Jump to content

Recommended Posts

Posted

Inte Panther, Inte Pershing, Inte Leopard 1....

Imorgon ska jag försöjka komma på en ledtråd igen.... Förvänta er en ledtråd vid c:a 16-tiden imorgon =)

HrH

Posted

jasså vi hade en till gisnning i samma stund som jag skrev mitt förra inlägg.

men sorry inte hller Lynx m/39-40 är rätt svar =)

HrH

Posted

Efter lite övertid har jag återvänt hem..... LEDTRÅD

Ingen Hellcat =)

Alla de gissningar som varit hittills har anknyntning med objektet, de gissningar som varit har anknytningen att de antingen är länder som har hjälpt till med utveckling, använder, eller utvecklade grundfordonet .

HrH

Posted

ingen abrams....

Men för att göra det skojsigare så tänkte jag skriva ner en ny ledtråd.

Detta fordon i grundutförande och ev senare varianter har jämförts med M1A1 och M1A2....

Nu tror jag det genast blev lite lättare =)

HrH

Posted

Man kan ju nästan tro att du snackar om Leopard 2 :)

Funderar på om det där med länder som var med och utvecklade grundofordonet skulle vara en anspelning på MBT 70

Posted

det går lite dåligt att gissapå två fordonsfamjler samtidigt utan att jag säger fel på båda av princip...

Se detta svar som en extra ledtråd =)

HrH

Posted

Tja, MBT70 kom aldrig längre än till ritbordet (vad jag vet), så den användes ju inte.

Försöker förklara mig lite här :D

Posted

det kan inte vara så att det är en prototyp till Leopard 2?

Leopard 2 är ett kattdjur och har mer än 1 gång blivit jämförd med M1 serien (Abrams altså)

anledningen till att jag tror det är en av prototyperna? ren intuition

de vagnar som mest frekvent jämförs med M1 vagnarna är ju Challanger (ingen katt där), Leclerc (Fransk general vill jag minnas), Leopard 2 (iaf ett kattdjur), T90 (ingen katt afaik, såvida den inte har ett smeknamn), Merkava 4 (vet inte om Merkava är nåt israeliskt namn för nån form av kattdjur iofs), möjligen kan väl ryssarnas "prototyp" T12U "Black Eagle" ses som en av de vagnarna som möjligen jämförs med M1, dock har den som synes inget kattdjur i namnet, däremot en fågel)

så, jag gissar på Leopard 2 i någon av dess prototypformer.

Posted

tja om du ska få fullt rätt på denna fråga och in te en stark trea så vill jag veta vilken variant som döljer sig bakom bilden ;)

HrH

Posted

Es ist Leopard 2 prototype mit 140mm glattrohrkanone, nicht wahr?

leo2_140mm_color.jpg

Man ser ju tydligt på första bilden att vagnen är tysk, jag menar, har ni någonsin sett nån jänkarkärra med sådana backspeglar? :blink:

Posted

Då får jag gratulera Erik G för det rätta svaret =)

Låt mig gå igenom ledtrådarna =)

1. Det krig som fordonet inte fick slåss i är det teoretiska 3.e världskriget [vet liten fuling]

2. Kattdjuret är väl ändå enkelt nu att gissa

3. användandet, utveckling och hjälp med utveckling har vi bl.a. Sverige [använder] Lynx m39-40, Tyskland [doh] Panther, Köningstiger och USA [sammarbete i samband med MBT70, Abrams/Leo] Abrams

4. har jämförts med M1A1 och M1A2 även på detta forum...

5. Inte svara två fordon [detta svar hade MBT70 och Leo'n]

Som sagt Erik nästa bild är din =)

HrH

PS

Förvånansvärt tog det lång tid att få fram rätt svar ? Jag hade gissat på att denna gåta skulle vara löst på nolltid ?

DS

Posted

Har varit bortrest över helgen, så jag har inte haft tid att svara ordentligt här..

Men, jo visst är det en T-55. (min sambo stängde av min dator under tiden varpå webbservern naturligtvis inte kunde serva bilden)

http://www.operations.mod.uk/telic/images/...3cdo_t55_hr.jpg

Försökte luras genom att plocka en sönderskjuten där tornet hamnat på motordäck så att det ser mer ut att kunna vara någon form av SPH.

/E