Jump to content

Nytt ljus över CV90


Pansardvärg

Recommended Posts

Hej, mina warfriends..

Ska bara dra lite kortfattat om lite nyheter om CV90:

Just nu utvecklas robot till 90:an(som jänkarnas IFV ungefär)

Test-skjutningar har gjorts och dessa gick mycket bra....

Skytten sitter bak i vagnen med aporna, det är alltså en separat skytt till RB( inte som jänkarnas)

 

Övrigt: tre grundmodeller finns nu

 

*Cv90--- ingen stab, kass fjädring, måste stanna för skjutning( som Pebban)

 

*CV90ADAM--- stab, bättre fjädring träff vid upp till 40km/h

 

*CV90BERTIL--- Bättre stab, mycket bättre fjädring(gungar sådär gött), fullgod träff, i farter upp till 60km/h

 

Tack....är här för att sprida ljus över vagnen som djävulen glömde...........

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har inte lust att presentera dig lite i din presentation då, så vi vet vad vi har som källa för all denna information. Det har skrivits en hel del om CV90 redan här på forumet, och jag är inte säker på att det jag hört stämer HELT med det du skrivit..  men du får väl säkert igång en diskussion i ämnet iaf...

 

/Ing, BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Då ska vi se om vi kan reda ut begreppen lite.

Den robotvagn som finns (Strf9056) är endast en demonstrator för att testa tekniken.

Den deltog bl.a. i övningen i Polen.

Övriga varianter som används av armén är:

Strf9040A

Strf9040B

Strf9040C (Internationell tjänst. Kommer under året)

Bgbv90

Bgbv90C (Internationell tjänst. Kommer under året)

Lvkv90

Lvkv90C (Internationell tjänst. Kommer under året)

Stripbv90

Stripbv90C (Internationell tjänst. Kommer under året)

Epbv90

Epbv90C (Internationell tjänst. Kommer under året)

 

Alla Strf9040 är ombyggda till antingen A, B eller C variant.

Inga grundutföranden eller VP-vagnar finns kvar.

 

Dessutom provas AMOS på Strf90 chassie (Grkpbv90120)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Strf 90C:s skillnad är det fullgoda skyddet, 90c byggs både på ADAM och BERTIL.

 

Den synliga skillnaden mellan en A och B syns bäst på tornet, ty staben är den "fyrkantiga låda", men på bertli är den inflyttad i vagnen.

 

Gjorde  Gu på 90A, därefter jobbade jag på en mytomspunnen yrkesplut på P4 i en 90B.

Har även lekt med PBV:n som skytt på KS03

 

 

--------------

Titta längst upp till höger vid ditt inlägg, det går att ändra i dina egna. Gör det istället för att skriva ett nytt med en ändring i.

 

/Ing, BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

ty staben är den "fyrkantiga låda", men på bertli är den inflyttad i vagnen.

Kan du klargöra det där?

 

90c byggs både på ADAM och BERTIL.

Så 90C-versionerna är inte nybyggda? Uppgraderas A-versionen till B-nivå innan konvertering till C-nivå?

Link to comment
Share on other sites

Sorry sorry sorry........

 

Var galen i huvudet ang 90C, den byggs ej på A eller B...

 

(skjutsa tjejens morsa till flygplatsen kl 04.30 imorse...har inte nanat sedan dess)

 

 

Vad var det du ville ha klarhet ang skilln. på A o B-varianten??

 

Ska bara reda ut begreppen för "Mr Swede"

Vagnen som är bestyckad med Rb56 skall produceras och användas inom FM på CV90....

Link to comment
Share on other sites

Ska bara reda ut begreppen för "Mr Swede"

Vagnen som är bestyckad med Rb56 skall produceras och användas inom FM på CV90....

Den information jag har fått från FMV säger att det inte är beslutat om produktion ännu.

Kan hända att det ändrats nyligt iofs.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

lajsen, om du tänker på strf90 varianter vid Pansarbataljonen på I19 så finns följande där helatiden:

 

9040B

stripbv´s

epbv´s

bgbv´s

samt lvkv´s

Vad jag har hört så kommer även ssg´n och den nya lvkv demonstratorn finnas där i höst.

