Jump to content

Recommended Posts

Guest Triggerpuller

Förstår inte varför folk skall gorma om frisyrer m.m. Nuvarande system är fullt tillräckligt.

Sen en innovativ idé, varför inte sluta tilldela permisuniformer? Nyttjandegraden på dom är ju nästintill obefintlig så genom att avveckla systemet kan man istället lägga pengar på sånt som behövs och fyller ett syfte.

• Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Varför bara för män? Ska man nu tvångsraka folk så ska det gälla ALLA. Personligen tycker jag dock det verkar ganska onödigt

...eller så är det viktigaste att man gör sitt jobb?   [Varför en armé ska ta efter en marinkår är en helt annan historia]

Tja, tycker man att hårlängden är det viktigaste för militär verksamhet är det väl bara att söka till LG - det verkar ju vara en rådande uppfattning där ;)   För övrigt är det här väl en typisk sak

Förstår inte varför folk skall gorma om frisyrer m.m. Nuvarande system är fullt tillräckligt.

Sen en innovativ idé, varför inte sluta tilldela permisuniformer? Nyttjandegraden på dom är ju nästintill obefintlig så genom att avveckla systemet kan man istället lägga pengar på sånt som behövs och fyller ett syfte.

Det dummaste jag har hört, snygg och prydlig uniform är en del av den militära identiten, att bära fältuniform civilt är inte passande. Dessutom bör ju beväringen åka hem i permissuniform.

Frisyrerna bör faktiskt skärpas till, mycket av vplfrisyrerna ser ut som nån behemisk moncici.

Guest Triggerpuller

Uppenbarligen finns det olika militära identiteter. Varför skulle någon bära uniform civilt? Tjänst är tjänst, fritid är fritid.

Värnpliktiga har normalt civila kläder alt fältuniform som de kan åka hem i.

Att bestämma vilka sorts frisyrer som folk får ha baserat på vad som är "snyggt" torde vara den dummaste kriterietillämpning som går att få. Vilken modeexpert skall göra den avvägningen? För den måste ju naturligtvis göras av kompetent personal.

Skall Ebba von Sydow sitta och klura ut vilka frisyrer som gäller i år? Då får vi väl minst 4 olika frisyrer per år och så kan Ebba meddela i sin spalt vad som gäller: "Jo, nu förstår ni flickor, nu till hösten skall alla dom söta militärpojkarna ha page, kommer bli såå gulligt". :-(

Dagens system med säkerheten som kriterie för vilka frisyrer som man får ha och inte är betydligt mer lättöverskådligt, rättvist och konkret än bruk av ett så heterogent och svårdefinerat begrepp som "snygghet".

I så fall följs inte säkerhets kriterierna, mer hårnät på bassen.

När jag var basse för ca 8 år sedan så var det civila kläder eller daglig dräkt som gällde, vi fick inte ha fältuniform/ sjöstridsdäkt på stan. Permissionsuniform bars under hela rekryten på premisuppställningen på fredagen. dessutom fick vi inte ha civila kläder på luckan

När jag var basse för ca 8 år sedan så var det civila kläder eller daglig dräkt som gällde, vi fick inte ha fältuniform/ sjöstridsdäkt på stan. Permissionsuniform bars under hela rekryten på premisuppställningen på fredagen. dessutom fick vi inte ha civila kläder på luckan

Är ett argument för något att man själv hade det i lumpen? I så fall kan jag meddela att de flesta tolkar under 'frivillig helgtjänst' när jag var basse för ytterligare lite längre sen bar mjukisbrallor och t-shirt, utom vid de rara tillfällen vi tog oss in på nation under lördagkvällen. Dock bars inte heller då daglig dräkt.

Guest Triggerpuller
I så fall följs inte säkerhets kriterierna, mer hårnät på bassen.

Javisst, på med hårnäten bara.

Skall vpl inte få ha fältuniform eller sjöstridsdräkt på hemresan så kan de gott ha civila kläder.

