Jump to content

FBU/U


Ibsen

Recommended Posts

Är inne på mitt tredje år i FBU-U och här är några spontana tankar om det hela:

 

:wub: Positivt med FBU-U:

 

- Man får massor med nya kompisar.

- Man får lära sig en hel del om ledarskap och ansvar.

- Man får lära sig en hel del andra nyttiga saker.

- De flesta övningar känns nyttiga, roliga och mycket givande.

- Många övningar ger en hel del fysiska utmaningar. (Även om inte alla har ödmjukheten att erkänna det.)

 

:baskerPa: Negativt med FBU-U

 

- "Besserwisser-andan". När jag började i FBU-U tyckte jag att det var den värsta besserwisser-klubb jag stött på. Många äldre tycktes vara experter och proffstyckare på precis allt som hade med FM att göra. Hets-debatterna där ingen backar i någonting var frekventa. Som tur är försvinner en stor del av det när folk lär känna varandra och därmed visar lite ödmjukhet.

 

- "Gestapo-wannabes". En alltid förekommande minoritet av de som söker sig till FBU-U är sådana som så fort de hamnar i en befälssituation konstant måste börja hävda sin auktoritet. Det enda de gör är att gall-skrika (gärna med en gäll fjortisröst), vara otrevliga och övertyga sina underställda om hur odugliga de är. Som tur är får de sällan något gehör då de själva brukar tillhöra de mest odugliga och framförallt de mest omogna. Träffade alltför många sådana på en central vinterkurs jag var på nyligen.

 

Sammanfattningsvis överväger de positiva sakerna med FBU-U de negativa. En majoritet av de som är med i FBU-U tror jag blir väldigt bra värnpliktiga. Men det finns som sagt även en minoritet av inskränkta ungdomar utan ödmjukhet och förmåga att anpassa sig till olika situationer och människor. Fast det är också sådana man skrattar åt när man ser tillbaka på dem.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@AzKiKr

 

Sund inställning som alla HvU/FBU-U borde ta åt sig.

 

Själv gjorde jag misstaget att kommentera KB-elevernas jobb när dom skulle visa oss hur man reser tält.

Direkt säger löjtisen: Du verkar kunna detta, ta över förevisningen.

Det var INTE populärt hos KB kan jag säga. :wub:

I övrigt gick jag inte runt och skröt men befälen märkte rätt snabbt ändå att jag varit HvU.

 

The Swede :baskerPa:

Det går ganska fort det där - själv klickade jag på vapenremmen och hängde upp vapnet på ryggen när vi fått ut det (av gammal vana antar jag), och direkt sa min Kn; "har du varit med i hemvärnet Axelsson?".

 

Edit - vi hade en massa annat elände att bära på så att hänga vapnet på ryggen var praktiskt.

Edited by Axelsson
Link to comment
Share on other sites

Jag var med i Hemvärnsungdom i fyra år innan jag ryckte in på K4. Mina gruppkamrater märkte rätt fort att jag varit med i HVU då jag fort tröttnade på elementära militära saker inte efterlevdes, t ex att man inte pratar med varandra när det är rättning i formationer, att man håller sig själv och sin materiel tyst i fält och att befälen inte ger oss order om vapenvård hela natten för att vara elaka utan för att utbilda oss. Jag blev ganska snabbt impopulär på den fronten, och gruppen ignorerar nu effektivt precis allt jag säger.

 

Så det är ett tips till er som inte ryckt in än och har varit med i någon ungdomsorganisation: Håll munnen stängd och genomlid.

 

Jag trodde att jag kunde få gruppen att fungera bättre genom att ödmjukt framlägga saker vi kunde förbättra inom gruppen och plutonen, men det fick snarare motsatt effekt.

 

Vad det gäller ungdomarnas anseende i samhället så har jag aldrig någonsin stött på något negativt, och då har jag varit på fyra fem kurser och bara missat två övningar på Ing2 mellan att jag var 15 till strax innan jag fyllde 19. Det jag har funnit negativt dock är att inte alla föreningar verkar ha samma regler. På de övningar jag var på i Eksjö så höll vi stenhårt på de regler som CFB har satt (bl a i enlighet med Geneve-konvensionen) och höll många gånger överdrivet hårt på det.

 

Vissa föreningar har t ex stridsutbildning där ungdomarna får ut varsin AK och sedan får skjuta lösplugg lite som de vill (under viss uppsikt) medan vi inte ens fick bli påskjutna löst av befälen för att simulera upptäckt inför en överlevnadsstrapats etc. Detta trots att CFBs regler säger att man får stridsutbildas när man fyllt 18 (vår förening höll dock på att INGA ungdomar skulle få sådan utbildning).

 

Jag lärde mig oerhört mycket om militärt uppträdande under mina aktiiva år, och det mesta önskar jag att jag aldrig lärt mig av det jag fått genomleva under värnplikten (under mina två månader hittills), då det mer hindrat än gagnat.

