J Lo Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Tjenare! Är en sån där som har massa frågor... Skall rycka in i aug. nämligen... Får fbj jägarbågen? Vilka fordon får fordonsföraren köra? Det e allt jag kan komma på nu som inte redan står... Tacksam för svar! ha det Quote
Dannyboy Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Som nyinryckt tar jag mig rätten att besvara dessa spörsmål: -Nej! FBJ får INTE någon jägarbåge likt den K3, K4 får. -Enligt min senaste info används sk "Dallasjeep". Quote
zoom Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Hur kommer det säg att man inte får någon jägarbåge som fbj? Quote
106 Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Hur kommer det säg att man inte får någon jägarbåge som fbj? FBJ har ett eget utbildningstecken som bärs på höger ärm på fältuniform 90 (tygmärke) och på vänster bröstficka på vapenrock eller jacka m/87 (utbildningstecken m/99 för flygbasjägare, M7678-157600). Det finns minst en FBJ på forumet som använder metallmärket som avatar. Bilder på båda finns annars i UniR FM 2003 sid 275 och 287. Quote
Fbj972 Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Det finns minst en FBJ på forumet som använder metallmärket som avatar. ... Och det kan du skåda här till vänster... Quote
J Lo Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Stämmer det att alla fbj är gb? Och kan nån berätta vad man får göra på infohelgen? Quote
LYNX Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 (edited) Hur kommer det säg att man inte får någon jägarbåge som fbj? Jägarbågen tillhör våra duktiga förband K4 och K3. Jägarbågen säger ingenting om hur bra jägare du är, DÄREMOT visar den kompetensen på K4/K3 jägarna! KJ, FJ och FBJS använder sig inte av bågen då vi har andra märken/tecken som visar vår duglighet. Edited January 20, 2004 by LYNX Quote
LYNX Posted January 13, 2004 Report Posted January 13, 2004 (edited) Bilder från min årskull 89-90 ( Nej......det fanns inte färgfilm då. ) Det här var min bäste vän. Han dog 2 år senare. PAUL ANDERSSON, JAG HEDRAR DIG! Edited January 13, 2004 by LYNX Quote
Guest Andrew Posted January 13, 2004 Report Posted January 13, 2004 (edited) @ Lynx måste varit den där spionkameran , för jag får inte upp bilderna ! http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Ambush.jpg http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/KSP.gif.webp http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/MJ.jpg http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/AAA.JPG Edited January 13, 2004 by Andrew Quote
zoom Posted January 13, 2004 Report Posted January 13, 2004 (edited) Okej tack för svaren!! Jag har en till fråga här också. Var fbj utb längre förr i tiden? För oss som rycker in aug 2004 så är den 300 dagar men jag läste på någon sida att för några årsen var utb i 350 dagar... Hur kommer detta sig i så fall??(Om det stämmer?) Edited January 13, 2004 by zoom Quote
2Sharp Posted January 13, 2004 Report Posted January 13, 2004 Okej tack för svaren!! Jag har en till fråga här också. Var fbj utb längre förr i tiden? För oss som rycker in aug 2004 så är den 300 dagar men jag läste på någon sida att för några årsen var utb i 350 dagar... Hur kommer detta sig i så fall??(Om det stämmer?) Utbildningslängden har varierat genom åren, som jag förstått det dels ekonomiska orsaker och även för att det varit svårt att få de som bestämmer att inse varför man vill ha en bestämd utbildningslängd. Quote
Jarl Posted January 14, 2004 Author Report Posted January 14, 2004 1, Nån som vet hur det är att ha i tjej som ligger och väntar i det civila under sin jägarutbildning? 2, Hur är det att vara tungvapenskytt?? Någon som vart det eller kan berätta lite endå? Quote
Razvedka Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 1, Nån som vet hur det är att ha i tjej som ligger och väntar i det civila under sin jägarutbildning? Lång tid borta från vännen din...Beror självfallet från förhållande till förhållande! Under min GU var jag borta som längst 7 veckor i sträck. Had iofs ingen fast flickvän heller... 2, Hur är det att vara tungvapenskytt?? Någon som vart det eller kan berätta lite endå? Finns en del TV skyttar på forumet, men kan ge dig en vägledning: Som TV skytt bär man exvis Ksp90b som personligt vapen, ngt tyngre än en ak...Denna befattning har under årens lopp ändrats ngt så jag låter det vara osagt att det finns en strikt indelning för TV-skytt i ptrl. ett år kördes exvis 3 ksp per Ptrl - och det är lätt att räkna ut att dessa hade fler uppgifter. Quote