För böveln! Vi behöver naturligtvis MER bärande av permisuniformer, mer pynt och snyggare uniformer! Fältuniform har man i skogen..

Men om du får välja mellan att pengarna läggs på pynt och kraffs eller att det köps in nya regnställ t ex som faktiskt fungerar. Vad väljer du då?

Eller mindre, lättare och bättre värmejackor, kängor, kroppsskydd, handskar m.m.

För böveln! Vi behöver naturligtvis MER bärande av permisuniformer, mer pynt och snyggare uniformer! Fältuniform har man i skogen..

Men om du får välja mellan att pengarna läggs på pynt och kraffs eller att det köps in nya regnställ t ex som faktiskt fungerar. Vad väljer du då?

Eller mindre, lättare och bättre värmejackor, kängor, kroppsskydd, handskar m.m.

Erm... Du vill nog inte att jag ska få bestämma i det valet ;) Jag säger som LtP, mer parad!

Fältuniform har man i skogen, dess syfte är att bli skitig och lukta illa och skydda soldaten möt allsköns saker.

Men syns man inte, finns man inte, därför bör de få som gör lumpen även vara ambassadörer för FM och resa hem i i en snygg permisuniform, gärna m/ä på alla regementen.

Visar FM lite mer närvaro i samhället så väcker man folks intresse, som oftast är till försvar för FM.

PErsonligen tycker jag bara det daltas lite för mycket, det ställs inga krav.

Edited by Psilander
Fältuniform har man i skogen, dess syfte är att bli skitig och lukta illa och skydda soldaten möt allsköns saker.

Men syns man inte, finns man inte, därför bör de få som gör lumpen även vara ambassadörer för FM och resa hem i i en snygg permisuniform, gärna m/ä på alla regementen.

Visar FM lite mer närvaro i samhället så väcker man folks intresse, som oftast är till försvar för FM.

Iom att jag går på en försvarsmaktsgemensam skola har jag haft förmånen att diskutera det här med uniformstradition med personer från alla försvarsgrenar och det enda som jag kan konstatera att det är brutalt olika syn på det. Men du kan åka till vilken stad som helst med ett arméförband och räkna fältuniformer på stan. Därefter frågar du civilbefokningen om dom tycker det ser illa ut med M90 och du kommer att få som svar att det är vad man förknippar försvarsmakten och dess verksamhet med. Alltså uppfyller M90 "ambasadörsrollen" alldeles utmärkt, förutsatt att den är hel och ren vilket inte är ett problem iom att alla jag känner har minst två m90 ute, en använder man lämpligen vid ren och fin tjänst och den andra när det ska krigas.

Jag klagar inte på marinader (pun intended) och flottister väljer att framrycka i M/48 bara för att jag under min värnplikt fick åka (gå :banghead: hem i M/90. Så snälla utgå inte så enögt från din egen uppfattning om vad som är snyggt och representerar FM på bästa sätt.

edit på förekommen anledning: Alla jag känner i armén har minst två m/90.

Edited by Vikström

Iom att jag går på en försvarsmaktsgemensam skola har jag haft förmånen att diskutera det här med uniformstradition med personer från alla försvarsgrenar och det enda som jag kan konstatera att det är brutalt olika syn på det. Men du kan åka till vilken stad som helst med ett arméförband och räkna fältuniformer på stan. Därefter frågar du civilbefokningen om dom tycker det ser illa ut med M90 och du kommer att få som svar att det är vad man förknippar försvarsmakten och dess verksamhet med. Alltså uppfyller M90 "ambasadörsrollen" alldeles utmärkt, förutsatt att den är hel och ren vilket inte är ett problem iom att alla jag känner har minst två m90 ute, en använder man lämpligen vid ren och fin tjänst och den andra när det ska krigas.

