Jump to content

Fh77A Fh77B

Guest FhF laddare

Recommended Posts

77A har utgått men utb bedrivs fortfarande på den då ammunitionen är gratis och ändå skall destrueras (vilket blir dyrare än att skjuta upp den)

77B byggs förnärvarande om till 77BD (dumpermonterade) och kommer levereras i ett antal om 6 - 12 st (beror på framtida försvarsbeslut), övriga pjäser kommer med stor sannolikhet skrotas eller användas för skjutprov åt Bofors

lokalförband har jag dålig koll på vad det är så det kan jag inte svara på

Bandkanon är väl kvar i boden? Eller var det så att de avecklade metallhögen... Har inte koll på de i Boden :blink:

Lokala förband är väl bara uttryck, Karlstads lokala förband A9 osv.

Dumpern kommer att vara skit bra, mycket bättre än kalla, vädra pungen i -30 Älvdalen kylan Adam pjäsen.

Bandkanon är väl kvar i boden? Eller var det så att de avecklade metallhögen... Har inte koll på de i Boden  :blink:

Lokala förband är väl bara uttryck, Karlstads lokala förband A9 osv.

Dumpern kommer att vara skit bra, mycket bättre än kalla, vädra pungen i -30 Älvdalen kylan Adam pjäsen.

Bandkanonen är borta och är/ska skrotas....

Lokalförsvarsförband ( kallades för lokalförband) var ena hälften Arm'en innan de stora försvarsnedragningarna i FB 1992.

Fältförbanden på ca 300 000 man innehöll samtliga Brigader, 100-tals fristående bataljoner som bla LV, ART, infanteri, jägar, ingenjör, träng mm mm.

Lokalförsvarsförbanden på ca 300 000 innehöll ett stort antal fristående bataljoner ock kompanier, "Cykelskyttebataljoner", värnkompanier, luftvärnskompanier m/36, Haubitskompanier ( 10,5 cm), mm mm

Utöver detta fanns HV med ca 100 000 man på papperet.....

Problemet med dumpern är att den kommer köpas in i ett för litet antal......

Guest Skandevall
77B byggs förnärvarande om till 77BD (dumpermonterade) och kommer levereras i ett antal om 6 - 12 st (beror på framtida försvarsbeslut), övriga pjäser kommer med stor sannolikhet skrotas eller användas för skjutprov åt Bofors

6-12 st? Skojar du? :lol: Trodde att ca 50 st 77B skulle finnas kvar aven i framtiden. Runt 10 haubitsar ar ju pinsamt fa... :huh:

// Skandevall

Enligt underlaget inför FB04, varianten GA-3, så ska av de fyra haubitsbataljonerna en avvecklas, en bibehållas som den är och två moderniseras till 77BD.

Såvida inte antalet pjäser i en bataljon ska minskas när dumpern införs så borde åtminstone 24 77BD levereras.

Detta beror självfallet på vilken nivå som FB04 hamnar på.

Hoppas det blir minst 2 artbat kvar så att man kan utbilda åtminstånne ett kompani per år.

Va? Utbildar knektartilleriet bara ett kompani på två bataljoner? I KA utbildade KA 2 ett batteri (12/80-kompanio motsv.) per år! Visserligen bara med 4 pjäser, men manskapsmässigt så mycket större än ett haubkomp. 334 man nämligen. :Malaj:

Hoppas det blir minst 2 artbat kvar så att man kan utbilda åtminstånne ett kompani per år.

Va? Utbildar knektartilleriet bara ett kompani på två bataljoner?

Det handlar nog inte om kapacitet att utbilda utan om personalrotation. Om man utbildar en hel bataljon per år tillhör de värnpliktiga bara förbandet 2 år innan de ersätts. Det anser iaf jag vara slöseri med vpl.

Det handlar nog inte om kapacitet att utbilda utan om personalrotation. Om man utbildar en hel bataljon per år tillhör de värnpliktiga bara förbandet 2 år innan de ersätts. Det anser iaf jag vara slöseri med vpl.

