NBC Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 Lite svårt att söka på bilder så jag gör en vild chansning att det här inte tagits upp innan. Vad sjutton är det här för försökspryl, nån som har lite mer info om den annat än att det är den förkortade AK5, jag menar då den där groteskt-förvuxna-prylen-som-ser-väldigt-sci-fi-aktig-ut på toppen Det ser ju inte ut som något man kan använda praktiskt, den borde ju väga lite... sen så är den ju ENORM! Quote
Ing Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 Tror du har glömt att bifoga bild Jaa, eller ska vi gissa på någonting? Quote
Forumsledning Kimster Posted August 11, 2003 Forumsledning Report Posted August 11, 2003 spelar nog ingen roll bilden har säkert varit upp tidigare då vi tagit ALLT som rör ak5 mer eller mindre... Quote
heiho Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 spelar nog ingen roll bilden har säkert varit upp tidigare då vi tagit ALLT som rör ak5 mer eller mindre... Antagande eller fakta?!!!???????? Quote
Stridsmarsvin Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Jag tror han menar den här med land-warrior tillsats på. Är det typ bildförstärkar kikarsikte eller så. Har sett bilden men vettefan var.... Quote
Gotcha Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Denna, kanske? Länk till Securityarms Quote
Rambo Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Smegheads bild har en ljusförsärkare monterat på ett kikarsikte. Ser ut att vara en äldre bild, kj har väll det vanliga amf. baskermärket numera. Högkapacitets magasinet ser lite äldre ut det också Föresten så är det väll en helt vanlig ak5:a och ingen kort version på den bilden? Quote
Forumsledning Kimster Posted August 12, 2003 Forumsledning Report Posted August 12, 2003 spelar nog ingen roll bilden har säkert varit upp tidigare då vi tagit ALLT som rör ak5 mer eller mindre... Antagande eller fakta?!!!???????? ja om du koncentrerar dig på orden "nog" och "säkert" så kan du nog komma fram till vilket ?! Quote
Wolfsong Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Smegheads bild har en ljusförsärkare monterat på ett kikarsikte.Ser ut att vara en äldre bild, kj har väll det vanliga amf. baskermärket numera. Högkapacitets magasinet ser lite äldre ut det också Föresten så är det väll en helt vanlig ak5:a och ingen kort version på den bilden? Ganska gammal bild. Har varit på SpecialOperation.com i många år. Magget tror jag ingen använder längre i världen. C-Mag tog över efter den där typen som jag inte kommer ihåg vad den heter. Det är typ 10 skott mer i den där dock. Quote
heiho Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 spelar nog ingen roll bilden har säkert varit upp tidigare då vi tagit ALLT som rör ak5 mer eller mindre... Antagande eller fakta?!!!???????? ja om du koncentrerar dig på orden "nog" och "säkert" så kan du nog komma fram till vilket ?! Nog = kanske, troligtvis. Säkert = kanske, med säkerhet. Kimster, ta inte illa upp men ett jag vill gärna filosofera lite fritt. Hur vet man när vi tagit med ALLT som rör Ak5? Kan någon någonsin veta det? Det som jag syftar på med mitt ordvrängeri är att det alltför ofta framförs synpunkter på ett sådant sätt att "det är sanningen" medan det i verkligheten är ett antagande utifrån en persons, i många fall trångsynta, verklighet. Hur definierar man sanning? Quote
Dahlberg Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Hur definierar man sanning? Välkommen in på "www.jag-är-en-djup-filosof.nu" Riktiga MÖP:ar bryr sig inte om att få svar på sådana abstrakta frågor om livet, en MÖP tänker med pannbenet... En MÖP tycker om frågor som "Hur många bulor får plats i ett AK4-mag?" och "Hur länge kan jag leva i skogen utan mat, utan att dö?". Nä, nu är det OT, åter till det som tråden handlar om... Vad den nu handlar om...? Quote
Forumsledning Kimster Posted August 12, 2003 Forumsledning Report Posted August 12, 2003 Nog = kanske, troligtvis.Säkert = kanske, med säkerhet. Kimster, ta inte illa upp men ett jag vill gärna filosofera lite fritt. Hur vet man när vi tagit med ALLT som rör Ak5? Kan någon någonsin veta det? Det som jag syftar på med mitt ordvrängeri är att det alltför ofta framförs synpunkter på ett sådant sätt att "det är sanningen" medan det i verkligheten är ett antagande utifrån en persons, i många fall trångsynta, verklighet. Hur definierar man sanning? OT om jag säger så här... jag är en sån som inte säger nått jag inte menar.. Så såvida motsatsen inte är bevisad eller jag på nått sätt upplever att jag har fel så står jag alltid vid mitt ord, och då ska jag påpeka att jag är alltid ödmjuk. Jag vill vara iaf.. och försöker ;) Så såvida ingen påstår att jag har helt fel och kan påvisa det så stämmer mitt yttrande ganska väl.. tror jag.. MER eller mindre som jag faktiskt oxå skrev. ..slut OT sorry men jag vill så gärna förklara mig ibland.. hm fippla inte för mycket med det nu "heiohå" utan vi kan bubbla vidare på nått annat ställe.. . Quote
NBC Posted August 13, 2003 Author Report Posted August 13, 2003 Jag är himla ledsen att jag glömde länken till bilden Har letat som en blå efter den men ja kan inte hitta den, och det var inte den AK5 som visades i ett tidigare inlägg. Den här var en vanlig AK5 dock med någon gigantisk fyrkantig låda a.k.a kikarsikte på toppen. Det verkade vara nån form av mörkerkikare om man tänker på storleken, nåja vi lägger ner ämnet då jag inte kan hitta bilden. Quote
69:an Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 det var den här du menade inte sant?! länk: http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Bil...0der%20kaye.jpg Quote
Van der Kaye Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Ser man på, någon som har tittat på min personliga bild. Om det är den du menar så är det ett termiskt sikte monterat på en CGA5P. Siktet är ett Raytheon AN/PAS-13 med 5 ggr förstorning. MVH Fk Van der Kaye Quote
Gotcha Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 (edited) Ser man på, någon som har tittat på min personliga bild. Om det är den du menar så är det ett termiskt sikte monterat på en CGA5P. Siktet är ett Raytheon AN/PAS-13 med 5 ggr förstorning. MVH Fk Van der Kaye Coooooooooool... *Juliette Bravo till Tomten, Juliette Bravo till Tomten - är det noterat frågas, kom?* Vill också ha..! Med lite teflon-wolfram-explosiva kulor kan man se och skjuta genom stenväggar - precis som "God" (Bill Paxton) i den gudabenådade filmen "USN SEALs" !!? [/tok-ironi..] @ Van der Kaye: exakt hur jobbigt var det att hålla bössan stilla med det siktet och den ställningen utan stöd? Edited August 13, 2003 by Gotcha Quote
Vakten_F4 Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Om det är den du menar så är det ett termiskt sikte monterat på en CGA5P.Siktet är ett Raytheon AN/PAS-13 med 5 ggr förstorning. I vilket sammanhang har du fått skjuta med den? Quote
Van der Kaye Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 @ Van der Kaye: exakt hur jobbigt var det att hålla bössan stilla med det siktet och den ställningen utan stöd? Nja, om man inte är uppväxt på saft & bull - frukost så är det inte så svårt att ligga så o panga på ett tag. Siktet väger 2,3 kg så vikten som sådan är inget problem, dock blir balansen på vapnet inte direkt vad man önskar så en liggande ställning är att föredra jämfört med knästående eller stående. MVH Fk Van der Kaye Quote
Van der Kaye Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 I vilket sammanhang har du fått skjuta med den? Sorry missade ditt inlägg Vakten F4 Svar: På jobbet.... MVH Fk Van der Kaye Quote
Doyle Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Van der Kaye: Vad sköt du på? En pappfigur avger ju inte så mycket värme Quote
Vakten_F4 Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 (edited) Svar: På jobbet.... Doh! Kunde jag nästan gissa! :P Omformulerar mig: Varför sköt du med den? Var det nån form av utprovning eller bara för skojs skull? Och varför är du civilklädd? EDIT: Mycket quote Edited August 13, 2003 by Vakten_F4 Quote
Van der Kaye Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Van der Kaye: Vad sköt du på? En pappfigur avger ju inte så mycket värme Då skjutningen var en del av utprovningen av termiska sikten så sköt vi på olika typer av mål, storlek och material, för att få en uppfattning av siktets kapacitet i både skarpa moment och olika övningar. Bla sköt vi på uppvärmda saab-mål, dunkar med varmvatten etc. MVH Fk Van der Kaye Quote
Vakten_F4 Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 (edited) Van der Kaye: Vad sköt du på? En pappfigur avger ju inte så mycket värme Då skjutningen var en del av utprovningen av termiska sikten så sköt vi på olika typer av mål, storlek och material, för att få en uppfattning av siktets kapacitet i både skarpa moment och olika övningar. Bla sköt vi på uppvärmda saab-mål, dunkar med varmvatten etc. MVH Fk Van der Kaye Ok! Är det aktuellt för FM att köpa in såna? (eller är det bara SSG som ska ha kanske?) Hur "bra" är dom då? Vilka är fördelarna jämfört med vanliga optiska riktmedel och bildförstärkare? Edited August 13, 2003 by Vakten_F4 Quote
NBC Posted August 13, 2003 Author Report Posted August 13, 2003 Det var precis den bilden jag menade AK5 á la special Om en sådan AK5 vore aktuell för FM, vad skulle den då användas till. Springer man runt i skogen med den så är nog risken stor att man slår sönder den mot något träd. Statiska uppgifter vore ju bättre då, typ posteringar o.d. Provade ni flera termiska sikten?? Länka till bilder i så fall om du har några... Den känns dock lite sci-fi fortfarande Quote
Van der Kaye Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 FM vill nog ha liknande typer av sikten för olika områden, men just nu är det nog mest en kostnadsfråga. Fördelen med termiska sikten är deras förmåga att detektera mål i alla typer av väder. Med ovanstående sikte så kan du upptäcka en människa på 1,5 km och ett fordon på ca 4.2 km mycket snabbt. Med termiska sikten ser du genom rök och dimma, vilket du inte gör med NVG. Dock har de nyare NVG bättre upplösning och skärpa än dagens termiska sikten, där siktesbilden är som en äldre svart/vit TV. NVG har också fördelen av att de är lätta och smidiga och går att kombinera med vanliga rödpunktssikten. Men termiska sikten är som sagt överlägsna då det gäller detektering av mål, svårt att maskera bort värmestrålning. Termiska sikten finns liksom vanliga optiska riktmedel med olika förstoringar ex 5ggr eller 10 ggr. Det optimala vore ett sikte som kombinerade dessa två. MVH Fk Van der Kaye Quote
Smeghead Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Skulle det inte kunna gå att kombinera en värmekamera, ni vet en sån där där man ser värmen i färger ala Predator-style med Gen3 eller Gen4 NVGs? Så att man ser miljön i grönt och alla varma kroppar i trevliga färger. Quote
NBC Posted August 13, 2003 Author Report Posted August 13, 2003 Allt går nog, bara du har "the green stuff" $$$$$$ Quote
Runningback Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Är det verkligen en ak5:a från början??? ser att en KJ håller i bössan. Quote
Recommended Posts