Jump to content

Recommended Posts

En sak som jag vill ha svar på är om man får bära fältjacka 90 med uppkavlade armar, det står varken i unifr 2003 eller soldr mtrlP. Personligen skulle jag vilja att det är godkänt bära uniformen på detta sätt då vi "dödliga" inte blir tilldelade: m90L, K eller T.

• Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Varför bara för män? Ska man nu tvångsraka folk så ska det gälla ALLA. Personligen tycker jag dock det verkar ganska onödigt

...eller så är det viktigaste att man gör sitt jobb?   [Varför en armé ska ta efter en marinkår är en helt annan historia]

Tja, tycker man att hårlängden är det viktigaste för militär verksamhet är det väl bara att söka till LG - det verkar ju vara en rådande uppfattning där ;)   För övrigt är det här väl en typisk sak

En sak som jag vill ha svar på är om man får bära fältjacka 90 med uppkavlade armar, det står varken i unifr 2003 eller soldr mtrlP. Personligen skulle jag vilja att det är godkänt bära uniformen på detta sätt då vi "dödliga" inte blir tilldelade: m90L, K eller T.

Det står ju inte i UnifR vad du inte får göra. Alltså det som inte står att det är tillåtet är inte tillåtet.

Det mesta är ju tillåtet under fältlystran, och de bilder som jag sett från t.ex. senast CC07 är rimligtvis tagna i en situation då fältlystran råder - marsch, förläggningstjänst etc.

Där är det solklart. Personal som inte bär skärmmössa, dvs lägre grad än sergeant, bär basker. Punkt. Det finns inget "kvalificera sig för basker" oavsett vad diverse förband hittar på.
Huvudet på spiken!

Eftersom det är såpass många förband som inte följer reglementet så kanske det vore på sin plats att uppdatera "kartan efter verkligheten".

Tycker,

Pontus

P.S. Att jag själv föredrar båtmössa framför basker under tjg i Sverige har givetvis inget med saken att göra ;-) D.S.

Ordervägran bör inte belönas.

Tycker Dieseltrollet.

Inte frågan om ordervägran...

Inte frågan om olydnad...

Frågan om verklighet versus skrivborsrytteriets ideer och tankar om vad som är snyggt när de sitter i luft conditionering.

Folk kommer at anpasa sina uniformer efter sin egen bekvämlighet hur mycket det än gnälls och sägs till. Inte ens yrkes armere kan få ordning på det.

Ge olk en grund utrustning och låt dem köpa till från FM efter eget kynne skaer som de anser sig behöva i frivlligverksamhet och som militär. FM hade kunnat starta upp ett par regemnetn till pga inkomsterna på 90P, 90L o 90ADYK...

Gällande uppkavlade armar på vanlig 90a, självklart om det är fältlystring annars nej.

En sak som borde åtgårdas i UnirFM är formuleringarna.

En närstående person till mig som nedlät sig till att gå en lottakurs underättades under kursen att hon inte fick bära grön-shirt som yttersta plagg då hon inte hade grad...

Texten i unirfm kan tolkas så att du bara få bära t-shirt som yttersta plagg.... IAF om du är lotta..

Formuleringarna!!!

GMY

Ordervägran bör inte belönas.

Tycker Dieseltrollet.

Inte frågan om ordervägran...

Inte frågan om olydnad...

Frågan om verklighet versus skrivborsrytteriets ideer och tankar om vad som är snyggt när de sitter i luft conditionering.

Nu syftade jag på basker eller inte basker till m/87. Inte på eventuell anpassning av klädseln under fältförhållanden. Eller anser du att man ska få kitta daglig dräkt/paraddräkt efter eget huvud också?

Det hela är ju ganska enkelt. Tillåtelse att bära den mörkgröna, ljusgröna och vinröda (samt i viss mån den svarta) baskern har alltid givits efter kvalificering (baskerprov). Det ska inte ändras för att författaren till UnirFM tycker att det verkar modernare med basker på alla.

Samma sak finns i de flesta arméer. T ex har US army fastställt att personal som inte är auktoriserade att bära grön (SF), beige (Rangers) eller vinröd (Airborne) basker bär (tillsvidare) svart basker.

Ska det vara så svårt att göra motsvarande? Innan man klarat baskerprov för t ex grön basker tilldelas man, och bär, den blå armébaskern.

Visst, jag hade gärna sett att båtmössan kom tillbaka, men det tror jag vi kan glömma, särskilt då de lär vara utrangerade vid det här laget.

Mina .02

Edited by Forsberg
Reglera vilken huvudbonad som bärs till m/87 av personal vilka (ännu) inte kvalificerat sig för basker, förslagsvis genom att tillåta båtmössan igen.

(Det skulle även passa oss som fortfarande inte gillar basker... :rodna:)

Där är det solklart. Personal som inte bär skärmmössa, dvs lägre grad än sergeant, bär basker. Punkt. Det finns inget "kvalificera sig för basker" oavsett vad diverse förband hittar på.

Det tycker jag är fruktansvärt dumt. Klart att man skall få göra prov för en basker! Det vill jag ändra. "Alla-ska-få-basker" policyn är helt åt skogen. Baskern bör vara ett utbildningstecken på att man klarat av GSU med godkänt resultat på respektive förband.

• BlåGul -1

Nu slopar vi baskerprovssnacket!

Baskerprov är inget som reglerats i något reglemente och därmed inget som ska diskuteras i den här tråden.

/Krook

Blågul

Med risk för att svära i kyrkan, men är det inte läge att införa en ny permis uniform? Själv bar jag motvilligt en m/87 på en begravning under vpl. men det va mest av praktiska anledningar och man känner sig allt annat än attraktiv i den gamla ullsäcken. För tydlighets skull: den ser för jävlig ut.

