Jump to content

Oroligheter i Kosovo - flera döda


Recommended Posts

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror på Sundmans teori om vårkänslor! Det är samma sak varge vår när frosten gått ur lederna och plommonbrännvindet gjort sitt. Har fan inte gått en vår på balkan utan att det skall boxas lite. Om några timmar, dagar alt. en vecka eller så, så är det lika lungt som vanligt.

 

// ST6

Link to comment
Share on other sites

såg precis på aktuellt och där diskuterades frågan om hur det kunde bli så här och svaret kom som på posten, man hade inte tagit hand om de extrema albaner som till varje pris vill hacka upp serber. att det blev så kunde tolkas på flera sätt, usa alliansen var under bombkriget lierade med delar av dessa grupper samt att man levde med den uppfattningen att man hade alla galenpannor under kontroll...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag tror många högre upp togs duktigt på sängen av detta. "Alla" har ju tagit för givet att Kosovo skulle hålla sig lugnt och nu står KS09 där mitt i skiten med kort om folk. Redan på KS08 var det problem med brist på folk i skyttetjänst pga för mycket fasta bevakningsuppgifter/patrulleringar så så fort något utöver det ordinarie hände fick man skrpa ihop de resurser man kunde få fram.. Stabsnissar verkade det dock finnas i överflöd...

Link to comment
Share on other sites

Själv tyckter jag efter att ha patrulerat med danskarna i deras vit målade Leo vagnar att vitt är en utmärkt signalfärg. Vitt visar att man är så jävla tuff att man med största sannolikhet inte tar skit från någon, och att man därför kan roa sig med att måla sina fordon rosa med vita prickar om man vill. En viss ironi får ni givetvis tolka in i texten!

 

Sen fungerar det inte riktigt så att man kan välja färg efter humör som vissa på forumet tror. Är det en FN-mission då är det blåa hjälmar och vita fordon som gäller. Skyddet är färgen, respekteras det inte så skjuter man tillbaks. Skulle något smartskafft trots det måla sitt fordon i annan färg (kamoflagegrön) kan man anta att man blir beskjuten än värre eftersom man då antagligen är en kombatant.

 

Har vi inga kosovo kompanjoner på forumet, skulle vara inntresant att få veta vad som händer direkt istället för via TV och radio. Som vanligt sitter man och misstror vissa uppgifter eftersom de tenderar att överdriva och vinkla.

Link to comment
Share on other sites

Någon speciell anledning till din avsky?? :D

Kanske på grund av att det e svårt att smälta in..

Smurf-färgen syns ju på ca 3 kilometers avstånd..för att inte tala om vita fordon! ;)

Saken med en FN-mission e ju att synas och att visa närvaro.Vi ska synas.!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

Den utbrända Sisun ...

 

Foto finns här >>> mil.se/int <<< Klick

 

Minskande av KFOR i området = Etnisk rensning utan tvivel ... Då jag pratade med många av Serberna i och runt Caglavica mm svarade i stort sett alla samma sak när jag frågade vad dom skulle göra den dagen då KFOR drogs ut ur Kosovo.

Alla gav mig samma svar att : då blir vi tvugna att dra oss över gränsen till Serbien.

 

Det är en klar fördel att kunna språket , då man lättare förstår och kan avläsa temperaturen och känslor på vad som finns under grtylocket , och enligt min mening har det små-kokat där nere hela tiden även om det var lugnt under KS06 mfl missioner. De som tidigare utryckt önskemål här på forumet om att nedskärningar i Kosovo vore bra kanske bör tänka till lite djupare.

 

Hoppas nu bara att FN sätter sig och kommer fram till riktiga förhandlingar så att man kan dra sig ur.

 

Vargas mfl.. KEEP UP THE GOOD WORK !!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@Vargas: det går tydligen bra att tala med vissa andra media iaf.

Även om man inte är presskontakt.

Se bara Aftonbladets telefon Intervju med Nina Larsson på S2.

http://wwwb.aftonbladet.se/vss/streaming/r...8kosovo,00.html

 

Eller t.ex. David Haupt som är hemma på leave.

http://www.nsd.se/index.php?artikel=109592...213133374cd5ec0

Som jag vet är forumsmedlem.

 

Sen att S1 i Enköping och Säkchefer är paranoida och anser att all privat mobilkommunikation, etc. avlyssnas och leder per automatik till gisslantagning av familj och anhöriga i Sverige eller. Eller att man visar namnbrickan utanför grinden är en dödssynd. Är man däremot i en tidning vilken som helst alt. på mil.se webbplats kan man givetvis berätta och trycka för och efternamn, pluton, mm.

Det går även utmärkt att ringa OPIL, begära in offentliga handlingar pga. Offentlighetsprincipen, på vilka som är anställda, vilka som är på leave och vart de bor och tele är tydligen något man helt förbisett.

 

För visst är det så att det bara finns personer i Serbien/Kosovo som de kan svenska, inte deras anhöriga som bor i Sverige eller att de skulle kunna surfa in på Mil.se eller ringa OPIL? :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Saken är väl den att problemet i sig inte löses av att ha en hög närvaro av internationella styrkor. KFOR lägger locket på känslor vilket gör att grundproblemen inte syns förrän det bubblar över i grytorna. Detta kan göra att förhandlingarna läggs åt sidan med motivationen är att "det är ju så lugnt nu att det är bäst att inte ta några beslut som kan ge upprörda känslor"

 

Samtidigt MÅSTE den serbiska minoriteten få det skydd den behöver.

Har som sagt tidigare varit av den åsikten att man kan skära ner på den svenska styrkan, har inte helt lagt de åsikterna åt sidan, men det är under förutsättning att någon sorts produktiva förhandlingar kommer igång samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Är själv nere på 09:an nu. Kan säga att man är rätt så förvånad, i söndags var det stendött,knappt så att man brydde sig om göra magasin i på fordonspatrullerna. Nu har vi fått ut chock och tårgasgranutter och extra am.

