Jump to content

Recommended Posts

Posted

Aldrig hört talas om innan.. men det verkar ju stämma..

Ket_16.jpg

MOWAG Tornado, tror jag.. bilden saknade bildtext..

Posted

Jag får nog lov att passa.

Det vore ju tråkigt om jag lade upp en bild utan att kunna komma åt en dator på någon vecka eller så... :)

Posted

T72 eller T80? (över 120mm och icke svenskt låter för mig som ryskt (125mm))

men för enkelhetens skull säger jag T72 (fastslår det som svar)

Posted

eftersom han sade att det INTE är svensk så tror jag inte det är Bkan heller...

hm, såger väl T12 Black eagle då (bara får att vara skojsig)

Posted (edited)

Ej sovjetisk/rysk eller ens från något östland.

Tunga ledtråder, kalibern har funnits på endast två andra vagnar i västvärlden, bägge var inga större succéer (och det hade nog inte den här blivit heller).

Edited by Hans Engström
Posted

Steelspear, fel...

Eskil, varken M60A2 eller M551 'Sheridan' hade laddautomater (fast enligt en nära vän som var vagnschef på en A2a så hade laddaren gärna haft en istället. Shillelagh roboten är 1 meter och 15 cm lång och väger 26.8 kg :) ).

och nu är ni så nära så nära...

Posted (edited)

WTF!!! :)

Det enda jag kommer på nu i mitt något förvirrade tillstånd efter 4 timmars hård mc körning är att det skulle vara automatladdaren till antingen Strv 2000 (vilket det inte är eftersom du sa att det inte är svenskt och den ha fel proportioner)

så min gissning är att det är laddautomaten (5e gången jag skriver det ordet) till en 125 mm M1 Abrams. (tror att det fanns en sån prototyp... fast det kan ju vara 140 mm också...)

hmmm fast förresten... kom på en grej.. fast det är nog inte det heller... tornet är för litet på M726 (den där amerikanska M60 breacher vagnen med 165 mm kort kanon... tror inte den var automatladdad ändå så jag svammlar bara...)

Edited by steelspear
Posted

Glöm det jag sa nyss! vad dum jag är! :banghead:

Det är ja automatladdaren till MBT 70, till 152 mm kanonen, samma som sitter på M60A2 och M551 Sheridan...

mbt70-01.jpg

Posted

:banghead:

äntligen. Fast du får lite avdrag, kanonen är inte exakt likadan. Den på MBT70 har mycket längre eldrör och skulle kunna avfyra APDS-FS(DU) också (och man undrar vad den projektilen skulle haft för prestanda).

Din tur.

Posted
Det är ja automatladdaren till MBT 70, till 152 mm kanonen, samma som sitter på M60A2 och M551 Sheridan...

Äsch då! Rätt kanon, men fel laddare. :banghead:

Posted

Har varken bilder eller plats att lägga upp dem på. Jag lämnar därför över frågan till någon annan möp.