Jag klagar inte på marinader (pun intended) och flottister väljer att framrycka i M/48 bara för att jag under min värnplikt fick åka (gå :lala: hem i M/90. Så snälla utgå inte så enögt från din egen uppfattning om vad som är snyggt och representerar FM på bästa sätt.

edit på förekommen anledning: Alla jag känner i armén har minst två m/90.

Då ska jag få göra ett tillägg. Under utbildningsåret 06-07 på Lv6 gavs det endast ut "en" uppsättning M/90 per person. Vilket jag ansåg var för lite. Två hade gjort sig perfekt.

Trizz

Jag klagar inte på marinader (pun intended) och flottister väljer att framrycka i M/48 bara för att jag under min värnplikt fick åka (gå hem i M/90. Så snälla utgå inte så enögt från din egen uppfattning om vad som är snyggt och representerar FM på bästa sätt.

edit på förekommen anledning: Alla jag känner i armén har minst två m/90

.

Jag har haft den diskussionen också, men jag vidhåller att fältuniform har man max om man åker från hemmet till regementet, skall man ut på stan i uniform har man daglig dräkt.Tror säkerligen att M90 fyller behovet av ambassadör på centralen, men faktum är att SSD93 inte hör det, de förväxlas lätt med polisen. Blåkragen är det klassiska för för flottan, medan en grön unifrom är en förutfattad medning om armén.

Skillnaden kommer nog från att flottan rör sig mera och ofta i utlandshamnar får man inte bära civila kläder så det blir naturligt för oss att byta om, vilket lätt tar oss in på den heta MHS diskussionen om alkohol och uniform. :lala:

Personligen tycker jag det är bra att man avänder rätt uniform till rätt tillfälle, då blir det mer än bara ett jobb. Tex vid tjänstgöring på helg till kaj(utom vid vakttjänst) så bär man daglig dräkt/ vit skjorta istället för stridsuniform, dessutom så byter man om från SSD till arbetsdräkt när man är förtöjd.

Edited by Psilander
Om beväringar började resa land och rike runt iförda m/ä tror jag nog att folk i ännu högre utsträckning än idag skulle tycka att FM var en föråldrad verksamhet.

Men visst daltades det för mycket med oss tolkar. Vad var väl 90-timmarsveckor med språkplugg mot glänsande pickelhuvor?

I så fall kan jag meddela att de flesta tolkar under 'frivillig helgtjänst' när jag var basse för ytterligare lite längre sen bar mjukisbrallor och t-shirt...
Eftersom vi satt inne på regementsområdet använde vi moderliga arméns variant: m/59 långbyxorna (en sidficka och världens märkligaste snitt), m/59 skjorta samt "farfarströjan" (stickad med blixtlås hela vägen fram) och lågskor.

... visst daltades det för mycket med oss tolkar. Vad var väl 90-timmarsveckor med språkplugg mot glänsande pickelhuvor?
Men tänk dig kombinationen!

Tillsammans med en gloslappsficka m/ä blir det oslagbart ;-)

Jag har haft den diskussionen också, men jag vidhåller att fältuniform har man max om man åker från hemmet till regementet, skall man ut på stan i uniform har man daglig dräkt.

Är rätt säker på att även reglementet säger samma sak dock lite utökat, dvs att arbets och fältuniform endast får bäras till/från arbetet medan de andra är ok. (Daglig dräkt, Vardaglig dräkt osv.)

Då konsulterar vi väl nu gällande reglemente.

UniR FM 2003 sidan 31:

1.3 Klädsel utom tjänsten

1.3.1 Militär personal får efter eget val bära uniform (se dock 1.9.7 och 1.10.1)

eller civil klädsel utom tjänsten. Det är emellertid inte tillåtet att utan Högkvarterets tillstånd bära uniform utom tjänsten utomlands eller ombord på utländska handelsfartyg (se 1.2.17).

Paragraf 1.9.7 reglerar hemvärnets brukande av uniform och paragraf 1.10.1 reglerar bruk av tjänstebruksutrustning.

