golffoxtrotfive Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 vem är den lycklige som fick vakansen som bärgare??? Quote
stevooooo Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Blev tyvärr inga extra MOT team till afghanistan, så tyvärr får man väl säga till sig själv och alla andra som sökte dessa platser... :( ............... men däremot kommer det att bli em "förstärkt UND-pluton"................ Quote
jaegare Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Blev tyvärr inga extra MOT team till afghanistan, så tyvärr får man väl säga till sig själv och alla andra som sökte dessa platser... :( ............... men däremot kommer det att bli em "förstärkt UND-pluton"................ Jo det var visst en liten fågel som viskade det i mitt öra för ett tag sedan Quote
106 Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Blev tyvärr inga extra MOT team till afghanistan, så tyvärr får man väl säga till sig själv och alla andra som sökte dessa platser... :( ............... men däremot kommer det att bli em "förstärkt UND-pluton"................ Vilket förband sätter upp denna och är rekrytering påbörjad? Hur kommer organisationen se ut på kommande FS-missioner? Inordnas MOT:arna i undplutonen eller kommer det bli både MOT och und? Quote
Eckervad Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 tror det går att vakans maila, om ssk tjänsten KS14. Tror inte den är utlagd. Quote
stevooooo Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 (edited) Blev tyvärr inga extra MOT team till afghanistan, så tyvärr får man väl säga till sig själv och alla andra som sökte dessa platser... :( ............... men däremot kommer det att bli em "förstärkt UND-pluton"................ Vilket förband sätter upp denna och är rekrytering påbörjad? Hur kommer organisationen se ut på kommande FS-missioner? Inordnas MOT:arna i undplutonen eller kommer det bli både MOT och und? Förhoppningsvis kommer jag att få svar på lite frågor under dom närmaste dagarna............. blev liksom tagen på sängen när en Kn ringde och väckte mig i morse............ .......... svarade bara snällt på alla frågor utan att ställa några. / Stevooooo ( som hoppas att inte ATK sätter stop för ytterligare en mission) Edited January 31, 2006 by stevooooo Quote
golffoxtrotfive Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Grabbar, jag fick jätteinfo från FMV(bockar och hälsar till FMV)om lite grejs som räddningsverket tydligen har på gång i sudan så nu e de bara att hålla tummarna Quote
KILLER21 Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 ingen Patria mek sugen på Afghanistan??? inga namn??? Jag är patria mek. Ja kan dra i morgon om det skulle knipa Quote
stevooooo Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Behös tydligen flera sjukvårdare till FS11...................länk Quote
Hornet Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 det är många höga tjänster som dom vakans rekryterar till är det så få YO eller RO som vill åka ut? Quote
SweMedic Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Behös tydligen flera sjukvårdare till FS11...................länk Angående sjv, har man någon chans att komma utomlands med GB/SJV som GU? ... eller måste man vara usk/ssk/läkare ?? /erik Quote
hellbeck Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Behös tydligen flera sjukvårdare till FS11...................länk Angående sjv, har man någon chans att komma utomlands med GB/SJV som GU? ... eller måste man vara usk/ssk/läkare ?? /erik Det som gäller är oftast så att du behöver vara sjuksköterska eller motsvarande för de tjänster som sä heter sjukvådare. Men man kan däremot åka med som skyttesoldat eller mots. och verka som sjukvårdare i gruppen. Quote
stevooooo Posted February 4, 2006 Report Posted February 4, 2006 Saxat från länken.... "Militär bakgrund: GU som jägarsjukvårdare/plutonsjukvårdare (motsvarande 10 veckors militär sjukvårdsutbildning). Civil bakgrund: Civil utbildning med motsvarande standard. " Quote