 

Och gällande utrustningen så fick vi ut hela M/90-systemet att ta hem till garderoben när jag gick med 1998 - kängor, uniformen, ryggsäck, värmejacka och underställen etc, samt kök och sådant.

 

Tack för att ni läste ända hit. =)

Link to comment
Share on other sites

@Froddan:

Som The Swede sa, läs på lite. Blanda inte ihop äpplen och päron eller vuxna och ungdomar  :/

Och var fick du politisk organisation ifrån!? :D

 

  @Froddan

 

När blev FBU/Hv en politisk organisation?

Lås på innan du uttalar dig.

 

The Swede 

*Stolt fd HvU*

 

Förlåt att jag utryckte mig oklart, jag syftade givetvis på FBU-ungdom.

 

Och jag vidhåller min åsikt om att organisationen är politisk.

 

 

Edit: Citaten krånglade.

Edited by Froddan
Link to comment
Share on other sites

@Froddan:

Som The Swede sa, läs på lite. Blanda inte ihop äpplen och päron eller vuxna och ungdomar  :/

Och var fick du politisk organisation ifrån!? :D

 

  @Froddan

 

När blev FBU/Hv en politisk organisation?

Lås på innan du uttalar dig.

 

The Swede 

*Stolt fd HvU*

 

Förlåt att jag utryckte mig oklart, jag syftade givetvis på FBU-ungdom.

 

Och jag vidhåller min åsikt om att organisationen är politisk.

 

 

Edit: Citaten krånglade.

Då är du verkligen ute och cyklar.

 

FBU-U tillhör FBU som är en frivillig försvarsorganisation precis som Hv, Lottakåren, SKBR, FMCK etc.

 

Dessa organisationer är INTE politiska.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Då är du verkligen ute och cyklar.

 

FBU-U tillhör FBU som är en frivillig försvarsorganisation precis som Hv, Lottakåren, SKBR, FMCK etc.

 

Dessa organisationer är INTE politiska.

 

The Swede

Klart att de är politiska organisationer.

Så länge det finns försvars- och säkerhetspolitik kommer försvaret i alla dess former vara en politisk organisation i precis samma utsträckning som Svenska freds- och skiljedomsföreningen.

 

Däremot är frivilligorganisationerna inte partipolitiska.

Link to comment
Share on other sites

@Froddan:

Som The Swede sa, läs på lite. Blanda inte ihop äpplen och päron eller vuxna och ungdomar  :wub:

Och var fick du politisk organisation ifrån!? :baskerPa:

 

  @Froddan

 

När blev FBU/Hv en politisk organisation?

Lås på innan du uttalar dig.

 

The Swede 

*Stolt fd HvU*

 

Förlåt att jag utryckte mig oklart, jag syftade givetvis på FBU-ungdom.

 

Och jag vidhåller min åsikt om att organisationen är politisk.

 

 

Edit: Citaten krånglade.

Då är du verkligen ute och cyklar.

 

FBU-U tillhör FBU som är en frivillig försvarsorganisation precis som Hv, Lottakåren, SKBR, FMCK etc.

 

Dessa organisationer är INTE politiska.

 

The Swede

Jag är fullt medveten om att FBU-ungdom är en del av FBU.

 

FBU är måhända inte en partipolitisk organisation, men i allra högsta grad en politisk. De för ingen intresseorganiserande verksamhet, men är än dock politiska per definition att de tydligt representerar intressen i samhällsutvecklingen; militarismen.

 

Hur många pacifister fostrar FBU-ungdom?

Link to comment
Share on other sites

Och jag trodde att jag snackade skit...

 

FBU-U är väl ändå så långt ifrån politik som man kan komma? Som jag ser det är FBU-U ungefär som skolan, fast mer inriktat. Jag sökte inte dit för att få springa runt med AK4/5 i skogen o panga lösplugg, jag sökte dit för att jag vill veta mer om militärlivet innan jag tycker in, så jag har mer kött på benen.

 

Sen så gillar jag flygning, inte för att jag egetligen förväntarmig att få flyga så där vansinnigt mycket, men iallafall.

 

 

 

FBU-U har lika mycket med politk att göra som SSU har med militären att göra. DVS NADA.

Link to comment
Share on other sites

Froddan, vad är det du ogillar så stark egentligen?? och om du vill det eller inte så ska fbu vara politist och religiöst oberoende... vi får alltså inte utala oss om någonting politiskt (och det antar jag gäller hela FM) när vi har grönkläder på oss...

Link to comment
Share on other sites

FBU är måhända inte en partipolitisk organisation, men i allra högsta grad en politisk. De för ingen intresseorganiserande verksamhet, men är än dock politiska per definition att de tydligt representerar intressen i samhällsutvecklingen; militarismen.

 

Hur många pacifister fostrar FBU-ungdom?

Om du resonerar på det viset är hela FM politiskt.

Då borde du omedelbart be att få avbryta din GU, för du ligger väl inne nu om jag inte kommer ihåg fel.

