panzerkampfwagen Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Inget galet med att knata runt i kronans kängor, jag nyttjar själv mina utkvitterade HV-jeepar som vinterskor, finns inget bättre. Man håller dem fräscha och slipper garanterat skavsår. Men! Att knata runt i 90-brallor gör att man framstår som en mindre seriös individ, vilket även präglar din omgivnings syn på organisationen ifråga. Om folk får ett gott intryck av organisationen kommer fler att engagera sig i den, vilket ger fler medlemmar, vilket i allmänhet ger större anslag, vilket gör det hela roligare. Jag är mycket stolt över min uniform, men jag använder den enbart under tjänsteutövning. enstaka plagg nyttjas självfallet som förstärkningsplagg vid civil friluftsverksamhet, det hymlar jag inte om, men aldrig uniform. Quote
Ibsen Posted April 1, 2004 Author Report Posted April 1, 2004 ok ok, jag är överbevisad!! Inga M/90brallor i skolan för Ibsen. kanske lika bra för at mytbildningen inte ska bli total... Quote
Gugge Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 ok ok, jag är överbevisad!! Inga M/90brallor i skolan för Ibsen. kanske lika bra för at mytbildningen inte ska bli total... Du bör inte ha dem på, nej. Men jag anser att det är relativt korrekt att ha på kronans kläder när man tex åker och pimplar eller liknande själv eller i nära sällskap, kronans kläder är det bästa! ;) Quote
Ibsen Posted April 1, 2004 Author Report Posted April 1, 2004 (edited) Men skorna kommer ni bli tvungna att dra av mig! De är de mest stabila, stödgivande, träsulade skor jag någonsing haft i min ägo. Om jag haft dom på mig kvällen jag sprang ner för den där trappan o stukade fotleden skulle jag kanske inte ha stukat den. Vilka skor alltså! Edited April 1, 2004 by Ibsen Quote
Ful Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Pratar du om försvarets marschkänga 90? Om så är fallet så vet jag inte vilken planet du kommer ifrån, den är ju varken skön eller bra och den ger absolut inget stöd. Om så inte är fallet så ber jag om ursäkt Quote
Ibsen Posted April 1, 2004 Author Report Posted April 1, 2004 (edited) Tja, jag har i skrivande stund på mig den bruna varianten. Jag trodde de var identiska förutom färgen. Kanske de är? /Ibsen *EDIT* I vilket fall ger den mer stöd en de lågskor jag brukar ha på mig. Edited April 1, 2004 by Ibsen Quote
Karin Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 bruna, träsulade???? Vad är det för kängor du pratar om? Quote
panzerkampfwagen Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 De urgamla, säkert från ÖB. Tror de heter m/36 eller nåt sånt. Ganska sköna om man har stora fötter. Quote
Karin Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 De urgamla, säkert från ÖB. åh härligt, dem är säkert riktigt fräscha! Quote
Gugge Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Dessa? Detta är mina svarta kängor. http://w1.637.telia.com/~u63702833/PICT4293.JPG Quote
Bellum Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Måste nog hålla med herr PzKpfW: Uniformspersedlar vid civil verksamhet är klart obra, vare sig man vill vara ball i skolan eller står och pimplar ensam på en sjö. Uniformen är enbart till för militär verksamhet, punkt slut. Sen finns det naturligtvis undantag: Exempelvis skorna som man i mina ögon bör ha på sig så ofta som möjligt. Ju vanare fötterna är vid skorna desto bättre mår dom. Skavsår är oproffisionellt. Andra typiska undantag är förstärkningsplaggen. Jag har svårt att se problemet i att nyttja dessa privat under förutsättning att man inte gör det synligt, dvs som yttersta plagg. Det kan faktiskt till och med finnas vissa fördelar med att göra så: Ju mer du nyttjar din utrustning desto mer lär du känna den, och i förlängningen kan du nyttja den effektivare. Men att ha uniform när man fiskar/ fjällvandrar och så vidare ger ett ganska uselt intryck. Quote
