Skuggan Posted August 6, 2002 Report Posted August 6, 2002 har för mig att "grunkan" sitter på ett amfibiefordon. men jag kan ha fel. Quote
Ing Posted August 6, 2002 Report Posted August 6, 2002 hmm. t.o.m. jag har letat lite.. men näää. Fy. Pansar. Och GAMMALT pansar dessutom. *ska leta vidare* Quote
tikvah Posted August 6, 2002 Report Posted August 6, 2002 Lynx, jag har letat, men ingenting vill passa lika bra som Mk II:an Landsverk 100: Jo visst men kåpan är alldeles för toppig. Strv M22: Undrar fortfarande vart jag fick idén ifrån ? Strv M38: Ja förmodligen den vagnen, iaf det bästa jag har hittat.. så det är väl den jag lägger dagens kort på. Numera lycklig ägare av ett betydligt större bildarkiv föreställande gamla svenska pansarfordon. Quote
Guest Posted August 7, 2002 Report Posted August 7, 2002 Strv M38: Ja förmodligen den vagnen, iaf det bästa jag har hittat.. så det är väl den jag lägger dagens kort på. Numera lycklig ägare av ett betydligt större bildarkiv föreställande gamla svenska pansarfordon. Visst är det en strv m/38...! En av de första grejerna man går efter om man inte kan identifiera en vagn efter beväpning och frontdetaljer... Vad är det för bildarkiv du nämner? Nästa: http://medlem.spray.se/landsverk/quiz_03.jpg Svensk mtrl..typisk detalj..hrm.. <!--emo& Lynx_39 Quote
tikvah Posted August 7, 2002 Report Posted August 7, 2002 Bildarkivet är väl det som har börjat forma sig på min Hårddisk. Antar att de flesta av bilderna härstammar från dig på ett eller annat sätt. Quote
Guest Posted August 7, 2002 Report Posted August 7, 2002 Hehe... Det vet jag inte...jag håller ganska hårt i mina bilder...för ofta är de helt unika...mycket är opublicerat dessutom och vore föremål för eventuella östeuropeer som hittar hit, eller till ngn annan som lånat bilden till nåt..och vips så har vi ett östeuropeiskt häfte om svenskt pansar med utmärkta foton men text som inte kan bli mycket värre... Lynx_39 Quote
tikvah Posted August 7, 2002 Report Posted August 7, 2002 Såg nu att skrev att Quiz 2:an var en landsverksvagn, är M38 en Landsverk 60S eller är det någon annan vagn/modell ? Quote
Guest Posted August 7, 2002 Report Posted August 7, 2002 Såg nu att skrev att Quiz 2:an var en landsverksvagn, är M38 en Landsverk 60S eller är det någon annan vagn/modell ? Helt riktigt...! L-60 såldes till Irland och Ungern i 2 resp. 1 ex. Den provades även i Schweiz, och troligen också Österrike. L-60 besågs av delegationer från flera andra länder, bl.a. Polen. Även Sverige provade en modifierad L-60 i flera version, den s.k. "Sandfältsvagnen", bl.a. var många tidiga pvkv/sav-försök baserad på denna vagn/chassi. L-60-S var Landsverks namn å strv m/38. L-60-S/II blev namnet på 39:an L-60-S/III är m/40 L sen vet jag inte riktigt vad som blev av med S/IV, därför att m/40 K fick namnet L-60-S/V Har set bland Landsverks gamla arkiv en skiss på en S/IV som visar en L-60 med små sidoplåtar som hänger ner lite över bandaggregatet, ungefär som ungrarna gjorde med en del Toldi's...för er som inte förstår kan man se dem som ngt liknande som tyskarna hade på sina Panther-vagnar.. Lynx_39 Quote
tikvah Posted August 7, 2002 Report Posted August 7, 2002 Ja du, den här var svår.. men jag antar (hoppas) att det är ett hjulfordon och att bilden föreställer höger sidas fram stänkskärm (om inte dugar ju höger bak det med ). Så jag får väl leta reda på en mäng landsverk 180 bilder för att se om någon passar.. Annars är det bara att jaga vidare Förmodligen är jag helt ute och cyklar - Men vad gör det i sommar värmen. Quote
Guest Posted August 8, 2002 Report Posted August 8, 2002 Ja du, den här var svår.. men jag antar (hoppas) att det är ett hjulfordon och att bilden föreställer höger sidas fram stänkskärm (om inte dugar ju höger bak det med ). Så jag får väl leta reda på en mäng landsverk 180 bilder för att se om någon passar.. Annars är det bara att jaga vidare Förmodligen är jag helt ute och cyklar - Men vad gör det i sommar värmen. Ha...gratulerar...en L-180-S...alltså en bild på en pb m/41..vänster stänkskärm ur förararens perspektiv...duktigt... Nästa quiz blir lite mer "allmän-enkel" hoppas jag.. Återkommer, Lynx_39 Quote
