Whistler Posted March 15, 2004 Report Posted March 15, 2004 (edited) Jag var med i Hemvärnsungdom i fyra år innan jag ryckte in på K4. Mina gruppkamrater märkte rätt fort att jag varit med i HVU då jag fort tröttnade på elementära militära saker inte efterlevdes, t ex att man inte pratar med varandra när det är rättning i formationer, att man håller sig själv och sin materiel tyst i fält och att befälen inte ger oss order om vapenvård hela natten för att vara elaka utan för att utbilda oss. Jag blev ganska snabbt impopulär på den fronten, och gruppen ignorerar nu effektivt precis allt jag säger. Jag har en teori om att dagens KB på jägarförband är sämre än gårdagens. Tycker att det du beskriver (inräknat dig själv) förstärker den teorin. Hur många KB ryckte in i januari förresten? Just huruvida dagens KB är "sämre" vet jag inte om jag kan hålla med om, dock förstår jag vad du menar. I dagens jägarutbildningar har mycket av den (i mitt tycke) negativa macho-attityden försvunnit ("Titta på mig, jag sprang tills jag spydde och sen badade jag i bajs - visst är jag tuff?") och man satsar istället på att ha kvar och utbilda sina soldater istället för att knäcka dem. Det räcker med att ta en titt på KB03 på K4 för att se att deras initiala avhoppsstatistik var högre än våran på KB04. Däremot tror jag att detta innebär ett visst problem, då jag märker att vissa som är olämpliga som jägarsoldater (en del fysiskt, andra psykiskt) inte sållas ut direkt, utan hoppar av efter ett långt skede och då har kostad FM stora summor pengar utan att ge något tillbaka. Fördelen med dagens system är ju att de som kanske är väldigt lämpliga för sin befattning men som bara behöver förbättra t ex konditionen får en chans att stanna kvar och göra detta och bli en god resurs för framtiden. Dock tycker jag inte att detta på något sätt ursäktar brister i militärt uppträdande (som diskutionen egentligen handlar om, om den nu inte redan gör det dvs). Jag vill mena att det är samma problem som i dagens skolsystem. Lärarna/befälen får inte längre ta i med hårdhandskarna för påkalla disciplin. Med detta menar jag självfallet inte aga, utan att man inte längre på något sätt får öppna munnen utan att det anses vara kränkande, omotiverande etc. Jag yrkar på hårdare militär disciplin. Som någon en gång sade: "Det finns inga dåliga soldater, bara dåliga befäl". ::EDIT:: Vi ryckte in 113 killar som KB04 på K4. Tror vi är 102 eller 103 kvar nu. Edited March 15, 2004 by Whistler Quote
Ibsen Posted March 15, 2004 Author Report Posted March 15, 2004 Jag skulle fördra att barn samlade in pengar till svältande barn istället för att lära sig i det militära ämnet. Och jag som har varit polis i nio år i tron att det var ett jobb och inte ett politiskt ställningstagande... Det är ett arbete, men samtidigt ett politiskt ställningstagande. Fråga valfri anarkist. Jag uppskattar dina svar, Froddan, och jag tror nog jag förstår vad du menar. Det betyder inte att jag delar de lätt skruvade definitionerna av begreppen - vare sig de nu är dina egna eller ej. Vad gäller insamlingar till svältande barn är detta enligt samtliga demokratiska ideologier behjärtansvärt. Men har man egentligen rätt att pracka på barn humanismen? Eller, beroende på hur insamlingen går till; infantilismen? Att ställa upp för demokratins väpnade försvar är även det ansett som en lovvvärd sysselsättning av en förkrossande majoritet av de i världen förekommande demokratiska ideologierna, även om det finns en mindre procent avvikande ideologier i denna fråga. Såväl pacifism som militarism avviker nog egentligen rätt rejält från FBU:s tämligen återhållsamma mittfåra. Att det skulle vara ett politiskt ställningstagande att vara polis har jag hört - främst då från politiska