Jump to content

Recommended Posts

Posted
F7 är (var) väl för övrigt reservbas till Råda...

Inte riktigt. Råda-Såtenäs var egentligen en bas fast med två bana Helge.

Två Bas 60 blir en Bas 90.

J.K Nilsson

Nja, en högst otraditionell bas 90 i så fall, inte sant?

Btw, det finns en tråd i ämnet som ligger i flygdelen av forumet. Kanske dags för en ihopslagning?

Posted

Jag tror nog att J.K. Nilsson syftade specifikt på Råda-Såtenäs som var en bas 90.

Posted

Många Baser av modell 60 blev i södra sverige ihopslagna när man byggde upp baser av 90:typ. Då kan det bli en bana Helge och en mycket lång bana Bertil eller som i Såtenäs/Råda två bana Helge. Baserna låg så tätt inpå varandra att basernas väg/bansystem kom att gå i hop vidd byggandet av Bas 90.

J.K Nilsson

Posted

hur är det med Såtenäs egentligen?

Såtenäs har ju 2 banor, benämns dessa då bana H och bana B?

isåfall borde Råda-Såtenäs ha 2 bana H, 1 bana B och 4 vägbanor?

sedan kan väl nästan Hovby/Lidköping räknas in som reservbana till Råda eller Hasslösa?

Posted

sedan kan väl nästan Hovby/Lidköping räknas in som reservbana till Råda eller Hasslösa?

Nej, de korsande banorna på Såtenäs räknades som en bana H. Kortbanorna benämndes bana B, C, D osv. Vill minnas att de till och med är skyltade längs rv44.

Lidköping var en egen bas, däremot är jag osäker på om den var huvud- eller sidobas mot slutet.

Posted

Många Baser av modell 60 blev i södra sverige ihopslagna när man byggde upp baser av 90:typ. Då kan det bli en bana Helge och en mycket lång bana Bertil eller som i Såtenäs/Råda två bana Helge. Baserna låg så tätt inpå varandra att basernas väg/bansystem kom att gå i hop vidd byggandet av Bas 90.

J.K Nilsson

Okej. Nåt mer bra exempel förutom Såtenäs/Råda i södra Sverige där två bas 60 slagits ihop till en bas 90?

För i södra Sverige har vi väl inte så många bas 90? De jag kan komma på på rak arm är Hagshult och Byholma (Ljungbyhed?). Och i området finns ju redan vanliga bas 60, typ Kosta, Hultsfred, Uråsa som förblev outbyggda.

Bilda mig! :rolleyes:

Posted

Nej, de korsande banorna på Såtenäs räknades som en bana H. Kortbanorna benämndes bana B, C, D osv. Vill minnas att de till och med är skyltade längs rv44.

Lidköping var en egen bas, däremot är jag osäker på om den var huvud- eller sidobas mot slutet.

Lidköping bör ha varit sidobas fram tills ca 1996 när Lidköpings kommun köpte den (billigt) från FortV.

ja, banorna längs Rv44 är skyltade, eller iaf är uppställningsplatserna skyltade (typ B1) osv

Lidköping var väl Fält 21 eller 22 om jag minns rätt, och kvar där finns idag bara en gammal ladhangar från vk2..

allt annat är idag rivet förutom ett par "barracker" som mer eller mindre rasat ihop.

rivningsarbetet startade ca 2003.

hur exakt det ser ut på Hasslösa idag vet jag inte, men jag TROR inte banan är övertäckt, tror det blev bakåt på det då en motorklubb (porsche klubb?) använder den som "lekplats", möjligen har de hyrt in sig på den.

Råda ligger i riskzonen att bli vindkraftverks by tjofräs....

KC och BasC skall vara uppgrävda eller betongfyllda nu, men jag vet inte säkert, masterna vid KC verkar stå kvar iaf...

Bakom är kvar, förutom vissa byggnader som blivit rivna...

ni får gärna fråga om det är nåt ni undrar då jag rör mig i trakterna emellanåt :rolleyes:

• 1 year later...
Posted
Än har man inte helt övergett alla 90-baser, även om Bas90 konceptet är tämligen dött! Teåmä nysatsningar görs, lite otippat.

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildnings...Hagshultsbasen/

Va??????

