Jump to content

Flygbasjägarna


Recommended Posts

Hej! Det är första gången jag skriver här och jag skall rycka in som FBJ i aug 04.

Mitt intryck jag fått är att FBJ är ett nedvärderat förband (efter att ha läst komentarer från mindre seriösa forum där folk diskuterar förbandens status och coolhet med könsord osv). Men strunt samma, jag hoppas och tror att ni ligger på en annan nivå.

 

Jag tänkte kolla lite vad ni tycker om skolan, förbandet och allt vad som har med FBJ:arna att göra. Jag har lite frågor som ni kan svara på om ni kan, men ni kan förstås skriva vad ni vill, era intryck osv.

 

1, Vad tycker du om f7 (kasern, mat, aktiviviteter mm)?

2, Hur var/är din tid som FBJ (jobbigt, roligt, kamratskap, övningar, tester, phsykiskt, fysiskt, BEFÄLEN mm)?

3, Vad var bäst/sämst under din tid på f7?

4, Hur var det att ligga i fält så mycket och länge (som jag hört att FBJ gör)?

5, Hur var baskerprovet, överlevnaden, fjällveckan osv?

6, Vad hade du för förväntningar på din utbildning (levde de upp till dom)?

 

 

Skriv gärna utförligt om du kan. Jag vänder mig först och främst till er som gjort er värnplikt på f7 men jag vill gärna se att ni andra (om ni kan) skriver vad ni har för intryck av FBJ:arna, tex hur det är att arbeta med dom osv om ni nu gjort det.

Det var väl "allt" :baskerPa: Hadet fint alla och jag passar samtidigt på att hälsa till alla andra flybasjägaraspiranter om det nu finns några här..

 

//Jalle

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Precis som alla andra förband så har FBJ en uppgift att sköta och det intryck jag har av folk som gjort lumpen där är positivt.

 

Har en i min HV grupp och han är utomordentligt effektiv och bra att ha med.

Som jag har förstått det så är det mycket stridspatrull man går och på det är ju FBJ kungar.

 

Tycker det känns mycket tryggt att ha en "gammal" FBJare i min grupp då vi ofta går patrull och han (i en grupp dominerad av pansarfolk) kommer med bra upplägg på formering m.m

 

Har som sagt ingen mer erfarenhet en genom HV men det jag hört är att det bra folk man får att göra med på F7 så du har med all sannolikhet en mycket lärorik lumpartid framför dig.

Link to comment
Share on other sites

Har bara käkat i officersmässen på F7, men det var bra :P

 

Men i alla fall. Satt och snackade rätt mycket med en gammal FBJare på min semester häromveckan, och han berättade lite om baskerprovet. 13 mils orientering på två dygn, med moment längs vägen.

 

Mvh /Martin

Link to comment
Share on other sites

Vafalls !! :baskerPa: ... Bara 13 mil ?? när jag låg inne på Fbjs "prommenixade" vi en kvart på tio minuter och Lodjursmarschen varade i 19 mil på 14 timmar....

 

 

@ Jarl Lycka till ! ... du har fått en vpl-tj inom FM som helt klart är både åtråvärd och en tjänst som du kommer att ha "egen-nytta" av.

 

Delmomenten under hela utb. är både slitsamma och roliga. Det är få förunnat att få genomföra utbildningen på FBJS , har du bara rätt inställning (motivation osv...) så kommer du att mucka ifrån FBJS med både glädje och missmod.

 

Mvh och Lyckönskningar // Fbj A.M

Link to comment
Share on other sites

Vafalls !! :Malaj:  ... Bara 13 mil ?? när jag låg inne på Fbjs "prommenixade" vi en kvart på tio minuter och Lodjursmarschen varade i 19 mil på 14 timmar....

felskrivning eller skämt??? jag tycker iaf att 19 mil på 14 timmar är lite väl snabbt.. 45 minuter per mil?? jag är glad om jag ens klarar EN mil på 45 min och då med löparskor och utan någon som helst packning..

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett par svar som jag skrev i en annan tråd. Det är om F7 i allmänhet. Skrivet med viss ironi. ;)

 

Den pittoreska flottiljen F7 ligger utslängd mitt på blåsiga slätten mellan Trollhättan och Lidköping. Runtomkring området ligger, i 3 väderstreck vackra åkrar, och i ett väderstreck en sjö (Vänern). Pga brist på vindfång så blåser det ständigt kall snålblåst genom hella området.