ultra-extremister och människor med psykiska vanföreställningar (s k "stråltanter"). Jag har dock aldrig hört detta från någon som tillnärmelsevis anser sig dela någorlunda normala demokratiska värderingar. Därmed inte sagt att det ena eller andra är vare sig rätt eller fel. Att alla tycker en sak utom jag behöver inte betyda att jag har fel - även om det ofta brukar vara en rätt bra fingervisning. Nåväl. I morse valde jag leverpastej i stället för ost på frukostmackan. Politiskt oskolad och oerfaren som jag är om världens rätta ansikte här i min skyddade vrå insåg jag förstås aldrig att detta faktiskt innebar ett politiskt ställningstagande mot animalismen. Tack och lov kommer min kropp inom några timmar att balansera detta genom att göra sig kvitt denna förtryckets födoprodukt via en politisk manifestation för animalismen i vattenklosetten. Naturligtvis sitter jag alltid ned på det stället. Man törs ju inte ta politisk ställning mot feminismen. Nåja, man lär sig nåt varje dag. I morgon slutar jag äta i protest mot Darwinismen... Så klockrent. Allt blir politik bara man vänder lite på det! Sen så är faktiskt Sverige ett <Flämt>kristet</flämt> land. Och det går igen i skola/ungdomsverksamheter. Sen att det kan bli för mycket det är klart, men som jag upplevt det så är det inga överdrivenheter. Har också varit med i scouterna i X antal år, och jag skulle mycket gärna ha bytt dessa år mot FBU-U istället, då jag kanske skulle ha fått ut lite av mitt militära flöde genom att springa runt i skogen med grönkläder. Gör det mig till en osäker människa? Knappast. Jag anser att militären förstärker självkänslan då man får göra saker man inte annars skulle haft en tanke på att ha gjort i vanliga fall, och lyckas med det. @Froddan: Inser du hur du låter? Du säger emot dig själv ganska kraftigt. Du säger först att FBU-U indorktinerar små oskyldiga barn till krigsfantaster, och i nästa andemening säger du att du inte har sagt något sådant. Ta och lugna ner dig lite grann tycker jag. Min enkla mening. /Ibsen (Som fortfarande ber till Gud (Flämt! Jag trackaserar alla muslimer, judar, hinduister, buddister, ateister och alla andra människor som inte tror på Gud) om att bli antagen till FBU-U) Quote
BlackIce Posted March 15, 2004 Report Posted March 15, 2004 Kimster: Min erfarenhet är mycket riktigt begränsad. Jag har känner till fem personer som är med i FBU-ungdom och de, anser jag, skulle må mycket bättre av att t.ex. bara var med i scouterna. Jag är besviken på FBU som inte utesluter dessa cyniska vapenfanatiker, men förtroendet för Pliktverket stärktes dock när tre av dessa personer inte fick göra lumpen och två fick mindre fordrande tjänster, för att uttrycka sig artigt. hmm... jag tror nog kanska bestämt att vi går i samma skola och fbuarna som har mönstrat där har enligt min mening inte fått så dåliga tjänster, (MPJ och pansarskytte). Jag antar att du menade några andra som inte går i våran skola??! "cyniska vapenfanatiker"? visst, jag tycker det är roligare på skjutbanan än att jaga en boll på fotbollsplanen, men inte är jag vapenfanatiker för det!! Tråkigt att du fått denna bilden av fbu. Men nu käns det lite meningslöst att argumentera för och mot eftersom denna debatt kommer fortsätta i all evighet. Quote
vapenvägraren Posted March 15, 2004 Report Posted March 15, 2004 Den enda uppfattningen jag fått FBU är att men blir som en scout bara att man bytt ut kniven mot ett gevär och knoparna mot lärdom om hur man drar elkablar till ett läger... Vad jag senda hört(inte verifierat) är att FBUare inte får någon kvalificerad Befälsutbildning utan mest det är blahablaha Quote
