lullijoakim Posted August 22, 2023 Report Share Posted August 22, 2023 vad säger kragspeglarna på denna pansarjacka? sorry för dålig bild och "sweden"-patchen. var den motsvarande dom små sverige-flaggorna man kan se på m90-jackorna idag? och varför har man en sån på om inte alla har det? tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lullijoakim Posted August 22, 2023 Author Report Share Posted August 22, 2023 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted August 22, 2023 Report Share Posted August 22, 2023 (edited) Jag vet inte om Marinen/KA (enligt höger kragspegel) har haft 69P, men det ser ut som ett skämt då 69P var till för pansartrupperna. Men jag kan ha fel, Marinen kanske hade den också. Sweden-märket får man endast bära vid utlandstjänst (även om många bryter mot den bestämmelsen) så det ser ut som om någon sytt på märkena på måfå. Edited August 22, 2023 by Reservingenjör 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted August 22, 2023 Forumsledning Report Share Posted August 22, 2023 Jag tror inte det är en pansarjacka utan en flygarjacka. De ser väldigt snarlika ut på bilderna. Fältjacka 1969 F användes av Arméns och Marinens flygande personal, ej Flygvapnets. Främst helikoptrar. https://digitaltmuseum.se/011024256844/faltjacka-m-1969-f På kragens högra sida är Marinens försvarsgrensstecken. Marinen (Flottan och Kustartilleriet) har mig veterligen enbart haft pansarfordon i begränsat omfattning i Kustartilleriet. Därmed borde det inte vara en Pansarjacka. På vänstra sidan sitter gradbeteckningen med Kaptens grad i flottan då den har ögla (Flottan), inte lök (Kustartilleriet). Så troligen en helikopterpilot i Marinflyget, om inte helt egenpåhittat. Nationsmärket Sweden användes enbart vid utlandstjänst. Jag har bläddrat igenom boken Marinhelikoptern och inte sett en enda bild på en flygförare i denna jacka, uteslutande har de olika typer av overaller. Vid vilken internationell insats kan marinflyget varit insatt och före införandet av M90 Helikopter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted August 22, 2023 Report Share Posted August 22, 2023 Du kan ju kolla vad det är för M-nummer inuti. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lullijoakim Posted August 23, 2023 Author Report Share Posted August 23, 2023 On 8/22/2023 at 3:48 PM, henke said: Jag tror inte det är en pansarjacka utan en flygarjacka. De ser väldigt snarlika ut på bilderna. Fältjacka 1969 F användes av Arméns och Marinens flygande personal, ej Flygvapnets. Främst helikoptrar. https://digitaltmuseum.se/011024256844/faltjacka-m-1969-f På kragens högra sida är Marinens försvarsgrensstecken. Marinen (Flottan och Kustartilleriet) har mig veterligen enbart haft pansarfordon i begränsat omfattning i Kustartilleriet. Därmed borde det inte vara en Pansarjacka. På vänstra sidan sitter gradbeteckningen med Kaptens grad i flottan då den har ögla (Flottan), inte lök (Kustartilleriet). Så troligen en helikopterpilot i Marinflyget, om inte helt egenpåhittat. Nationsmärket Sweden användes enbart vid utlandstjänst. Jag har bläddrat igenom boken Marinhelikoptern och inte sett en enda bild på en flygförare i denna jacka, uteslutande har de olika typer av overaller. Vid vilken internationell insats kan marinflyget varit insatt och före införandet av M90 Helikopter? det stämmer! jag jämförde digitaltmuseum.se:s beskrivning av flygjackan och pansarjackan och detta är mycket riktigt flygjackan. flygjackan har fickor för pennor och ficklampa på ärmarna som denna har. jag tog en bild till på kragen. när det är både ankare och kanoner så var det marinen? och den andra var tecken för kapten? tack så mycket för hjälpen det uppskattas! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted September 6, 2023 Forumsledning Report Share Posted September 6, 2023 Ja idag skulle den gradbeteckningen betyda Kommendörkapten, men på 1970-talet så säger Svensk Soldat 1971 att det är Kapten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted September 9, 2023 Report Share Posted September 9, 2023 (edited) On 8/23/2023 at 5:55 PM, lullijoakim said: det stämmer! jag jämförde digitaltmuseum.se:s beskrivning av flygjackan och pansarjackan och detta är mycket riktigt flygjackan. flygjackan har fickor för pennor och ficklampa på ärmarna som denna har. jag tog en bild till på kragen. när det är både ankare och kanoner så var det marinen? och den andra var tecken för kapten? tack så mycket för hjälpen det uppskattas! Jackan är till en kapten i flottan, tjänstgörande i marinflyget eller vad det kallades. Förmodligen någon av marinens två, (eller tre?) helikopterdivisiner då. Fanns väl en helikopterdivision på Berga, och en på Säve i alla fall. Karlskrona/Kallinge? Vet ej.. Edited September 9, 2023 by Rauta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted September 9, 2023 Report Share Posted September 9, 2023 (edited) Sverigemärket? Eget påhitt av bäraren själv, lokal “avvikelse” för själva förbandet där kaptenen tjänstgjorde, eller helt enkelt bara ditsytt av någon i efterhand. Vem vet.. Man kanske flög med sverigemärken på ärmen under ubåtsjakteran när man flög jättemycket skarpt? Edited September 9, 2023 by Rauta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted September 9, 2023 Report Share Posted September 9, 2023 On 8/23/2023 at 5:55 PM, lullijoakim said: det stämmer! jag jämförde digitaltmuseum.se:s beskrivning av flygjackan och pansarjackan och detta är mycket riktigt flygjackan. flygjackan har fickor för pennor och ficklampa på ärmarna som denna har. jag tog en bild till på kragen. när det är både ankare och kanoner så var det marinen? och den andra var tecken för kapten? tack så mycket för hjälpen det uppskattas! Är det inte mera korrekt flottans kragspeglar? KA hade ju andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts