Jump to content

Uniformsbestämmelser för Försvarsmakten


Kimster

Recommended Posts

  • Forumsledning

Arbetet med nya UniRFM är i gång och jag tänkte höra om det finns lite tankar om vad ni saknar eller vill förbättre eller på andra sätt ändra från senaste upplagan.

 

Förklaringar som är tokiga eller något som motsäger sig själv i kapitlen, något som är direkt fel etc.

 

Själv kanske jag skulle önska bättre förklaringar och regler kring grader och utb.tecken. Bärande av kombinationer av persedlar osv.

 

bg_band2.jpg
Har nålat denna tråd samt lägger in en länk till UniBest.

 

 

The Swede

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Överlag bör man nog skriva den lite mindre "luddig" - uppenbarligen är den inte perfekt formulerad då folk läser den, och ändå missuppfattar hur man klär sig.

 

För att prata detaljer så vet jag att det finns några rena felskrivningar i 2003 rörande axelklaff m/ä, som HKV PROT förtydligat.

 

Delarna om utmärkelser kan också behöva ett rätt stor förtydligande. Finns ju en passus där om tjänstebegreppet, vilket inte är helt tydligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Har själv gått med översta knappen uppknäppt de senaste 9åren, när temperaturen och omständighetern har medgett det. Vet inte vad du läst i boken om översta knappen.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja se att man fick gå med översta knappen på Fältjackan uppknäppt.

Man får väl inte gå med jackan så egentligen?

 

En a la flygare menar du eller?

Som Kimster säger så tror jag att man får det, även om det kanske inte nämns i UnirFM 2003..

Jag har gjort det åtaliga gånger utan konflikter och har sett många andra också ha knappen uppknäppt..

 

//Schmutte

Link to comment
Share on other sites

Oj, här finns det mycket att tycka till om!

 

Den största förändring jag efterlyser är att alla bestämmelser om ett uniformssystem ska placeras på en och samma plats. Vill jag t.ex. veta hur jag ska bära vardagsdräkt vill jag kunna slå upp det på ett och samma ställe. Jag vill inte, som idag, behöva konsultera ett kapitel för att få reda på vilka plagg som ingår, ett för att få reda på att jag måste ha slips till skjortan när jag bär ylletröja, ett för att få reda på var namnbrickan ska sitta och så vidare.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha bättre instruktioner på hur man syr på gradbeteckningarna på bussarong M/48.

Idag ser man hur lång upp på ärmen den ska sitta, men inte vart i sidled. Jag förstår att den ska sitta på "utsidan" av armen, men hur många milimeter från knapparna eller dylikt, det skulle jag vilja veta.

Link to comment
Share on other sites

De skulle ju kunna ha en egen sida där man förklarar vad som gäller specifikt för Hemvärnet - tror att GU-förbandet (och antagligen de anställda insatsförbanden också) har betydligt mindre lokala avvikelser ;)

Link to comment
Share on other sites

stukningar är något som jag tycker skall vara mer utförligt i UniR, om ett klädesplagg skall vara stukat på något speciellt sätt så är det kanske bra att det tas upp i UniR.

 

Sedan är jag inne på mdn:s linje att det ska vara sorterat efter uniformssystem så att det blir lite enklare att hitta i UniR.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte, som idag, behöva konsultera ett kapitel för att få reda på vilka plagg som ingår, ett för att få reda på att jag måste ha slips till skjortan när jag bär ylletröja

Fast detta framgår ju redan idag under 3.2 Vardagsdräkt. Det gäller bara att läsa fotnötterna också. :happy:

 

Det viktigast av allt tycker jag är att korrekturläsningen blir av. Idag finns det alltför många fel som torde ha undvikts om man låtit protokollet läsa igenom allt ordentligt. Sedan skulle jag gärna se en mer detaljerad innehållsförteckning samt ett register, idag kan det vara svårt att hitta någon detalj om man bläddrar i pappersversionen.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja veta exakt vilka utbildnings(linje) tecken som är fastslagna. Dessutom skulle jag vilja veta vilka man får bära efter sin GU dvs. under BFA, som kadett etc.

