Jump to content

Oroligheter i Kosovo - flera döda

Recommended Posts

"Grafik till denna text.

Ny version vid 17-tiden.

SKOTTLOSSNING I SPÄNT KOSOVO

BELGRAD/MITROVICA (TT-AFP)

<B>Spänningen stiger i Kosovo. Fem personer rapporteras ha dödats och 250 har skadats vid våldsamma upplopp på onsdagen i staden Mitrovica.

<P>Kravallpolis ur FN:s styrkor rapporteras ha använt tårgas och gummikulor i sina försök att skingra hundratals kosovoalbanska demonstranter, som hade forcerat polisavspärrningar och därmed närmat sig den bro som skiljer den albanska, södra delen av Mitrovica från den serbiskdominerade norra delen.

Också på den norra sidan staden hade demonstranter samlats.

Upploppen i den etniskt delade staden Mitrovica ses som en reaktion på en drunkningsolycka i tisdags; två kosovoalbanska pojkar drunknade utanför staden, efter att tagit till flykten undan några serber som jagade dem, enligt den kosovoalbanska televisionen. En talesman för FN-polisen i Mitrovica, Tracy Becker, säger till Reuters att man fortfarande letar efter ett tredje barn.

Fyra av dem som dödades under onsdagens sammandrabbningar uppges ha varit albaner. Det tredje dödsoffret var en serbisk kvinna, som enligt den serbiska nyhetsbyrån Tanjug sköts ihjäl av en prickskytt.

Tisdagens drunkningar ses av albaner som en hämnd för att en serbisk ung man skottskadades i en attack i måndags i Caglavica söder om provinshuvudstaden Pristina. Den serbiska radiostationen B92 uppger att sammandrabbningar har ägt rum också i Caglavica under onsdagen, skriver nyhetsbyrån AFP."

Utsänt av TT 15.06 20040317

Edited by henke

• Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

SVT text

UTRIKES Publicerad 17 mars           

Minst fyra döda i oroligheter i Kosovo

Minst fyra dödsoffer har krävts i det 

värsta våldsutbrottet i Kosovo på mer 

än ett år, enligt sjukhuskällor.   

Oroligheterna utbröt i dag i den   

delade staden Mitrovica sedan två     

albanska barn hittats drunknade       

i Ibar-floden, enligt uppgift efter   

att ha flytt undan ett serbiskt gäng. 

FN-poliser hindrade en stor albansk   

folkmassa att passera bron till den   

serbiska stadsdelen, men grupperna 

besköt varandra från var sin strand.

Oroligheter rapporteras även från     

Caglavica nära huvudstaden Pristina.

Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700 

På CNN:

http://edition.cnn.com/2004/WORLD/europe/0...reut/index.html

Dessutom:

"SERBISK POLISMAN DÖMD FÖR MASSAKER I KOSOVO

BELGRAD (TT-Reuters)

En serbisk före detta polisman dömdes på onsdagen av en domstol i Belgrad till 20 års fängelse för sin del i en massaker på kosovoalbaner i mars 1999. Den nu 29-årige polisen ingick i en specialstyrka, Skorpionerna, och var med om att döda 14 civila, mest kvinnor och barn, i byn Podujevo i norra Kosovo.

Enligt domaren hade polisen utfört ’’ett verkligen monstruöst brott’’. Själv hävdade han dock att han är oskyldig och menade att han har utsetts till syndabock av regeringen, för att den behöver visa att den kan handskas med krigsbrott.

– Jag sköt aldrig på civila och barn, hävdade polisen."

Utsänt av TT klockan 15.24 20040317

BBC är ännu mera fylliga.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/3519704.stm

"Renewed violence has been reported at the scene of Tuesday's shooting incident, close to the village of Caglavica.

A spokeswoman for the UN police force told the BBC Albanian Service two Serb houses had been blown up and the situation in Caglavica appeared to be out of control."

"Serbs have blamed Albanians for Tuesday's attack on the Serb youth and protested by blocking the road that links Kosovo with Macedonia.

Nato peacekeepers then set up their own barricades to keep the crowds apart - ethnic Albanians broke through them to march on Caglavica."

Swebat har väl fortfarande Caglivica i sitt område? Finns OP6 kvar?

Satt just och letade efter den artikeln när jag såg att dök upp.

Är nog inte läge för att avsluta Kosovo-missioner just nu.

mellan team6, gendarmerna,100 000 amerikaner så löser dom nog detta, Swebat´s 80pers (räknar inte med kockar o meckar o batstab o folk som är på leave) gör nog varken bu eller bä.

Dom är BARA där av politiska skäl, vilket politikerna erkännde till FM när vi för två år sedan föreslog att avveckla det svenska bidraget till Kosovo.

men rullan JNA in igen så kan det ju bli spännande...