 

Det finns vackra, otroligt bra (tycker befälen) övningsområden på Hunneberg blott ett stenkast från Flottiljen, har ni tur får ni marschträna dit. På berget finns ett delta av bäckar och träskmark insprängd i snårskogen, där man om man har riktig tur kan riva upp ett öga, dumpa till midjan och vricka båda fötterna på samma dag.

 

På flottiljområdet finns kaserner, baracker, hangarer, flygfält och skjutbanor, som bevakningssoldat får du riktigt bekanta dig med alltihop både till cyckel som till fots...natt som dag. Det finns även en utdömd matsal/marka som man kan gå till om man inte är allergisk mot damm eller mögel, då kan man ha tur att få äta i den friska naturen. En ny MAGISK:surprise: 0:) matsal är under byggnation, det har den varit i 2,5 år!!. Den kanske är klar nu, jag vet inte..Magnus, vet du??!!

 

På din fritid (i den mån du har nån) kan man välja mellan att paddla kanot, fiska eller bada (i Vänern). Dett finns även löp-spår (nej inte för löp-tikar) om man vill förbättra konditionen, det går även att springa milen på undermåligt uppmärkta småvägar. En fotbollsplan finns, så även en gymnastikhall, där får man slåss om tiderna med folk från Tun som tycker dom skall träna där när vi vpl är lediga. Vill man läsa, kan man besöka det välsorterade biblioteket som visserligen är stängt, men det hindrar väl inte en krigare. De har även Sveriges minsta soldathem (bevis finns) där man kan se på TV och..nä, man kan bara se på TV; ettan tvåan och fyran går att se hjälpligt.

 

Det är väl det jag kan komma på på rak arm.

 

Hjärtligt välkommen till F7 Såtenäs, hoppas du skall få en givande och rolig tid där, precis som jag hade......      :camo:

 

Naturligtvis: Jag glömde ju minigolfbanan, kan man bara hitta en rak klubba så, go for it. Förresten, medtag KLAS; man måste nog gräva bort alla alger, mögel och gräs.  ;) 

 

En mängd kanaler existerar inte, och gamla markan är som sagt riven. Biljardbordet återfinns i ett rum ovanpå gymnastiksalen, samma problem med köerna som med golfklubborna tyvärr.

 

Den nya MAGISKA :dribble:  matsalen skall iofs rymma marka, uppehållsrum möjlighet till estetisk verksamhet (göra fantasifulla kreationer med maskeringsfärg kanske?)mm. mm. När den blir helt färdig återstår att se.

 

Nattliv? *Processing......unable to find match* Eller menar du mörkerstrid? :D  ;) 

Ja alltså det finns ju möjlighet att åka in till Lidköping, går buss från flottiljen, enklast är dock att muta nån att köra en in till stan

 

VÅRA befäl var bra som fan, antar att de flesta befäl är OK (kanske inte Lt Pattberg  ) ;)

 

Jag var helnöjd med maten, dem gånger man fick åtnjuta den i matsalen  ;)

 

Det kommer nog att bli en del tumrullande tyvärr men förhoppningsvis en hel del skoj utbildning. Se till att kolla leg på samtliga som kommer med vpl.-bussarna på söndag kväll, det är populärt 

 

Ni får ju dessutom det stora nöjet att hissa och hala flaggan varje dag, se bara till att INTE göra det i poplinstället (fysdressen) :Malaj:  :((

 

Kortfattat: Jag trivdes trots allt bra med min värnplikt, mycket beroende på befäl och plutonskamrater mm. Resten störde mig inte så mycket.

 

Återigen, lycka till på F7, Det blir nog bra skall du se.  ;) 

 

Mattias. Ptrlch 1. FBS

Link to comment
Share on other sites

Ok! Låter nice, det är väl ungefär samma bild som jag har fått av f7 och FBJS. Den nya matsalen invigdes i veckan tror jag det var.. Den ska tydligen vara "en av sveriges bästa". jaja.

 

Det är lite synd att så få flygbasjägare utbildas per år då det är svårt att hitta några att prata med som har olika uppfattningar om skolan.. När dom muckade i våras var det endast ~35 st (rätta mig om jag har fel) stolta jägare kvar i plutonen..

 

Det verkar vara ett ganska livligt forum så jag hoppas att iaf nån FBJ kan komma med sin syn på FBJS.. :Malaj:

 

//Jalle

Link to comment
Share on other sites

Andrew !

 

Tackar! Jo jag är motiverad och jag längtar till inryck, fast skönt endå att det är ett tag kvar så att jag hinner bygga upp min kondis.. :Malaj:

 

Jag har en kompleterande fråga som jag glömde ta med; Hur var det första dagen då ni anlände till f7 i början av aug eller när det var, började befälen skrika på er direkt? Jag har hört att de 2 första veckorna ska vara värst..

Link to comment
Share on other sites

Det är 10 år sedan jag gjorde GU, jag har dock haft kontinuerlig kontakt med skolan och efterföljande kullar så jag tror/hoppas inte att jag är helt lost.. här är mina erfarenheter:

 

1. Kasern 23 är helt ok, maten var helt ok, aktiviteter har jag ingen upopfattning om då vldigt lite tid tillbringades på kasern.

 

2. Jobbigt var det, man är i princip i gång hela tiden, det är sällan man har tid att återhämta sig. Kamratskapet var fantastiskt, även över årskullarna. Givetvis varierade befäln och vissa kom man mer eller mindre bra överens med. Men min uppfattning är att samtliga befäl på FBJS håller mycket hög klass och kan sin sak väldigt bra. *

 

3. Bäst - kamratskapet och min Kulspruta 90, sämst - muck...

 

4. Jag gillade fältlivet, det är jobbigt men för mig är/var det motiverande att ofta och mycket jobba i och mot krigsuppgiften. Kaserntjafs och putsade kängor har jag mycket lite till övers för.

 

5. Ansträngande, både på psyket och rent fysiskt, dock var min gruipp otroligt motiverad och det var en grym känsla när vi gav oss i väg.. känslan när vi kom i mål var rätt grym den med... även om jag vägrade tro att det var över förrän jag vaknade dagen efter.. ;) Ingen "granen-överlevnad" när jag gjorde GU. Ingen ren fjällvecka men min krigsbas låg i Ö-vik trakten.

 

6. Jag hade inga direkt förväntningar då jag faktiskt inte hade ett så stort militärt intrese innan GU, jag var (är) mycket intresserad av vapen och visste att FBJ hade en intressant beväpning. Sedan hade jag en bekant som gjort GU där och var mycket positiv. Så mina förväntningar uppfylldes, och så mycket mer därtill.

 

 

* baserar min bedömning på befälskvalitén mot de befäl jag haft/mött under 3 utlandsmissioner samt Hv utbildningar och kompletterande utbildningar inom Fv.

 

FBJ tjänsten ser ju annorlunda ut idag, rent stridstekniskt sett, dock är jag övertygad om att FBJ andan lever och frodas, den var den samma då jag var där uppe tidigare i år i allafall :Malaj:

 

Lycka till och ge allt, det är värt det...

 

"Uppgiften framför allt!!"

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Tja.

Grattis till en mycket intressant och givande tjänst som FBJ.

Själv gjorde jag min GU där 01-02

Det har vart mycket skitsnack och liknande om FBJ men min uppfattning är att det inte är så längre. Folk börjar inse vad vi kan. Även om det är så, så spelar det ingen roll eftersom att du kommer att veta vad du har gjort och vad du kan.

 

1. F7 är skitbra. Bra mat, kasern med sängar. Du kommer inte att vara inne på flottiljen överdrivet mycket så dom aktiviteter som du ev.kommer att utnyttja är gymmet och kanske den nya markan någon gång.

 

2.Min tid på FBJS var mycket bra. Det var jobbigt, men det är skönt när man är klar med en jobbig övning och ligger på sängen och snackar skit. Det är jävligt skönt när man känner att man kan lösa sina uppgifter bra och klarar sig själv i patrullen under mycket lång tid. Befälen var mycket bra och oerhört kunniga.

 

3.Bäst- bra övningar, bra kamrater och en givande utb. Sämst- Muck

 

4.Det är mycket tid i fält men man vänjer sig. Mot slutet av utb.är det jobbigare att vara inne på kasern. Då vill man ut i fält och lösa uppgift.