Om du inte vill ha något med FBU-U att göra för att det är en politisk organisation kan du ju inte heller göra din värnplikt.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

FBU är måhända inte en partipolitisk organisation, men i allra högsta grad en politisk. De för ingen intresseorganiserande verksamhet, men är än dock politiska per definition att de tydligt representerar intressen i samhällsutvecklingen; militarismen.

 

Hur många pacifister fostrar FBU-ungdom?

Om du resonerar på det viset är hela FM politiskt.

Då borde du omedelbart be att få avbryta din GU, för du ligger väl inne nu om jag inte kommer ihåg fel.

Om du inte vill ha något med FBU-U att göra för att det är en politisk organisation kan då ju inte heller göra din värnplikt.

 

The Swede

Kunde inte ha sagt det bättre. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Om du resonerar på det viset är hela FM politiskt.

Då borde du omedelbart be att få avbryta din GU, för du ligger väl inne nu om jag inte kommer ihåg fel.

Om du inte vill ha något med FBU-U att göra för att det är en politisk organisation kan du ju inte heller göra din värnplikt.

 

The Swede

Nej, jag ligger inte inne. Jag ska ska rycka in nu i sommar (förutsatt att jag klarar extramönstringen till KJ nu i slutet av mars).

Och jag är medveten om Försvarsmaktens politiska förhållningssätt och Svenska statens säkerhetspolitik, jag stödjer den och vill således göra värnplikten.

Men jag skulle inte vara bekväm med tanken att jag blivit indoktrinerad till detta ställningstagande i yngre tonåren.

 

 

 

Froddan, vad är det du ogillar så stark egentligen?? och om du vill det eller inte så ska fbu vara politist och religiöst oberoende... vi får alltså inte utala oss om någonting politiskt (och det antar jag gäller hela FM) när vi har grönkläder på oss...

Jag ogillar att FBU-ungdom, åtminstone i min omedelbara närhet, attraherar socialt osäkra barn, så unga som femtonåringar, med fallenhet för fundamentalism och förstärker denne egenskap som tar sitt utlopp i militarism.

 

Och återigen, FBU har som en del av Försvarsmakten i allra högsta grad politiska intressen som de öppet och offentligt står för.

 

 

 

Och jag trodde att jag snackade skit...

 

FBU-U är väl ändå så långt ifrån politik som man kan komma? Som jag ser det är FBU-U ungefär som skolan, fast mer inriktat. Jag sökte inte dit för att få springa runt med AK4/5 i skogen o panga lösplugg, jag sökte dit för att jag vill veta mer om militärlivet innan jag tycker in, så jag har mer kött på benen.

 

Sen så gillar jag flygning, inte för att jag egetligen förväntarmig att få flyga så där vansinnigt mycket, men iallafall.

 

FBU-U har lika mycket med politk att göra som SSU har med militären att göra. DVS NADA.

Jag förstår varför du deltar i FBU, och det låter förnuftigt.

 

En liknelse med skolan är bra. Jämförelsen visar tydligt på vilket sätt jag anser FBU vara politisk. Skolan politiska ställningstagande är enligt Skollagen 1985:1100 att "uppfostra eleverna med demokratiska och kristna traditioner och värderingar".

 

Alla som bett mig läsa på kanske själva bör fråga sig om de är tillräckligt pålästa om Försvarsmaktens, och därmed FBU:s, politiska ställningstagande.

 

Och jag skulle vilja påstå att SSU, som en del av det regerande partiet i Sverige, utan tvivel har mycket ”att göra” med Försvarsmakten, vars framtid är en av det hetare politisk frågorna för närvarande.

 

 

Edit: Omformulering.

Edited by Froddan
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Froddan, vad är det du ogillar så stark egentligen?? och om du vill det eller inte så ska fbu vara politist och religiöst oberoende... vi får alltså inte utala oss om någonting politiskt (och det antar jag gäller hela FM) när vi har grönkläder på oss...

Jag ogillar att FBU-ungdom, åtminstone i min omedelbara närhet, attraherar socialt osäkra barn, så unga som femtonåringar, med fallenhet för fundamentalism och förstärker denne egenskap som tar sitt utlopp i militarism.

Där du ser neckdelar ser jag gigantiska fördelar. Men jag hoppas att du oxå kan se vad som är bra med just den biten.

 

 

 

Sen i mina ögon är FM´s u-org lika mycke politiska som en scout-förening.

Link to comment
Share on other sites

Där du ser nackdelar ser jag gigantiska fördelar. Men jag hoppas att du oxå kan se vad som är bra med just den biten.

 

Sen i mina ögon är FM´s u-org lika mycke politiska som en scout-förening.

Nu är jag inte säker på om jag vet vad du menar. Om du menar att det är bra att unga svaga pojkar och flickor fostras till militaristiska kollin kan jag inte hålla med dig. Om du menar att det är bättre att dessa kids halkar in i FBU:s verksamhet än i den lokala nazistiska eller anarkistiska föreningen så kanske, men det finns alternativa, bättre lösningar på det problemet.