Det står alltså ingenting om vilken unifom som får eller inte får bäras "nere på stan"

The Swede :surprise:

Det står alltså ingenting om vilken unifom som får eller inte får bäras "nere på stan"
Precis, det hade blivit ett oerhört fipplande att detaljreglera sådant. Dessutom hade det inte följts då det inte är praktiskt att jag måste byta uniform två gånger för att efter förmiddagens utbildningspasspass gör ett bankärende på lunchen samt hinna äta och ta mig till nästa utbpass.
Precis, det hade blivit ett oerhört fipplande att detaljreglera sådant. Dessutom hade det inte följts då det inte är praktiskt att jag måste byta uniform två gånger för att efter förmiddagens utbildningspasspass gör ett bankärende på lunchen samt hinna äta och ta mig till nästa utbpass.

Det fick jag göra som vpl, jag ser inget konstigt i det

En bra dag får man byta uniform en tre fyra gånger

- overall vid smutsig arbeten, byte till arbetsuniform, sedan byte till vit skjorta på kvällen för middag.

Edited by Psilander

I min värld handlar det främst om vanlig hyfs/stil/etikett kalla det vad ni vill. Om mitt yrke skulle kräva särskilda arbetskläder, inte skulle då jag gå på stan'/åka kommunalt/dricka bira eller vad man nu väljer att göra i exempelvis blåställ/taxiuniform/sjukhuskläder eller liknande. Jag skulle byta om till proprare klädsel. En vanlig m/90 är en fältuniform och som sådan i mitt sett att se det att jämföra just med ett blåställ som man bär vid krävande arbeten. Sedan går ju m/90 att snofsa till med en ren och pressad uniform med skjorta m/93 och basker, men det är då mer en "barracks dress" i tjänsten möjligen lämpad för korta ärenden i det civila och kanske vardaglig resa till/från regementet (motsv.). Så fort situationen så kräver är en mer formell klädsel (m/87, m/48 motsv.) att föredra.

/P

Edited by Lt P
Om mitt yrke skulle kräva särskilda arbetskläder, inte skulle då jag gå på stan'/åka kommunalt/dricka bira eller vad man nu väljer att göra i exempelvis blåställ/taxiuniform/sjukhuskläder eller liknande. Jag skulle byta om till proprare klädsel.
Så du menar alltså att tex elektriker och fastighetsskötare också borde byta om för att tex luncha på stan? Det kan jag meddela att jag eller mina arbetskamrater aldrig hade fått för oss under den tiden jag arbetade med respektive arbete. Jag tänker inte slösa bort min lunch med klädbyte, och min arbetsgivare vill knappast att jag ekiperar mig på betald tid. Släpp sargen och situationsanpassa, man skämmer inte ut vare sig försvarsmakten eller sig själv genom att visa sig i m/90 så länge det inte är en trasig och skitig uniform eller man ägnar sig åt olagliga eller moraliskt tvivelaktiga aktiviteter.

Bildtexten som påstår att förbands- och skvadronstillhörigheten på märkena på bilden tillhör min skvadron när det egentligen är 4 skvadrons. Den måste bort!

I övrigt tycker jag att det har kommit upp en hel del kloka idéer här.

Om mitt yrke skulle kräva särskilda arbetskläder, inte skulle då jag gå på stan'/åka kommunalt/dricka bira eller vad man nu väljer att göra i exempelvis blåställ/taxiuniform/sjukhuskläder eller liknande. Jag skulle byta om till proprare klädsel.
Så du menar alltså att tex elektriker och fastighetsskötare också borde byta om för att tex luncha på stan? Det kan jag meddela att jag eller mina arbetskamrater aldrig hade fått för oss under den tiden jag arbetade med respektive arbete. Jag tänker inte slösa bort min lunch med klädbyte, och min arbetsgivare vill knappast att jag ekiperar mig på betald tid. Släpp sargen och situationsanpassa, man skämmer inte ut vare sig försvarsmakten eller sig själv genom att visa sig i m/90 så länge det inte är en trasig och skitig uniform eller man ägnar sig åt olagliga eller moraliskt tvivelaktiga aktiviteter.