 

5.Baskerprovet- Ingenting att oroa sig för. Skönt att bara vara i patrullen under ett par dygn. Det är jobbigt att gå långt med tung ryggsäck men man vänjer sig=)

Överlevnaden var mycket bra, jävligt jobbig men det är som allt annat, efteråt ångrar man ingenting. Fjällvecka, Vi var 5 veckor i Kiruna som gjorde att vi kunde klara oss hyfsat i vintermiljö men framför allt blev vi mycket duktigare på att överleva under barmarksförhållanden. Det var några av dom bästa veckorna under utb.

 

6.Jag hade inte heller några större förväntningar på min utbildning men det blev ett mycket bra år som gav mig mer än vad jag någonsin kunde tro.

 

 

 

Träna hårt och lycka till. Du kommer inta att ångra dig.

Link to comment
Share on other sites

Vafalls !! :blink:  ... Bara 13 mil ?? när jag låg inne på Fbjs "prommenixade" vi en kvart på tio minuter och Lodjursmarschen varade i 19 mil på 14 timmar....

felskrivning eller skämt??? jag tycker iaf att 19 mil på 14 timmar är lite väl snabbt.. 45 minuter per mil?? jag är glad om jag ens klarar EN mil på 45 min och då med löparskor och utan någon som helst packning..

Trodde jag tog i överkant , så att det inte skulle vara nån tvekan om att det givetvis var ett skämt.

 

Lodjursmarschen är inte det jobbigaste med att klara av utbildningen , det är att "bita ihop" och genomföra hela utbildningen som är det jobbig.

 

Instämmer i vad övriga Fbj har skrivit här i denna tråden.

 

"Upgggiften framför allt !"

Edited by Andrew
Link to comment
Share on other sites

Oki! Sjysst att ni tog er tid att besvara mina funderingar.

Ni säger att muck var sämst, det kan jag förstå att ni säger nu i efterhand men det måste väl vart underbart att `slippa allt slit` och att kunna sova ut ordentligt? Det var nån som sa att söndagångesten var värst av allt :blink:

 

Vad gör ni nuförtiden? Är det nått ni dragit nytta av från lumpartiden?

 

//Jalle

Link to comment
Share on other sites

SNAFU: Nej, det är inte så smidigt att förfölja med 100l ryggsäck. Men ibland måste man ha grejerna med sig. Vid infil och exfil till området. långa sträckor att patrullera osv. Det optimala är dock att patrullera med liten ryggsäck.

Edited by Lledaw
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vad det är för krav(i siffror) för fbj. Har sökt men inte hittat något, på lumpen.nu står det bara en massa text.

 

Hoppas på fbj nästa år!!!

Från tråden http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=8205

 

Mailade pliktverkat med frågor om lite olika befattningar bl.a nedstånde och fick följande svar:

 

GA827 - Flygbasjägargruppchef

I-prov: 7

Muskel: 5

Cykling: 7

Syn: 7

Hörsel: 7

 

GA927 - Flygbasjägare

I-prov : 3

Muskel: 5

Cykling: 7

Syn: 7

Hörsel: 7

Edited by softfeel
Link to comment
Share on other sites

Shoulder:

Du kan skriva till dom och fråga, jag har glömt exakt vad det var men det såg ut ungefär såhär:

Kondis 7, Styrka 5, Du får inte ha hörsennedsättning och Jägartetet måste du också klara som till alla andra jägartjänster.. Men viktigaste av allt är väl att du verkligen vill, annars kvittar det hur stark du än är.

Jag kom på att du nog måste få bättre än 3a på IQdelen också.. Jag har en polare som verkligen ville bli FBJ men han fick åka hem direkt efter phsykologen.. Han är iofs inget ljushuvud ,O men jag är övertygad om att han skulle klara sig bra på FBJs endå.. Men jag vet ju inte om han sa fel saker till phsykologen eller om det var hans IQtest som sket sig (han fick dock en 3a).. eftersom det fanns ju dom som gjorde sig till och fick 3or men blev bevakningssoldater i 10 månader iaf..