Forumsledning Kimster Posted March 15, 2004 Forumsledning Report Posted March 15, 2004 Vad jag senda hört(inte verifierat) är att FBUare inte får någon kvalificerad Befälsutbildning utan mest det är blahablaha Det där är mycket individuellt runt om i landet. Det beror mycket på hur och vad ungdomsledarna lägger för mål och inriktning på utbildningen. Jag anser mina elever får en väl och genomgående ledarskapsutb. under dom förutsättningarna och den lilla tid man har på sig, som går att utöva både civilt och militärt. Denna terminen för mina LK har vi 2 helger med bara teori och en helg med praktik på ledarskapen i fält hela tiden, fortfarande under inlärning. Efter sommaren blir det en övning till med ledarskap med inriktning på överlevnad, och sista ledarskapsövningen blir UBK som blir slutprovet av vad de lärt sig så att säga. Quote
vapenvägraren Posted March 15, 2004 Report Posted March 15, 2004 Är utbildningen till någon hjälp när de mönstrar för att sendan bli plaserade i befälsposter? Quote
Forumsledning Kimster Posted March 15, 2004 Forumsledning Report Posted March 15, 2004 (edited) Är utbildningen till någon hjälp när de mönstrar för att sendan bli plaserade i befälsposter? Både ja och nej. Ja på det sättet att du har fömodligen vuxit lite och kanske lärt dig att fundera på vad "man" skulle passa på för tjänst. Alltså anser man själv att man är befälslämplig (självransakan), hur gick det, och hur bra var jag under ungdomsövnignarna som befälselev, tyckte jag det var kul ? osv ..vet man det är man normalt mer självsäkrare under mönstringen och förhoppningsvis ser psykologen det. Nej på det sättet att det behöver inte alls spela någon större roll (och det gör det inte heller) om du vart med i FBU/HVU tidigare, utan pliktverket vill gärna göra sina egna bedömningar utifrån de resultat du presterar där och inte vad du kan från ungdomsverksamheten. /Edit: ett förtydligande Edited March 15, 2004 by Kimster Quote
vapenvägraren Posted March 15, 2004 Report Posted March 15, 2004 Du pratar om "dom". vilken anknytning och samarbete har FBU och försvaret? Är det 2 helt skilda organisationer eller tillhör FBU försvaret på någon nivå? Quote
öhman Posted March 15, 2004 Report Posted March 15, 2004 Jag återgår till grundfrågan i tråden. När jag svarade i en annan tråd så saxade jag några meningar ur en bok, i förorden hittade jag några rader som passar in här. Det här är inget unikt för HVU/FBU-U utan jag har upplevt det vid andra verksamheter där man skaffar sig helt nya kunskaper. Och jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag själv har gjort likadant. Ur Hundskolans etologi och dressyrlära för hundägare: Inhämtande av kunskap innebär ofta en process i flera faser. Under den första är vi lyckligt ovetande om det mesta och tror oss kanske veta en hel del - vi är helt enkelt för okunniga för att inse vår okunnighet. I nästa fas ersätts denna känsla av förvirring - vi har lärt oss tillräckligt för att inse vår okunnighet och denna plötsliga upptäckt gör oss förvirrade. I den tredje och sista fasen börjar vi förstå helheten. Men ju djupare vi tränger in i ämnet, desto mer inser vi hur lite vi egentligen vet. Med kunskap följer därför ödmjukhet, endast den okunnige tror sig vet allt. Det är här som skon klämmer "nybörjare" som tror sig veta allt kan göra de flesta vansinniga. Så sug åt er av all kunskap ni får men försök inte briljera med den. Öhman Quote
Forumsledning Kimster Posted March 15, 2004 Forumsledning Report Posted March 15, 2004 Du pratar om "dom". vilken anknytning och samarbete har FBU och försvaret?Är det 2 helt skilda organisationer eller tillhör FBU försvaret på någon nivå? Vad är FBU är får du läsa dig till själv, står på deras hemsida. http://www.fbu.se/index.php?mapp=16&dok=36 Jag menade pliktverket. "de" = pliktverket Quote
