Jump to content

Recommended Posts

Posted
Eldledningsradar STRAIGHT FLUSH

Rätt.

(Sidan 157 Lärobok Utlänsk materiel del 1)

Fan, jag missade att den bilden även fanns där. Jag letade specifikt efter en mindre vanlig bild.

Posted (edited)

2.jpg

:Malaj:

Det här fordonet har nog iofs varit med förr. Eller, jag vet att det har det, men det blir ju lite att leta igenom och jag tror redan det finns flera dubletter...

Edited by Mats
Posted

nu verkar det inte vara nån ordning alls.. vem håller i den officiella quizen nu, för det verkar vara minst två bilder i luften samtidigt plus den som Swede just knäckte.. försök hålla er från att lägga ut bilder tills dess att vinnaren från föregående säger att det är fritt fram, och då gäller först till kvarn..

/E

Posted (edited)

Jag postar en ny quizbild när jag kommer hem i kväll.

Edit:

Först ber jag om ursäkt för att jag glömde posta hela min förra quizbild efter att korrekt svar getts. Här är den:

http://83.227.192.52/soldf/pictures/strfqu...quiz1_whole.jpg

Här är den nya quizbilden:

http://83.227.192.52/soldf/pictures/strfquiz/strfquiz2.jpg

Edited by A2Keltainen
Posted

Ni ska få två ledtrådar:

1. Fordonet är europeiskt.

2. En bit nedanför bildens nederkant finns en sak jag inte ville visa, då det skulle ha riskerat att bli för lätt.

Posted
Skulle vilja gissa på en S-vagn, men det är det nog inte... :lol:

Det är inte en S-vagn. Jag kan se åtminstone tre saker på bilden som hjälper till att avslöja vilket fordon det rör sig om. Ledtrådar: Tidsålder. Allmän form. Beväpning.

Posted (edited)

Fler ledtrådar:

Saken som finns en bit nedanför bildens nederkant, och som jag inte ville visa är ett nästan helt horisontellt rektangulärt fönster med väldigt karakteristisk form.

Tidsålder: Notera antihalkskyddet och dess utformning på fordonets tak och fundera på vad det kan säga om fordonets ålder.

Allmän form: Notera vad som händer i bildens högerkant och fundera på vad det säger om fordonets allmäna form.

Beväpning: Notera den lätta vapenstationen i bildens vänstra kant. Den har ett periskopsikte och är designad för att utrustas med någon av 40 mm grsp, 12,7 mm tksp eller 7,62 mm ksp.

Edited by A2Keltainen
Posted
Slänger till med en till gissning ;)

Kanske en Patgb XA180?

Nej.

Jag är lite förvånad över att det var så svårt att gissa rätt, med tanke på att fordonet inte är så extremt udda. :baskerFN:

Fundera över de ledtrådar jag gett.

Posted
Då gissar jag på att det är en: XA202

Nej. Fordonet är inte tillverkat av någon nordisk tillverkare och finns så vitt jag vet inte heller i tjänst i något nordiskt land.

Posted

Som du vill Swede:

quiz2.GIF

Jag :/ soldf.plux.se

Ledtråd: Vi har haft kul åt det här fordonet i en annan tråd här på forumet.

Sug på den. B)