Jump to content

Recommended Posts

Posted

Just nu TNR:180759 är läget lungt här nere i KOSOVO. Bataljonen är hårt ansträngd. Det svenska fordon som har brunnit är en SISU. Vagnen står N Caglavica vid ROAD HAWK. Vi förbereder oss på en ny orolig dag i AORet.

• Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Vi får hoppas att inga flera Svenska soldater kommer till skada..

EDIT: .. Och självklart inga andra KFOR soldater för delen heller :)

Edited by breach
Posted (edited)

Mina tankar finns hos er där nere grabbar, jag vet att ni gör ett gott jobb!

Hur går det i andra delar av AOR:et eller är det bara i caglavica och mitrovica som det går hett till?

Edited by Jimbo
Posted (edited)

Lyssnade precis på nyheterna på P3. Enligt Bataljonchef var det livat värre i stora delar av Kosovo, på flera platser var det "gatustrider" med eldhandvapen mellan Kosovo Serber och Kosovo Albaner. Med tanke på disskutionerna om KS missionernas vara eller inte vara på forumet så kan vi nog lägga detta till Lessons learned. Det är bara att hoppas att våra vänner klarar att reda upp situationen.

Edited by Sundman_MA03_BA02_KS01
Posted
Lyssnade precis på nyheterna på P3. Enligt Bataljonchef var det livat värre i stora delar av Kosovo, på flera platser var det "gatustrider" med eldhandvapen mellan Kosovo Serber och Kosovo Albaner. Med tanke på disskutionerna om KS missinernas vara eller inte vara på forumet så kan vi nog lägga detta till Lessons learned. Det är bara att hoppas att våra vänner klarar att reda upp situationen.

den största lessons learned som man kan dra av det här borde gjorts lång tidigare då man ockuperade kosovo utan att ha en aning om hur man skulle stabilisera stället eller skapa säkerhet för den serbiska minoriteten.

kan man se ett mönster ta form i amerikanska militära insatser?

• Forumsledning
Posted

Kollade på TV4 nyheterna och intervjun av Hans Håkansson (Acting CO). Han var mycket orolig för att massaker skulle ske på serber om inte de höll stånd mot albanerna idag.

Skottlossning hade skett från bägge sidor mot varandra, men inte mot KFOR. Truppen var nu helt utmattad sa han.

Han hade inte direkt det lugn som man är van att se militära ledare ha. Stor stresskon och jag förstår honom.

Se Sändningen i Real Video

http://www.tv4.se/nyheterna/videosida.asp?...&index_id=26064

Antalet plutoner att skicka utanför grindarna är ganska lågt numera, medan ett ganska stort antal människor sitter inne på campen med administrativa uppgifter.

Neddragningarna som har fått fortgå utan kritik har haft en helt egen tidplan skilt helt från eventuella säkerhetsanalyser och små incidenter som markerat vad som kan hända. Det är ju även svårt att förutse sådant här när nästan alla ansvariga och folk med insikt i läget byts ut var 6:e månad. För trots allt är det bara några år sedan det var krig och inget har egentligen gjorts för att lösa huvudproblem till den konflikten.

Trots det har ju många som varit nere på missioner här på forumet förespråkat ett totalt utdragande av KFOR.

Visst, det serbiska stridsvagnsanfallet man tidigare hade som hotbild kan man bortse ifrån, men det finns trots allt andra hot. Och de troliga typerna av konflikter löser man med annan materiel än vad som nu finns på plats.

Bara för man avskrivit serbiska uppsuttna trupper och skickat hem granattillsatser, p-skott, GRK, etc. så betyder inte det att man inte behöver annan materiel, d.v.s. NON-LETHAL för att kunna stävja mycket aggressiva folkmassor. Det är lixom inte samma hotbild som en Reclaim the streets festival i Stockholm. Men för nån lethal materiel har jag iaf inte mött någon som helst förståelse/intresse för bland svenska officerare. "Inte vårt jobb".

Vi har spräng handgraneter, rök granater med fosfor, kulsprutor och annat som är speciellt framtaget för att döda en fiende som inte finns kvar idag och det känns ju väldigt betryggande för en soldat idag.