Guest Posted August 8, 2002 Report Posted August 8, 2002 Här kommer fyra nya bilder för Er att knäcka innan The Swede kommer tillbaka! :devil Bild 4 Bild 5 Bild 6 Bild 7 Lynx_39 PS. Hade jag bara vetat hur jag lägger in bilderna direkt i inlägget så hade jag gjort det...I.E vill inte visa koden, och Netscape visar bara felmeddelande... :P Jadu.. de va ju fan... skumt. Gick inte för mig heller. Har jag haft sönder alltihop för dig nu? *suck* :( /Ing Quote
Chris Posted August 8, 2002 Report Posted August 8, 2002 Och jag som trodde att jag visste NÅNTING om Svenska vagnar Vagnen i bild 7 har jag alldrig sett förns jag gick in på din sida, fast det är ju att fuska så... Resten? Inte en aning /Chris Quote
tikvah Posted August 8, 2002 Report Posted August 8, 2002 Anser att vi tar en i taget quiz 4; Lvkv (f)m42 (Motiveringen: Taggarna [De platta stackarna] längst ut på bandet återfinnes på en Lvkv (f)m42) Quote
Guest Posted August 9, 2002 Report Posted August 9, 2002 Anser att vi tar en i tagetquiz 4; Lvkv (f)m42 Quiz 4 - Ja det är en lvkv fm/43...tänkte kanske man skulle kunna lura nån o tro att det var en StuG III med winterketten eller nåt men men..bra bra.. Fria gissningar på resten..motivera gärna!! Lynx_39 Quote
The Swede Posted August 10, 2002 Author Report Posted August 10, 2002 Kul att du körde vidare på quizen. Lite svårare motiv än mina bara. Bild 6 tycker jag ser ut som en artilleritraktor m/43? Lite lite pansar där iofs men det får väl gå. The Swede *Som ska fundera ut något riktigt svårt* Quote
Guest Posted August 10, 2002 Report Posted August 10, 2002 Kul att du körde vidare på quizen.Lite svårare motiv än mina bara. Bild 6 tycker jag ser ut som en artilleritraktor m/43? Lite lite pansar där iofs men det får väl gå. Ja men...visst är det en art.traktor m/43...lite offside, men det får inte vara alldeles för lätt...dessutom är frontdetaljerna på den ganska lätta att känna igen. Två frågor kvar att lösa... Mvh, Lynx_39 Quote
tikvah Posted August 13, 2002 Report Posted August 13, 2002 Verkar inte hända så mkt här, så jag får väl lov att svara igen. quiz_07 tror jag är en Pb m/25, och att fotot föreställer att av de två handtagen som återfinns på motorhuven. Quote
Guest Posted August 14, 2002 Report Posted August 14, 2002 Verkar inte hända så mkt här, så jag får väl lov att svara igen.quiz_07 tror jag är en Pb m/25, och att fotot föreställer att av de två handtagen som återfinns på motorhuven. Helt riktigt tikvah... :cool: Då vart de bara femman kvar..sent ikväll eller efter helgen kan jag återkomma med bättre bilder. I helgen håller SPHF årsmöte på P 18, blir bl.a. visning av den gamla "Panther-filmen"...hehe Lynx_39 Quote
tikvah Posted August 20, 2002 Report Posted August 20, 2002 Så där, då var man hemma igen. Kan dirket säga att jag inte har en aning om vad bild nr 6 föreställer. säkert någon gammal lastbil/bandvagn.. men men.. Kan man få lite info på den där Art traktorn ? Quote
Guest Posted August 20, 2002 Report Posted August 20, 2002 Det är fronten på en pansarbil m/31. Jag skall plocka ihop lite kring art.traktor m/43...ni visste väl att vår art.traktor m/40 var Demag's D7, alltså samma som var väldigt vanlig i tyska krigsmakten...!?? Lynx_39 Quote
The Swede Posted August 21, 2002 Author Report Posted August 21, 2002 I AM BACK! Jag tackar Lynx_39 för att du kört vidare på tråden. Här kommer mitt nästa bidrag The Swede Quote
BlåGul -1 9x19 Posted August 21, 2002 BlåGul -1 Report Posted August 21, 2002 Pansarterrängbil 203 A? Quote
Tompa Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Håller med 9X19 det där är Patgb 203 A och det man ser på bilden är backningskameran :P // Tompa :shaun Quote
The Swede Posted August 21, 2002 Author Report Posted August 21, 2002 Jösses, var den så lätt? Visst är det backningskameran på en Patgb203A. Jag återkommer. The Swede Quote
The Swede Posted August 21, 2002 Author Report Posted August 21, 2002 Rille. Använd imagetaggarna [ img ] och [ /img ] (utan mellanslag) Mellan dessa taggar skriver du in adressen till den bild du vill klistra in. Observera dock att vissa webhotell inte tillåter att man länkar direkt till bilder. The Swede Quote
The Swede Posted August 21, 2002 Author Report Posted August 21, 2002 Här kommer nästa bild. The Swede Quote
tikvah Posted August 21, 2002 Report Posted August 21, 2002 Det man direkt kan säga är att det förmodligen är ett svensktfordon, då den har ett Bt46 system påkopplat. Quote
Recommended Posts