 

Vidare skule jag vilja veta mer tydligt vilka som bär försvarsmaktstecken silver eller brons (vad är det för skillnad förresten) på M/90 och vilka som bär truppslagskragspeglar med vita band.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Dessutom skulle jag vilja veta vilka man får bära efter sin GU dvs. under BFA, som kadett etc.

Precis, det är ganska lätt att förstå vad värnpliktiga, officerare, hemvärnspersonal samt avtalspersonal ska bära, men övriga frivilliga och BFA är inte lika lätt att förstå vad de får ha på sig. Sedan kan man ju alltid ha synpunkter på själva bestämmelserna, men jag antar att det var synpunkter på det grafiska och hur man gör texten mer lätt att förstå som efterfrågades. Det kanske också bör poängteras att vissa tecken och märken är tidsbegränsade (t ex PEK-märken) eller kräver att man fortfarande innehar kompetensen för att de ska få bäras.

 

Vissa bilder var inaktuella redan vid UniR FM 2003. Kapitlet om utmärkelsetecken var inte på något sätt tillräckligt bra för att ersätta UniR FM Utmärkelser 1996. Om man fortfarande ska ha det i samma bok får man nog utvidga det lite och kanske även göra ett kapitel om m/ä (idag ett eget reglemente). Alternativt gör man en ny uppdelning i olika reglementen på samma sätt som SoldR Mtrl nu är uppdelad i flera böcker och därmed gör det lättare att uppdatera varje del för sig.

 

Eftersom det hela tiden införs nya persedlar kan man göra på tre sätt, det ena är att göra texten så luddig att man aldrig specificerar exakt modellnummer på persedlarna, det andra sättet är att skriva dit någon paragraf om att nya saker bäres på motsvarande sätt som de äldre (och utan att blanda färger) och det tredje sättet är att helt bortse ifrån det och istället skriva nya böcker med 2-3 års mellanrum.

 

Nu när det finns stridsuniformer i en tredje färg (beige) kanske det behöver styras upp hur beige och gröna delar av 90-systemet får blandas, men det misstänker jag att man redan tänkt på. Förhoppningsvis inför man fler beige saker (t ex fältmössa) och även gradbeteckningar, mössmärken, utbildningstecken, förbandstecken mm som passar i det systemet. Dessutom tycker jag att man bör göra blå eller svarta varianter av arméns (och FV:s) märken så att de passar på SSD93 och gröna varianter av marinens så att de passar på FU90. Egentligen tycker jag att samtliga utbildningstecken i metall även borde finnas i tygutförande på samma sätt som man redan gjort med helikopterförare, KJ, FJS, ytbärgare mfl. Som om inte det räckte tycker jag att man borde styra upp färgsättningen och storleken på förbandsmärken lite mer där de gärna kunde få vara lite mindre än idag.

 

Men som redan nämnts är nog en rejäl korrekturläsning det som behövs mest. UniR FM 1999 tyckte jag var bra, men UniR FM 2003 tyckte jag kändes som att man bara ändrat om en massa i den från -99 och sedan skickat den till tryckning innan man korrekturläst.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

@Skoog och Schmutte

Jackan till M90 systemet är specifikt designad för att översta knappen skulle vara oknäppt utom när man bar den i fält (då förövrigt tanken var att kragen skulle vikas upp, alltid). Dragkdjan skall dras ner precis så långt att kragspeglarna hamnar vertikalt. Källa på detta är diskussion med dåvarande C AST 1992 som diskuterat rågan med några av upphovsmännen.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom tycker jag att man bör göra blå eller svarta varianter av arméns (och FV:s) märken så att de passar på SSD93 och gröna varianter av marinens så att de passar på FU90. Egentligen tycker jag att samtliga utbildningstecken i metall även borde finnas i tygutförande på samma sätt som man redan gjort med helikopterförare, KJ, FJS, ytbärgare mfl. Som om inte det räckte tycker jag att man borde styra upp färgsättningen och storleken på förbandsmärken lite mer där de gärna kunde få vara lite mindre än idag.