Till killarna och tjejerna i KS09 vill jag bara önska lycka till och jag vet att ni gör ett bra jobb. ,O

Det är säkerligen flera hundra av oss gamla Kosovo-yxor hemma i Sverige som skulle flyga ner och ansluta inom ett dygn ifall vi bara fick. :=o

En enkel modell skulle kunna vara att man efter avslutat tjänstgöring stod i frivillig beredskap i 6-12 månader, för att kunna sticka tillbaka med mkt kort varsel (48h) för kortare uppdrag upp till max 1 månad. Lite som beredskapen man stod i direkt efter lumpen.

Då skulle man iaf ha en viss beredskap och B-plan. För läget på plats ändrar sig mycket snabbare än politikernas beslut.

Posted (edited)

Det visar bara på hur svårt det är att känna av läget, i kosovo. Gång på gång visas det hur fort det går, när något händer. Jag är övertygad på att våra svenska soldater kan hantera läget, och passar nu på att sända ut mitt stöd till dem. Stå på er.

Edited by Fredda
Posted

Jo, samtidigt som man blir lite förvånad över eskaleringen av våldet i Kosovo blir man det inte. Som sagt så verkar det lugnt på ytan men om någon börjar skrapa lite så ja... Att dra hem Swebat har jag aldrig tyckt varit aktuellt även om man vissa gånger suckar över att på mil.se/int läsa om danskurs på CV som det mest intressanta som hänt.

Det var ju en liknande situation i somras som dock aldrig spårade ur likt detta. Mordet på en serbisk famil i Obilic samt dödsskjutningarna av serbiska barn gjorde att det började bubbla bl.a. i Graca där ett par oroliga dygn ledde till ständig patrullering och förstärkning av Mupen. Dock så återgick "lugnet" efter avklarad stening av några bröllopsföljen och misshandel.

Men när alla incidenter läggs på hög så kokar det över, och med de aktuella sammandrabbningarna så är det förmodligen än mer en utopi att dessa grupper kan leva sida vid sida i samma provins. Frågan är hur synen på KFOR utvecklas efter detta?

Posted
Just nu TNR:180759 är läget lungt här nere i KOSOVO. Bataljonen är hårt ansträngd. Det svenska fordon som har brunnit är en SISU. Vagnen står N Caglavica vid ROAD HAWK. Vi förbereder oss på en ny orolig dag i AORet.

Gott med info från någon som verkligen är där. I vanlig ordning kan man nog inte lita på journalister.

Om du eller någon annan har möjlighet att bekräfta eller dementera pressens uppgifter skulle iallafall jag vara väldigt glad.

Tidigare har jag haft inställningen att det är överflödigt med stor truppnärvaro i kosovo. Men den inställningen har kommit på skam nu... Vet hur djävulskt jobbigt det är att ha den höga beredskap som krävs vid liknande situationer, och önskar jag själv fick sätta mig i en herka och avlösa någon skadad eller utmattad soldat.

Keep up the good work. :=o

Posted

undrar om det blir samma VM i op-tjänst som på ks01 efter knaset vid hawk i caglavica?

man kan inte lösa problemen i kosovo för all framtid med truppmassor som egentligen inte löser problemen utan bara trycker ner dem, nu kokar det över.

vem trodde att det skulle bli ordning i kosovo bara för att man tog bort det befintliga ordningssystemet och ersatte det med en undermålig polisstyrka och mekförband som egentligen inte var lämpade för upgiften?

nu får KS09 lida för det. det är bara att hoppas att de har rätt förutsätningar i form av utb o utr.

på tal om utr håller jag fullständigt med henrik, varför sågs inte behovet av distansbatonger, tårgas osv av de som ytterst är ansvariga för förbandet?

Posted
undrar om det blir samma VM i op-tjänst som på ks01 efter knaset vid hawk i caglavica?

man kan inte lösa problemen i kosovo för all framtid med truppmassor som egentligen inte löser problemen utan bara trycker ner dem, nu kokar det över.

vem trodde att det skulle bli ordning i kosovo bara för att man tog bort det befintliga ordningssystemet och ersatte det med en undermålig polisstyrka och mekförband som egentligen inte var lämpade för upgiften?

nu får KS09 lida för det. det är bara att hoppas att de har rätt förutsätningar i form av utb o utr.

på tal om utr håller jag fullständigt med henrik, varför sågs inte behovet av distansbatonger, tårgas osv av de som ytterst är ansvariga för förbandet?

