Jump to content

Flygbasjägarna


Recommended Posts

Guest Fågel Fenix
Hej! Det är första gången jag skriver här och jag skall rycka in som FBJ i aug 04.\\//

Augusti står det. Har du ngt datum? ;)

 

//En som suckar efter FBJ 2004! (verkar bra att ligga mkt ute i fält. Slipper och städa kasern lika mkt! :camo: :P )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var kör FBJ SIB?

 

Om SIB innebär Strid i Bebygelse så kan jag svara för mitt utb.år (95/96).

Vi var i Skövde på ett övningsområde där man hade husmoduler etc.

Riktigt bra övningsomr. Kom även ihåg att vi gjorde ett "stenhårt" inslag från

SIB i den officiella Flygbasjägarvideon som kom ut -97 tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Var kör FBJ SIB?

 

//SNAFU

Även mitt utbildningsår (93/94) var i Skövde, årskullen innan var i Stockholms området.

 

"Mängden" SIB har varierat allt beroende på hur krigsbasen ser ut, mycket byggnader = mycket SIB, lite byggnader = lite SIB.

 

För övrigt hette det STRIBY när jag gjorde GU :tveka:

STRid I BebYggelse/BYggnad)

Link to comment
Share on other sites

Utbildar man fortfarande varje värnpliktskull mot att krigsplaceras på en specifik bas?

 

Svar ja.

Det för att terrängen ska kännas som sin egen bakgård.

 

Men FBJ kan förflyttas till ett helt ny Flygbas och med

hjälp av kartan utgöra ett fullgott skydd. Pratar av egen

erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Läggs det ner mycket tid på strid i bebyggelse? Det verkar `tufft` :baskerKav:

 

Nån som vet hur man kommer in i den nationella insatsstyrkan? Jag har hört att man måste vara polis i minst 2 år innan man kan söka dit..

 

Btw vilken var den roligaste delen av utbildningen? Det står ju i papprena att ubildningen är indelad i 4 block osv.

 

//Jalle

Link to comment
Share on other sites

Läggs det ner mycket tid på strid i bebyggelse? Det verkar `tufft` :baskerKav:

 

Nån som vet hur man kommer in i den nationella insatsstyrkan? Jag har hört att man måste vara polis i minst 2 år innan man kan söka dit..

 

Btw vilken var den roligaste delen av utbildningen? Det står ju i papprena att ubildningen är indelad i 4 block osv.

 

//Jalle

Nej, det läggs inte ned speciellt mycket tid på strid i bebyggelse.

 

Vad det gäller Nationella insatsstyrkan kan du läsa här...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hålla med mina bröder i allt de säger. Tänk på att det är PANNBEN som gäller. Har du några tidigare skador t ex problem med knän osv så kan det göra att du får avsluta tjänsten men är man bara frisk och ger järnet så klarar man det.

 

Kamratskapen är stor till mycket stor inom fbj och även om man inte har träffat andra bröder så kommer man snabbt in i gemenskapen. Hoppas att du får en lika rolig tid som jag hade på K23.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar nästintill omöligt att inte tycka om fbjs =)

 

Kan ni inte berätta lite om er befattning.. Vad som var roligt/jobbigt osv.. Är lite nifiken på vad en signalist gör.. Bara konkar runt på radion? Själv skulle jag vilja bli hundförare eller prickskytt men det spelar egentligen inte så stor roll.. :lala:

 

// Jalle

Link to comment
Share on other sites

LYNX_Lodjursmarschen_1989.JPGenbuske.jpg

 

Lodjursmarschen. Vi närmade oss NORRA BJÖRKE ( ÅNGEST ).

Där stod jag och skällde ut en enbuske för att han/den inte

gick efter en rast. Led av svåra hallucinationer, trodde det

var en soldat. :lala:

Edited by LYNX
Link to comment
Share on other sites

baskerprov-03.jpg

 

baskerprov-01.jpgbaskerprov-02.jpg

 

Då var det dags, momentet som soldaterna både sett fram emot och

varit oroliga inför. Vecka 46 genomförde Flygvapnets flygbasjägarskola

baskerprov enligt tradition.

 

54 soldater samt en befälspatrull startade. Gamla flygbasjägare hade

kommit för att beskåda inneliggande flygbasjägare och återuppleva

gamla minnen. Starten gick kl 2200 på måndag kvällen och patrullerna

startade enskilt. Tung packning, nattorientering och ett flertal moment

avklarades under vägen. Att slippa undan onda fötter och trötthet är

oundvikligt, även för det mer erfarna befälet.

 

Provet är upplagt så att tiden är knapp, slarvar patrullerna med

marschdisciplinen eller orienterar fel finns det risk att misslyckas.

Alla patruller kom dock i mål innan tiden var ute, sista patrullen

bröt mållinjen med 4 minuters marginal. Endast en soldat bröt

baskerprovet.

 

På torsdag kvällen var det traditionsenlig baskerceremoni på

Strandmässen. Ceremonin är mycket stämningsfull med fanförare,

tända marschaller i skymningen samt Vänern i bakgrunden. Halta

men stolta soldater fick mottaga den gröna baskern med det gyllene

lodjuret av chefen för Flygvapnets flygbasjägarskola, Mj Conny Petersson.