Nej, inte dagtid under tjänstedag. Se vad jag kallade "barracks dress".

I så fall kan jag meddela att de flesta tolkar under 'frivillig helgtjänst' när jag var basse för ytterligare lite längre sen bar mjukisbrallor och t-shirt...
Eftersom vi satt inne på regementsområdet använde vi moderliga arméns variant: m/59 långbyxorna (en sidficka och världens märkligaste snitt), m/59 skjorta samt "farfarströjan" (stickad med blixtlås hela vägen fram) och lågskor.

Kanske ska förtydliga att vår helger i allt väsentligt (utom ett och annat kort V-Dala-besök) tillbringades på flottiljområdet. Inte samma krav på puts och studs som i Armén, men ändå...

Egentligen borde de det, om de gick på något annat än snabbmatskedjor och ölchapp.

Edited by Psilander

Jag får väl ta och böja mig för övermakten, måste ha tänkt på denna paragraf:

1.2.15 Civil klädsel får bäras under enskild tjänsteresa om något annat inte har

beordrats. Då sådan tjänsteresaföretas med allmänna kommunikationer

och uniform utnyttjas skall i första hand daglig dräkt eller vardagsdräkt

bäras. Om tjänsten omedelbart efter resan kräver stridsuniform (motsv)

får fältuniform respektive sjöstridsuniform bäras.

(UniR FM 2003)

Denna är väl kanske lite svår att få att utsträckas till lunchbesök och liknande så jag får erkänna mig överbevisad! :rolleyes:

Dock känner jag nästan som kadett att jag måste fortsätta att citera denna bibel lite mer!

1.2.4 Under fälttjänst/tjänst till sjöss/flygtjänst skall stridsuniformer i regel bäras.

Under stabs-/kontorstjänst samt vid skolor och besök vid civila inrätt-

ningar bör daglig dräkt eller vardagsdräkt med jacka bäras.

Detta på grund av att jag som kadett upptäckt att att den inte precis efterföljs, iaf inte vid MHS Halmstad. Själv tycker jag att det ser lite fel ut att knalla omkring på MHS eller civil högskola i M90/SSD 93. Är det någon som vet om MHS H har tillstånd att ändra reglementet så att detta är tillåtet? I vilket fall som helst så känns det som att den här paragrafen behöver blir mer "skarp" eller tas bort. Själv som kadett i den mer välklädda delen av vår organisation ( ;-) ) hoppas jag att den skärps! :rodna:

1.2.4 Under fälttjänst/tjänst till sjöss/flygtjänst skall stridsuniformer i regel bäras.

Under stabs-/kontorstjänst samt vid skolor och besök vid civila inrätt-

ningar bör daglig dräkt eller vardagsdräkt med jacka bäras.

Detta på grund av att jag som kadett upptäckt att att den inte precis efterföljs, iaf inte vid MHS Halmstad. Själv tycker jag att det ser lite fel ut att knalla omkring på MHS eller civil högskola i M90/SSD 93. Är det någon som vet om MHS H har tillstånd att ändra reglementet så att detta är tillåtet? I vilket fall som helst så känns det som att den här paragrafen behöver blir mer "skarp" eller tas bort. Själv som kadett i den mer välklädda delen av vår organisation ( :rodna: ) hoppas jag att den skärps! :rolleyes:

Detta är lite utanför topik men väljer att svara ändå. Ja förbandchefen har rätt och har även tyvärr utnyttjat sin rätt i detta fall med M/90 motsv. på skolan. Min personliga åsikt: Ett felaktigt beslut men det är tvärr inte det ända som blivit "knasigt" vad det gäller uniformer på skolan.

/J

Edited by nahoj84