Jag håller med till 100%

Posted

"Totalt ble 20 norske KFOR-soldater skadet under kampene i Kosovo onsdag kveld. En av dem havnet på sykehus, men skal ikke være alvorlig skadet. Åtte av soldatene som pådro seg skader onsdag var tilbake på jobb torsdag."

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ar...rticleID=755387

"I forbindelse med en større demonstrasjon i byen Caglavica kjørte en sivil bil inn i den norske avdelingen uten forsøk på å stoppe. Den norske avdelingen måtte åpne ild i selvforsvar. Den Kosovo-albanske sjåføren ble truffet og døde senere av skadene. "

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressemeld...articleID=71176

• Forumsledning
Posted

Ang SISUn som brunnit upp fick jag just SMS av en kompis som i skrivande stund står i Caglavica.

SISUN gick sönder varpå soldaterna evakuerade den, sedan tände albanerna på.

Jag undrar hur mycket det grävts i bakgårdarna i natt och det var inte för att sätta vårlökar kan jag ana.

Posted

Om det nu blir en massaker på serber, tror ni att Serbien kommer att acceptera detta, eller kommer de beryktade stridsvagnarna nerrullande? De skulle nog inte vara speciellt svårt för en serbisk ledare att få stöd från folket för detta... FN kan inte försvara vårt land, vi måste göra det..

Posted

Angående det som Henke skrev tidigare om annan utrustning var det flera på KS02 som köpte teleskopbatonger (bla AP i Caglavica) för att kunna ha ett alternativ till en automatkarbin vid ex. VCP:er och för att kunna hantera situationer där ett mindre dödligt vapen är mycket mer avskräckande än en AK5 som mantlas vilket ofta istället bara eskalerar situationen och får inblandade att bli ännu hetsigare. Detta borde som sagt ha uppmärksammats av bataljonsledningen.

Det övas ju för riots vid utbildningen till varje bataljon nu för tiden så man tycker ju helt klart att ex. tårgas etc borde vara standard vid det här laget. Kulsprutor osv är ju inte så lämpligt vid upplopp med civila, precis som skrivits tidigare..

Läste nyss att ett par amerikanska kompanier skullle omgrupperas från Bosnien till Kosovo och att KFOR således ska öka närvaron där. Kanske något för IA03? :o

• Forumsledning
Posted
Angående det som Henke skrev tidigare om annan utrustning var det flera på KS02 som köpte teleskopbatonger (bla AP i Caglavica) för att kunna ha ett alternativ till en automatkarbin vid ex. VCP:er och för att kunna hantera situationer där ett mindre dödligt vapen är mycket mer avskräckande än en AK5 som mantlas vilket ofta istället bara eskalerar situationen och får inblandade att bli ännu hetsigare. Detta borde som sagt ha uppmärksammats av bataljonsledningen.

De har det och om man nu köper det kan man bli åtalad för olaga vapeninnehav.

Så fint fungerar det.

Ang serbiska stridsvagnar så tror jag det skall till en del innan dess.

Serbien har mycket att förlora på det i form av internationellt anseende och bidrag, mm. Allt det som de försökt bygga upp i form av relationer till andra nationer efter Milosevic går då i stöpet. Däremot tror jag de kommer att framföra en hel del krav på FN om garantier för den serbiska minoritetens skydd.

Att sedan serbiska brandmän kollar på när moskén brinner i Nis är ju inte så förvånande efter en sådan här händelse. Och serberna är ju i kraftig minoritet i själva Kosovo.

Posted
De har det och om man nu köper det kan man bli åtalad för olaga vapeninnehav.

Så fint fungerar det.

Då antar jag att de (batongerna) inte säljs på px:et längre och inte heller är aktuella för inköp centralt för att utrusta personalen, ja där ser man..

Angående opinionen i Serbien, stridsvagnar som rullar över gränsen och FN/NATO:s förmåga att skydda minoriteter i Kosovo, så kan jag ju säga utan att blanda in politik (eftersom politik inte hör samman med bärande av uniform) att min mission (KS02) lämnade en viss besk eftersmak..

