Jump to content

Recommended Posts

@ Emil det är stöd i form av Ironi ... "Glimten i ögat och gilla läget bara" månaderna flyger iväg och vips önskar du som Fbj att du stod på UP utanför K23 och att det var inryckningsdagen igen.

Bit ihop och ge allt både i fält och på teoripassen .... använd ledigheterna till att återhämta men även analysera det ni gjort under dom 2 senaste veckorna och försök att se på det du/ni lärt eer med lite distans och se det utifrån.

Fbj är man ju först efter avslutad utb. kanske därav ironin ifrån vissa Fbj som genomfört hela utb. Det skall inte vara dans på rosor..... får man inte tillräckligt med "kött övn. med gruppstockarna" så är det bara att knacka på bef. dörren och be om mer :(( ;) :((

Hang in there Emil ..... efter v.46 känns det lite lättare hehe..

Mvh Fbj US-91-92

• Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Emil det är stöd i form av Ironi ... "Glimten i ögat och gilla läget bara" månaderna flyger iväg och vips önskar du som Fbj att du stod på UP utanför K23 och att det var inryckningsdagen igen.

Håller helt med broder Andrew här, det var verkligen inget illa menat från min sida! Tvärtom, tvärtom..

Bit ihop, gilla läget så ses vi säkert i framtiden.. :camo:

Mattias: Hade ni "bara" en granattillsatsskytt förra året? I år ser patrullen ut så här: 1 ptrlC, 1 HF, 2 TVS, 1 fofö/granattillsatsskytt, 1 granattillsattsskytt.

Jäkligt synd att det inte blir någon utbildning på SISU och Piranha iår. Vagnarna är försenade och kommer först i februari, så man hinner inte utbilda värnpliktiga på dem. Däremot kommer befälen att få utbildning på dem.

Synd också att det inte blev någon skarpskyttegrupp. Det var tänkt att det ev. skulle bli en, men tyvärr fick 2 pluton för mycket avhopp. :(

Till er FBJ:are: Lycka till i Kiruna. Hoppas vi för öva tillsammans under våren.

Till er FBJ:are: Lycka till i Kiruna.

Gör FBJ fortfarande hela vinterutb i Kiruna eller gör man som ett par andra förband att man gör vinterutb på K4 och gör fjällmarsch på annan plats med toppbestigning på Keb?

Till er FBJ:are: Lycka till i Kiruna.

Gör FBJ fortfarande hela vinterutb i Kiruna eller gör man som ett par andra förband att man gör vinterutb på K4 och gör fjällmarsch på annan plats med toppbestigning på Keb?

Intressant fråga! Jag är inte uppdaterad för att kunna svara, så jag fyller på med ytterligare en fråga om vinterutbildningens längd?

Vinterutbildning sker i Kiruna (senast förra året, om det är några ändringar till i år får inneliggande personal besvara).

Tiden däruppe varierar. Jag var där 5 veckor. Ingen toppbestigning av keb hanns med. Däremot ett baccisbesök på badhuset för att duscha då strömmen hade gått i Kalixfors. Det var svalt då... :baskerPa:

Hejsan alla !

Kul tråd det här...Ser att många FBS har skrivit här, skall själv mönstra snart och hade tänkt söka/önska just det. Så om någon av er har nåt tips på vad man ska göra/säga på mönstringen eller kan berätta vilka krav som gäller (har hört olika) är även väldigt intresserad av hur pass vältränad en "typisk" FBS är..låter konstigt...men alltså ungefär vad springer de flesta milen på? hur mycket väger ryggan? osv osv...Tar gärna emot all info ni har att ge om det, ex via pm

Tack på förhand !

/JAS

"Hejsan alla !

Kul tråd det här...Ser att många FBS har skrivit här, skall Tack på förhand ! 

/JAS"

Förslag på det >JAS: Lägg upp en ny tråd så att vi inte faller för OT på denna!

EDIT: Kom litet efter dig där Fbj972... :sniper:

Edited by Razvedka

Jobbigt att springa milen ? ... Hörde att man skall gå över till 2 mil istället ;)

Klockrent att sålla bort folk redan där som inte klarar att springa 20km Fys kan folk träna själva så får man mer tid till annan vettig utb.

Självklart skall det vara gemensam fys. med sporadiska kontroller nattetid T.ex väckning 03.45 för lite övningar i att bli vän med grupp-stockarna eller varför inte lära känna terrängen inne på F7 med lite natt-orientering. Alltid lika uppskattat av ALLA :/

Guest Old No.7

Kom på en sak för att sålla bort.

Kör snabbmarshen alá 20k, tror INTE jag hade pallat den på infohelgen ;)

Ni kan komma till A-jaur så kan jag visa vägen "titta på det lilla fjället där borta, dit upp ska du....SPRING!!!"

För övrigt vart jag impad av hur köttiga befäl det finns när det gäller snabbmarsh, fyfan.

väckning 03.45 för lite övningar i att bli vän med grupp-stockarna eller varför inte lära känna terrängen inne på F7 med lite natt-orientering. Alltid lika uppskattat av ALLA  :dribble:

Uhmmm.. broder, jag tror att du glömt :D [förträngt] hur det egentligen kändes...

Vi får nog bestämt åka upp och göra om allting igen, eller?? :clap:

väckning 03.45 för lite övningar i att bli vän med grupp-stockarna eller varför inte lära känna terrängen inne på F7 med lite natt-orientering. Alltid lika uppskattat av ALLA  :dribble:

Uhmmm.. broder, jag tror att du glömt :D [förträngt] hur det egentligen kändes...

Vi får nog bestämt åka upp och göra om allting igen, eller?? :clap:

Ja eller så belönar man sig själv efter julfrossandet med en alldeles egen telefonstolpe på axeln! :wub: Ny forma av "svenskkompass", lär ju inte bli ngn vidare avdrift i trglådan med dylikt efter sig?

2Sharp: Kanske litet seriös samövning inför v46 2003?