Ibsen Posted March 15, 2004 Author Report Posted March 15, 2004 (edited) @Kimster: Är du FBU-Ulärare? Vart då? @Vapenvägraren: Jag fattar inte vad du gör här, med tanke på ditt nick. Edited March 15, 2004 by Ibsen Quote
Ibsen Posted March 15, 2004 Author Report Posted March 15, 2004 (edited) Ok. Dåkommer jag inte träffa dig. Kanske är bra det? Då jag tror du kan bli lite väl partisk efter allt skit jag vräkt ut mig utan att veta om det här... Blå Gul> <Ibsen Edited March 15, 2004 by Ibsen Quote
Froddan Posted March 16, 2004 Report Posted March 16, 2004 @Froddan: Inser du hur du låter? Du säger emot dig själv ganska kraftigt. Du säger först att FBU-U indorktinerar små oskyldiga barn till krigsfantaster, och i nästa andemening säger du att du inte har sagt något sådant. Ta och lugna ner dig lite grann tycker jag. Min enkla mening. Ja, jag har sagt att FBU-U indoktrinerar småbarn en militaristisk ideologi. Och det står jag för, även om denna Kan du citera det stycke där jag förnekat detta eller tagit tillbaka min åsikt? Och jag är lugn, men varför tror du inte det? Quote
Ibsen Posted March 16, 2004 Author Report Posted March 16, 2004 Hm, får be om ursäkt iså fall, då jag med all säkerhet bara läste fel i dina poster. Men jag begriper inte hur du tänker när du säger att de indoktrinerar barn. Det hela är till att börja med frivilligt. Och så vitt jag vet är inte indoktrinering frivilligt. Man vet för det mesta vad man ger sig in på och räknar md lite disciplin, vilket jag tycker saknas bland dagens ungdom, inkluderat mig själv vissa stunder. Nej, det enda som är indoktrinerande i FBU-U är att de lär de stackars barnen äta den förhatliga ärtsoppan... Som nopg smakar gott efter lite indoktrinerande och några dar i skogen med bara snickersstänger. ;) Ta och skriv om Jehovas Vittnen, DÄR är det indoktrinering att tala om. FBU-U ger ungdomar karaktär. Min åsikt. /Ibsen Quote
Rokare Posted March 16, 2004 Report Posted March 16, 2004 Froddan : Jag är besviken på FBU som inte utesluter dessa cyniska vapenfanatiker, men förtroendet för Pliktverket stärktes dock när tre av dessa personer inte fick göra lumpen och två fick mindre fordrande tjänster, för att uttrycka sig artigt. Här tror jag att bl.a Kimster och andra Ungdomsledare, som jag har största möjliga respekt för, kan göra långt mycket mer för de individer som du kallar cyniska vapenfanatiker genom att erbjuda ett alternativt synsätt och ge dem en meninsfull tillvaro som bevisar att Rainbow 6/Soldier of Fortune/SSG inte är allt här i världen. Att bara slänga ut dem tror jag personligen kan ha en långt sämre effekt. Jag tror vidare att FBU/HV-U/FVRV/Sjövärnskåren fyller en extremt viktig roll på så sätt att de dels utgör ett rekryteringsmedel för FM men dels (främst) för att de erbjuder meningsfulla aktiviteter för ungdomar i vårt samhälle (Något som tyvärr tycks vara på nedgång i övrigt). Att sedan FBU-U skulle vara politiskt vill jag inte hålla med om. Alla är vi berättigade till en politisk åsikt, men föreningen blir inte politisk förren den är så uttalat. Det är ju inte så, vilket du Froddan skulle märkt om du varit med där, att det sker någon politisk propaganda vid utbildningen. Tyvärr anser jag att dit resonemang är något stapplande då du försöker hitta minimala politiska antydningar i verksamheten och med dem rättfärdiga din åsikt. Din liknelse med att man genom att vara Polis tar ett politiskt ställningstagande tycker jag också är fel, det är i det fallet Anarkisten som uppfattar det så, inte polisen som de facto tar ställning. Om jag kort får återgå till topicen så är det så att jag ser U-Org vilken det än må vara som något positivt, dock är det min erfarenhet att vad jag som befäl irriterar mig på är de individer som genom sin U-ORG erfarenhet försöker göra mitt jobb när jag