Cicero Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 det är många höga tjänster som dom vakans rekryterar till är det så få YO eller RO som vill åka ut? Tjabba, Jag har oxå sett att det just nu finns minst 40 officersbefattningar ute på vakanslistan! En bra drös av detta är för KS14 så det är bråttom. Man kan spekulera om varför inte YO söker, möjligen har det med nya löneavtalet att göra. Att RO har blivit mer kallsinniga kan jag nog förklara däremot: om man som RO ALDRIG får en övning värd namnet så "kallnar" man och tror inte att man har den utbildning och träning som behövs i Utlandsstyrkan. Med andra ord är jag säker på att FM själva (ofrivilligt) har framkallat denna situationen. Frågan är vad FM skall säga till FöD när vi får klagomål från andra länder att vi inte bemannar de befattningar vi har. Tally Ho //MG Quote
stevooooo Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 BTW.......... Borde finna en vakans som Bassäkman/fö/sjvm på IF06 eftersom jag sa ifrån mig den platsen i måndags.............. Quote
BJK Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 det är många höga tjänster som dom vakans rekryterar till är det så få YO eller RO som vill åka ut? Tjabba, Jag har oxå sett att det just nu finns minst 40 officersbefattningar ute på vakanslistan! En bra drös av detta är för KS14 så det är bråttom. Man kan spekulera om varför inte YO söker, möjligen har det med nya löneavtalet att göra. Att RO har blivit mer kallsinniga kan jag nog förklara däremot: om man som RO ALDRIG får en övning värd namnet så "kallnar" man och tror inte att man har den utbildning och träning som behövs i Utlandsstyrkan. Med andra ord är jag säker på att FM själva (ofrivilligt) har framkallat denna situationen. Frågan är vad FM skall säga till FöD när vi får klagomål från andra länder att vi inte bemannar de befattningar vi har. Tally Ho //MG Det "intressanta" är ju också att RO inte är värt något alls i nya avtalet.... Antingen är det YO eller så Soldat, och RO hamnar då under bestämmelserna för Soldat... Quote
Cicero Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 det är många höga tjänster som dom vakans rekryterar till är det så få YO eller RO som vill åka ut? Tjabba, Jag har oxå sett att det just nu finns minst 40 officersbefattningar ute på vakanslistan! En bra drös av detta är för KS14 så det är bråttom. Man kan spekulera om varför inte YO söker, möjligen har det med nya löneavtalet att göra. Att RO har blivit mer kallsinniga kan jag nog förklara däremot: om man som RO ALDRIG får en övning värd namnet så "kallnar" man och tror inte att man har den utbildning och träning som behövs i Utlandsstyrkan. Med andra ord är jag säker på att FM själva (ofrivilligt) har framkallat denna situationen. Frågan är vad FM skall säga till FöD när vi får klagomål från andra länder att vi inte bemannar de befattningar vi har. Tally Ho //MG Det "intressanta" är ju också att RO inte är värt något alls i nya avtalet.... Antingen är det YO eller så Soldat, och RO hamnar då under bestämmelserna för Soldat... Reservofficersförbundet har uppmärksammat detta o kommer att ta tag i det. Det finns ingen anledning till att YO skall åka första klass här. Anställd som anställd, eller hur? Tally Ho //MG Quote
Krook Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 det är många höga tjänster som dom vakans rekryterar till är det så få YO eller RO som vill åka ut? Tjabba, Jag har oxå sett att det just nu finns minst 40 officersbefattningar ute på vakanslistan! En bra drös av detta är för KS14 så det är bråttom. Man kan spekulera om varför inte YO söker, möjligen har det med nya löneavtalet att göra. Att RO har blivit mer kallsinniga kan jag nog förklara däremot: om man som RO ALDRIG får en övning värd namnet så "kallnar" man och tror inte att man har den utbildning och träning som behövs i Utlandsstyrkan. Med andra ord är jag säker på att FM själva (ofrivilligt) har framkallat denna situationen. Frågan är vad FM skall säga till FöD när vi får klagomål från andra länder att vi inte bemannar de befattningar vi har. Tally Ho //MG Om en Lt med barn bestämmer sig för att åka på KS 14 så får denne ett befattningsarvode på 29500 + 3500 (missionstillägg) + ca 1900 (URF)=34 900 Om denne väljer KS15 så blir det ca 20000*1,3 + 8000 + 4000 + ~1900=39900 kr (+ ev missionstillägg. 5000 spänn i månaden är ett skapligt incitament för att inte åka på KS14. Detta var bara ett exempel. En annan anledning är att väldigt många har varit i Kosovo redan och ser inte utmaningen i att åka dit igen. /Krook Quote