 

Fan vet vart det här slutar, känns som att ingenting är omöjligt med tanke på de senaste dagarnas händelser som många trott aldrig skulle kunna hända.

Link to comment
Share on other sites

@Henke

 

De som uttalar sig har med allraste största sannolikhet fått klartecken från högre ort att prata med pressen. Jag kan nog se att det finns lite sunt i det där ändå, även om alla här hemma vill veta vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

B)  Varför e det så hemligt om vad som händer där nere????

Jag förstår inte varför det ska vara så hemligt???

Bättre att pumpa ut rätt info så att ryktes spridning inte uppstår..............

Jag tror inte att det är så kvalificerat HEMLIGT vad som händer.

Jag har aldrig sett så mycket nyheter i media om utlandsstyrkan som jag gjort senaste dygnet.

 

Men den info som kommer ut får ju gärna vara RÄTT.

Link to comment
Share on other sites

jag undrar hur det kommer att se ut när det hela lagt sig?

 

en kort sammanfattning med 3 bra o 3 dåliga eller?

 

vad skall man göra för att sätta press på albanerna? skall man låta dem löpa runt kosovo på bästa kristallnatt-vis och sen inte göra något för att förhindra att det aldrig händer igen?

 

man kan lätt drista sig att tro att det som hänt har en bakomliggande apparat för uppvigling som snabbt och välorganiserat mobiliserade mängder med människor i ett enda syfte..... och jag tror inte att detta har med 3 drunknade pojkar att göra.

 

om hela kosovo skulle brinna varje gång en serb eller alban dör för den andres hand skulle det nog vara slutbrunnet där nu....

Link to comment
Share on other sites

Det krävs ju ialla fall drastiska åtgärder! Antingen får Nato på något sätt dra gränser mellan albaner och serber så de helt enkelt får leva avskilt.

Nackdelen med denna metod är att det är för många kockar som e med o bestämmer= tar oändligt långt tid och det kostar omvärlden miljarder att ha trupp där.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Nyheterna på TV4 så hade NATO trupper bekämpat en krypskytt som öppnat eld mot dom.. vi får hoppas att det lugnar ner sej där nere nu och hålla tummarna för att inga flera av våra grabbar skadas..

Link to comment
Share on other sites

Yupp, hörde samma sak.

Franska Kfor trupper hade bekämpat och oskadliggjort en krypskytt.

 

Dock gjordes en "stor" grej av att dom inte ville tillkännage vilken nationalitet krypskytten hade..(legosoldat?) eller ville man bara inte piska upp stämningarna ännu mer i området?

 

 

Romulus.

Link to comment
Share on other sites

Media ger en ganska sned bild av hela situationen verkar det som. Å ena sidan så hör man gång på gång om hur norrmännen skjuter varningsskott och fransmän som bekämpar en prickskytt. Detta blir det en jättsstor (?) sak av.

Men igår hörde jag på nyheterna om hur svenskar blivit beskjutna och varit tvugna att skjuta tillbaka. Man hade tydligen träffat, men visste inte hur det gått för dem, om jag uppfattade det rätt. Om detta går inte att läsa någonstans, så vad ska man tro? Och tror gör man ju som bekant i kyrkan...

Link to comment
Share on other sites

Satt just och letade efter den artikeln när jag såg att dök upp.

 

Är nog inte läge för att avsluta Kosovo-missioner just nu.

mellan team6, gendarmerna,100 000 amerikaner så löser dom nog detta, Swebat´s 80pers (räknar inte med kockar o meckar o batstab o folk som är på leave) gör nog varken bu eller bä.

Dom är BARA där av politiska skäl, vilket politikerna erkännde till FM när vi för två år sedan föreslog att avveckla det svenska bidraget till Kosovo.

 

men rullan JNA in igen så kan det ju bli spännande...

Vad menar du med att kockar, de som är på leave mm inte gör varken bu eller bä?

 

Det låter som att dom inte gör ett jota. Men det kan jag tala om för dig att dom gör.

Link to comment
Share on other sites

Satt just och letade efter den artikeln när jag såg att dök upp.

 

Är nog inte läge för att avsluta Kosovo-missioner just nu.

mellan team6, gendarmerna,100 000 amerikaner så löser dom nog detta, Swebat´s 80pers (räknar inte med kockar o meckar o batstab o folk som är på leave) gör nog varken bu eller bä.

Dom är BARA där av politiska skäl, vilket politikerna erkännde till FM när vi för två år sedan föreslog att avveckla det svenska bidraget till Kosovo.

 

men rullan JNA in igen så kan det ju bli spännande...

Vad menar du med att kockar, de som är på leave mm inte gör varken bu eller bä?

 

Det låter som att dom inte gör ett jota. Men det kan jag tala om för dig att dom gör.

Det var inte dessa personer han menade, titta igen på meningsuppbyggnaden...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Den här tråden är väldigt stor så jag uppskattar om ni kan hålla er till att ENBART prata om händelserna som sker i Kosovo nu. Inte anekdoter om hur staben var på Ks01, huruvida det finns vakanser etc. Även om det är kul att höra så finns nu särskilda trådar för det. Och man får givetvis skapa nya trådar för sådant.

 

När en tråd blir mycket lång är vi blågula hårdare på att det är On-Topic och att små onödiga inlägg tas bort, mm. Det blir så grötigt att läsa 200 inlägg annars för de som inte följt med varje minut från dag1 annars.

 

I korta trådar är inte det lika viktigt och därför har vi mer översyn me det där.

/Henke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...