Vysotskij Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 1, Nån som vet hur det är att ha i tjej som ligger och väntar i det civila under sin jägarutbildning? Ha vad i tjejen när hon väntar på vadå? Om du menar hur det går på hemmafronten är det nog som att vara beväring i allmänhet, men du kanske sover lite mer när du är hemma än om du varit skyttebasse. Du kanske har fler helgtjänster. Möjligen. Du kanske är lite för entusiastisk över saker civilister finner föga upphetsande, men det delar du med de flesta lumpare. Quote
Jarl Posted January 14, 2004 Author Report Posted January 14, 2004 Nån som vet hur det är att ha en tjej som ligger och väntar i det civila under sin jägarutbildning? Jag har ingen tjej själv men jag är bara lite nyfiken på hur det har gått för de som hade/har tjej.. Vad väger en Kulspruta 90? Tungt och bära? Är det en trevlig befattning? /jalle Quote
pickensthlm Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Hej! Är GB-uttagen till FBJS 2004 och har läst att man krigsplaceras på en flygbas nära en själv, där man bor. Antar då att det blir Säve flygplats för en göteborgare som jag. Borde det inte vara så då att man är i ungefär samma grupper som killar som kommer från samma stad? Eller är det helt slumpen som avgör om t.ex. jag som hundförare placeras tillsammans med kille X som är patrullchef? Finns det någon tanke bakom placerandet av medlemmar i patrullerna? Mvh Christian Quote
J Lo Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Jag tror inte Säve är en flygbas, så det blir nog Såtenäs hela tiden för oss göteborgare... men jag kan ju så klart ha fel... Quote
Razvedka Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 (edited) PickenSthlm/J Lo: Bas04 fungerar annorlunda än Basbat85/Bas90 systemet, vilket konkret innebär att FBJ - INTE - har en fast bas att verka på utan FV nyttjar i hög grad det vanliga vägsystemet, vilket innebär en högre rörlighet. Om det är bättre eller sämre än det gamla systemet låter jag ur kvalitativ synpunkt vara osagt. Förmodligen har man tänkt sig att det skall bli mindre kostnader i längden samt att det rör sig mer mot förmågan att verka internationellt med systemet. FBJ tjänst är fö långt ifrån flygplanens verksamhet... Pickensthlm: Lycka till med uttagningen som FBJ aspirant! Du har möjlighet till en mycket intressant och givande vpl med övningar i olika landsändar! Edited January 14, 2004 by Razvedka Quote
Razvedka Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Nån som vet hur det är att ha en tjej som ligger och väntar i det civila under sin jägarutbildning? Jag har ingen tjej själv men jag är bara lite nyfiken på hur det har gått för de som hade/har tjej.. Vad väger en Kulspruta 90? Tungt och bära? Är det en trevlig befattning? /jalle Ja har man en tjej som LIGGER OCH VÄNTAR, så är väl allt frid och fröjd Tröttnar hon däremot så kanske det inte var bra från första början, så är det i alla relationer...(Dök litet där...) MEN, under all vpl blir man frånskild varandra för en tid och tenderar att snöa in i det man gör...Sannolikt mer på Jbefattningar än mycket annat! Återigen: Allt beror vad för människa man är, vilken relation man har osv! Kulspruta 90 - 7kg + 3 kg för en kasett om 200 plugg. Ak5 4,5 kg, Bertil 5,4, med grt 6,3...MAO lite mer att bära i händerna. Sedan har Ptrls olika befattningar sina andra olikheter som brukar utjämna det hela i längden... De som har vapnet som personligt brukar ha ett INTRESSE utöver det vanliga, hör med 2Sharp! Quote
2Sharp Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 (edited) De som har vapnet som personligt brukar ha ett INTRESSE utöver det vanliga, hör med 2Sharp! Som sagt, du bör ha ett intresse för vapen som Kulspruta 90 skytt, vården är mer komplicerad och omfattande än en vanlig ak5. (Likväl som att du bör ha ett gediget hundintresse om du skall vara hundförare) Inte tekniskt svår med då du skjuter mer blir vapnet skitigare, det har även fler delar. Jag hade som målsättning att bli Kulspruta 90 skytt när jag ryckte in, det är inget jag ångrar idag Som tidigare nämnts väger en Kulspruta 90 ca: 10 kg, det är ju tyngre än en ak, men jag tyckte att det var värt det när det väl small, min åsikt är att en Kulspruta 90 har kapacitet att avlägga en avsevärd bly i luften, det är heller inte svårskjutet så du har många träff givetvis. Jag tycker den är glockren som buret understöd på gruppnivå. Själv är jag sådär förtjust i B modellens kolv, jag hade hellre sett en hybrid med "A" modellens kolv och den korta pipan från "B" modellen. Tycker att bakkappan på "B" kolven är för liten, särskilt om du bär kroppsskydd. Smidigt med den kortare pipan vid patrullering, dock kanske det är en ballistisk fördel med den lite längre pipan? Det fällbara handtaget på "B" modellen vill jag ha, det fastnar inte lika mycket skog i det. Vi hade ingen rem till vapnet under GU, förutom när vi åkte skidor, jag tyckte det fungerade bra, det är tungt i början men man lär sig jobba med vapnet efter ett tag och det finns liten risk för att man stelnar till och bara bär på vapnet. Gående färdigställning är A och O för att snabbt komma till skott. Nu blir det långt och OT, sorry... Som avslutande argument, är du villig att engagera dig i ditt vapen mer än andra, har du ett vapenintresse som du gärna vill utveckla är Kulspruta 90 skytt helt klart en attraktiv utbildning. Edited January 16, 2004 by 2Sharp Quote