Fanjunkar´n Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 Snubblade på nedanstående info som förtjänas att spridas. Ämne: Insatschef Sudan för Räddningsverket Räddningsverket söker en insatschef till Juba, södra Sudan. Du ska vara flexibel och ha goda ledaregenskaper. Du ska ha kännedom om FN-systemet och vara en god organisatör. Du ska tidigare ha arbetat utomlands på liknande uppdrag. Dina arbetsuppgifter är bl a att delta i möten med olika FN-organ och andra organisationer. Du ska också leda och fördela Arbetet för ett team på 7-8 personer bestående av (se bifogad fil) Räddningsverkets uppgift är att upprätta en camp för 30 personer (UNHCR, WFP + ev andra org ) + 10 extra (inkl SRV personal). Följande behov finns: AC i tälten Belysning ute och inne Generator Latriner Duschar Vattenrening för eget bruk Telecom egen + UNHCR -WFP kompatibelt. 24/7 radiorum finns Förrådsutrymme Kontor för SRV, bord stolar, stabsutrustning, dator,epost Relax area, bord stolar, spel, Sjukvårdsutrustning, Det finns ett identifierat område på 90x90 meter nära till Nilen. Diesel finns att köpa. Finns ingen standard på el produkter US dollar gäller från år 2004 > Personal flyger via Nairobi och Lokki................. Säkerhet Ingen hotboild mot FN personal, god säkerhet, det kan förekomma händelser mellan lokala grupper. Malaria finns i området (Medevac sker 1-2 ggr/vecka) Gula febern Magsjukdomar Uttorkning Vi har delat in insatsperioden i 3 st 2-månadersperioder. Period 1 15 feb - 27 april Period 2 20 april - 27 juni Period 3 20 juni - 27 aug Lönen är 1500:-/dag + ett skattefritt traktamente på 545:- Räddningsverkets krav är dessutom att du ska vara fysiskt och psykiskt frisk (t ex inte ha för högt BMI=övervikt, diabetes, hjärtproblem, högt blodtryck osv) samt ha godkännande från arbetsgivare och ev. anhörig. På våra insatser arbetar du i länder där lagar, rutiner och arbetssätt skiljer sig från det du är van vid. Vi vill därför att du kan samarbeta och att du har en utvecklad social- och kulturell kompetens. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du ska kunna uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Vi ser gärna att du har arbetat internationellt på liknande uppdrag, och att du har kunskaper i ytterligare FN-språk. C-körkort är en merit. Vi ser gärna kvinnliga sökanden. Fyll i CV:n och hälsoblanketten nedan. ÄR DU INTRESSERAD OCH TILLGÄNGLIG? Räddningsverket utser personal från de som visar sig positiva till insatsen. Med vänlig hälsning Tina Elfstedt Räddningsverket 054-13 53 46 070-57 444 52 [email protected] Quote
Kingecho1 Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 SäkerhetIngen hotboild mot FN personal, god säkerhet, det kan förekomma händelser mellan lokala grupper. Malaria finns i området (Medevac sker 1-2 ggr/vecka) Gula febern Magsjukdomar Uttorkning Gäller o se till så man blir skadad i samband med en medevac då! Vore ju för tråkigt om man missade den med nån dag!! Quote
Rokare Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 Fick mailet för någon dag sedan... Tror inte det är superspännande men va fan.. Fick tvärnej hemma ändå... Btw.. Vi ser gärna kvinnliga sökanden. ... ÄR DU INTRESSERAD OCH TILLGÄNGLIG? hmmm GMY Quote
xymsa Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 Kommer bli en vakans som kock på EN04 snart, ring in och kolla innan dom lägger upp den. Quote
golffoxtrotfive Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 Kommer bli en vakans som kock på EN04 snart, ring in och kolla innan dom lägger upp den. SUCK :( och nån rörmockare???? det behövs väl inte kan jag tro Quote
Fanjunkar´n Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 Kommer bli en vakans som kock på EN04 snart, ring in och kolla innan dom lägger upp den. SUCK :( och nån rörmockare???? det behövs väl inte kan jag tro Kock...? rörmokare...? Det är ju ändå samma fast i olika ändar... :P Quote