Karin Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Måste nog hålla med herr PzKpfW: Uniformspersedlar vid civil verksamhet är klart obra, vare sig man vill vara ball i skolan eller står och pimplar ensam på en sjö. Uniformen är enbart till för militär verksamhet, punkt slut. Sen finns det naturligtvis undantag: Exempelvis skorna som man i mina ögon bör ha på sig så ofta som möjligt. Ju vanare fötterna är vid skorna desto bättre mår dom. Skavsår är oproffisionellt. Andra typiska undantag är förstärkningsplaggen. Jag har svårt att se problemet i att nyttja dessa privat under förutsättning att man inte gör det synligt, dvs som yttersta plagg. Det kan faktiskt till och med finnas vissa fördelar med att göra så: Ju mer du nyttjar din utrustning desto mer lär du känna den, och i förlängningen kan du nyttja den effektivare. Men att ha uniform när man fiskar/ fjällvandrar och så vidare ger ett ganska uselt intryck. alltså det är klart att man använder värmetröjan, 90skjortan mm vid viss civil verksamhet förslagsvis fys mtsv. Jag skulle aldrig drömma om att använda fältbyxa90 i det civila, möjligtvis om jag skulle inrätta en op under balkongen och spana på grannen men knappt ens då! Det är också ok att gå in kängor för att slippa skoskav men Ibsen kommer väl knappast använda sina bruna kängor med träsula i tjänsten, eller??? Quote
Bellum Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Man får hoppas att han slipper! Med tanke på senare års "omorganisation" inom gröna klubben borde det finnas kopiösa mängder 90-tofflor. Det borde räcka även till stackars Ibsen. Quote
Fu Dahlberg Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Tips... Läs sidan 111 i Svensk soldat (1994) Quote
Ibsen Posted April 1, 2004 Author Report Posted April 1, 2004 Jag köpte kängorna på vildmarkskompaniet.se tillsammans med en äldre svensk uniformasjacka. Det var under en tid då jag tänkte börja med re-enactment. Det hela sket sig, och nu står jag här med en m/39, båtmössa o kängor. @Bellum: OM du är ironisk/sarkastisk så betackar jag mig för sådant. Om inte så ber jag om ursäkt för att jag drog den slutsatsen. Kom f.ö. nyss på att kängorna är obra att springa i. Stela o tunga. Och jag som fredan med vanliga gympaskor har svårt med kondisen... Det är riktigt mysk. Gå/Marschera kan jag göra tills fötterna bokstavligt ramlar av, men jag kan fan inte springa mer än 600-1000 meter åt gången. Med tminstonde 2 min rast mellan... Jag har visst vissa problem. :( Quote
Gugge Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Under fritid och ledighet får du efter eget val bära uniform eller civil klädsel, om du vistas utanför kasernområdet. När du passerar in till och ut från kasernområdet (motsv), får du bära civil klädsel. Vid inpassering i civil klädsel ska du visa upp din legitimationshandling utan tillsägelse. Till civil klädsel får du använda militära underkläder, strumpor, halsduk av ylle, skor, bottiner, handskar och regnställ/regnkappa. Quote
Ibsen Posted April 1, 2004 Author Report Posted April 1, 2004 Tackar för det. Då vet man vad som gäller. Quote
Bellum Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Ibsen: Ingen sarkasm/ironi från min sida. Jag fick bara för mig att det var dessa kängor du fått via FBU och blev en smula fundersam. Gugge: Punkt ett gäller naturligtvis för värnpliktiga, och man måste även ta det med en smula vett och sans. Att åka hem i uniform, absolut! Enbart bra. Men att på dygn tre av din ledighet fortfarande drälla runt i kronans kläder... njae! För oss i HV/FBU så ska man nog inte lägga allt för stor vikt vid punkt ett. Framförallt inte nyttja den som ursäkt för att lalla runt i grönspräckligt i tid och otid. Quote
Gugge Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Ibsen: Ingen sarkasm/ironi från min sida. Jag fick bara för mig att det var dessa kängor du fått via FBU och blev en smula fundersam. Gugge: Punkt ett gäller naturligtvis för värnpliktiga, och man måste även ta det med en smula vett och sans. Att åka hem i uniform, absolut! Enbart bra. Men att på dygn tre av din ledighet fortfarande drälla runt i kronans kläder... njae! För oss i HV/FBU så ska man nog inte lägga allt för stor vikt vid punkt ett. Framförallt inte nyttja den som ursäkt för att lalla runt i grönspräckligt i tid och otid. Jag är medveten om att #1 är för värnpliktiga. Men den punkten behövs för att få med sambandet Quote
Ibsen Posted April 1, 2004 Author Report Posted April 1, 2004 Ibsen: Ingen sarkasm/ironi från min sida. Jag fick bara för mig att det var dessa kängor du fått via FBU och blev en smula fundersam. Gugge: Punkt ett gäller naturligtvis för värnpliktiga, och man måste även ta det med en smula vett och sans. Att åka hem i uniform, absolut! Enbart bra. Men att på dygn tre av din ledighet fortfarande drälla runt i kronans kläder... njae! För oss i HV/FBU så ska man nog inte lägga allt för stor vikt vid punkt ett. Framförallt inte nyttja den som ursäkt för att lalla runt i grönspräckligt i tid och otid. Ok. Nä, dom skorna är mina egna. Quote