Posted

"– Blir folkmassan på gatorna för stor kan det bli aktuellt för svenskarna att dra sig tillbaka från området, säger Håkan Espmark." Citat ur aftonbladet idag 8:e mars.

Hmmm... vad menar han med det? Skulle det innebära att KS10 ställs in?

Posted
Angående opinionen i Serbien, stridsvagnar som rullar över gränsen och FN/NATO:s förmåga att skydda minoriteter i Kosovo, så kan jag ju säga utan att blanda in politik (eftersom politik inte hör samman med bärande av uniform) att min mission (KS02) lämnade en viss besk eftersmak..

Vet vad du menar. Känns skönt att vi inte behövde utföra vår beredduppgift...

Posted
"– Blir folkmassan på gatorna för stor kan det bli aktuellt för svenskarna att dra sig tillbaka från området, säger Håkan Espmark." Citat ur aftonbladet idag 8:e mars.

Hmmm... vad menar han med det? Skulle det innebära att KS10 ställs in?

Du verkar läsa en gammal tidning! Idag är det 18 mars.

Misstänker starkt att han menar från Caglavica inte Kosovo....

Posted
Man kan ju lungt säga att det kommer finnas jobb för KS10

Var inte helt säker på det.

Lika fort som kravaller blossar upp, lika snabbt kan dom försvinna och folk går återigen omkring och ber mrKFOR om hjälp med diverse ting.

2 timmar efter kravallerna i Gracanica 6/6 2000 kom det folk till gaten till muphuset och undrade om vi kunde eskortera dom till Pristina för att hämta lite möbler!!!! :o

Likaväl som det kan eskalera till okontrollerbara kravaller kan det bli helt lugnt på bara en dag (Eller ett par timmar.) En konstig värld vi lever i.

Posted

Känns i alal fall som det var en felsatning med att göra om KS till en softskin mission..

JAg hade ju definitivt kännt mig bättre till mods i vid sidan av en PBV eller sisu unbder riot jämfört med en GW eller Sprinter :o

Fan.... Just nu suger det i missiontarmen mer än någonsin...

Sedan infinner sig frågan...

Varför blev Kosovo en sådan krutdurk som Bosnien aldrig var efter daytona??

EVad har man gjoret för fel i Kosovo??? Som man trots allt verkar ha gjort rätt i Bosnien och kroatien...

Eller rä det så enkelt att Kosovoalbanerna aldrig han bli "krigströtta" på samma sätt????

Posted
Maverick Posted den Mar 18 2004, 12:35 

Känns i alal fall som det var en felsatning med att göra om KS till en softskin mission..

JAg hade ju definitivt kännt mig bättre till mods i vid sidan av en PBV eller sisu unbder riot jämfört med en GW eller Sprinter 

Fan.... Just nu suger det i missiontarmen mer än någonsin...

Sedan infinner sig frågan...

Varför blev Kosovo en sådan krutdurk som Bosnien aldrig var efter daytona??

EVad har man gjoret för fel i Kosovo??? Som man trots allt verkar ha gjort rätt i Bosnien och kroatien...

Eller rä det så enkelt att Kosovoalbanerna aldrig han bli "krigströtta" på samma sätt???? 

En stor del är att inget är direkt löst. Man har inte kommit någonstans vad det gäller kosovos framtid sen krigsslutet. Är t ex fortfarande formelt en del av serbien, men vad ska det bli av området.

Den kärnfrågan måste lösas, annars kommer konflikten fortsätta på samma sätt.

Posted

Hörde precis att RixFM sände en hälsning både till alla svenska KFORsoldater och till deras anhöriga. Det tyckte jag var sympatiskt.

