Jump to content

Oroligheter i Kosovo - flera döda


Recommended Posts

är det någon som vet om det diskuteras något om policy gentemot tex TMK eller andra albanska organisationer efter det här?

 

eller ska man fortsätta att utbilda ex UCKmän i sådana viktiga samhällsgrejor som tex överlevnad?

 

vilka åtgärder företar unmik/kfor för att stävja eller åtminstone upptäcka sådana här saker i tid, så att det inte blir samma ahaupplevelse som nu sist?

kan inte ha varit lätt att gå från glass o ballong till full riot med skottlossning sådär bara....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så var det lugnt igen i kosovo........ märkligt vad alla ska slå på den store trumman när det stökar till sig.........Nu kommer det att vara lugnt igen ett tag sen till sommaren så stökar dom till det igen......... Så e det och så kommer det alltid att vara.......... Så var det långt innan KFOR landade i kosovo.........

Link to comment
Share on other sites

Ang SISUn som brunnit upp fick jag just SMS av en kompis som i skrivande stund står i Caglavica.

SISUN gick sönder varpå soldaterna evakuerade den, sedan tände albanerna på.

Läste om händelsen i lokalblaskan idag. De hävdade att SISUn blivit "anfallen". Man hade snott ventilerna och krossat glasen med järnspett. Besättningen hade "flytt" från fordonet, som sattes i brand.

 

 

Undrar vem som vet mest; Henkes SMS:ande kompis som är på plats, eller den som skrivit texten i tidningen :camo:

Link to comment
Share on other sites

Håller självklart med ang. TMK...

Har stört mig länge på inställningen till TMK. På Swedint utbildades vi att de endast var brandmän och att man skulle behandla dem som så. När vi gjorde det där nere så blev det ett jävla liv. De skulle inte få sökas, man var i princip tvungen att boka tid för att söka deras camper...

Men det tro faan att intställningen har varit som den vart från brigaden när det har suttit en liten fet Berlosconikopia i toppen som käkar salami med ledningen i TMK...

Ok, hoppas på bättre inställning framgent...

Link to comment
Share on other sites

"Det är mina mannar som befinner sig i denna utsatta situation där nere och jag behöver ett snabbt beslut", sade Håkan Syrén enligt DN:s källa.

 

Taget från DN idag. Nu har jag aldrig varit iväg på int. tjänsgöring och jag har ingen tidigare erfarenhet av vår nye ÖB men trots det... ..that's my man!

 

ÖB kräver fler soldater snabbt till Kosovo

 

Edit: Hmm, fanns en tråd som är mer korrekt för detta inlägg ser jag nu: här

Edited by Wilk
Link to comment
Share on other sites

Läste precis artikel som finns här ovan. Efter mer än 13 månader totalt i Kosovo, blir jag helt matt i kroppen. Kommer det aldrig att bli något där nere? Hur fan ska det sluta? Samtidigt känner jag stor respekt för dem killar och tjejer som fortsätter sitt arbete där nere och på alla andra ställen.

 

Kosovo är inte kört i botten, så länge det finns folk som ställer upp.

Link to comment
Share on other sites

Guest zeljko raznatovic

Vad är det för fredsstyrkor i Kosovo som tillåter att den egna befolkningen måste fly i sitt eget land. Dvs serber och inte albaner.

 

Det krävs djupare kunskaper om den egentliga konflikten som började för mer än 20 år sedan.

:):bash:

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fredsstyrkor i Kosovo som tillåter att den egna befolkningen måste fly i sitt eget land. Dvs serber och inte albaner.

 

Det krävs djupare kunskaper om den egentliga konflikten som började för mer än 20 år sedan.

:)  :bash:

Då kan man ju vända på det...

Vilket folk kan tänka sig att bränna ner grannens hus soi man bott bredvid i 20 år...

 

 

:bash:

 

Seriöst alltsså....

Det är väl lite så att som man sår får man skörda....

I perioder har båda albaner och serber begått grryma offörätter mot den andra folkgruppen...

Det har gett en spiral av hämnd och mothämnd.. Som det enda sättet att komma ur är ett nytt ledarskap (på båda sidorna) som är obesudlade (alltså helt fristående från alla oförrätter) OCH att FOLKET är berred att glömma OCH FÖRLÅTA!!!!!! Först när de komponenterna finns i Förre detta jugoslavien... Då kan det bli fred i regionen...

 

Det spelar ingen ROLL hur mycket trupp NATO har i landet om inte de so bor där vill ha fred..... och idag är jag tveksam om båda 8eller någon) sida vill ha det.....

