Jump to content

Flygbasjägarna


Recommended Posts

Det är väl en självklarhet?.. hoppas ni kommer och hejjar på =).. har hört att det är lite av en tradition :=o

Jo, att åka och titta på baskerprovet är det allltid några som gör, men att själv gå marschen är inte vanligt. Det kommer nog att ske i större utsträckning i framtiden är vad som görs idag har jag fått veta...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, att åka och titta på baskerprovet är det allltid några som gör, men att själv gå marschen är inte vanligt. Det kommer nog att ske i större utsträckning i framtiden är vad som görs idag har jag fått veta...

Har vi en date?? :=o

Link to comment
Share on other sites

Jo, att åka och titta på baskerprovet är det allltid några som gör, men att själv gå marschen är inte vanligt. Det kommer nog att ske i större utsträckning i framtiden är vad som görs idag har jag fått veta...

Har vi en date?? :clap:

Om inte så kan vi ordna en! 0:)

 

Ska ladda upp med några veckor i Thailand innan...

Link to comment
Share on other sites

@2sharp och Fbj972

Vi kan väl ha en dubbeldate då  ;) :wub: det blir ju tredje baskerprovet för mig och Razvedka isåfall :huh:  ,O  :o

 

Tja jag har ju gått tre redan...så det får väl bli ett fjärde om griskroppen bär runt- host -host - :D

 

2Sharp: Jo menade naturligtvis 2004!!! Men en freudiansk felsägning berättar mycket...Det krockade ju litet i höstas...Kan ta litet planer över en Spitfire !?

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

2Sharp: Jo menade naturligtvis 2004!!! Men en freudiansk felsägning berättar mycket...Det krockade ju litet i höstas...Kan ta litet planer över en Spitfire !?

Ja fan, bra idé ,O

 

När börjar vi marschträna??

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

Sorry Razvedka ! bommade att du gått en gång mer än mig sedan muck.

 

2sharp ... va faaan Marschträna ...var är det? vi går väl på rutin :) , eller har ni alla hyrt in värsta gris-kropparna numera? ;)

Link to comment
Share on other sites

Andrew: Man kan inte hålla koll på allt! ,O

 

Tror på ett hederligt trevligt marschpass ala vi går en sväng och ser hur långt det blir... :D Man kan ju inte leva på gamla meriter längre, även om ränderna aldrig går ur...Kanske kan vi dra ihop en ptrl i götet och svänga de lurvigai skogen?! Kan väl höras om det på den "andra sidan"?! Ser litet hårdträning med cykeln framför mig så att man kommer i form igen efter höstens sötedagar! :)

Link to comment
Share on other sites

Min fråga är främst riktad till FBJ972 eftersom du studerar till konstapel.

 

Jag rycker in på FBJS nu i augusti 2004, men har även planerat att söka in till Polisen till hösten, dvs. september 2004. Jag undrar nu om ni vet något om FBJS:s policy vad gäller att bevilja ledigheter för att t.ex. genomföra de prov och tester till Polisen?

har ni någon erfarenhet av detta?

 

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Min fråga är främst riktad till FBJ972 eftersom du studerar till konstapel.

 

Jag rycker in på FBJS nu i augusti 2004, men har även planerat att söka in till Polisen till hösten, dvs. september 2004. Jag undrar nu om ni vet något om FBJS:s policy vad gäller att bevilja ledigheter för att t.ex. genomföra de prov och tester till Polisen?

har ni någon erfarenhet av detta?

 

Mvh Christian

Jag kommer ihåg att soldater fick åka för att genomföra högskoleprovet samt att två stycken genomförde något delmoment i uttagningarna för att bli flygförare. Om du kontaktar C FbjS kanske det går att lösa.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!

Jag skrev mitt projektarbete om rekryteringen till PHS och då jag var med på svenskprovet var det en K3-jägare som fick ledigt från förbandet för att genomföra detta test, jag hoppas verkligen FBJS är lika schyssta!

 

En annan fråga, hur såg rekryteringsenheten på din värnplikt just som flygbasjägare?

 

Mvh Christian som velat bli polis sedan han var 10 år!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!

Jag skrev mitt projektarbete om rekryteringen till PHS och då jag var med på svenskprovet var det en K3-jägare som fick ledigt från förbandet för att genomföra detta test, jag hoppas verkligen FBJS är lika schyssta!

 

En annan fråga, hur såg rekryteringsenheten på din värnplikt just som flygbasjägare?

 

Mvh Christian som velat bli polis sedan han var 10 år!

Nu håller vi på att glida kraftigt OT - jag skickar ett PM.

Link to comment
Share on other sites

Får man mycket mat som jägare eller man svälter???

 

Du får PRECIS lika mycket mat som alla andra på F7, förutsatt att du är på kasern och äter i matsalen. I fält får du tillräckligt med mat för att hålla dig någorlunda mätt. Men prioriteringar (uppgift framför vård av kropp och själ) gör ofta att man ändå inte äter upp allt. Och stundtals ja, då svälter du... med kraft.

Link to comment
Share on other sites

Hur stärker man knäna på bästa sätt?

Antar att själva knäna inte går att stärka, utan istället muskulaturen omkring?

 

Mina knän är inte de starkaste, och man vill ju överleva vintern på F7 =)

Tack på förhand!

 

//SNAFU

Träna benen, i gym och genom att gå på spinning. Se till att springa lite backe också. Glöm inte att stretcha lårens framsida, baksida och utsida.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Avhopp förekommer naturligtvis på FBJS liksom på andra förband med höga krav. Exakt antal eller procent på detta är inte någon publik information. Förekommande avhopp sker naturligtvis till stor del under GSU'n, kanske framförallt pga chocken från civila samhället eller att den vpl inte klarar pressen (brist på motivation-pannben), vilket iofs ofta ursäktas med att man har en "skada"...

 

Avseende tidigare skador så rekommenderas man starkt att överväga att göra vpl på FBJS, då det är stor risk att dessa kommer tillbaks - vilket ger avbruten tjänst - ngt som varken förbandet eller den enskilde har ngt att tjäna på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...