 

Ett annat tips jag kan ge är att inte skriva om några tidigare ev. sjukdomar/skador i hälsodeklarationen.. men det ska du endast göra om du är säker på att det inte är något som kan hindra dig i din utbildning.. Dom är typ skitpetiga med det.. :D

 

När mönstrar du? Lycka till //Jalle

Link to comment
Share on other sites

LYNX._PSG_90.jpg

 

LYNX 2003

 

Oavsett vilka förväntningar du har så TROR jag de kommer att

uppfyllas med RÅGE. Som tur är så kan man inte förstå hur

"jobbigt" det kommer att bli, då finns det ingen ( vid sina sunda vätskor )

som skulle söka. :D,O

 

Muckar dagen upplevde jag som MYCKET TRAUMATISK. Som tur

var blev jag erbjuden en tjänst på FBJS fram tills jag skulle in på

officershögskolan ( av olika anledningar var jag tvungen att tacka

nej till sistnämda ). Tiden som instruktör var ENORMT givande.

 

( Det var extra "trevligt" att beordra min lillebror "fysiska belöningar"

så som armhävningar. Stackarn låg inne som gruppchef på FBJS

under den tiden. :):lol::lol: )

Edited by LYNX
Link to comment
Share on other sites

Kan väl bara instämma i de tidigare mkt bra inläggen.

Det är en minnesvärd tid. De som man ofta återkommer till

är de "tuffa proven" och marscherna men inget av de specifika

prov vi utsattes för var det jobbigaste tycker jag, det jobbigaste var en 10 dagarsövning i snö och slask, konstant lite sömn och en massa

stridsspaning. Egentligen riktig flygbasjägarvardag. Det är ju det

som alla prov syftar till att förbereda en för. Baskrar och guldmärken är ju bara glamour som Fbj-tjänsten i övrigt handlar mycket lite om.

 

Vad man får på köpet är också en kamratskap som är otrolig. Jag muckade för nästan 7 år sedan och håller kontakt med folk inom och över årskullarna. Den relativa litenheten (2 plutoner när jag gjorde GU) gör att andan är stark mellan soldater och befäl.

 

De har hänt en del sen jag muckade (uppgifter,utrustning,bemanning etc) men jag vet att den utbildning som ges nu är helt grym.

Lycka till i ditt val av utbildning!

Link to comment
Share on other sites

Låter nice!

 

Är det nått särskilt man ska träna/tänka på inför inryck??

 

Och hur var det första dagen och den första veckan efter inryck? Jag har hört att det är den tiden som är tuffast rent phsykiskt?

 

Och nu kommer en svår fråga; Hur ser en "vanlig" dag ut för en FBJ (så vanlig som det nu kan bli)?

 

//Jalle

Link to comment
Share on other sites

Låter nice!

 

Är det nått särskilt man ska träna/tänka på inför inryck??

 

Och hur var det första dagen och den första veckan efter inryck? Jag har hört att det är den tiden som är tuffast rent phsykiskt?

 

Och nu kommer en svår fråga; Hur ser en "vanlig" dag ut för en FBJ (så vanlig som det nu kan bli)?

 

//Jalle

Jag skulle kraftsamla på konditionsträning och marschträning med packning. Kör öven allround styrketräning, såsom armhävningar, situps, ryggresningar samt någon form av stärkande övning för benen.

 

Vad som sker de första dagarna skall vi nog låta dig upptäcka själv. Vissa tar det bättre än andra. Gör som du blir tillsagd, så kommer allt att lösa sig.

 

Hur en "vanlig dag" ser ut är näst intill omöjligt att svara på, då det varierar väldigt mycket. Det är också något du kommer att få svar på när du kommer dit.

 

Ett tips är att inte tänka för mycket på vad som komma skall! Träna på i ditt eget tempo och fokusera på att inte skada dig - resten kommer att lösa sig! Jag förstår dock att du vill veta, men det kan även vara en tjusning att INTE veta.

 

Lycka till och ge järnet!

Link to comment
Share on other sites

Låter nice!

 

Är det nått särskilt man ska träna/tänka på inför inryck??

 

Och hur var det första dagen och den första veckan efter inryck? Jag har hört att det är den tiden som är tuffast rent phsykiskt?

 

Och nu kommer en svår fråga; Hur ser en "vanlig" dag ut för en FBJ (så vanlig som det nu kan bli)?

 

//Jalle

Precis som det skrevs i svaret innan, kör mycket marschträning!!! det kommer du ha otrolig nytta av det lovar jag!

 

Första veckan är skitkul, som sagt det kommer bli en upplevelse! ;)

lycka till så ses vi nog på förinfon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...