 

OBS:..... Detta är ingen sanning... Utan bara min bild av det hela...

Link to comment
Share on other sites

zeljko raznatovic Posted den Mar 31 2004, 00:51 

  Vad är det för fredsstyrkor i Kosovo som tillåter att den egna befolkningen måste fly i sitt eget land. Dvs serber och inte albaner.

 

Det krävs djupare kunskaper om den egentliga konflikten som började för mer än 20 år sedan.

 

Hallå Arkan, uppstånden från de döda? Med tanke på ditt valda nick här så ses nog dina inlägg som väldigt vinklade.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite intressant info angående antalet döda och skadade. Som vanligt har media förmedlat en ganska skev bild och nu kryper de till korset och konstaterar att deras siffror ska delas med 2 för att likna verkligheten. Drygt 30 har nu blivit ca 19 st döda.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=250176

Link to comment
Share on other sites

Fick lite mer info om händelserna S Pristina av en polare som är nere nu...

Det hade helt undgått min vetskap att svenskarna brattat lös med HMG:er mot skyttar vid oroligheterna den 17/3...

 

Bra gjort att svara med Frk 12.7!! :):)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Hittade denna bild på annat ställe. Lite tråkig syn är det faktiskt. :(

trasigsisu.jpg

 

(Källa: http://tietokannat.mil.fi/rauhanturvaajat/kuvagalleria.php3)

 

Tyvärr funkar inte länken längre... vet inte om den går att hitta nån annanstans.. nån som kan finska kan väll annars kanske hitta sidan med bilden :navy:

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

zeljko raznatovic Posted den Mar 31 2004, 00:51 

  Vad är det för fredsstyrkor i Kosovo som tillåter att den egna befolkningen måste fly i sitt eget land. Dvs serber och inte albaner.

 

Det krävs djupare kunskaper om den egentliga konflikten som började för mer än 20 år sedan.

 

Hallå Arkan, uppstånden från de döda? Med tanke på ditt valda nick här så ses nog dina inlägg som väldigt vinklade.

Jag vill hävda att bråket mellan albaner och serber ligger så långt tillbaka som 600 talet då serberna hävdar att dom anlände till Kosovo.

 

Det medeltida serbien var en politiskt och ekonomisk stormakt mellan 1100 - 1389. Dom flesta rikedomar investerade serberna i kyrkor och kloster i det dåtida serbiska kärnlandet kosovo.

Serbiens stortid slutade vid slaget vid kosovo polje den 28 juni 1389 då den pan-balkanska armén besegrades av turkarna.

Serberna anser att albanerna är nykommlingar i landet. Under 1600 -1700 talet trängde de in i området, favoriserade av ottomanerna sedan de konverterat till islam och därför fått en privilegierad ställning.

Enligt serberna ligger albanerna bakom de stora serbiska utvandringsvågorna på 1600 och 1700-talen. Sedan dess anser serberna att albanerna är överlöpare och fiendens handgånge män.

i de krig som följt sedan dess har albanerna enligt serberna alltid varit på serbernas motståndares sida, det vill säga hos turkar, österrikare, italienare och tyskar.

 

Albanerna å sin sida, som härstammar från illyrierna aser sig ha starkare historisk rätt till kosovo än serberna.

Illyrierna grundade sin första stat någon gång mellan 850 och 350 f.Kr.

Enligt albanska historiker härstammar albanerna från den illyriska gruppen dardaner. Ett bergsfolk vars område omfattade Vardaldalen, kosovo och staden nis.

 

Övergången från normadiserade boskapskösel till fast jordbruk inträffade ungefär samtidigt med deras övergång till islam och deras nedflyttning till släterna i kosovo. Kosovo är också plasen för det albanska uppvaknadet som resulterade i det så kallade prizenförbudet, där man krävde autonomi.

Därefter följde många år av oroligheter med revolter mot ottormanerna. Efter en revolt 1912 gavs det albanerna autonomi.

 

Lyckan blev dock kortvarig. 1912 enades serbien, montrenegro, bulgarien och grekland om att en gång för alla kasta ut turkarna. Man lyckades med detta och i londonavtalet 1913 ändrades balkans gränser så att bland annat kosovo tillföll serbien.

 

Efter detta bestämde sig serberna för att göra upp med den muslimska befolknigen . Det uppskattas att ca 13000 albaner dödades efter det serbiska övertagandet av kosovo.

Under första värdskriget fick albanerna möjlighet att hämnas då dom serbiska förbanden var tvungen att retiera genom kosovo och albanerna till den greksiska ön korfu.