Det vorde definitvt slöseri. Målet som jag ser det är att hålla komptensen i livet åtminstånne på komp nivå. Bat stab får vi klara på nått annat sätt och tross/närskydd kan vi dela med inf

Jahadu. Jag tänker fortfarande "invasionsförsvar"... Nu känns det mer logiskt. Fast med antalet spådda artilleripjäser i framtiden känns hela artilleriet som slöseri med värnpliktiga.

vad jag menade i mitt tidigare inlägg var att man utbildar en halv haubits bataljon varje år (1 pjäskompani och halva Nsky, stab och tross kompanier) detta gör altså att man utbildar 2 bataljoner på 4 år (jämfört med 1 varje år som nu)

den senaste siffran jag hört är också att det kommer vara 3 dumprar i varje kompani (vilket låter överdjävligt lite, 3 per plut låter bättre då det blir mindre personal än nu men 1 pjäs extra per pluton)

då blir det altså 6 x 3 pjäser per bataljon = 18 pjäser... det är samma antal som används internationellt

det innebär i krig att 36 pjäser kommer ingå (mot 48 nu)

men med 6ggr mer eldkraft än nuvarande dragna pjäser ger det en avsevärd ökning jämfört med nu.

detta är dock inte troligt såvida man inte höjer artilleriets budget, för dumprarna är inte billiga även om de är fan så mycket billigare än att köpa ex AS90 eller Pzh 2000

min gissning är därför att man köper 9 pjäser för att bedriva utb på och inga fler...

möjligen kan man köpa resterande 27 pjäser när det blir skymmningsläge :baskerPa:

skall man upprätta ett kompani för internationell tjänst kan man eventuellt skaffa 9 pjäser till (sammanlagt 18 st)

med den nyutvecklade Excalibur granaten snackas det som sagt även meterprecision på avst upp till 60km (GPS styrd granat)

då blir det altså 6 x 3 pjäser per bataljon = 18 pjäser... det är samma antal som används internationellt

det innebär i krig att 36 pjäser kommer ingå (mot 48 nu)

men med 6ggr mer eldkraft än nuvarande dragna pjäser ger det en avsevärd ökning jämfört med nu.

Men, hur tänker du nu! Må så vara att en haubitsbataljon av dansk, brittisk eller amerikansk variant innehåller tre batterier, men krigsdugligheten blir ju knappast bättre om vi har en bataljon med 18 pjäser än tre om 12 pjäser. Det blir ju fortfarande ingen effekt i krig. Fast nu ska det ju inte bli krig... 0:)

jag skrev väl ändå (får vi hoppas) att det blir 18 pjäser i 1 bat, dvs 36 pjäser på 3 bat ;) om inte var det iaf det jag menade

när jag skrev 6 x 3 menade jag 3 pjäser/plut x 6plut = 18 pjäser/bat och inget annat, antar att jag blev lite rörig mot slutet....

Hur blev det med ArtDemo? Ingen PzH2000 eller AS90 då? Heh, ska dom satsa på flygunderstöd istället, med alla sina JAS plan  :D

Alla och all.......Ungefär hälften av de 204 st beställda Gripen kommer att användas....

Hur blev det med ArtDemo? Ingen PzH2000 eller AS90 då? Heh, ska dom satsa på flygunderstöd istället, med alla sina JAS plan

Vare sig pzh2k eller as90 var egentliga alternativ, dom vara bara inhyrda som demonstrators. Och tur är väll det eftersom ingen var särskillt imponerad av deras prestanda i förhållande till priset. Vi kommer att få en betydligt billigare och minst lika bra pjäs med bertil dumper.

På tal om flyg så fanns ett delprojket inom artdemo som hette Demo markrobot och dom lekte med Rb 15. Men syftet var mest att ta tillvara den kompetens som fanns i det nedlagda krigsförbandet Tungt Kustrobotbatteri.

På tal om flyg så fanns ett delprojket inom artdemo som hette Demo markrobot och dom lekte med Rb 15. Men syftet var mest att ta tillvara den kompetens som fanns i det nedlagda krigsförbandet Tungt Kustrobotbatteri.

MEn seriöst....

Hur mycket effektivare är en bombkapsel i förhållande till x antal haubits??

Men jag misstänker det inte är ett alternativ då det är för lång "insatstid" även om kärran är över målet??

@Maverick

Det beror på vad det är för bombkapsel, vad det är för haubitsar vilka granater dom skjuter och hur stort antalet x är.

Haubitsar i klass med 77b kan leverera sjukt mycket eld i målet. Och blir det mycket billigare än flygplan och bombkapslar. Flyget används nog mest mot mål som artilleriet inte når eller mål som det inte är lämpligt att skjuta art mot (finns det sådanda? :baskerFN: ).