utbildar soldater. Detta är inget mot U-ORG utan mot individen, lika mycket som jag inte hatar HV för att det ofta finns folk som säger "Nä så är det inte, så har aldrig vi gjort" när jag utbildar HV-Insats till exempel. M.a.o För er som har militär erfarenhet när ni rycker in, använd er av den, men skylta inte med den. Någon skrev ett bra exempel på hur det kan påverka gruppdynamiken, men det kan även påverka er relation till befälen. Vi märker väldigt fort vilka som kan saker sedan tidigare, de som då gör sitt jobb och sedan hjälper stridsparskamraten som inte kan, de får en guldstjärna i mitt arkiv (alltid hjälpa gruppen!!) De som använder det för att glänsa, skaffa gratispoäng, fjäska eller ibland till och med ifrågasätta (gäller givetvis inte om befälet har uppenbart fel) tycker jag mindre om... För övrigt får jag önska dig lycka till på andra mönstringen froddan, hoppas du får möjligheten att tjänstgöra på Rindö. GMY Quote
C 2.a pjäs Posted March 16, 2004 Report Posted March 16, 2004 Jag håller med dig, jag är själv en sorglig produkt av FBU-U. Innan jag gick med så var jag en vanlig kille, men efter bara ett par månader förvandlades jag till det som du så pricksäkert beskriver. Jag började gå klädd i kängor och tuggade fradga, jag blev våldsam mot föräldrar, pensionärer och smådjur. Jag blev som besatt av mönstringen och sökte mig till den mest avancerade och coola stridsutbildningen som fanns (rörligt artilleri inom KA). Jag började hata allt och alla och läste uteslutande militära handböcker och utländska vapenfetishtidningar. Oturligt nog ledde min sjukdom, jag vill kalla det så, att jag fick göra lumpen på just rörligt artilleri och det innevbar att jag har än idag svårt att anpassa mig till ett normalt liv. *du som inte har fattat ironin bör sluta läsa här* Därför tycker jag att all ungdomsverksamhet, inte bara den som FM bedriver, skall upphöra med omedelbar verkan. Min kompis gick ungefär samtidigt med i CUF, och började gå klädd i gummistövlar och Helly-Hansen. Han tog sig aldrig ur det, utan driver idag ett större lantbruk tillsammans med sin far. Även han indoktinerades till detta, både av CUF och nyss nämnde fader, och har aldrig givits en möjlighet till att tänka fritt och göra egna val. Jättesorgligt. Tack för att du för upp detta till debatt, du är bättre än Janne Josefsson! Quote
Ibsen Posted March 16, 2004 Author Report Posted March 16, 2004 Tack för att du för upp detta till debatt, du är bättre än Janne Josefsson! Vem? Jag? Varsogod... Bra att du är botad! Själv tänker jag fortsätta i mitt sjukdomsförlopp och göra slut med fästmön, ta antällning i utlandsstyrkan, springa runt med 1 kalaschnijkov och en M-16 med granattillsats och en MP5a och rensa upp i balkanträsket. /Ibsen (Som är ett hängivet fan till vad som kallas ironi) Quote
Froddan Posted March 16, 2004 Report Posted March 16, 2004 (edited) Tack för att du för upp detta till debatt, du är bättre än Janne Josefsson! Vem? Jag? Varsogod... Nädu! Jag tror bestämt han syftar på mig, så försök inte sno åt dig äran. :P Jag tror att du, Pjäs, missuppfattat mig lite. Edit: Stavfel. Edited March 16, 2004 by Froddan Quote
Froddan Posted March 16, 2004 Report Posted March 16, 2004 För övrigt får jag önska dig lycka till på andra mönstringen froddan, hoppas du får möjligheten att tjänstgöra på Rindö. Tack. För övrigt har du en poäng där, de flesta ungdomsavdelningarna inom FBU skulle kanske kunna få dessa killar att komma till insikt om och lite bättre perception på saker och ting, vilket vore bättre än att utesluta dem. Men i just detta fall måste jag tyvärr konstatera att situationen har förvärrats i och med deras deltagande i BFU:s ungdomsverksamhet. Quote