 

Och ja, FBU-ungdom är helt riktigt inte mer, snarare mindre, politiska är scoutförbundet. Men de är politiska, och det var det ända jag ville ha sagt.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Nu är jag inte säker på om jag vet vad du menar. Om du menar att det är bra att unga svaga pojkar och flickor fostras till militaristiska kollin kan jag inte hålla med dig.

Okej, vi stannar först här... Om du tänker riktigt efter nu -Tror du att det är det jag är ute efter ?

 

Om du menar att det är bättre att dessa kids halkar in i FBU:s verksamhet än i den lokala nazistiska eller anarkistiska föreningen så kanske, men det finns alternativa, bättre lösningar på det problemet.

Berätta om alternativen också Jag vill veta vad du har för uppfattning, och tala om vad du anser vara "problemet".

 

Sen undrar jag..

Vet du vad vi gör bland ungdomarna ? Alltså VET du vad t.ex min avdelning

försöker och utbildar och vad resultatet blir?

Vet du vilka sorts ungdomar jag har här hos mig ? och vet du skillnaden på dem när de började och när de slutade 4-5 år senare ?

 

 

Av det du skrev nyss, tolkar jag som att du inte har en vidare alls bra uppfattning om vad som egentligen försigår hos många u-avdelningar.

Så som du skriver det så uppfattar jag det som att du drar de flesta över samma kam och det inte finns något gott i det hela, utan du ser istället på andra alternativ som då är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag ogillar att FBU-ungdom, åtminstone i min omedelbara närhet, attraherar socialt osäkra barn, så unga som femtonåringar, med fallenhet för fundamentalism och förstärker denne egenskap som tar sitt utlopp i militarism.

 

Vart har du fått allt det här ifrån? "socialt osäkra barn" ja, jag kan hålla med om att dom flesta i 15 års åldern inte är speciellt "säkra", men det gäller väll nästan ALLA tonåringar och inte bara fbu-u??

Det du säger är att alla som börjar där är för att dom är så osäkra på sig själva att dom måste ha trygghet någonstans, spelar ingen roll om det är NSF, AFA eller någonting annat. Och när dom väl börjar blir dom hjärntvättade liknande en sekt? :)

Link to comment
Share on other sites

Att förmedla sunda värderingar till sina barn är något jag skulle önska alla föräldrar gjorde. Om man sedan vill kalla detta politik och indoktrinering får man väl göra det.

 

Hur politiskt det nu än är befinner sig den förkrossande majoriteten av oss i en politisk mittfåra med viss spännvidd. Mittfåran kallades visst "demokrati" sist jag hörde efter, och den har plats för rätt mycket. Att indoktrinera barn att ta ställning för denna i sig politiska värdegrund ser jag inga större faror med. Sedan må de väl ta politisk ställning inom denna mittfåra genom att spela ishockey, träna karate, samla in pengar till svältande barn eller delta i FBU.

 

Man kan trots allt inte gärna valla människor genom de arton första åren av deras liv som en blank A4-sida helt utan värderingar och intryck, presentera all världens fakta opartiskt och i rättvist stora portioner och hoppas de bygger sig en egen ideologi.

 

Allt kan ju tolkas som politik för den som vill, men jag har svårt att se på vilket sätt frivilligförsvaret skulle vara mer politiskt än valfri idrottsförening eller matlagningskurs.

 

Och jag som har varit polis i nio år i tron att det var ett jobb och inte ett politiskt ställningstagande...

Link to comment
Share on other sites

Okej, vi stannar först här... Om du tänker riktigt efter nu -Tror du att det är det jag är ute efter ?
Nej.

 

Berätta om alternativen också Jag vill veta vad du har för uppfattning, och tala om vad du anser vara "problemet".
Problemet är att människan är lättpåverkad i den tidiga tonåren och lätt rekryteras av div. odemokratiska organisationer.

 

Sen undrar jag..

Vet du vad vi gör bland ungdomarna ? Alltså VET du vad t.ex min avdelning

försöker och utbildar och vad resultatet blir?

Vet du vilka sorts ungdomar jag har här hos mig ? och vet du skillnaden på dem när de började och när de slutade 4-5 år senare ?

Nej, jag har ingen aning. Det är därför jag förklarat att min skepsis mot FBU endast grundar sig på begränsad erfarenhet.

 

Av det du skrev nyss, tolkar jag som att du inte har en vidare alls bra uppfattning om vad som egentligen försigår hos många u-avdelningar.
Korrekt. Jag känner bara de stackars människor i klassen och skolan som fallit offer för FBU:s verksamhet i Stockholm.

 

Så som du skriver det så uppfattar jag det som att du drar de flesta över samma kam och det inte finns något gott i det hela, utan du ser istället på andra alternativ som då är bättre.
Jag har förklarat mig dåligt. Det finns säkert mycket gott att finna i FBU och jag vill absolut inte dra alla över en kam.