Under andra värdskriget fick albanerna hjälp av italien och 1941 bildades storalbanien där större delen av kosovo ingick.

 

osv osv.....

 

När jag var nere i kosovo, talade jag med en serbisk brandman som uttryckte sig nästan ordagrant.

"Albaner är ett kriminellt folkslag som bara håller på med knark, vapen och hor. Dom sätter många barn till världen, bara för att vara så många som möjlig när dom tar över. Snart står dom även vid den svenska gränsen.

Det bästa är att dela kosovo på mitten, albaner på den ena sidan och serber på den andra. Vi kommer inte kunna leva multietnisk på minst 50 år."

 

Har man inte kunnat hållit helt sams sedan 1913, kommer man inte att kunna göra det nu heller. Kfor är som ett lock på grytan, det kokar under locket och det kommer att koka över när man lyfter bort locket. Dvs tar bort Kfor från kosovo.

Edited by ugly
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ang SISUn som brunnit upp fick jag just SMS av en kompis som i skrivande stund står i Caglavica.

SISUN gick sönder varpå soldaterna evakuerade den, sedan tände albanerna på.

Läste om händelsen i lokalblaskan idag. De hävdade att SISUn blivit "anfallen". Man hade snott ventilerna och krossat glasen med järnspett. Besättningen hade "flytt" från fordonet, som sattes i brand.

 

 

Undrar vem som vet mest; Henkes SMS:ande kompis som är på plats, eller den som skrivit texten i tidningen :camo:

Träffade en hemkommen soldat från KS09 QL som berättade att två stackare i besättningen i den brända SISUN blivit kvar inne i fordonet( dock ej under branden). Uppenbarligen hade SISUN fått motorstop (deras teori var att någon täppt till avgasrören) och under tiden de försökte få igång den och dra sig tillbaka blev de så pressade att de fick rettirera. Två gubbar blev kvar i SISUN och killen sade att de, från sin nya linje kunde se hur albanerna stod på SISUn och gick loss med spett, släggor och andra till hyggen. Fy faan för att sitta inne i "burken" då. De lyckades dock ta sig fram åter och rädda besättningen. Dock var vagnen sten död och fick överges och efter ett tag lyckades albanerna få upp nån lucka och tutta på.

Link to comment
Share on other sites

Har läst om ovanstående i I&F.

Är det bara jag som blir orolig över faktumet att mobben kunde ta sig in i en låst sisu med hjälp av spett och dylikt.

Det känns som om en pansarbil borde klara av det.

Det gör ju inte saken bättre att dessa pansarbilar ingår i krigsorganisationen där de bör klara av att motstå betydligt kraftigare vapen än spett och släggor...

 

/Pegin

Link to comment
Share on other sites

Har läst om ovanstående i I&F.

Är det bara jag som blir orolig över faktumet att mobben kunde ta sig in i en låst sisu med hjälp av spett och dylikt.

Det känns som om en pansarbil borde klara av det.

Det gör ju inte saken bättre att dessa pansarbilar ingår i krigsorganisationen där de bör klara av att motstå betydligt kraftigare vapen än spett och släggor...

 

/Pegin

Med lite spett och vanliga verktyg kan du öppna en Strv 122 om du vill, det handlar ju bara om tid och möjlighet.

Pansarfordon är ju i regel gjorda för att skydda mot projektiler av olika slag. En 7,62mm eller en RPG kan ju inte bända upp en lucka eller dörr, utan bara använda sin anslagsenergi eller den korta svetsstrålen från rsv-laddningen.

 

Vill du ha något som skyddar mot inbrott ska du satsa på kassaskåp.. :D

 

I "normalfall" ska man ju inte låta fienden komma så nära en strv eller patgb så att de KAN öppna den med spett, men jag antar att det hade varit rätt så illa ifall de hållit folkmassan på avstånd med 20mm AKAN....

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Kimster :

 

Vart hittade du bilden??

 

Låg på GDQ KS06 och det där var vår sisu... 8-/

 

Förbannade Yx, bränna ner vår kära pansarbuss!!

 

Tror jag måste göra en till KS-mission och hämnas vår ögonsten.. :D

 

Edit: Såg länken nu, blev lite upphetsad när jag såg bilden.. ,O

Edited by Tyrfing
Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel artikel i Insats & Försvar (2-2004) som handlar om händelserna i Kosovo, inklusive berättelsen om den skadade SISU:n.

OT:

Skulle inte I&F komma ut med sex nr/år? Jag har bara fått två nummer, är fördelningen konstig (två nummer på våren och fyra på hösten)? Är det någon som kan förklara detta?

/OT

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...