men nu fick vi flyg=)

Hemavan -99, var vi på resande fot i 24h, med buss & tåg , så nu får vi igen för den gången=)

JS

Posted
Blev antagen till Insatspluton-stridsteknik v. 29 i Falsterbo. Tackade nej efter att ha sett veckoprogrammet. :banghead: Har viktigare saker att lägga min tid på.

Va det så illa? dela gärna med dig av vad som stod:)

Posted

KAnske dags att skapa en tråd här inne där man ger betyg för olika FBU-kurser så man vet vilka man bör undvika, samt ngn form av vad som är bra och inte bra med den. samt vad man bör tänka på innan och under kursen. Kanske inte så mkt om olika moment under kursen eftersom vetskap om sådant kan förstöra upplevelsen av en kurs

Posted
KAnske dags att skapa en tråd här inne där man ger betyg för olika FBU-kurser så man vet vilka man bör undvika, samt ngn form av vad som är bra och inte bra med den. samt vad man bör tänka på innan och under kursen. Kanske inte så mkt om olika moment under kursen eftersom vetskap om sådant kan förstöra upplevelsen av en kurs

Det låter som en bra idé!!

Jag vill gärna veta hur det är på Tksp-kursen exempelvis.

Posted

Det var/är tänkt att jag ska till Halmstad på Internationella uppdrag men tyvärr går det inga flyg och jag har lååååång väg att färdas så jag tänker avböja mig platsen. 38 Timmar tåg på en vecka är inte försvarbart trots att jag gärna vill gå kursen. :baskerHV:

Guest Dedicated
Posted (edited)

Har någon här varit på "Plutons strid, Barmark, Fårö" och har lust att dela med sig av vad som brukar hända där????

@Karin

Ökade antalet som kan bjuda dig på "öl" med det dubbla ju! :baskerPa:

Edited by Dedicated
Posted
@Karin

Ökade antalet som kan bjuda dig på "öl" med det dubbla ju! :baskerPa:

@Dedicated

Öl kan man bli bjuden på "hemma" jag åker dit för att kriga!

Guest Dedicated
Posted (edited)
@Karin

Ökade antalet som kan bjuda dig på "öl" med det dubbla ju!  :baskerPa:

@Dedicated

Öl kan man bli bjuden på "hemma" jag åker dit för att kriga!

Är det inte lite fel kurs för krigande??

Edited by Dedicated
Posted
Är det inte lite fel kurs för krigande??

Det blir väl krig på staben också? Eller ni kanske inte behöver en stril?