 

Personligen tycker jag bara det är lämpligare för barn att gå med i scouterna eller i ett vildmarkssällskap om de nu vill komma nära naturen, hjälpa samhället, känna gemenskap, lära sig samarbete och ledarskap. Är det vapen och krigföring som suktar är det något som inte känns rätt, och något som definitivt inte bör uppmuntras.

 

 

 

 

 

Vart har du fått allt det här ifrån? "socialt osäkra barn" ja, jag kan hålla med om att dom flesta i 15 års åldern inte är speciellt "säkra", men det gäller väll nästan ALLA tonåringar och inte bara fbu-u???
Och precis därför ska deras otrygghet kompenseras med sällskap som inte fokuserar på ideologier, oavsett om det är militarismen inom FBU, pacifismen inom Svenska Freds- och skiljedomsföreningen, eller nyliberalismen inom MUF.

 

 

Det du säger är att alla som börjar där är för att dom är så osäkra på sig själva att dom måste ha trygghet någonstans, spelar ingen roll om det är NSF, AFA eller någonting annat. Och när dom väl börjar blir dom hjärntvättade liknande en sekt?
Nej, jag påstår inte att alla som börjar i FBU är osäkra på sig själva. Många gör det t.ex. av skäl liksom Ibsens. Och jag påstår definitivt inte att FBU hjärntvättar någon! Men, enligt min erfarenhet, skapar deras verksamhet en farlig och trångsynt värdegrund. Kanske genomsyras hela Försvarsmakten av denna, kanske därför ser ni inte bekymret jag ser, men jag vet inte, jag har ingen större erfarenhet av svensk militär verksamhet.

 

 

 

 

Att förmedla sunda värderingar till sina barn är något jag skulle önska alla föräldrar gjorde. Om man sedan vill kalla detta politik och indoktrinering får man väl göra det.

 

Hur politiskt det nu än är befinner sig den förkrossande majoriteten av oss i en politisk mittfåra med viss spännvidd. Mittfåran kallades visst "demokrati" sist jag hörde efter, och den har plats för rätt mycket. Att indoktrinera barn att ta ställning för denna i sig politiska värdegrund ser jag inga större faror med.

Hittills håller jag med dig.

 

Sedan må de väl ta politisk ställning inom denna mittfåra genom att spela ishockey, träna karate, samla in pengar till svältande barn eller delta i FBU.
Jag skulle fördra att barn samlade in pengar till svältande barn istället för att lära sig i det militära ämnet.

 

Man kan trots allt inte gärna valla människor genom de arton första åren av deras liv som en blank A4-sida helt utan värderingar och intryck, presentera all världens fakta opartiskt och i rättvist stora portioner och hoppas de bygger sig en egen ideologi.

 

Allt kan ju tolkas som politik för den som vill, men jag har svårt att se på vilket sätt frivilligförsvaret skulle vara mer politiskt än valfri idrottsförening eller matlagningskurs.

Jag håller med dig. Något annat har jag inte påstått.

 

Och jag som har varit polis i nio år i tron att det var ett jobb och inte ett politiskt ställningstagande...
Det är ett arbete, men samtidigt ett politiskt ställningstagande. Fråga valfri anarkist.

 

 

 

 

Jag är lite stressad, men jag hoppas att jag svarat tillräckligt tydligt och jag hoppas att jag inte formulerat mig för barskt. Jag dessutom varit väldigt kortfattad så detta är som bäddat för missförstånd, så var goda att inte lägga mer värderingar och åsikter i vad jag skrivit än det orden verkligen förklarar.

 

Med vänliga hälsningar :baskerHV:

Fredrik

 

 

Edit: Stavfel.

Edited by Froddan
Link to comment
Share on other sites

Men snälla nån, Froddan! :baskerHV:

 

Det låter ju på dig som att de små barnen (15-18-åringar!) låses in och genomgår veckolånga hjärntvättar för att göra krigsmaskiner av dem! Det är ju för tusan frivilligt, och idag tror jag att det är betydligt sundare att gå med i hv-/fbu-u än att hänga på ungdomsgården på helgerna. "när jag vara ung" *host* ..och det var ändå inte så länge sedan.. så var det ett annat klimat både i den militära ungdomsverksamheten och på fritidsgården här. Då var det förmodligen helt tvärtom.

 

Nej, jag var aldrig med i någon militär ungdomsverksamhet när jag var ett litet osäkert barn.

 

Att umgås utomhus med andra människor i gröna kläder..ser jag inget värre fel i idag.

OM det sköts efter reglerna.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Berätta om alternativen också Jag vill veta vad du har för uppfattning, och tala om vad du anser vara "problemet".
Problemet är att människan är lättpåverkad i den tidiga tonåren och lätt rekryteras av div. odemokratiska organisationer.

 

Sen undrar jag..