C 2.a pjäs Posted March 16, 2004 Report Posted March 16, 2004 Nädu! Jag tror bestämt han syftar på mig, så försök inte sno åt dig äran. :P Helt riktigt! Visst finns det rötägg inom både FBU-U och CUF, men att dra alla över en kam går jag inte riktigt med på. Det brukar, som ju har beskrivit så bra här, inte lyckas för lössen vid inskrivnigsförrättningen. De värsta ur min ungdomsavdelning (från det glada 90-talet) kvalificerade sig inte ens malajtjänst. Quote
vapenvägraren Posted March 17, 2004 Report Posted March 17, 2004 @Vapenvägraren: Jag fattar inte vad du gör här, med tanke på ditt nick. kunskap>fördomar eller ska man vara "stridspitt" för att det ska sko sig? ;) Quote
Ibsen Posted March 17, 2004 Author Report Posted March 17, 2004 Närå, bra inställning du har. Nä, ska gå o se 3:e skiftet. Syns i morn! /T. Ibsen Quote
Panzerfaust Posted March 17, 2004 Report Posted March 17, 2004 Har kutat runt här o irriterat alla i några månadet nu, och nu undrar jag, vadan detta hat mot FBUare? ni verkar ju sky dessa som pesten för det mesta. Eller är det ironi? Skulle bli tacksam om nån vänlig själ ville upplysa mig. /Ibsen (Förhoppningsvis blivande FBU/U i sommar) Nu har jag inte läst hela tråden... Ha överseende med detta om jag skriver något som någon redan sagt. Men jag tror att det snarare handlar om den attityd som kommer med åldern än vilken organisation man är med i. Ungdomen kan gå fram som en ångvält i en tråd där 25-30 åringar sitter och diskuterar matriell ur egen erfarenhet och med tekniskdata från tillverkaren. Så kommer en 16 årig fbuare in och "ba min farsas polares brorsas syrras killes kusin ba sköt med den bössan och han ba sa att den va kass ba, så då är den det, sen va han kustjägare och dom ba spöa alla andra i hela försvaret ba" Det är vad jag tror, jag själv irriterar mig många gånger på såna, dock har jag överseende då soldf forum är en chock mer eller mindre när man är van vid forum som handar om spel och data där medelåldern är 15. När jag kom hit bettede jag mig jä*ligt illa, dock hoppas jag att jag passar in mera nu, i vilket fall va detta helt annat än forumen jag va van vid... Tror att det är där skon klämmer. Sen är det ju så att många av ungdomarna här som är intresserade och vill bli soldater i framtiden är med i FBU, därav: FbuUare är dumma. Men det är nog inte just ungdomsorganisationens fel. Detta är min syn på det hela. Vet inte hur du har betett dig, men det personliga mot dig har ju förmodligen kommit för din bristande erfarenhet eller ditt klumpiga sätt att framföra din åsikt. Quote
Ibsen Posted March 18, 2004 Author Report Posted March 18, 2004 Har kutat runt här o irriterat alla i några månadet nu, och nu undrar jag, vadan detta hat mot FBUare? ni verkar ju sky dessa som pesten för det mesta. Eller är det ironi? Skulle bli tacksam om nån vänlig själ ville upplysa mig. /Ibsen (Förhoppningsvis blivande FBU/U i sommar) Nu har jag inte läst hela tråden... Ha överseende med detta om jag skriver något som någon redan sagt. Men jag tror att det snarare handlar om den attityd som kommer med åldern än vilken organisation man är med i. Ungdomen kan gå fram som en ångvält i en tråd där 25-30 åringar sitter och diskuterar matriell ur egen erfarenhet och med tekniskdata från tillverkaren. Så kommer en 16 årig fbuare in och "ba min farsas polares brorsas syrras killes kusin ba sköt med den bössan och han ba sa att den va kass ba, så då är den det, sen va han kustjägare och dom ba spöa alla andra i hela försvaret ba" Det är vad jag tror, jag själv irriterar mig många gånger på såna, dock har jag överseende då soldf forum är en chock mer eller mindre när man är van vid forum som handar om spel och data där medelåldern är 15. När jag kom hit bettede jag mig jä*ligt illa, dock hoppas jag att jag passar in mera nu, i vilket