@Maverick

Det beror på vad det är för bombkapsel, vad det är för haubitsar vilka granater dom skjuter och hur stort antalet x är.

Haubitsar i klass med 77b kan leverera sjukt mycket eld i målet. Och blir det mycket billigare än flygplan och bombkapslar. Flyget används nog mest mot mål som artilleriet inte når eller mål som det inte är lämpligt att skjuta art mot (finns det sådanda?  :baskerFN: ).

Meningen med artdemo var ju att man ville ha ett autonomt system med kapacitet att förflytta sig 30 sec efter eldgivning, samtidigt some samtlig personal skulle vara skyddade från motmedel.

Man satsar alltså på buget alternativet, tja.

Meningen med artdemo var ju att man ville ha ett autonomt system med kapacitet att förflytta sig 30 sec efter eldgivning, samtidigt some samtlig personal skulle vara skyddade från motmedel.

Man satsar alltså på buget alternativet, tja.

Vi hade ett sådant system redan men det är oviktigt. ;)

Dock uppfyller dumpern de kraven, trots att det är ett budgetalternativ. Hytten är splitterskyddad. Den är automatladdad. Autonom i och med att den har en egen SKER.

Lite vid sidan om: AS90 är en ny men gammal pjäs. Trots att den är relativt nyligen framtagen är tekniken väldigt gammal, många lösningar andas friskt 60-tal och den känns... ja... för gammal även fast den är ny.

Ja vi hade det, men det tog alldelse för lång tid för det systemet att förflytta sig, efter eldgivning.

Sist jag såg dumper systemet behövde man ändå gå ur när man ska avfyra den, men det var 3 år sen.

FH77 är ju i sig ingen dålig system. Synd att man inte har ett bandgående alternativ till Bkan, för vinter förband.

Men dumpern blir nog bra den med, vi få se. B)

Ja vi hade det, men det tog alldelse för lång tid för det systemet att förflytta sig, efter eldgivning.

Sist jag såg dumper systemet behövde man ändå gå ur när man ska avfyra den, men det var 3 år sen.

FH77 är ju i sig ingen dålig system. Synd att man inte har ett bandgående alternativ till Bkan, för vinter förband.

Jo, hon var varken snabb eller ekonomisk. Mitt förslag har alltid varit att skruva på tornet på 121-chassin. Bra framkomlighet och eldhastighet utan allt för stora kostnader. Men men...

Nuförtiden finns det automatladdning på pjäsen. Bilder och fakta här: http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=19573.

Mina erfarenheter av dumpern är att den tar sig fram där bkan tog sig fram. Vi hade snörekord mitt utbildningsår så vi fick verkligen testa hur mycket lössnö pjäsen och amdumpern (vi hade ingen haub på men ganska mycket am) kunde forcera.

Men dumpern blir nog bra den med, vi få se.  B)

Tog det lång tid att komma ur eldställning med bkan? Jag är ju inte skolad på systemet men det är väl bara att fälla ner eldröret och gasa? Men den absolut största fördelen med bkan var den oöverträffade eldhastigheten.

Om du kikar in på artregs sida www.artreg.mil.se så kommer du raskt att bli varse att det finns en färdig prototyp av bertil dumper med automatladdning.

Varför skulle man behöva ett bandgående system till vinterförband? Am-dumpern kunde köra överallt där bkan kunde, så jag förstår inte varför en pjäs-dumper inte skulle kunna det.

Dumpern blir jävligt bra, jag var också negativ till den från början men har ändrat uppfattning. Det finns ju ingen vits med att köpa ett äldre, dyrare och sämre system (läs bandhaubits från tyskland alt england).

edit: klövar och jaja jag var väll tvåa då :baskerFN:

Edited by fu. vikström

Tog det lång tid att komma ur eldställning med bkan? Jag är ju inte skolad på systemet men det är väl bara att fälla ner eldröret och gasa? Men den absolut stötsta fördelen med bkan var den oöverträffade eldhastigheten.

Njae... hon var snabbt ur eldställningen. Dumpa och surra tog 10 sekunder. Så där är det klar världsklass. Men pjäsen har aldrig anklagats för att vara snabb. I djup snö, med lite träd och annat som gör att man inte bara kan gasa på tar det en stund att komma de föreskrivna 500 meterna från eldställningen.

Och du... pucktvåa! :P