Vet du vad vi gör bland ungdomarna ? Alltså VET du vad t.ex min avdelning

försöker och utbildar och vad resultatet blir?

Vet du vilka sorts ungdomar jag har här hos mig ? och vet du skillnaden på dem när de började och när de slutade 4-5 år senare ?

Nej, jag har ingen aning. Det är därför jag förklarat att min skepsis mot FBU endast grundar sig på begränsad erfarenhet.

 

Av det du skrev nyss, tolkar jag som att du inte har en vidare alls bra uppfattning om vad som egentligen försigår hos många u-avdelningar.
Korrekt. Jag känner bara de stackars människor i klassen och skolan som fallit offer för FBU:s verksamhet i Stockholm.

 

Så som du skriver det så uppfattar jag det som att du drar de flesta över samma kam och det inte finns något gott i det hela, utan du ser istället på andra alternativ som då är bättre.
Jag har förklarat mig dåligt. Det finns säkert mycket gott att finna i FBU och jag vill absolut inte dra alla över en kam.

 

Personligen tycker jag bara det är lämpligare för barn att gå med i scouterna eller i ett vildmarkssällskap om de nu vill komma nära naturen, hjälpa samhället, känna gemenskap, lära sig samarbete och ledarskap. Är det vapen och krigföring som suktar är det något som inte känns rätt, och något som definitivt inte bör uppmuntras.

Så din "erfarenhet" (några kompisar du känner i klassen) som du upplever inte vara speciellt "stabila" får dig att kunna tala om här att gå med scouterna eller i ett vildmarkssällskap är ett bättre alternativ ?

 

Ursäkta mig men det där köper jag inte.

Får jag fråga vad du har för erfarenhet av scouterna ?

 

Om du koncentrerar dig på vad du ser hos de här.. (1, 2, 4 ? hur många kompisar var det ?) och redan här säger att, det är inte bra att gå med i FBU då de är odemokratiska och inte vänder rätt på en ungdom utan får dem att gilla vapen och krig, utan att du själv har varit där och sett, då tycker jag du är trångsynt.

Ja det finns oseriösa och omogna ungdomar som är med av fel anledning, men vilken organiastion militär som civil har inte sina rötägg?

 

Att du säger själv att du har begränsad erfarenhet, MEN tycker ändå att det är bättre med scouterna ? Det rimmar illa i mina öron.

 

I jämförelse:

Vad tror du lumpen gör med ett fåtal ? Du som vill bli KJ ..snacka om att ge sig in på ett ställe med hjärntvättskapacitet. Hur mycket demokrati finns det där ?

Jag känner till många KJ som blitt i stort sett hjärntvättade (en helt annan person), jag tror många andra här oxå känner till det rykte KJ hade på sig ett tag. Så bara för att kanske 10-15% av KJ blir lite knäppa i huvet efter lumpen ska vi tycka att folk ska söka sig till 3.Ytstridsflottiljen eller kanske gå med i scouterna ?

 

Jag sitter med facit i hand på många saker. Jag är själv en produkt av ungdomsorganisationen.. (och det var ändå på den tiden reglerna var mer förslag än just regler) Som du ser ganska tydligt så är din bild och din erfarenhet inte överenstämmande med min bild och min erfarenhet.

Sen är det upp till dig givetvis att lyssna på mig eller ignorerar det jag sagt.

Synd att du har en så dålig bild av det jag representerar. Jag tror på det jag gör och anser jag gör nått bra. Att hjälpa ungdomar som har naturen och militärlivet som intresse ut i det verkliga livet och få dom att växa och mogna är för mig jättekul och mycket intressant.

Link to comment
Share on other sites

Vart har du fått allt det här ifrån? "socialt osäkra barn" ja, jag kan hålla med om att dom flesta i 15 års åldern inte är speciellt "säkra", men det gäller väll nästan ALLA tonåringar och inte bara fbu-u???
Och precis därför ska deras otrygghet kompenseras med sällskap som inte fokuserar på ideologier, oavsett om det är militarismen inom FBU, pacifismen inom Svenska Freds- och skiljedomsföreningen, eller nyliberalismen inom MUF.

Då är ju ditt exempel med scouterna väldigt dåligt valt eftersom det i grunden är en kristen rörelse.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle fördra att barn samlade in pengar till svältande barn istället för att lära sig i det militära ämnet.

 

Och jag som har varit polis i nio år i tron att det var ett jobb och inte ett politiskt ställningstagande...
Det är ett arbete, men samtidigt ett politiskt ställningstagande. Fråga valfri anarkist.

Jag uppskattar dina svar, Froddan, och jag tror nog jag förstår vad du menar. Det betyder inte att jag delar de lätt skruvade definitionerna av begreppen - vare sig de nu är dina egna eller ej.

 

Vad gäller insamlingar till svältande barn är detta enligt samtliga demokratiska ideologier behjärtansvärt. Men har man egentligen rätt att pracka på barn humanismen? Eller, beroende på hur insamlingen går till; infantilismen?

