Guest Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 UDES-XX-20... Så var den saken biff... Tror nog jag skall ge mig an o axla Swede's roll..men då blir det inget mer sci-fi, utan fordon FÖRE 1950... Lynx_39 Quote
Guest Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 http://medlem.spray.se/landsverk/quiz_01.jpg Här har ni något att bita i! En PANSAR-tidning sändes till den som sätter denna.... Kanske hinner det bli fredag innan nån lyckas knäcka denna nöt.. Lynx_39 (Forumet blir av med en del funktioner och shortcuts, när man likt mig använder Internet Explorer istället för Netscape). Quote
Skuggan Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 det kan vara en Strv m/38? usch jag kan inget om gamalt pansar, försöker bara komma ihåg hur de ser ut och var på pansarmuseet i axvall de står. Quote
Nifelhel Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 Kan det vara en Landsverk Lynx?? ??? Quote
Guest Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 Kan det vara en Landsverk Lynx?? ??? Precisera.... Quote
Nifelhel Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 Kan det vara en Landsverk Lynx?? ??? Precisera.... Hmm ser inte skillnad på m/39 och m/40.. Eller om den är licenstillverkad av Volvo...kanske det är den danska modellen med Scania motor!! Landsverk/ Volvo Lynx 4x4 m/40? Quote
Guest Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 Du är bra nära...men granska bilden noga så skall du kanske kunna utröna vad det är... Har du boken Pansartrupperna bör du åtminstone efter granskning av foton där kunna utesluta något av nämnda alternativ... Lynx_39 Quote
Guest Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 pv m39 ? Tikvah - Du är nära, men det stämmer inte helt... Lynx_39 Quote
Nifelhel Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 Har inte den boken, har bara "Historic Military Vehicles Directory" av Bart Vanderveen :( Men jag tror att det är Landsverk Lynx 4x4 m/40... Det är svårt för oss icke "diesel knektar" ;) Quote
Nifelhel Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 Ger upp och går å tittar på tv istället :( Quote
Guest Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 Well, nära var det... Pansarbil är det i alla fall... Lynx_39 Quote
tikvah Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 Lynx, du som verkar ha koll på dessa saker, vad finns det för böcker att rekomendera ? Då de äldsta pansarfordonen jag har haft något med att göra är den M/37:a som står placerad på Föreningen P5 (: Quote
granQ Posted August 4, 2002 Report Posted August 4, 2002 ville bara tillägga att jag tycker folk ska motivera sina chansningar.. även om alla är stopträffar så hade varit tråkigt om någon chansar rätt utan att veta.. och swed fortsätt var roligt.. hade nog klarat BMP2 men folk skrev ju redan på den.... Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Precis, försök motivera era gissningar... Det är en svensk pansarbil - mer ledtråd får ni inte... Ang. böcker om svenskt pansar finns det inga "rena" böcker, utan man ska va gla om man hittar några minnesberättelser i regementshistorik (vanligen 1-2 böcker per regemente). FInns planer dock på rena strf-böcker/häften, vilket diskuteras i annan topic här på forumet! Lynx_39 Quote
Fu.Bar Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Sverige tog i Augusti 1940 femton vagnar av de Landsverk Lynx som danskarna beställt och gav dessa namnet pansarbil m/39. Känns igen på det gigantiska "bulthuvudet/axeltappen" (vad fan kallas det?) som syns på sidan av tornets front. Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Sverige tog i Augusti 1940 femton vagnar av de Landsverk Lynx som danskarna beställt och gav dessa namnet pansarbil m/39. Det där får vi väl godkänna tycker jag... det är en TIDIG pansarbil m/39... Svensk ksp-beväpning i de Danska tornen som snart byttes ut mot Lynx-torn. Kontakta mig med meddelande så skall jag ombesörja att du får hem en PANSAR-tidning snarast, om du inte redan får den. Återkommer senare under dagen med fler kommentarer och nytt quiz! Lynx_39 Quote
LRRP Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Jag kan väl tänka mig att eventuellt (tänka mig att eventuellt, hmm politikerspråk) att start en flygquiz. EFTER semestern isåfall!! Har nu varit en vecka ungefär i Jotunhemien (mycket bra ställe) Drar nu iväg ungefär 2-3 veckor till Malibu, Los Angeles......sedan får vi se hur lång rehab jag behöver. Later ! Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Hej, Här kommer nästa bild: http://medlem.spray.se/landsverk/quiz_02.jpg Motivera svar! Quote
Ing Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Hej, Här kommer nästa bild: http://medlem.spray.se/landsverk/quiz_02.jpg Motivera svar! Lynxen, är du seriös?! Det är ju en bult som inte är tillräckligt inslagen! Jag blir impad om någon kommer på den där.... men tivivlar inte längre.. :withstupid Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Lynxen, är du seriös?! Det är ju en bult som inte är tillräckligt inslagen! Det är en aning större än en bult och jag skulle tro att nån knäcker denna ganska simpla detalj innan gryningen... Lynx_39 Quote
TangoXray Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Jag kan väl tänka mig att eventuellt (tänka mig att eventuellt, hmm politikerspråk) att start en flygquiz. Det låter mer som mitt område! Då får man se vad man kommer ihåg från lumpen. Fast vi fick ju bara lära oss moderna plan, och så bara ryska då.. /TangoXray Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 And the winner is........................TurboHarry Wohoo! Jag vann! Jag är rik! :cool: (Alla mina besparingar X sannolikheten för att man verkligen vinner pengar på det här = min ålderdom är tryggad) Quote
tikvah Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Då jag var nära förra gången försöker jag igen.. jag tror att detta kan vara en British Humber MK II, och att fotot är på den lilla "Oinslagna bulten" ovan på tornet. Quote
Guest Posted August 6, 2002 Report Posted August 6, 2002 Tikvah - DU var nära förra gången men nu är det ingen Humber...god gissning dock. Nej det är ett svenskt fordon. Lynx_39 Quote
Guest Posted August 6, 2002 Report Posted August 6, 2002 Kom igen nu era slöpellar .... Kåpan är ett speciellt kännetecken för denna vagn.. Lynx_39 Quote
Recommended Posts