Jump to content

Fh77A Fh77B


Guest FhF laddare

Recommended Posts

Haubitsar i klass med 77b kan leverera sjukt mycket eld i målet. Och blir det mycket billigare än flygplan och bombkapslar. Flyget används nog mest mot mål som artilleriet inte når eller mål som det inte är lämpligt att skjuta art mot (finns det sådanda?  :D ).

Det flygplan har till skillnad från artilleriet är rörlighet. Om det finns ett artilleriförband inom porté från ett mål så är det oftast det bästa alternativet. Om det handlar om att förflytta sig 300 km för att kunna nå ett mål så vinner flyget.

 

Med andra ord, när det gäller indirekt eld så är artilleriet och flyget utmärkta komplement till varandra. Markrobot skulle öka artilleriets flexibilitet genom sin betydligt längre räckvidd.

 

edit: :baskerFN:-fingrar

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Tog det lång tid att komma ur eldställning med bkan? Jag är ju inte skolad på systemet men det är väl bara att fälla ner eldröret och gasa? Men den absolut stötsta fördelen med bkan var den oöverträffade eldhastigheten.

Njae... hon var snabbt ur eldställningen. Dumpa och surra tog 10 sekunder. Så där är det klar världsklass. Men pjäsen har aldrig anklagats för att vara snabb. I djup snö, med lite träd och annat som gör att man inte bara kan gasa på tar det en stund att komma de föreskrivna 500 meterna från eldställningen.

 

Och du... pucktvåa! :P

Bkan gjorde nog max 30-40 tror jag, slurpa bränsle så man inte trodde det var sant. Kan förstå att dom börja bli lite dyra att underhålla med tanke på åldern.

Men dom lät ju mäktigt när dom kom körandes.

 

A9 var uppe ock sköt 77B -01, det blev ganska tydligt varför man heldst vill ha en helt självgående pjäs(lite snabbare än 77b kan köra själv) i norrländsk terräng.

 

Hoppas bara dumpern har mer än 14 granater i magasinet. :P

 

Ska kolla länkarna...

Link to comment
Share on other sites

När et gäller flyg kontra art så gäller frågan också mängd i målet.

 

Laser eller gps styrda bomber har bra precision, men kan vara lite stora för punktmål. Flyg kan inte vänta i timmar på att ett mål ska dyka upp vilket art kan.

 

Sen är det det där med LV....

 

Flyget kan ju dock verka över betydligt större ytor och avstånd så

 

Rätt verktyg för rätt jobb, brukar alltid sluta med att man behöver båda

Link to comment
Share on other sites

Bkan gjorde nog max 30-40 tror jag, slurpa bränsle så man inte trodde det var sant. Kan förstå att dom börja bli lite dyra att underhålla med tanke på åldern.

Men dom lät ju mäktigt när dom kom körandes.

70 liter/mil på landsväg, gott och väl det dubbla i terrängen. Ibland hörde man hur det gurglade i tanken när man körde, trots att gasturbinen var igång. Och 40, då ska det vara 45 graders lutning nedåt... med vinden i ryggen, medvind, raksträcka och på väg hem från övning kunde du skrämma upp pjäsen i 35. :((

 

Men det är svårt att slå det där ljudet när gasturbinen vrålar och marken skakar när pjäsen rullar förbi. Det vackraste ljudet är ändå ansättningen, klo-klonk-KLONK nånting. Ansättningen kändes mer inuti pjäsen än själva avfyrningen, även vid skjutning med högsta laddning.

 

//danno (som minst sagt har en udda hatkärlek till den där saken som kallas bkan1C)

Link to comment
Share on other sites

Laser eller gps styrda bomber har bra precision, men kan vara lite stora för punktmål. Flyg kan inte vänta i timmar på att ett mål ska dyka upp vilket art kan.

 

Rätt verktyg för rätt jobb, brukar alltid sluta med att man behöver båda

Sorry för dubbelinlägget men jag kände att jag ville svara på ditt också.

 

Och jag håller med, rätt verktyg för jobbet. Dock är det viktigt att komma ihåg att för priset av en laser- eller gpsstyrd bomb får du antagligen en bataljons eldstöd eller mer. En granat är inte direkt avancerad, hölje av metall runt saker som säger pang. Om det är zonrör ökar kostnaden något men inte mycket.

 

Det finns saker man kan göra med det ena men inte det andra. Massiv ytbekämpning av trupp passar art bra till med ett par eldstötar luftbrisad. Till en bunker eller enskilt mål är en JDAM (motsv) ingen dum idé!

Link to comment
Share on other sites

JDAM har väl blivit lite av en revoltution för luftunderstöd från luften. Under Gulf Kriget kostade en styrd bomb från 250'000$ till 1'000'000$. Ett JDAM-kit (Som sättas på en vanlig bomb) får du för strax över 20'000$. Är ju fortfarande inte på nivå med en 155mm granat men i alla fall USA har ju råd att vara ganska så frikostiga med dom.