Utbildade mig i staterna tillsammans med US-army ROTC, killar och tjejer som kan vara stolta över att bära uniform offentligt - snygga och välskurna uniformer och huvudbonader värdiga en soldat. Folk som väntar på bussen i Fayetteville när Fort Bragg går på permis skulle ha svårt att dra paraleller till Skövde Resecentrum en freda em.

Personligen tycker jag att det, med tanke på försvarets omställning, kunde vara värt att markera detta genom ett synligare försvar i det civila samhället, nya uniformer skulle vara en bra början. Jag är stolt över att vara en del av försvarsmakten - jag skulle önska att den stoltheten kunde återspeglas i min klädsel.

Med risk för att svära i kyrkan, men är det inte läge att införa en ny permis uniform? Själv bar jag motvilligt en m/87 på en begravning under vpl. men det va mest av praktiska anledningar och man känner sig allt annat än attraktiv i den gamla ullsäcken. För tydlighets skull: den ser för jävlig ut.

Utbildade mig i staterna tillsammans med US-army ROTC, killar och tjejer som kan vara stolta över att bära uniform offentligt - snygga och välskurna uniformer och huvudbonader värdiga en soldat. Folk som väntar på bussen i Fayetteville när Fort Bragg går på permis skulle ha svårt att dra paraleller till Skövde Resecentrum en freda em.

Personligen tycker jag att det, med tanke på försvarets omställning, kunde vara värt att markera detta genom ett synligare försvar i det civila samhället, nya uniformer skulle vara en bra början. Jag är stolt över att vara en del av försvarsmakten - jag skulle önska att den stoltheten kunde återspeglas i min klädsel.

Tja, permisuniformen (mots.) för amerikanarna är väl OK, men deras mässdräkt ser rent överjävligt illa ut (min mening), inte minst flugan till vanlig kavaj ser hur sjukt ut som helst. Marinkåren å andra sidan...

slut OT

Word!

Det är dags att skapa en "Class A"/finuniform man kan bära med stolthet. Marinen har en snygg, men arméns ser överj*vlig ut. Det skulle inte vara helt tokigt att all FM personal blir tilldelad Uniform M/08 som är välsittande och snygg med tecken och märken som är uppbyggda på någon typ av logik.

OT: jag vill inte att flottan ska överge sina uniformer med blåkrage, eller kavajen för den delen heller. skulle resten av försvaret få den så skulle det ju bara bli fel. Låt grenarnas finuniformer se olika ut!

Byt gärna ut M/87 dock, Återinför M/30 i flyget.

OT: Det var inte så jag menade, om du trodde det. Kanske var jag otydlig, men jag menade att marinens var ett bra exempel på en snygg och uppseendeväckande daglig dräkt (motsv.).

Som du säger, M/87 borde bytas ut och M/30 återinföras. Då skulle jag vara nöjd iaf.

SLUT OT.

UnirFM bör begränsa utsvävningar gällande hållande av skägg och hår. Iaf för anställd personal, men helst även värnpliktiga. Jag börjar bli trött på alla värnpliktiga med tomteskägg och gigantkrull på huvudet. Det är ganska få andra arméer där det skulle få förekomma. Det är dags att släppa 70-talet.

UnirFM bör begränsa utsvävningar gällande hållande av skägg och hår. Iaf för anställd personal, men helst även värnpliktiga. Jag börjar bli trött på alla värnpliktiga med tomteskägg och gigantkrull på huvudet. Det är ganska få andra arméer där det skulle få förekomma. Det är dags att släppa 70-talet.
ja och gå tillbaka till början av 40 talet
UnirFM bör begränsa utsvävningar gällande hållande av skägg och hår. Iaf för anställd personal, men helst även värnpliktiga.

:surprise: Visst vore det säkert snyggt/snärtigt osv. med krav på det, men seriöst, vem ska avgöra vad som är "utsvävande"? Knallrött afro med inflätade lysdioder kanske är lätt att sålla ut men när blir en frisyr felaktig/för lång? Kanske lite lättare med skägg, vill minnas att det redan är reglementerat förbud på skäggväxt av 1 till 4 mm längd?

• 3 weeks later...
  • Super Administrators

Nej, det är svårt att säga än så länge enligt uppgift. Jag vet dock att fotandet av uniformer och variationer ska påbörjas snart.

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Håller med Forsberg. Några regler bör finnas vad det gäller håret. Det ser ut som skit när folk kommer med långt hår och basker. Där är USMC ett föredöme.

Självklart säger jag inte att kvinnor skall snagga sig. Men då kommer hela jämnställhetssnacket in.

När man såg soldater på centralen kunde man nästan se på håret vilken tjänst de hade. Inför buzzcut!

Edited by klasse
Håller med Forsberg. Några regler bör finnas vad det gäller håret. Det ser ut som skit när folk kommer med långt hår och basker. Där är USMC ett föredöme.

Självklart säger jag inte att kvinnor skall snagga sig. Men då kommer hela jämnställhetssnacket in.

När man såg soldater på centralen kunde man nästan se på håret vilken tjänst de hade. Inför buzzcut!

Rakat, trams! Vem vill se ut som nyavlusat bojsjevikavskum? Kort och vårdat är det som gäller.

Britterna är som vanligt militärt sett föregångsmän även här.

Inget hår på kragen är en enkel regler, för båda könen, flickorna får sätta upp håret i en knut i ncaken helt enkelt. Långhåriga pojkar får klippa sig eller göra samma sak.

:navy:Flickorna på Småland:navy:

Som sagt återinför modell Ä som permis för samtliga

- M/48 och m/1878 i marinen (amf kanske skulle ha grön "blåkrage")

- M/30 i flyget

- m/ 1896 i armén

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...