Guest Kulan Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 Nu har jag läst igenom hela den här tråden och Jag blir både ledsen och upprörd över vissa personers attityd emot ungdomsorganisationerna. @Froddan. Jag tycker att en blivande Kustjägare borde kunna uppföra sig bättre än vad du gör. Din attityd uppfattas av mig och troligen av många andra som väldigt nedlåtande och överlägsen. Bara för att några FBU-ungdomar som du känner är rent ut sagt dumma i huvudet så behöver inte alla vara det. Sedan så tycker jag att du är långt ute på hal is när du pratar om vår organisation som någon sorts hjärntvättande Nazistförening. Jag vet inte hur det är på andra ställen men våra befäl pratar i alla fall aldrig om politik eller liknande saker. Men visst, allt är ju egentligen politik på något sätt, det beror nog mycket på hur man ser det. Jag tycker i alla fall att du ska ta och hålla en lite lägra profil här på forumet. Om man ska bli kustjägare bör man nog vara lite mera ödmjuk än vad du är. Till alla: Jag har varit med i HVU i drygt ett år nu. Jag kan sammanfattningsvis säga att det har varit mycket intressant och lärorikt och jag har lärt känna människor som jag troligen inte skulla ha haft särskilt mycket gemensamt med annars. Framförallt har jag haft mycket roligt under den här tiden. Och det är faktiskt det som är den främsta anledningen till att jag är med i hemvärnet, Jag tycker att det är roligt. Vissa tycker att det är kul att spela fotboll, andra gillar att sitta framför datorn, Jag är intresserad av det militära (även om jag också har andra intressen). Jag vet att det finns idioter inom HVU och FBU-U men bara för det behöver man inte dra alla över en kam. Det är ju oftast så att de som inte sköter sig ordentligt och är besserwissrar syns mycket mer än de som är helt normala militärt intresserade ungdomar. Jag hoppas att jag inte kommer drabbas för hårt av de här fördomarna om jag får göra lumpen. Det verkar som att många officerare hatar oss hemvärnsungdomar. Jag får väl försöka ligga lågt och inte dra på mig alltförmycket uppmärksamhet. Quote
Ibsen Posted April 6, 2004 Author Report Posted April 6, 2004 (edited) När får man reda på om man är antagen eller ej!? Vill VETA! Edited April 6, 2004 by Ibsen Quote
Mechanical_Animal Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 Har inte hunnit ögna igenom tråden ordentligt men jag kan ju säga som så här att FBU ungdom i halland var en väldigt positivt upplevelse för mej. Var iofs bara med ett par gånger, men dom gångerna jag var med så hade vi både roliga och lärorika övningar (leta rätt på personer i skog och mark, konditionsträning, osv.). Kamratandan i gruppen var väldigt god och jag skaffade mej faktiskt en del vänner på den korta tid jag var aktiv. Tack för mej. Quote
dxl Posted May 22, 2004 Report Posted May 22, 2004 De negativa känslor jag hyser för FBU-U/HVU har jag faktiskt fått här på forumet. Annars har jag bara positvt att säga. Har aldrig själv varit med eller känner några som är med. Men HVU här i GBG har varit med på några övningar dels som figuranter dels när man ska öva på att hitta folk i terrängen med bild/ljusförstärkare. Mycket tror jag beror på att de har mycket bra ledare som verkligen lägger ner tid på att lära ut både sådant som står i boken och sådant man lär genom erfarenhet. Det HVU jag pratat med är ofta mycket kunniga om det dom har övat och viktigast av allt jag har inte stött på någon som vill bli "überjägare" i lumpen. Bra ledarskap ger bra ungdomar är min övertygelse Quote
Gugge Posted May 23, 2004 Report Posted May 23, 2004 Jag har nu varit med FBUu/HVu i 5 övningar, de första 4 övningarna var med våra lokala ungdomar, de har varit mycket lärorika och roliga, men i torsdags så skulle vi ha en övning tillsammans med hela mellannorrland, då kom det en kille som sprang ifrån hela våran grupp på 7 man, han lydde inte order, han bestämde själv när det var packning av, packning på och vilken lystringsgrad det var, när vi marscherade förbi civilfolk så hade han fältmössan av för att han tyckte den var ful. Han var övertygad att han skulle bli elitsoldat och att han slog ner alla, hade dängt capoierasnubbar och "svart bälte i karate" ;) jag: "xxx, du måste lyda xx order, annars platsar du inte här" han: " Jag lyder bara order från bra gruppchefer" Annars har jag inte haft några problem alls med våran lokala tropp, det har fungerat mycket mycket bättre när man kommit in i leken och lära sig känna sina kamrater. Quote
