HrH Posted May 8, 2005 Report Posted May 8, 2005 Inte Panther, Inte Pershing, Inte Leopard 1.... Imorgon ska jag försöjka komma på en ledtråd igen.... Förvänta er en ledtråd vid c:a 16-tiden imorgon =) HrH Quote
HrH Posted May 8, 2005 Report Posted May 8, 2005 jasså vi hade en till gisnning i samma stund som jag skrev mitt förra inlägg. men sorry inte hller Lynx m/39-40 är rätt svar =) HrH Quote
HrH Posted May 10, 2005 Report Posted May 10, 2005 Efter lite övertid har jag återvänt hem..... LEDTRÅD Ingen Hellcat =) Alla de gissningar som varit hittills har anknyntning med objektet, de gissningar som varit har anknytningen att de antingen är länder som har hjälpt till med utveckling, använder, eller utvecklade grundfordonet . HrH Quote
HrH Posted May 10, 2005 Report Posted May 10, 2005 ingen abrams.... Men för att göra det skojsigare så tänkte jag skriva ner en ny ledtråd. Detta fordon i grundutförande och ev senare varianter har jämförts med M1A1 och M1A2.... Nu tror jag det genast blev lite lättare =) HrH Quote
Honken Posted May 10, 2005 Report Posted May 10, 2005 Man kan ju nästan tro att du snackar om Leopard 2 Funderar på om det där med länder som var med och utvecklade grundofordonet skulle vara en anspelning på MBT 70 Quote
HrH Posted May 10, 2005 Report Posted May 10, 2005 det går lite dåligt att gissapå två fordonsfamjler samtidigt utan att jag säger fel på båda av princip... Se detta svar som en extra ledtråd =) HrH Quote
Honken Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 Tja, MBT70 kom aldrig längre än till ritbordet (vad jag vet), så den användes ju inte. Försöker förklara mig lite här Quote
Rickard N Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 Det byggdes väl en fyra eller fem protoyper ändå eftersom de kom fram till att föraren blev åksjuk pga sitt lilla torn. Quote
Skuggan Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 det kan inte vara så att det är en prototyp till Leopard 2? Leopard 2 är ett kattdjur och har mer än 1 gång blivit jämförd med M1 serien (Abrams altså) anledningen till att jag tror det är en av prototyperna? ren intuition de vagnar som mest frekvent jämförs med M1 vagnarna är ju Challanger (ingen katt där), Leclerc (Fransk general vill jag minnas), Leopard 2 (iaf ett kattdjur), T90 (ingen katt afaik, såvida den inte har ett smeknamn), Merkava 4 (vet inte om Merkava är nåt israeliskt namn för nån form av kattdjur iofs), möjligen kan väl ryssarnas "prototyp" T12U "Black Eagle" ses som en av de vagnarna som möjligen jämförs med M1, dock har den som synes inget kattdjur i namnet, däremot en fågel) så, jag gissar på Leopard 2 i någon av dess prototypformer. Quote
Sytare Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 @Skuggan Merkava = hebreiska för "Triumfvagnen" Quote
Skuggan Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 @SkugganMerkava = hebreiska för "Triumfvagnen" taget, inget kattdjur altså. Quote
HrH Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 tja om du ska få fullt rätt på denna fråga och in te en stark trea så vill jag veta vilken variant som döljer sig bakom bilden ;) HrH Quote
HrH Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 oki, vi tar en liten bild på det mest signifikanta med detta fordon =) HrH Quote
Erik_G Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 Es ist Leopard 2 prototype mit 140mm glattrohrkanone, nicht wahr? Man ser ju tydligt på första bilden att vagnen är tysk, jag menar, har ni någonsin sett nån jänkarkärra med sådana backspeglar? Quote
HrH Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 Då får jag gratulera Erik G för det rätta svaret =) Låt mig gå igenom ledtrådarna =) 1. Det krig som fordonet inte fick slåss i är det teoretiska 3.e världskriget [vet liten fuling] 2. Kattdjuret är väl ändå enkelt nu att gissa 3. användandet, utveckling och hjälp med utveckling har vi bl.a. Sverige [använder] Lynx m39-40, Tyskland [doh] Panther, Köningstiger och USA [sammarbete i samband med MBT70, Abrams/Leo] Abrams 4. har jämförts med M1A1 och M1A2 även på detta forum... 5. Inte svara två fordon [detta svar hade MBT70 och Leo'n] Som sagt Erik nästa bild är din =) HrH PS Förvånansvärt tog det lång tid att få fram rätt svar ? Jag hade gissat på att denna gåta skulle vara löst på nolltid ? DS Quote
Erik_G Posted May 12, 2005 Report Posted May 12, 2005 Här kommer en ny quizbild: Hoppas den syns.. /E Quote
HrH Posted May 14, 2005 Report Posted May 14, 2005 Nä Erik den syns inte just nu kanske har gjort men inte längre ? HrH Quote
Erik_G Posted May 15, 2005 Report Posted May 15, 2005 Har varit bortrest över helgen, så jag har inte haft tid att svara ordentligt här.. Men, jo visst är det en T-55. (min sambo stängde av min dator under tiden varpå webbservern naturligtvis inte kunde serva bilden) http://www.operations.mod.uk/telic/images/...3cdo_t55_hr.jpg Försökte luras genom att plocka en sönderskjuten där tornet hamnat på motordäck så att det ser mer ut att kunna vara någon form av SPH. /E Quote
A2Keltainen Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Jag gissar på Ford GPA US Amphibian, även om bilden ovan inte exakt stämmer överens med de bilder jag sett av nämnda fordon. Quote
Recommended Posts