OP6 var inte bara ett OP utan även namnet på ett Trouphouse för en pluton, som fanns i Caglavica. Var därför jag undrade om det fanns kvar.

Om jag inte minns fel så började OP6 (Troophouset) att avvecklas redan under KS06...

OP6 var inte bara ett OP utan även namnet på ett Trouphouse för en pluton, som fanns i Caglavica. Var därför jag undrade om det fanns kvar.

Om jag inte minns fel så började OP6 (Troophouset) att avvecklas redan under KS06...

Stämmer... var själv med och rev bygget. Swebat hyrde huset av en Alban och i samband med att han ville ha mer i hyra så passade Swebat på att dra sig ur istället. Senast jag kollade så hade han renoverat en del av bygget och självklart slängt upp en 2m hög mur runt tomten!

"Ny version

VÅLDSAMMA UPPLOPP I KOSOVO

BELGRAD/MITROVICA (TT-AFP)

<B>Minst nio personer uppgavs ha dödats och 250 skadats på onsdagen i staden Mitrovica i Kosovo. Sammanstötningarna mellan serber och albaner beskrevs som de allvarligaste upploppen i provinsen på flera år.

<P>Kravallpolis ur FN:s styrkor rapporterades ha använt tårgas och gummikulor i sina försök att skingra hundratals kosovoalbanska demonstranter. Dessa hade forcerat polisavspärrningar och närmat sig den bro över floden Ibar som skiljer den albanska, södra delen av Mitrovica från den serbiskdominerade norra delen. Också på den norra sidan staden samlades demonstranter.

Skottlossning och sammanstötningar fortsatte flera timmar efter det att kravallpolis ingripit på båda sidor floden.

<B>Allvarligt skadade

<P>Upploppen i den etniskt delade staden Mitrovica ses som en reaktion på en drunkningsolycka i tisdags. Två kosovoalbanska pojkar drunknade utanför staden, efter att tillsammans med två andra barn ha tagit till flykten undan några serber som jagade dem, enligt den kosovoalbanska televisionen. En av pojkarna lyckades ta sig över Ibar och sade till tv-stationen att han försökt bära sin lillebror över floden, men tappat greppet i den strida strömmen. FN-polisen uttalade sig inte om orsakerna till drunkningsolyckan, utan ville först koncentrera sig på att hitta det barn som saknades.

Fem av dem som dödades på onsdagen uppges ha varit albaner. Två var serber, en av dem kvinna som enligt den serbiska nyhetsbyrån Tanjug sköts ihjäl av en prickskytt.

Tillståndet för de 20 av de 250 skadade uppgavs vara allvarligt. Elva av de skadade tillhör Kfor, den Natoledda fredsstyrkan som ansvarar för säkerheten i Kosovo.

<B>Regeringsmöte

<P>Kosovos premiärminister Bajram Rexhepi uppmanade de internationella myndigheterna att bringa läget under kontroll och först senare försöka avgöra orsakerna till våldsamheterna.

Tisdagens drunkningar ses av albaner som en hämnd för att en serbisk ung man skottskadades i en attack i måndags i Caglavica söder om provinshuvudstaden Pristina. Den serbiska radiostationen B92 uppgav att allvarliga sammandrabbningar ägde rum också i Caglavica under onsdagen.

Kosovo, som formellt är en del av Serbien, styrs sedan det Natoledda bombkriget 1999 av FN under ledning av finländaren Harri Holkeri, som fördömt våldet enligt brittiska BBC. Serbiens premiärminister Vojislav Kostunica uppmanade också till ett slut på det etniska våldet och sammankallade sin regering till ett krismöte sent på eftermiddagen.

Onsdagens gatukravaller uppgavs vara de värsta sedan FN övertog administrationen av Kosovo".

Utsänt av TT klockan 17.26 20040317.

Synd!! Var ju faktiskt en liten oas där man kom bort ifrån problemen på CV!! Hade en kass diskerska bara men henne avskedade vi!!

:D

Synd!! Var ju faktiskt en liten oas där man kom bort ifrån problemen på CV!! Hade en kass diskerska bara men henne avskedade vi!!

:D

Ja, senast jag hörde var "OP-6" uppe på Bifrost ;) ...

(var ju med och byggde ihop dem (containrarna) däruppe)

Edited by paananen

Rätt magstarkt att blockera Hawk!

Källa: http://www.mil.se/int/index.php?lang=sve&c=news&id=20518

EDIT: Tog bort dubbelinfo

Japp.. Den var blockerad under KS03 också fast av serberna då. (Efter buss-smällen).

Jo, det var en rätt snygg rokad de gjorde av containrarna.. Containrar från OP6 till Camp Bifrost och sen ner med containrar från Bifrost till CV. Kändes som en rätt osmidig rokad. Men men, det var inte jag som var FortOff (eller vem det var som tog det beslutet).