 

Att ställa upp för demokratins väpnade försvar är även det ansett som en lovvvärd sysselsättning av en förkrossande majoritet av de i världen förekommande demokratiska ideologierna, även om det finns en mindre procent avvikande ideologier i denna fråga. Såväl pacifism som militarism avviker nog egentligen rätt rejält från FBU:s tämligen återhållsamma mittfåra.

 

Att det skulle vara ett politiskt ställningstagande att vara polis har jag hört - främst då från politiska ultra-extremister och människor med psykiska vanföreställningar (s k "stråltanter"). Jag har dock aldrig hört detta från någon som tillnärmelsevis anser sig dela någorlunda normala demokratiska värderingar.

 

Därmed inte sagt att det ena eller andra är vare sig rätt eller fel. Att alla tycker en sak utom jag behöver inte betyda att jag har fel - även om det ofta brukar vara en rätt bra fingervisning.

 

Nåväl.

 

I morse valde jag leverpastej i stället för ost på frukostmackan. Politiskt oskolad och oerfaren som jag är om världens rätta ansikte här i min skyddade vrå insåg jag förstås aldrig att detta faktiskt innebar ett politiskt ställningstagande mot animalismen. Tack och lov kommer min kropp inom några timmar att balansera detta genom att göra sig kvitt denna förtryckets födoprodukt via en politisk manifestation för animalismen i vattenklosetten.

 

Naturligtvis sitter jag alltid ned på det stället. Man törs ju inte ta politisk ställning mot feminismen.

 

Nåja, man lär sig nåt varje dag. I morgon slutar jag äta i protest mot Darwinismen...

Edited by Unicorn
Link to comment
Share on other sites

Ing: Jag får hålla med om att det kanske är sundare att gå med i FBU-ungdom än att hänga på ungdomsgården, men så värst mycket bättre tycker jag inte att det är. Men jag håller inte med dig i ditt övriga resonemang, jag gillar inte idén att lära barn om det militära och klä dem i uniform. Punkt.

 

Kimster: Min erfarenhet är mycket riktigt begränsad. Jag har känner till fem personer som är med i FBU-ungdom och de, anser jag, skulle må mycket bättre av att t.ex. bara var med i scouterna. Jag är besviken på FBU som inte utesluter dessa cyniska vapenfanatiker, men förtroendet för Pliktverket stärktes dock när tre av dessa personer inte fick göra lumpen och två fick mindre fordrande tjänster, för att uttrycka sig artigt.

 

Scouterna har jag dock bättre erfarenhet. Var delaktig i verksamheten under två år i yngre dagar.

 

Jag är övertygad om det du säger, FBU gör nog mycket vettigt, även gällande ungdomsverksamheten. Och ja, det är mycket synd att jag fått en dålig bild av FBU-ungdom. Om det inte vore för dessa FBU-ungdomar i min skola skulle jag sannolikt själv ha sökt mig till verksamheten. Det är tråkigt att FBU-ungdom i Stockholm inte har vett nog att utesluta dem från verksamheten.

 

The Swede: Scouterna undervisar inte om religionen och att undvika scouterna endast pga. deras kristna värderingar vore lite överdrivet då både svenska skolan och lagen är av samma värdegrund.

 

Unicorn: Bra poäng, och jag håller med i vad du menar, utom på en punkt. Att påstå att FBU inte är militaristiskt är väl ändå att blunda lite väl hårt med ena ögat?

 

Edit: Förtydligande.

Edited by Froddan
Link to comment
Share on other sites

Huruvida man behöver blunda eller inte beror nog på var man står när man betraktar FBU.

 

Själv är jag uppvuxen under kalla kriget då värnplikten och "folkförsvaret" var en självklarhet för alla. En mycket stor del av Sveriges befolkning - alla män mellan 18 och 47 år - och många kvinnor, var krigsplacerade för en full mobilisering på fyra dagar (850 000 man i det militära försvaret + en hel del i civilförsvar, Blå Stjärnan m m). Alla dessa hundratusentals krigsplacerade män - i princip hela Sveriges arbetsföra manliga population - genomförde repövning minst en månad vart fjärde år. Många vartannat år. Sett ur dagens synvinkel låter väl detta som vore Sverige en nazistisk militärdiktatur.

 

Jag deltog under tonåren som ungdom i en hel del olika frivilliga försvarsorganisationer. Ingen tyckte det var särskilt anmärkningsvärt att man övade stridsmoment med ungdomar då man t o m kunde krigsplaceras i uniform och med vapen i hand från sexton års ålder (som t ex luftbevakare eller ordonnans).

 

Jag har all respekt för att tiderna förändras, och att ni som är i tjugoårsåldern nu har helt andra erfarenheter och utgångspunkter. Synen på vad som är "militaristiskt" eller ej har bevisligen flyttat sig en hel del. Om man är i min ålder behöver man inte studera detta forum särskilt länge för att inse detta.

