Jump to content

Recommended Posts

Vore ju julafton om den kunde komma ut på nätet!

Lite inspiration för oss som ska invadera fbjs Aug 2004...

//SNAFU

Kan tro det... Jag har inte fått tummen ur och ringt till honom som har den just nu... Andrew kanske har mycket tid över så att den kan komma ut på nätet... ;) Personligen är jag totalt oduglig när det kommer till dylik verksamhet...

• Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mattias:

Läs mitt tidigare inlägg...det skiljer som sagt en hel del beroende på vilken flottilj som utbildar.... ;)

Åh fan. Jag var helt övertygad om att det var helt borttaget från FBS. Det verkar ju lite konstigt om patrullindelningen är annorlunda på olika flottiljer. TOEM måste väl vara samma överallt eller? Tur iaf att vissa sätter värde på att ha sjv-sold i patrullen. :camo:

Vilken flottilj är det som utbildar sjukvårdare?

Som jag har förstått det har generalöverläkaren fattat beslut om att befattningen sjukvårdsman skall utgå (eller redan är borttagen) och istället för att 1-2 personer per grupp får 80 timmar sjukvårdsutbildning får samtliga 40-60 timmars (osäker på antal timmar) utbildning under GSU. Detta skall gälla hela FM. Dessutom har jag för mig att plutonsjukvårdarna skall bort och endast en kompaniresurs blir kvar.

f17 har patrullsjukvårdare  ;)

Okej, på F7 har vi i patrullen Ptrlch, HF, TVS x2, FoFö och granattillsatsskytt, vilken befattning är då borttagen på F17 eller är det en samanslagning och i så fall på vilken befattning?

:(( Hmmm. ..handlade inte den här tråden om FBJ, det är mycket Närskydd/FBS nu.

Personligen så tycker jag det är kul att vårat "broderförband"

skriver här. Jag får en bättre inblick om hur de arbeta samt

att jag hyser den största respekten för DEM. :D

:huh: Hmmm. ..handlade inte den här tråden om FBJ, det är mycket Närskydd/FBS nu.

Personligen så tycker jag det är kul att vårat "broderförband"

skriver här. Jag får en bättre inblick om hur de arbeta samt

att jag hyser den största respekten för DEM. ,O

synd bara att vi antagligen aldrig kommer att öva ihop :(

synd bara att vi antagligen aldrig kommer att öva ihop

Vi övade med flygbassäk två gånger under GU:n. Eagle Claw och FVÖ02. Vill dock inte påstå att jag som patrullchef märkte av samarbetet i någon större utsträckning.

synd bara att vi antagligen aldrig kommer att öva ihop

Vi övade med flygbassäk två gånger under GU:n. Eagle Claw och FVÖ02. Vill dock inte påstå att jag som patrullchef märkte av samarbetet i någon större utsträckning.

Kan inte det bero på att de inte längre tillhör samma kompani?

Kan inte det bero på att de inte längre tillhör samma kompani?

Vad gällande Eagle Claw så fanns inget som helst samarbete mellan plutonerna.

Men rent teoretiskt hade vi där en övning med Flygbassäk.

Vad gällande slutövningen (FVÖ02) så på det moment som vi hade något med övriga bataljonen att göra så löste fbj-plut i likhet med flygbassäk en störauppgift under ett antal dygn, dock i ett område utanför flygbassäks område. Då uppgifterna då var de samma spelade kompanitillhörighet en mindre roll. Samarbete försiggick högst troligt staber emellan med rapportering av ingående spår. Men som sagt inget som vi på patrullerna märkte något av.

Å andra sidan märkte jag inte av något samarbete med någon annan funktion under slutövningen förutom bataljonens sista övningsdag då vi fick käka ISO-lunch innan omgruppering skedde till Skaratrakten och en ny flygbas att spana av och nya lustiga moment som jag inte skall gå in på här.

Du har helt rätt! Filmen heter "Svenskerne kommer". Jag har det inspelat på VHS, men filmen finns nu i Göteborg hos Fbj B (Andrews vapendragare).

Vet du om den finns att tillgå eller man måste ringa danska tv2 för att få tag i den ?

Jag har en kopia av filmen. Den finns nu i Göteborg hos Fbj B, 91/92 (tror att du vet vem jag menar). Kontakta honom och be honom sända den till dig.

Fbj B 91/92 är borta under julen dock, SAS hör av dig via msn eller telefon så skall jag se om jag inte kan "kitta till" en kopia på VHS-kass åt dig. Har ju access till Fbj B's lägenhet.  ;)

Skulle va guld om ni kunde sända en kopia upp till K23, så vi gubbs som ligger inne nu kan få nåt å mysa till inne i dagrummet ;)

Fbj B 91/92 är borta under julen dock, SAS hör av dig via msn eller telefon så skall jag se om jag inte kan "kitta till" en kopia på VHS-kass åt dig. Har ju access till Fbj B's lägenhet.  ;)

Skulle va guld om ni kunde sända en kopia upp till K23, så vi gubbs som ligger inne nu kan få nåt å mysa till inne i dagrummet ;)

Vad i helvete!? Här ska inte mysas i något dagrum! Ni ska vara ute och kriga på samma sätt som man gjorde förr i tiden! ;) :D

Vad i helvete!? Här ska inte mysas i något dagrum! Ni ska vara ute och kriga på samma sätt som man gjorde förr i tiden!  ;)  :banana

LOL, helt rätt...

Ut i skogen med er, fort som satan :baskerFN:

Jag följer gärna med, ni kanske saknar en Kulspruta 90 skytt kanske??? Några timmar stridsspaning på Hunneberg hade nog fått ordning på den civila tristessen...

Vad i helvete!? Här ska inte mysas i något dagrum! Ni ska vara ute och kriga på samma sätt som man gjorde förr i tiden! ;) :Malaj:

HAhaha bästa inlägget denna vecka, ett måste för http://hem.passagen.se/westmeds/

Vad i helvete!? Här ska inte mysas i något dagrum! Ni ska vara ute och kriga på samma sätt som man gjorde förr i tiden!  ;)  :)

Va bara lugn vi krigar "nu för tiden oxå"!!! ;) men de få minuter vi får i vårt nyrenoverade dagrum bör ju fyllas med ännu mer krigsinspiration för vad som komma skall!!! :camo:

I F7´s matsal kunde man höra allt för ofta:" Bilarna till fältet, Bilarna till fältet". Men en gång rungade det istället: "Jägarna till skogen, Jägarna till skogen!!!"

Det är något som inneliggande pluton skulle svara på ;)

Se bara till att inte löka ihjäl er i det nyrenoverade dagrummet, tänk på att den store stygge FI finns i trakterna....

I F7´s matsal kunde man höra allt för ofta:" Bilarna till fältet, Bilarna till fältet". Men en gång rungade det istället: "Jägarna till skogen, Jägarna till skogen!!!"

Det är något som inneliggande pluton skulle svara på ;)

Se bara till att inte löka ihjäl er i det nyrenoverade dagrummet, tänk på att den store stygge FI finns i trakterna....

Jo bilarna till fältet är ju enligt rutin :clap:

Jag lovar er det finns ingen risk att vi lökar ihjäl oss!!! ;)