 

Jag tror att det blir ett hästjobb att få flottans fartygspersonal till att bära utbildningstecken på ärmen på FU90.

Dels eftersom fartygspersonal som bär utbildningstecken till SSD bär dom på bröstet, trots att reglerna säger annat, jag har sett en (1) person bära dom på armen.

Dels eftersom det blir svårt att få till en bra (snygg) ärmvariant av både korvettmärket och ubåtshajarna.

 

men visst vore det läckert med ett par ubåtshajar och 1.ubfljs sköld i lowwiz ;-)

Link to comment
Share on other sites

Bilder på alla svenska medaljer, metall- och tygmärken med bärandetillstånd.

 

Rykten gör gällande att just umärkelsedelen kommer att dröja lite längre av olika anledningar. Vad gäller medaljerna kan du kika lite på www.medalj.nu - även om den inte är 100% färdig ännu så ska alla svenska utmärkelser finnas med.

Link to comment
Share on other sites

i mitt tycket gäller det att det tänkts till före så vi med nedlagda förband kan hitta rätt.

Typ tex jag är grundutbildad infanterist och tillhör ett pansarförband. skall jag ha infanteri gevär m87 kragen och p7s grip på axelklaffarna? eller...

Det jag igentligen menar är att vid nästa nerdragning om organisation skall inte hela unirfm bli omodern.

Hela boken brukar vara inriktad på "vpl". vilket brukar lämna fältet öppet för tolkningar i frivilligrörelsen.

Link to comment
Share on other sites

Eller info om hur de som varit "yrkes" soldater skall klä sig.

T.ex vpl i flottan och 2 år som yrkessoldat.

Var hör han/hon hemma nu.

Är denna person Flottist eller Pansarsoldat ?

 

 

Vad trevligt det vore om bland alla grå M/87 stod en blåkrage, med mössbandet "ARMÈN" i pannan. :)

Link to comment
Share on other sites

Eller info om hur de som varit "yrkes" soldater skall klä sig.

T.ex vpl i flottan och 2 år som yrkessoldat.

Var hör han/hon hemma nu.

Är denna person Flottist eller Pansarsoldat ?

 

 

Jag tycker att ni krånglar till det mer än nödvändigt.

 

Det som gäller är vilket förband man är anställd hos, inte vilket förband man gjorde GU på.

I mitt fall: gjorde GU på K4, anställd på Amf1 ergo bär jag kanoner och Amf1:s förbandsmärke.

På höger ärm bär jag godkänt utbildningstecken.

 

Vad gäller Hemvärnssoldater så råder det heller inte där några tveksamheter: Hemvärnskragspegel, gradbeteckning, förbandsmärke och ev. utbildningstecken.

GU-basker, GU-förbandsmärke och GU-kragspegel är stort IG.

Link to comment
Share on other sites

i mitt tycket gäller det att det tänkts till före så vi med nedlagda förband kan hitta rätt.

Typ tex jag är grundutbildad infanterist och tillhör ett pansarförband. skall jag ha infanteri gevär m87 kragen och p7s grip på axelklaffarna? eller...

Det jag igentligen menar är att vid nästa nerdragning om organisation skall inte hela unirfm bli omodern.

Hela boken brukar vara inriktad på "vpl". vilket brukar lämna fältet öppet för tolkningar i frivilligrörelsen.

 

Jag är rädd att jag inte förstår ditt dilemma?

Vid vilket förband tjänstgör du?