Guest matte Posted May 23, 2004 Report Posted May 23, 2004 Vilken tråd... Lite om mina erfarenheter om HVU/FBU-U/FLygvapenungdom mm. Att vara medlem i någon av ovan organisationer ger automatiskt inte företräde till militärhögskolan eller förtur gentemot andra kamrater att söka under lumpen. Har exempel på fd. FBU-U som försökt övertala "bättre lämpade" kamrater att inte söka MHS. Bara för att man är militärt intresserad betyder det inte att man på något sätt är "lämpligare" än övriga soldater att göra lumpen eller söka MHS. Tyvärr är det också så att många lever i en falsk bild av hur "militärlivet" är. När de sedan rycker in lumpen visar det sig att det är mycket mycket jobbigare och svårare än vad de trott. Har tyvärr sett flera som trots medlemskap i FBU-U(motsv) är sämre soldater än genomsnittet (fysiskt och soldatmässigt). När de märkt att de är sämre försöker de istället att kompensera sina svagheter genom att bli övernitiska förtroendemän och skyddsassistenter. De skyller sitt tillkortakommande som soldat på att befälen "lagt upp utbildningen fel", "felaktig pedaggogik", "så har jag inte blivit lärd innan" mm. - trots att det gått aldeles utmärkt för övriga soldater. Sedan finns det även, naturligtvis, exempel på fd försvarsungdomar som skött det alldeles utmärkt och insett att den "militära verksamhet" de pysslat med innan inte är samma sak som att göra lumpen... ;) Quote
Gugge Posted May 23, 2004 Report Posted May 23, 2004 Vilken tråd... Lite om mina erfarenheter om HVU/FBU-U/FLygvapenungdom mm. Att vara medlem i någon av ovan organisationer ger automatiskt inte företräde till militärhögskolan eller förtur gentemot andra kamrater att söka under lumpen. Har exempel på fd. FBU-U som försökt övertala "bättre lämpade" kamrater att inte söka MHS. Bara för att man är militärt intresserad betyder det inte att man på något sätt är "lämpligare" än övriga soldater att göra lumpen eller söka MHS. Tyvärr är det också så att många lever i en falsk bild av hur "militärlivet" är. När de sedan rycker in lumpen visar det sig att det är mycket mycket jobbigare och svårare än vad de trott. Har tyvärr sett flera som trots medlemskap i FBU-U(motsv) är sämre soldater än genomsnittet (fysiskt och soldatmässigt). När de märkt att de är sämre försöker de istället att kompensera sina svagheter genom att bli övernitiska förtroendemän och skyddsassistenter. De skyller sitt tillkortakommande som soldat på att befälen "lagt upp utbildningen fel", "felaktig pedaggogik", "så har jag inte blivit lärd innan" mm. - trots att det gått aldeles utmärkt för övriga soldater. Sedan finns det även, naturligtvis, exempel på fd försvarsungdomar som skött det alldeles utmärkt och insett att den "militära verksamhet" de pysslat med innan inte är samma sak som att göra lumpen... ;) Förstår din poäng matte, visst är den riktiga lumpen mycket jobbigare, men häldre ha viss vana än att inte ha någonting alls. (fortfarande pissont i fötterna efter 3 dagars marsch) Quote
Rickard N Posted May 23, 2004 Report Posted May 23, 2004 Enligt soldf: Storlekar: 160/55, 170/65, 170/75, 170/85, 170/95, 170/105, 180/75, 180/115, 190/95, 190/115, 200/75, 200/95, 200/115 Ganska stort snäpp mellan 75 och 115. Jag är ganska "liten" för att väga 100 KG. Låter skumt, eller så har de ändrat storlekarna sen 97/98. Hade en jacka 190/75 och byxor 200/85 i både min fält-90 och 90P. Quote
Gugge Posted May 23, 2004 Report Posted May 23, 2004 Enligt soldf: Storlekar: 160/55, 170/65, 170/75, 170/85, 170/95, 170/105, 180/75, 180/115, 190/95, 190/115, 200/75, 200/95, 200/115 Ganska stort snäpp mellan 75 och 115. Jag är ganska "liten" för att väga 100 KG. Låter skumt, eller så har de ändrat storlekarna sen 97/98. Hade en jacka 190/75 och byxor 200/85 i både min fält-90 och 90P. tycker det jag med, har en 180/95 nu. Quote
Recommended Posts