fall va detta helt annat än forumen jag va van vid... Tror att det är där skon klämmer. Sen är det ju så att många av ungdomarna här som är intresserade och vill bli soldater i framtiden är med i FBU, därav: FbuUare är dumma. Men det är nog inte just ungdomsorganisationens fel. Detta är min syn på det hela. Vet inte hur du har betett dig, men det personliga mot dig har ju förmodligen kommit för din bristande erfarenhet eller ditt klumpiga sätt att framföra din åsikt. Ok, ungefär vad som sagts (?) Sen det sistnämnda, det är något jag tampas med varja dag ska du veta. Jag är nog ganska lik John Cage i Alla McBeal, utan alla ticks o grejer. Plus att jag nog är lite mer militärisk än han... (Lite va...? ) Men jag tror jag fått en ganska bra bild över hur folk känner inför FBU-U. Tack för alla svar! De är uppskattade. /Ibsen Quote
Gugge Posted March 21, 2004 Report Posted March 21, 2004 Jag tränar ett par dagar i veckan med farsan på lokala kommunala badhuset. Det finns även en dörr frå träningslokalen till ungdomsgården. Och ibland kommer det ut 3-4 stycken rökluktande tuppkamklippta snusande wannaberasister och maxar 1 gång på varje övning med full mundering. Sen öppnas dörren igen och någon liten sönderknullad fjortis skriker "Är det någon som har en tändare!!?" Självklart har ju alla i gänget en varsin sverigemålad tändare och tävlar om vem som kan ge den till fjortisen först, dom ställer sig i träningslokalen och röker med fjortisen, samtidigt som dom skriker ut för att flasha för resten av personerna i lokalen "Kan man baka en snus av det här?" Någon svarar nej och dom släpper dosan rakt ner på golvet tillsammans med ciggen och går in igen... Då tänker man, vad gör dom för nytta i samhället? När dom blir större kommer största delen sitta på stan och leva på Akassan som "vi" normala får sponsra till med våra dyra skatter. Om dom gillar Sverige så jävla mycket kan dom väll ta och lära sig om landet och vårat samhälle istället för att sitta på en rökindränkt ungdomsgård och spela biljard. Nej.. Häldre springa runt i M90 med ett par kompisar som man kan lita på i skogen och lära sig lite vettigt om Sverige och Totalförsvaret än att sitta på ungdomsgården. Sökte till HVu igår Quote
Ibsen Posted March 22, 2004 Author Report Posted March 22, 2004 Och det är ett bra inlägg om varför ungdomskurser i FM behövs. Hoppas du blir antagen! Quote
wigurt Posted March 22, 2004 Report Posted March 22, 2004 Jag är med i Ölands fbu-u där jag ju tycker att allt är skit bra de blir som en förberedning inför lumpen mycke basic sjukvård förläggning osv tycker att de ju finns endel rötägg men inte många i vår förening, de blir lixom inte den där macho stämningen utan de är lärorikt, tycker man kan likna de med lite scout verksamhet med skjutövningar ibland lite värre än scouterna men samma stuk på de... Quote
Gugge Posted March 22, 2004 Report Posted March 22, 2004 Och det är ett bra inlägg om varför ungdomskurser i FM behövs. Hoppas du blir antagen! Tar det inte in vissa pga vissa anledningar och så, eller tar de in alla? Jag har inget i polisregistret. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 22, 2004 Forumsledning Report Posted March 22, 2004 Myndigheten kan neka ungdomar och/eller kasta ut dom under vissa förutsättningar eller grunder med stöd från ungdomsledaren. Quote
Gugge Posted March 22, 2004 Report Posted March 22, 2004 Myndigheten kan neka ungdomar och/eller kasta ut dom under vissa förutsättningar eller grunder med stöd från ungdomsledaren. Vilka grunder är detta, är det att man inte är lämplig att ta till vapen, dvs vara oförsiktig. eller är det pga att man har dålig kondition osv? som jag har förstått det så är det inte _så_ jobbigt att vara med i HV (u) Quote
Recommended Posts