Fogelström Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 (edited) Är det lönt att söka några av vakanserna på EN04 när man är f.d. bevakningsgruppchef utan mekarkompetens eller kort på några tyngre saker än personbil? Fanns ju en del StfC-platser till exempel, kan man komma med på sina ledarskapsförmågor då eller måste man också ha förarbevis/kort på något maskineri? EDIT: Jag har förvisso elbehörighet från gymnasiet, men jag antar att det inte direkt hjälper på någon av de vakanserna... Edited February 13, 2006 by Fogelström Quote
golffoxtrotfive Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Kommer bli en vakans som kock på EN04 snart, ring in och kolla innan dom lägger upp den. SUCK :( och nån rörmockare???? det behövs väl inte kan jag tro Kock...? rörmokare...? Det är ju ändå samma fast i olika ändar... :P Gulle dej Quote
Hornet Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Är det lönt att söka några av vakanserna på EN04 när man är f.d. bevakningsgruppchef utan mekarkompetens eller kort på några tyngre saker än personbil? Fanns ju en del StfC-platser till exempel, kan man komma med på sina ledarskapsförmågor då eller måste man också ha förarbevis/kort på något maskineri? EDIT: Jag har förvisso elbehörighet från gymnasiet, men jag antar att det inte direkt hjälper på någon av de vakanserna... SÖK Quote
golffoxtrotfive Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 kollade på räddningsverkets hemsida och titta vad jag hitta Rekrytering Räddningsverket har ett personalregister ("personalpoolen") för internationella hjälpinsatser som består av cirka 2 000 personer med olika slags kompetenser. Registret är närvarande fulltecknat, men vi har fortfarande ett visst behov av personal inom kompetenserna/befattningarna: IT-tekniker Sambandstekniker Elektriker Brotekniker Broingenjörer Väg- och vatteningenjörer Kockar Flygplatslogistiker Vi har inga väntelistor till andra befattningar, som man kan anmäla sig till. Förutsättningar För att ingå i vårt personalregister ska du ha någon av de kompetenser som Räddningsverket eftersöker, utbildning inom området samt goda referenser från tidigare arbeten. Dessutom är kravet att du ska vara fysiskt och psykiskt frisk (till exempel inte ha för högt BMI, diabetes, hjärtproblem, högt blodtryck och så vidare) samt ha godkännande från arbetsgivare och anhöriga. På våra insatser arbetar du i länder där lagar, rutiner och arbetssätt skiljer sig från det som du är van vid. Vi vill därför att du kan samarbeta och att du har en utvecklad social- och kulturell kompetens. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vidare är det viktigt att du kan uttrycka dig i tal och skrift på engelska, och tidigare internationellt arbete är förstås meriterande, liksom ytterligare språk och C-körkort. Kvinnliga sökande Arbetsfältet domineras av män, så vi ser gärna kvinnliga sökande. Ansökan Om du har någon av ovanstående utbildningar och kompetenser är du välkommen att söka en plats i Räddningsverkets personalregister. Skriv ett kort personligt brev samt en meritförteckning innehållande dina personuppgifter, utbildningar, erfarenheter, anställningar, ålder, språk, körkortsbehörigheter samt ange tre referenspersoner (nuvarande chef, föregående chef samt en arbetskamrat) och maila till [email protected]. Märk mailet med den befattning du söker till. Vad händer med ansökan? När vi mottagit ditt mail kommer vi att bedöma dina kompetenser och kontakta dina referenspersoner. Om du blir godkänd lägger vi till dig i personalpoolen. Det innebär att du eventuellt kommer att bli kontaktad av oss inför en insats eller en utbildning. Om du blir uttagen till en insats blir du tillfälligt anställd hos Räddningsverket vanligtvis i 6-12 veckor. Quote
Hercule Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 (edited) Det lät intressant! Någon som åkt med räddningsverket tidigare? Edited February 14, 2006 by Hercule Quote
golffoxtrotfive Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Såg att La05 hade en reservdelsman vakanssatt........va fasen gör en reservdelsman?????? Quote
Recommended Posts