Guest Andrew Posted January 17, 2004 Report Posted January 17, 2004 (edited) Tillägg till 2sharps inlägg: När jag mfl som låg inne för ett par år sedan så utbildades man inte enbart som Kulspruta 90 skytt utan även till att vara gruppens/ptrl:ens tungavapen resurs. Dvs. som Kulspruta 90-skytt fick man även full utb. på Kulspruta 58 och Grg. Förmodar att det är samma än idag , någon Fbj som legat inne nyligen kan säkert bekräfta eller dementera. Det var just detta som gjorde att jag trivdes , pga av att man vid befattnings-veckor på diverse skjutfält inte enbart sköt med Kulspruta 90 utan även fick goda kunskaper med Grg. Ville bara flika in med denna info. Edit *feltryckningar* Edited January 17, 2004 by Andrew Quote
zoom Posted January 17, 2004 Report Posted January 17, 2004 (edited) Andrew nämde att som Kulspruta 90-skytt får man full utbildning på Kulspruta 58 och Grg också. Min frågan är då vad får de andra för utb. utöver det som står här nere? 1. Prickskytt.... 2. HF..... 3. Sjv...... Edited January 17, 2004 by zoom Quote
Mojo Posted January 17, 2004 Report Posted January 17, 2004 Andrew nämde att som Kulspruta 90-skytt får man full utbildning på Kulspruta 58 och Grg också. Min frågan är då vad får de andra för utb. utöver det som står här nere? 1. Prickskytt.... 2. HF..... 3. Sjv...... Grg och Kulspruta 58 används inte av fbj längre. Vill du skjuta grg i flygvapnet så sök dig till fbassäk. Om du syftar på vilka "bisysslor" de olika befattningarna får utbildning på så kan saker såsom sambandstjänst, helikoptervett, "minering" och fordonsutbildningar vara exempel på saker som kan ingå. Vad som gäller varierar kraftigt från år till år. Quote
LYNX Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 Vad väger en Kulspruta 90? Tungt och bära? Är det en trevlig befattning? /jalle Något som inte är FULLT lika tungt att bära, MEN som är tungt att FÅ bära. Quote
pickensthlm Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 Snygg klocka! Finns det mycket liknande prylar med FBJ-ankytning? Hur ser befälen på användandet av hörselskydd under övningar? Ligger det under eget ansvar och man får ha det när man vill, eller är det befälen som beslutar om det? Vill nämligen inte MUCK:a med ngn form av hörselskada som kan förhindra ens eventuella framtidsplaner! Mvh Christian Quote
Vysotskij Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 Om du muckar med någon form av hörselskada har befälen sannolikt begått fel. Ingen är betjänt av en lomhörd flygjäsbagare. Quote
dau Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 Grg och Kulspruta 58 används inte av fbj längre. Vill du skjuta grg i flygvapnet så sök dig till fbassäk Är det bara tillfälligt eller har man tagit bort grg,ksp 58 helt ? ( hade ju tackat nej till att få skuta ksp 58 ) Quote
zoom Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 Andrew nämde att som Kulspruta 90-skytt får man full utbildning på Kulspruta 58 och Grg också. Min frågan är då vad får de andra för utb. utöver det som står här nere? 1. Prickskytt.... 2. HF..... 3. Sjv...... Grg och Kulspruta 58 används inte av fbj längre. Vill du skjuta grg i flygvapnet så sök dig till fbassäk. Om du syftar på vilka "bisysslor" de olika befattningarna får utbildning på så kan saker såsom sambandstjänst, helikoptervett, "minering" och fordonsutbildningar vara exempel på saker som kan ingå. Vad som gäller varierar kraftigt från år till år. Det var bisysslor jag men ja tack! Quote
2Sharp Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 (edited) Om du muckar med någon form av hörselskada har befälen sannolikt begått fel. Ingen är betjänt av en lomhörd flygjäsbagare. Helt rätt, under min GU var reglerna för hörselskydd betydligt mer slapphänta än de är idag. Då fick man skjuta x antal skott under en viss tid utan hörselskydd, idag har man väl nollgräns om jag inte är helt ute och cyklar? Med de nya aktiva hörselskydden är det hellre inga/mindre problem att patrullera med dem. I en skarp situation hade jag kanske inte valt att patrullera med dem dock? Edited January 18, 2004 by 2Sharp Quote
Emil-9 Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 idag har man väl noll gräns om jag inte är helt ute och cyklar? korrekt! Quote
Recommended Posts