Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan inte den som ställt frågan lägga upp en bild på hela fordonet när det är rätt besvarat så man får se hur åbäket ser ut?

Annars sitter man som en :baskerFN: och fattar noll.

Posted

Nu har jag tänkt lite till.

Det är en AMX 13 på steelspears bild.

Vi ser bälgen på tornet precis i främre vänstra hörnet.

Bärhjulen stämmer inte med den som står på Axvall men det kan ju ha funnits flera varianter.

The Swede :camo:

Posted

Det är fel svar :camo:

Jag ska iväg till ATS om 5 timmar för att läsa en kurs och den enda internet uppkopplingen jag har där är biblotekets dator efter tjänstens slut... så jag tittar in i morrn efter 17 sisådär och ser om ni har lyckats bättre B)

Posted

@ The Swede

Du är helt rätt ute med din gissning... men är ett helt annat fordon...

*lägger in det här så det blir liv i tråden igen*

Posted

Jaha, så vitt jag vet sitter det tornet endast på tre fordon.

AMX 13, en egyptisk Shermanvariant och på en åtta-hjulig pansarbil som jag inte kommer på namnet på (sitter på jobbet) men på inget av dom passar hjulet in.

The Swede :)

Posted (edited)

Thrd, Shermanen är väl Israelisk? 8 hjulingen är EBR 75, men det finns faktiskt ett fordon till med liknande torn (jag tycker ngn har varit rätt elak i och med att hela Leclerc grejen är en falsk ledtråd).

sk105-4.jpg

Steyrs SK105 Kurassier. Av hjulen att döma tror jag detta är en A2 variant.

Edited by Hans Engström
Posted
Thrd, Shermanen är väl Israelisk?

Nej, Egyptierna satte AMX-tornet på några shermans. Israelerna bytte kanonen, men behöll shermantornet (med modifieringar).

Intressant för övrigt att kanonen i AMX-13 är en kopia av den 75mm kanon som satt i Panther-vagnarna under vk2.

/Erik som fick för sig att det kunde handla om någon österrikisk vagn, men ej hittade rätt..

Posted

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

Jag hade iallafall rätt om tornet. ;)

EDIT

Eftersom jag hade mest rätt tar jag mig friheten att lägga upp en ny bild:

Quiz_158.jpg

@Erik_G

Du får INTE svara.

The Swede :surprise:

Posted

@ The Swede

Jag sa ju att det var en gissning. :baskerPa:

Kan tillägga att jag är totalt värdelös på stridsfordon, men viss likhet tycker jag att det finns med Mamban, båda har ju en form av motorhuv.

Posted
@ The Swede

Jag sa ju att det var en gissning. :baskerPa:

Kan tillägga att jag är totalt värdelös på stridsfordon, men viss likhet tycker jag att det finns med Mamban, båda har ju en form av motorhuv.

Visst, men på quizbilden sitter motorhuven bak. :P

Posted

Jösses vad jag gjorde bort mig.

Hans hade ju rätt, jag fick för mig att det var han som la upp quizfrågan men det var ju Steelspear. :rockon::):banghead: :(

Posted

Du får rätt för det Hans.

P1010057a.jpg

På typskylten står det iofs RAM-V-2 men jag har inte hittat det fordonet på tillverkarens hemsida så......

The Swede :winner:

Posted
Men, hur var det med herr Leclerc i förra quizen?????

:baskerPa:

@ Rikard N:

Läser du inläggen förstår du att det bara var en falsk ledtråd som inte hade något med bilden att göra.