@Mikegamma: Det där om att konflikten går längre tillbaka i Kosovo än i Bosnien får du nog ta och utveckla lite närmare

Posted
Om det nu blir en massaker på serber, tror ni att Serbien kommer att acceptera detta, eller kommer de beryktade stridsvagnarna nerrullande? De skulle nog inte vara speciellt svårt för en serbisk ledare att få stöd från folket för detta... FN kan inte försvara vårt land, vi måste göra det..

efter incidenterna i den demilitariserade zonen gav ju serberna FN ett ultimatum:

säkerställ skyddet av våra medborgare i den demilitariserade zonen inom 72h annars kommer vi att vidta internationellt erkända metoder för terroristbekämpning.

facit, lugn o ro på stubben!

jag skulle gärna se MUP åka ner o ställa lite saker till rätta.

nu får jag väl på skallen för det här men de totalt uddlösa försöken att upprätthålla ordning i kosovo har ju bara resulterat i att serber fördrivs med UNMIK/ KFORS goda minne.

vem har seriöst sett till att albaner inte kunnat bete sig på ett sådant sätt att det blivit omöjligt för serber att bo kvar i sina hem på flera håll i kosovo? det som sker i kosovo idag kan inte kallas för annat än etnisk rensning!!

Posted
@Mikegamma: Det där om att konflikten går längre tillbaka i Kosovo än i Bosnien får du nog ta och utveckla lite närmare

Man kan kort säga att Serber, Kroater och Bosniaker inte har haft så mkt otal med varandra förrens VK2.

Serbernas och Albanernas konflikt går tillbaka till 1300-talet, om inte tidigare!

Serberna har sedan dess, till och från, legat i konflikt med turkarna som har haft albanerna som sina allierade.

Under VK1 retirerade Cetnik-armén (Serbiska kungliga armén) genom kosovo och albanien för att ta sin tilflykt på Korfu. Albanerna passade då på att ge sig på Serberna. Kommer inte ihåg namnet på marschen, men den anses vara en stor del av alla sebers folksjäl och är t ex mkt vanligt föremål för tavlor i dagens kosovo.

Under VK2 var det ungefär samma visa, albanerna fick chansen och gav igen på serberna.

90-talets konflikt på balkan började igentligen pga 80-talets kassa ekonomi. Så länge Tito hade kunnat låna pengar och jugoslavien hade en god ekonomi, fanns det ingen anledning till oro. 1981 intreffade det en mindre uppmärksammad revolt i kosovo. Kraven var då på att bli en republik inom Jugoslavien. Den revolten slogs ner. Men samtidigt väckte den serbisk nationalism över hela jugoslavien.

Efter Slobbans "Brandtal i Kosovo Polje" bröt konflikten ut i nästan hela jugoslavien, förutom i kosovo. Där hade man försökt bygga upp ett långt gående passivt motstånd. När detta inte fungerade samtidigt som andra delrepubliker i jugoslavien blev självständiga efter krig, eskalerade konflikten under andra halvan av 90-talet långsamt ut till ett krig.

Detta är i korthet. Om du vill ha en lång detaljerad version - Läs en bok

Posted

Man kan kort säga att Serber, Kroater och Bosniaker inte har haft så mkt otal med varandra förrens VK2.

Serbernas och Albanernas konflikt går tillbaka till 1300-talet, om inte tidigare!

Serberna har sedan dess, till och från, legat i konflikt med turkarna som har haft albanerna som sina allierade.

Under VK1 retirerade Cetnik-armén (Serbiska kungliga armén) genom kosovo och albanien för att ta sin tilflykt på Korfu. Albanerna passade då på att ge sig på Serberna. Kommer inte ihåg namnet på marschen, men den anses vara en stor del av alla sebers folksjäl och är t ex mkt vanligt föremål för tavlor i dagens kosovo.

Under VK2 var det ungefär samma visa, albanerna fick chansen och gav igen på serberna.

90-talets konflikt på balkan började igentligen pga 80-talets kassa ekonomi. Så länge Tito hade kunnat låna pengar och jugoslavien hade en god ekonomi, fanns det ingen anledning till oro. 1981 intreffade det en mindre uppmärksammad revolt i kosovo. Kraven var då på att bli en republik inom Jugoslavien. Den revolten slogs ner. Men samtidigt väckte den serbisk nationalism över hela jugoslavien.

Efter Slobbans "Brandtal i Kosovo Polje" bröt konflikten ut i nästan hela jugoslavien, förutom i kosovo. Där hade man försökt bygga upp ett långt gående passivt motstånd. När detta inte fungerade samtidigt som andra delrepubliker i jugoslavien blev självständiga efter krig, eskalerade konflikten under andra halvan av 90-talet långsamt ut till ett krig.

Detta är i korthet. Om du vill ha en lång detaljerad version - Läs en bok

Tack.....................