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske jag är lite naiv eller har missat något vitalt, men man bär väl alltid uniform för det förband man tjänstgör vid? Tjänstgör man ingenstans så har man väl inte heller uniform?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

För avsluta diskussionen kring vilken uniform man bär så är det ganska enkelt. I regel bär man den uniform inklusive tillhörande tecken som tillhör det förband som betalar ut ordinarie lön. Det är grundprincipen.

Källa: HKV

 

Det finns de gånger man kan kommenderas till andra förband osv. och eventuellt få ersättning för det där, men det är den ordinarie löngivaren som är hemmaförband, oavsett var du sen är krigsplacerad.

Tjänstgör du i HV och får ersättning där så är det HV-persedlar som gäller.

 

Min teori angående FBU motsv.

För Försvarsutbildarna så går man kurs där, och då bär man den uniform som tillhör ens nuvarande förband. Har man muckat, och inte tillhör HV eller FVRF eller vad det nu kan vara så brukar det som regel var så att man bar sin krigsplaceringsförbandsuniform och tecken, alltså den uniform och de tecken man hade under GU.

Jobbar man som BFA motsv. så är det den uniform och tecken vars regemente man jobbar på, dvs de man får lönen från.

Det som är luddigt är de som inte har någon krigsplacering och ens förband är nerlagt. Det brukar gå till så att man "överförs" till ett närliggande regemente med det är lite si o så med det och det är svårt att hitta vad som verkligen gäller. I det fallet kan man nog bära så lite som möjligt. Kragspeglar och den grad man förtjänat vid senaste tjänstgöring räcker alltså.

 

Vi avslutar här nu och vill någon fortsätta driva detta ämne så gör det i en egen/annan tråd.

 

Värt att notera är att detta borde oavsett regler förklaras om i nya boken.. och det är vad vi vill ha i den nya vi ska prata om här, inte själva reglerna i sig om vad som är rätt och fel.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju tjänstetecken för FU, om inte annat.
Det fanns tidigare för ungdomsutbildningen (på den tiden hette det FBU), men inte idag.

 

Värt att notera är att detta borde oavsett regler förklaras om i nya boken.. och det är vad vi vill ha i den nya vi ska prata om här, inte själva reglerna i sig om vad som är rätt och fel.

Exakt, med tydliga regler hade det aldrig blivit någon långvarig diskussion. Eller jo, på det här forumet hade det ju blivit det ändå.

 

Man kan inte nog betona vikten av tydlighet. Detta skall självklart inte förväxlas med detaljstyrning eller begränsning av valmöjligheter. Det var på sätt och vis enklare förr men idag finns ju förutom Yoff, reservare, fd anställda, civilanställda, avtalspersonal, frivilliga, värnpliktiga under GU, muckade värnpliktiga, andra med tjänstgöringsplikt mfl dessutom en uppsjö av olika former för kontraktsanställning samt kadetter som inte längre utbildas för ett visst förbands räkning.

 

En annan sak som är lite konstig i alla uniformsreglementen är att det på vissa ställen står att gruppbefäl och meniga bär viss utrustning och att officerare bär annan utrustning. När det gäller exempelvis högvakt så beror väl buren utrustning mer på vilken befattning man går som? En sergeant eller fänrik som går som avlösningsförare lär ju knappast ha koppel och pistol när övriga soldater har vitt bälte och långbössa. Jag förstår självklart vad som menas, men kan tycka att det ibland är lite konstigt skrivet.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha bort sakfelen och ha in de nya uniformspersedlarna. Dessutom så vill jag ha en "SoldUniF" , dvs en "Soldaten i Uniform"-del av reglementet som talade om för mdn och andra hur de ska se ut vid vilket tillfälle, alltså med normalspråk förklarat uniformsslagsvis vad som gäller och när.

 

Annars vill jag ha två separata bilagor över tilläggstecken, utbildningstecken och utmärkelser, mest för skoj.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...