Ur mil.se;

Chefen för F 17, överste Niclas Karlsson, började med ett öppningstal där han bland annat berörde vikten av att kunna öva på annan bas än hemmabasen.

Här lägger man ner världens modernaste flygflottilj(F10) samt några andra, sedan lägger man pengar på restaurering av en

flygbas för att det är bra att kunna öva på annan bas än hemmabasen. Kan inte piloterna på F17 öva på F7, F7 på F21 etc.????

Detta kan inte vara ett rimligt skäl att lägga pengar på detta. Vad fyller Hagshultsbasen för syfte förutom detta, och hemlig

är den inte heller?

Posted
Här lägger man ner världens modernaste flygflottilj(F10) samt några andra, sedan lägger man pengar på restaurering av en

flygbas för att det är bra att kunna öva på annan bas än hemmabasen. Kan inte piloterna på F17 öva på F7, F7 på F21 etc.????

Detta kan inte vara ett rimligt skäl att lägga pengar på detta. Vad fyller Hagshultsbasen för syfte förutom detta, och hemlig

är den inte heller?

Har inte koll på geografin men antar att den basen inte är allt för långt ifrån F17?

Dom slipper massor av flygtid genom att landa på ett ställe inte så långt ifrån hemma?

Posted
23:komp, återtagningen har startat, med GU gjord på F7 känns detta bra (men jag är helt med på ditt resonemang) :clap:

Ja, det är iaf de signaler man sänder ut. Yiiiipeeee! :clap:

Skämt å[email protected] lång tid tar det att flyga från F17 till F7? Marginellt antar jag. Priset för renovering och drift av Hagshult.....tja, de lär ha

råd att flyga t_o_r också. Renoverade och mobila flygbaser......vad händer?

• 1 year later...
Posted

Finns där i Nuläget några Flygbaser kvar som kan användas? Har Vägbassystemet slängts?

Eller är detta hemliga saker? Vid Sjöbo är där ju en Bas som som min vän sa var så hemlig att den nästan inte fanns. SO skyltar sitter här och var vid skogen och Staketet med Piggatråd är nyuppsatt. Dock kan jag inte se om den är aktiv.

Posted

den vid Sjöbo är väl ombyggd och används av P7 som Strid i bebyggelse anläggning?

vad jag kan se på satelitbilder så är det iaf byggnader på banan och den ligger ju inte många km från Revingeheds skjutfält.

inget hemligt där.

• 14 years later...
Posted

Åmselebasen är till salu igen. Anmärkningsvärt om inte Fortifikationsverket är intresserade. 

Det var tre privatpersoner som köpte basen år 2005 från flygvapnet som nu vill sälja. Vissa av intressenterna frågar nu om möjligheten att använda det som flygfält igen.

Eget flygfält, hangarer och skyddsrum – nu säljs Åmselebasen

(svt.se/nyheter)

/Per

Posted
1 hour ago, Perman said:

Åmselebasen är till salu igen. Anmärkningsvärt om inte Fortifikationsverket är intresserade. 

Märkligt att Sverige inte har lagar som stoppar fientliga utländska intressen att köpa sådana här objekt.

Flygbas till salu väcker globalt intresse

”Hel del utlänningar”
Intresset har varit stort trots att objektet just kommit ut på marknaden.

”Ja, intresset för flygbasen är redan stort, trots att försäljningsprocessen fortfarande befinner sig i ett tidigt skede”, intygar Anton Cederberg.

”Vi är ganska tidigt i försäljningsprocessen, men känslan så här långt är att det är ett stort intresse på fastigheten. Det finns många intressenter, både lokalt, i övriga Sverige samt en hel del utländska intressenter”, förklarar mäklaren.

Ett tips är väl att inte sälja till den eller de spekulanter som vill betala i ryska rubel.

Tidigare militär flygbas till salu: “Utländska intressenter”

• 2 months later...
Posted

Fortifikationsverket köper tillbaka Åmselebasen efter 20 år för 12 miljoner:

2005 sålde flygvapnet Åmselebasen till tre privatpersoner. 20 år senare köper Fortifikationsverket tillbaka flygbasen.

– Det stämmer, vi har köpt den, säger Anna Lassen, projektkommunikatör på Fortifikationsverket.

Försvaret köper flygbasen i Åmsele

/Per

• Like 2