En milstolpe hade passerats för soldaterna.

 

CITAT

Lt Björn Ohlsson, Instruktör, Flygbasjägarskolan

Link to comment
Share on other sites

Lodjursmarschen. Vi närmade oss NORRA BJÖRKE ( ÅNGEST ).

Där stod jag och skällde ut en enbuske för att han/den inte

gick efter en rast. Led av svåra hallucinationer, trodde det

var en soldat.  :lol:

Det var tider det... *Tittar drömskt ut genom fönstret.... *

 

Själv gick jag och vinkade upp i skogen, då jag tyckte att min flickvän stod där. Hjärnan fungerade inte riktigt som den skulle vid det tillfället. :clap:

 

Kan inte låta bli att skratta åt alla minnen man har från baskerprovet. Folk har en tendens till att göra de mest udda saker när de är fysiskt och psykiskt utmattade.

Link to comment
Share on other sites

En grp chef såg ölbackar i skogen under Lodjurmarschen.

Han VISSTE att befälen lagt ut dem så att de skulle supa till

och misslyckas med marschen. :D

 

Under Hellweeken ( första veckan på Hunneberg ) såg jag

små ( råttors storlek ) vita elefanter som kom från höger

och dog framför mina fötter. Blev jävligt jobbigt att försöka

undvika o trampa på dem. När jag till slut fattade att det inte

finns elefanter i sverige så försvann de ( att de var små och

vita funderade jag inte ens på ) :angry:

Edited by LYNX
Link to comment
Share on other sites

Vilka minnen som kommer till liv när man ser alla bilderna ! !

Bara att höra talas om N Björke, brrrrr.

 

Jag tyckte att alla i min grupp gick ner på knä och sen drog en presenning över sig, så de såg ut som en stor sten. Då tänkte jag: Men va f*n, gör dom, det är ingen rast nu. Därefter gick jag närmare och såg att det verklligen va en stor sten och gruppen hade frr ca 200 meter utan mig ;)

 

Vilken befattning du än väljer så kommer du nog att bli nöjd med den. Som HF får du ju en schysst utbildning om hundar, som kan vara användbar om du i framtiden vill skaffa hund.

Link to comment
Share on other sites

SAS-man: Jo hundförare verkar roligt.. jag pratade med en som var hundförare igår och han sa att man får en riktig kompis men att det är svårt att skilja sig från hunden sen. Griffin hette den och han saknade den som fan =)

 

Han berättade vidare att dom fick jaga danska jeagarkorps, nån som kan berätta lite om det? Det verkar som en rolig del i utbildningen ..

 

//jalle

Link to comment
Share on other sites

hur mycket skiljer sig utbildnigen mot Flygbassäk igentligen.

 

vår fänrik som är utbildad Fbj sa att vi hade i stort sett samma utbildning men olika uppgifter, men vad är det som skiljer?

 

utrustingen är nästan identisk. :sniper:

 

blir själv utbildad till "Tung vapenskytt 90". :}

Edited by Henningsson
Link to comment
Share on other sites

hur mycket skiljer sig utbildnigen mot Flygbassäk igentligen.

Jag har ju bara gjort en av utbildningarna, och "min" utbildning skiljer sig ju mot hur den ser ut i dag.

 

Men, om vi ser tillbaks några år, FBJ kontra NSKY så var den främsta skillnaden att FBJ verkade över en större yta vilket innebär längre förflyttningar = större krav på självständighet och mindre inflytande från ålut. ledningen.

Där fanns även ett litet mått av spaning/informationsinhämtning, vad jag har förstått fanns denna biten inte hos NSKY.

Jag kan givetvis ha missuppfattat...

 

De flertalet gånger jag verkat som b-styrka för FV där både FBJ och NSKY verkat har jag fått intrycket att just självständigheten och "fälttåligheten" varit den stora skillnaden.

NSKY något mer toppstyrda och tröttare i mössan efter några dagars övning.

 

Som jag har förstått det har FBS idag en större del av striden som Fbj minskat fokus på till fördel till spaning/informations inhämtning.

FBJ kör patruller, FBS grupper.

 

Min personliga uppfattning är att man höjt kompetensen och kunnandet hos båda förbanden.

Link to comment
Share on other sites

Som 2Sharp säger så har vi FBS tagit över "slå"-uppgifterna från FBJ och de har mer gått över till spaning/informationsinhämtning. Och ja, jag skulle tro att fälttåligheten är större hos FBJ pga den enkla anledningen att de tillbringar fler dygn i busken än FBS.

 

Jag kan inte svara för FBJ men hos FBS har helt klart höjt kompetensen från gamla NSKY och i mitt tycke har vi riktigt god fältvana (min personliga uppfattning), skulle väl tro att det även gäller FBJ.

 

Sedan är väl motivationen större på FBJ eftersom de är frivilliga. Några soldater i min pluton var inte riktigt nöjda med sin placering och det påverkar naturligtvis lösandet av uppgiften också.