 

Man känner sig ibland som herrarna i Monty Python-sketchen där man försöker överglänsa varandra om hur jävligt allt minsann var när man var ung.

 

Icke desto mindre; det var trots allt inte mer än femton år sedan "min" syn på vad som är "militarism" eller inte var nära nog allmängiltig. Och vi som tillhör min årskull och äldre är trots allt fortfarande en ganska stor del av Sveriges befolkning.

 

Det finns nog inget "rätt" eller "fel" i denna fråga. Jag respekterar din ståndpunkt, men som synes delar jag den inte. Beroende på sällskapet kan det vara både du och jag som är avvikaren. Där jag står just nu och tittar är FBU inte en särskilt militaristisk organisation.

 

Men då är jag å andra sidan själv - sett från dagens tonåringars synvinkel - en kalla-krigs-skadad gammal gubbe...:blink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm

 

"Jag ogillar att FBU-ungdom, åtminstone i min omedelbara närhet, attraherar socialt osäkra barn, så unga som femtonåringar, med fallenhet för fundamentalism och förstärker denne egenskap som tar sitt utlopp i militarism"

 

lite liknande fördomar kan man faktiskt ha mot de som säger att "om jag inte får bli KJ så skiter jag i lumpen"

 

bara en liten reflektion från min sida av världen

Link to comment
Share on other sites

Hmm

 

"Jag ogillar att FBU-ungdom, åtminstone i min omedelbara närhet, attraherar socialt osäkra barn, så unga som femtonåringar, med fallenhet för fundamentalism och förstärker denne egenskap som tar sitt utlopp i militarism"

 

lite liknande fördomar kan man faktiskt ha mot de som säger att "om jag inte får bli KJ så skiter jag i lumpen"

 

bara en liten reflektion från min sida av världen

Jag förstår inte vad du menar. Kan du förklara?

Link to comment
Share on other sites

Guest järv
Jag var med i Hemvärnsungdom i fyra år innan jag ryckte in på K4. Mina gruppkamrater märkte rätt fort att jag varit med i HVU då jag fort tröttnade på elementära militära saker inte efterlevdes, t ex att man inte pratar med varandra när det är rättning i formationer, att man håller sig själv och sin materiel tyst i fält och att befälen inte ger oss order om vapenvård hela natten för att vara elaka utan för att utbilda oss. Jag blev ganska snabbt impopulär på den fronten, och gruppen ignorerar nu effektivt precis allt jag säger.

Jag har en teori om att dagens KB på jägarförband är sämre än gårdagens. Tycker att det du beskriver (inräknat dig själv) förstärker den teorin.

 

Hur många KB ryckte in i januari förresten?

Link to comment
Share on other sites

Guest järv
Hmm

 

"Jag ogillar att FBU-ungdom, åtminstone i min omedelbara närhet, attraherar socialt osäkra barn, så unga som femtonåringar, med fallenhet för fundamentalism och förstärker denne egenskap som tar sitt utlopp i militarism"

 

lite liknande fördomar kan man faktiskt ha mot de som säger att "om jag inte får bli KJ så skiter jag i lumpen"

 

bara en liten reflektion från min sida av världen

Jag förstår inte vad du menar. Kan du förklara?

Det är väl ganska uppenbart att han menar att den som säger "om jag inte får bli kj så skiter jag i lumpen" (om du nu har sagt så) inte visar på särskilt hög mognadsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Nog har tiderna ändrats allt.

När jag var liten så fick man minsann ha en mauser med sig i skogen på övningar med FBU. Inte K-pist, för jag hade inte fyllt 15 än.

Jag kommer ihåg att jag tyckte det var för jävligt att inte jag, som tyckte allt med övningarna var skitkul, fick skjuta med ratatata, utan bara med "det där gamla trävraket man måste dra i spaken mellan varje skott otyget"

Nu när man är äldre så ångrar man sig att man inte sköt mer med Mauser.

Detta underbara vapen!!! :ph34r:

Ett kikarsikte på det å vips har man en eminent prickskyttebössa.

 

På en prickskyttekurs jag gick för ett år sedan fick jag chansen å få prova Mauser igen på demoskjutningen.

 

 

Det var ett glatt återseende! :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm

 

"Jag ogillar att FBU-ungdom, åtminstone i min omedelbara närhet, attraherar socialt osäkra barn, så unga som femtonåringar, med fallenhet för fundamentalism och förstärker denne egenskap som tar sitt utlopp i militarism"

 

lite liknande fördomar kan man faktiskt ha mot de som säger att "om jag inte får bli KJ så skiter jag i lumpen"

 

bara en liten reflektion från min sida av världen

Jag förstår inte vad du menar. Kan du förklara?

Det är väl ganska uppenbart att han menar att den som säger "om jag inte får bli kj så skiter jag i lumpen" (om du nu har sagt så) inte visar på särskilt hög mognadsgrad.

Jag misstänkte att han syftade på mig, vilket i så fall är rapparkalja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...