 

Dessutom kommer det helatiden upp försöksvagnar och gör tester till boden.

t.ex. under hösten/våren 01/02

9040C

stripbv med lemur

9040 med lemur

SLB vagnar

Stealth vagnen

Link to comment
Share on other sites

Det man menar med fullgott skydd är troligtvis att FMV:s kriterie "icke-skada" är uppfyllt. Med det menas att ingen i vagnen blir skadad vid de skadekriterier som finns för just den vagnen. Strf 90C är för övrigt det första stridsfordon som FMV har verifierat som "icke-skada".

 

Man har gjort en rad förbättringar på vagnen för att den skall uppfylla dessa krav; liners, laserskyddsfilter etc.

 

Jag har fattat det som så att man har satsat extra mycket krut på att förbättra minskyddet då denna vagn i första hand kommer att användas av utlandsstyrkan.

 

Mer info: http://www.fmv.se/filer/FMV02_02.pdf

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Ska bara reda ut begreppen för "Mr Swede"

Vagnen som är bestyckad med Rb56 skall produceras och användas inom FM på CV90....

Det skulle till och med värma en gammal (?) flygsoldats hjärta - men som den obotliga pessimist jag är så måste jag tyvärr ändå fråga efter källa på det.

Link to comment
Share on other sites

lajsen, om du tänker på strf90 varianter vid Pansarbataljonen på I19 så finns följande där helatiden:

 

9040B

stripbv´s

epbv´s

bgbv´s

samt lvkv´s

Vad jag har hört så kommer även ssg´n och den nya lvkv demonstratorn finnas där i höst.

 

Dessutom kommer det helatiden upp försöksvagnar och gör tester till boden.

t.ex. under hösten/våren 01/02

9040C

stripbv med lemur

9040 med lemur

SLB vagnar

Stealth vagnen

de har hänt mycke grejer på I19/P5 nu i vinter... har varit och klättrat lite på ssg120 som var uppe i boden ett tag. sannerligen en väldigt grym maskin! 0:)

dessutom har det varit en massa 9040 C som rullat omkring på garaget. har även sett en ny typ av bgbv122 med en jätte grävskopa istället för kranen som den brukar ha köra omkring på garaget omgiven av en massa konstigt folk B)

Link to comment
Share on other sites

SSG120´n har jag bara klättrat på när de hade sin första officellaskjutning. en då iaf klart imponerande vagn. förmodligen så har de ju inte legat på latsidan under de senaste 3 åren.

 

Ingenjörsvagnen på Leo chassie hade jag en sån tur att den stannade till och stod uppställd en morgon på Livgardet när vi hade utbildning så den fick man ju iaf fotografera och klättra på 0:)

Link to comment
Share on other sites

Lite jag mötte lassie över mutt inlägg men i alla fall :=o

 

Mötte en plt (4 vagnar) LVKV 90 strax utanför halmstad för ca 1,5 veckor sedan. Det "halvintressanta" i detta var att en av vagnarna var en Ceasar....

 

Mötte samma vagnar (minus 1) på väg norrut för ca 4 dagar sedan (antagligen på G tillbaka till Skövde och ASÖ) nu med 1 ceasar vagn och 2 "vanliga"

 

Blev lite förvånad pdå de hade C Vagnen ute.... och körde den i en blandad pluton.

 

Förutom tilläggspansaret.... VAd skiljer dem åt???

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
vet inte om jag hamnat i rätt tråd men är det någon på forumet som vet någon bra sida på nätet om Stridsfordon 9040 B som är på engelska?

Denna?

den var bra men skulle behöva en med mer fakta tyvärr...mer om tekniken i vagnen..., tack ändå :/

Link to comment
Share on other sites

vet inte om jag hamnat i rätt tråd men är det någon på forumet som vet någon bra sida på nätet om Stridsfordon 9040 B som är på engelska?

Denna?

den var bra men skulle behöva en med mer fakta tyvärr...mer om tekniken i vagnen..., tack ändå :/

Menar du sånt här:http://www.haaland.info/norway/storm/CV9030.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...