 

FBS är fortfarande ganska styrda. Vi blir ju tilldelade våra olika patrullsträckor och i vilken ordning dem skall patrulleras. Vi får naturligtvis komma med förslag och påverka i VISS MÅN. Väl ute i skogen sen så har ju gruppchefen ansvaret och får ta besluten. Hur det går till på FBJ har jag ingen aning och kan därför inte jämföra.

 

Nått jag däremot funderat på är just detta med patrull kontra grupp; FBJ har patruller om 5 sold. Vad är kriteriet för patrull är det bara att det måste vara mindre än 8 sold. För i så fall har FBS också patruller eftersom vi är 6 sold /patrull. Jag vet också att det benäms olika; F4 kallar det patruller medan F7 kallar det grupper (gjorde iaf det förra året på F7). Nån som kan bringa klarhet?

Link to comment
Share on other sites

Flygbassäk använder grupper eller patruller om sex soldater i varje. Om man sen väljer att kalla det för patrull eller grupp har att göra med vilken flottilj man befinner sig på. Egentligen är det skit samma... ;) Det står dock patruller i det nya reglementet som är på remiss.

 

Utbildningen skiljer ganska mycket beroende på vilken flottilj den genomförs på, dock, är slutmålet densamman. Vissa ligger i fält mycket, vissa mindre. Beväpning på exempelvis sjukvårdare skiljer osv.

Samma sak hur pass mycket "uppdragstaktik" dvs hur självständigt man låter patrullerna arbeta. Det skiljer en del vad gäller utrustning också men det beror mest på vad de olika SFD:n lyckas skaka fram.

 

Vad som sedan skiljer Flygbassäk och NSKY åt har vi diskuterat flera gånger på forumet och det är en känslig fråga där folk kan känna sig "trampad på"...

 

MEN...fakta kvarstår. (Jag har fått detta beskrivet av mig av flera Säkofficerare i FV.)

 

1994-1995 började man anända en ny taktik för NSKY-plutonerna, stridsspana. Som byggde på uppdragstaktik och ett rörligt uppträdande inom plutonsområdet.

Plutoner med denna stridsteknik utbildades fram till 1997-98. Skillnaden mellan dessa och dagens Flygbassäk är inte så stor. Det skiljer lite vad gäller rena utrustningsfrågor och lite juridiska spörsmål men annars var de ganska lika och utbildades ungefär likadant.

 

From 1997-98 sparade man pengar i FV och rationaliserade bort Bevakningsplutonerna. Då fick NSKY sitta i vakten också förutom den rena närskyddstjänsten. De plutoner som utbildades då och fram till 2000-talet skiljde sig rejält mot dagens Flygbassäkplutoner vad gällde uthållighet, fältmässighet, kunskaper och fältvana.

 

....puh vad långt... :D

Link to comment
Share on other sites

SAS-man: Jo hundförare verkar roligt.. jag pratade med en som var hundförare igår och han sa att man får en riktig kompis men att det är svårt att skilja sig från hunden sen. Griffin hette den och han saknade den som fan =)

 

Han berättade vidare att dom fick jaga danska jeagarkorps, nån som kan berätta lite om det? Det verkar som en rolig del i utbildningen ..

 

//jalle

Det har gått en film om när FBJ var i Danmark som Hunter-force mot Jaegerkorps. Tror dock att den gick på dansk tv2, är inte helt säker.

 

Själva uppgiften skiljer sig inte markant mot vad FBJ gör i vanliga fall så detta är en bra övning för patrullerna. Det är viktigt att verkligen få öva mot förband som t ex FJS som agerar mot FBJ, likaså gör Jaegerkorps.

 

Förresten Griffin har jag hört talas om, hundarna e våra bästa vänner, förutom ksp-skyttarnas 90:or :P

Link to comment
Share on other sites

Tycker det verkar som att utvecklingen för Flygbasjägarna FBJ och Flygbassäk FBS i mångt och mycket liknar den transformering som Kustartilleriet gjorde med amfibiebataljon/amfibiekåren i fråga om uppgifter och organisering för KJ och amfiebiesoldaterna.

Både FBJ och KJ går mot spaningsuppgifter från att ha varit "söka strid förband" och ha mycket egen eldkraft. FBS och Amfibiesoldaterna har väl tagit över mycket av uppgiften stt "slå" med kraft. Tunga vapen etc. Det är kanske en långsökt jämförelse (säkert är det också nån KJ som lackar till för att man ens nämner FBJ och KJ i samma tråd... ;) ). Men det vore kul att få lite synpunkter på detta.

Link to comment
Share on other sites

//jalle

Det har gått en film om när FBJ var i Danmark som Hunter-force mot Jaegerkorps. Tror dock att den gick på dansk tv2, är inte helt säker.

 

 

Du har helt rätt! Filmen heter "Svenskerne kommer". Jag har det inspelat på VHS, men filmen finns nu i Göteborg hos Fbj B (Andrews vapendragare).

Edited by Fbj972
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...