Stämmer... var själv med och rev bygget. Swebat hyrde huset av en Alban och i samband med att han ville ha mer i hyra så passade Swebat på att dra sig ur istället. Senast jag kollade så hade han renoverat en del av bygget och självklart slängt upp en 2m hög mur runt tomten!

muren lär han ju behöva om han skall flytta in där!

är det någon som har koll på läget mellan serber o albaner i den norra delan av caglavica under senare missioner?

muren lär han ju behöva om han skall flytta in där!

Du menar att han inte vill ofreda grannarna när han solar näck vid sin pisspool?

@Sgt.1cl.Hansson

Nä, men det blir väl som när jag var i Kosovo. Mkt tagga, tagga här hemma innan man kommer ner och allt där är ko-lugnt. Om vi ska få en lugn mission vill jag inte åka till Kosovo.

Men, men, jag börjar se Liberia försvinna och alternativen till det är ju inte så många... :blink:

För den delen, Spy Bar var bra mkt bättre att bo på en OP6....

Svenskar skadade enligt tv4:

Svenskar skadade i Kosovo

Vid onsdagens oroligheter i Caglavica söder om Pristina skadades tre svenska Kforsoldater lindrigt, meddelade Försvarsmakten på kvällen.

Enligt ett pressmeddelande ingrep svenskarna för att hindra hundratals albaner och serber att drabba samman i byn. FN-polis satte bland annat in tårgas för att skingra folkmassorna.

Brigadgeneral Håkan Espmark, som leder Sveriges internationella insatser med markförband, beskrev onsdagens oroligheter som en av de allvarligaste situationer den svenska bataljonen ställts inför sedan den kom till Kosovo 1999.

- De tre svenska soldaterna skadades när hårda föremål kastades emot dem. Men det rörde sig om lättare skador, säger brigadgeneral Håkan Espmark till TT.

Det förekom också skottlossning under sammanstötningarna men inget som direkt hotade svenskarna.

- Svenskarnas uppgift är att gå emellan grupperna för att förhindra att de tar livet av varandra. Men om det blir för stora folkmassor kan vi tvingas att dra tillbaka vår personal, säger Espmark.

Den svenska bataljonen fick förstärkning med Kforsoldater från Finland, Norge, Irland och Tjeckien.

Guest Free Willy

@losec

För de som bodde i "Caggan" under 01:an, 02:an och halva 03:an innan de byggde om troophouset kan intga att det slog allt! Eller vad säger GC1!

För alla som var nere på 03:an och kanske framförallt vi som bodde i Caggan kommer väl aldrig glömma de som hände i Triaden. Samma sak upprepas nu, det är märkligt!

Free Willy Posted den Mar 17 2004, 21:36 

@losec

För de som bodde i "Caggan" under 01:an, 02:an och halva 03:an innan de byggde om troophouset kan intga att det slog allt! Eller vad säger GC1!

För alla som var nere på 03:an och kanske framförallt vi som bodde i Caggan kommer väl aldrig glömma de som hände i Triaden. Samma sak upprepas nu, det är märkligt! 

Kan inte svara för de missionerna, men hade själv förmånen att prova CV, OP6 och Spy Bar. Utav dessa vara spyan klart överlägsen. Bästa campen och defenitivt bästa området. Allt enligt mig och det är jag som bestämmer! :blink:

• Super Administrators

Som tidigare nämnts

I Caglavica skadades minst 3 svenska soldater lindrigt då de försökte gå emellan albaner och serber som demonstrerade.

I Mitrovica är läget värre.

Där har de våldsamma upploppen skadat över 250 och 10 st döda (8 albaner, 2 serber).

Utegångsförbud råder i Mitrovica.

11 franska KFOR-soldater skadade varav två allvarligt.

Bakgrunden till konflikten i Mitrovica är att fyra albanska pojkar förföljdes av några serber. Tre av pojkarna drunknade när de försökte fly undan över floden i Mitrovica pga de starka strömmarna. [Enligt BBC World]

De djupare bakomliggande orsakerna vet vi ju alla om. Bara att sådana här händelser triggar allt det som ligger olöst under det artificiella lugn som finns pga KFORs närvaro.

Mer info

BBC News

Tar upp saker som skett under den senaste tiden även andra håll i Kosovo.

Inte enbart Mitrovica incidenten.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3521068.stm

Svenska dagbladet

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_7140567.asp

DN

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,449329,00.html

Försvarsmakten

http://www.mil.se/int/]http://www.mil.se/int/

"I kravallsituationen har hittills elva svenska soldater

fått skador och främst förts antingen till den svenska

förläggningen Camp Victoria eller den finska förläggningen Camp Ville"

"Minst ett svenskt militärfordon har satts i brand.

Svenska soldater har skjutit varningsskott, och norska

soldater har skjutit verkanseld mot en civil bil som i hög fart körde på två soldater.

Bilföraren dödades."

taget från: www.mil.se