Link to comment
Share on other sites

Så sant så sant

 

Jdams är inte dumma. Tråkiga är bara att jag inte hittar några med mnummer på.

 

Flyg har dessutom fördelen att de kan söka rätt på mål på egen hand också.

 

Frågan är bara hur störkänsliga gps vapnen är. Att störa ut gps signalen kan inte vara särskilt svårt och frågan är vad som häner med bombernars träffsäkerhet då.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är bara hur störkänsliga gps vapnen är. Att störa ut gps signalen kan inte vara särskilt svårt och frågan är vad som häner med bombernars träffsäkerhet då.

det där har jag funderat på en hel del och själva störandet borde ju vara väldigt enkelt, frågan är hur exakt man kan rikta störningen. Har man för liten störlob så riskerar man att missa störmålet och fläskar man på för mycket så riskerar man att störa ut egna förband.

Link to comment
Share on other sites

Once released, the bomb's INS/GPS will take over and guide the bomb to its target regardless of weather. Guidance is accomplished via the tight coupling of an accurate Global Positioning System (GPS) with a 3-axis Inertial Navigation System (INS). The Guidance Control Unit (GCU) provides accurate guidance in both GPS-aided INS modes of operation (13 meter (m) Circular Error Probable (CEP)) and INS-only modes of operation (30 m CEP). INS only is defined as GPS quality hand-off from the aircraft with GPS unavailable to the weapon (e.g. GPS jammed). In the event JDAM is unable to receive GPS signals after launch for any reason, jamming or otherwise, the INS will provide rate and acceleration measurements which the weapon software will develop into a navigation solution. The Guidance Control Unit provides accurate guidance in both GPS-aided INS modes of operation and INS-only modes of operation. This inherent JDAM capability will counter the threat from near-term technological advances in GPS jamming.

 

Finns ju även yttäckande vapen som kan levereras från luften. Men som på pekats är ju inte JDAM m-numrerat. Dessutom bör man ju ha en vapenbärare som kan en stor mängd vapen för konceptet ska fungera riktigt bra. FV kanske skulle kika på att köpa några B-1:or eller TU-160 Blackjack bombare? :)

 

För att återgå till ämnet: Att montera artilleri på ett dumper chassi slår mig som en av dom ideérna som man tänker "Varför har ingen tänkt på det förut?" om. Verkar vara en mycket kostnads effektiv lösning. Finns det någon anleding att man inte har tänkt på det förut?

Link to comment
Share on other sites

B-kan kanske inte är/var något stridsfordon, men med GT:n ur strv. 103 (som de monterade i efter att vi råkat spränga GT:n i en av mina pjäser :lala: ) så gjorde den i alla fall lite drygt 50. Det är det snabbaste jag någonsinn kört något fordon! En artilleripjäs behöver inte vara snabb, men det hjälper...

 

Med ordinariet GT så skulle man, som sagt är, ha tur om man skulle ha upp pjäsen i 35 knutar. Men det kändes mycket fortare...

 

I alla fall: Med B-kan kunde vi tömma alla fjorton skott i magasinet, surra eldröret, och vara från platsen innan första granaten slagit ner. Det känns gött! :)

Link to comment
Share on other sites

Bkan gjorde nog max 30-40 tror jag, slurpa bränsle så man inte trodde det var sant. Kan förstå att dom börja bli lite dyra att underhålla med tanke på åldern.

Men dom lät ju mäktigt när dom kom körandes.

70 liter/mil på landsväg, gott och väl det dubbla i terrängen. Ibland hörde man hur det gurglade i tanken när man körde, trots att gasturbinen var igång. Och 40, då ska det vara 45 graders lutning nedåt... med vinden i ryggen, medvind, raksträcka och på väg hem från övning kunde du skrämma upp pjäsen i 35. :lala:

 

Men det är svårt att slå det där ljudet när gasturbinen vrålar och marken skakar när pjäsen rullar förbi. Det vackraste ljudet är ändå ansättningen, klo-klonk-KLONK nånting. Ansättningen kändes mer inuti pjäsen än själva avfyrningen, även vid skjutning med högsta laddning.

 

//danno (som minst sagt har en udda hatkärlek till den där saken som kallas bkan1C)

Pansar folket blev alltid tysta när dom set B-Kan dra iväg några granater :)

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till ämnet: Att montera artilleri på ett dumper chassi slår mig som en av dom ideérna som man tänker "Varför har ingen tänkt på det förut?" om. Verkar vara en mycket kostnads effektiv lösning. Finns det någon anleding att man inte har tänkt på det förut?

Sydafrika, sent 70-tal, byggde en hjulgående pjäs. Dåvarande Tjeckoslovakien hade en Dana 152 mm hjulgående pjäs. Så KARELIN var inte först och 77AD var aldrig tvåa. Inte i det här sammanhanget, i alla fall :P ... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...