Jump to content

Recommended Posts

Posted

Två ord dök upp i mitt huvud direkt när jag såg bilderna från den första patrullen (och nej det handlar inte om hur ärmarna är vikta :camo: ) utan något som kanske känns betydligt viktigare: Mine awareness!

Kolla bilden nedan. De har parkerat vagnarna i vägkant och står i gräset. Nu är det ju mycket jag inte vet. Kanske är det röjt i anslutning till vägen. Kanske förekommer det inte minor i den delen av Liberia. Men ändå. Jag förespråkar inte total paranoia men lite paranoia är aldrig fel.

la01-v413-kort-rast.jpg

• Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag minns från ett infomöte jag var på att minor bara existerar på den vänstra vägkanten så parkerar man på den högra så behöver man inte frukta något!! :bash:

:camo:

Ps. Självklart så är ALLA vägar i Liberia enkelriktade!! Annars kunde det ju gå riktigt illa!! Ds.

Posted
Två ord dök upp i mitt huvud direkt när jag såg bilderna från den första patrullen (och nej det handlar inte om hur ärmarna är vikta  :baskerPa: ) utan något som kanske känns betydligt viktigare: Mine awareness!

Kolla bilden nedan. De har parkerat vagnarna i vägkant och står i gräset. Nu är det ju mycket jag inte vet. Kanske är det röjt i anslutning till vägen. Kanske förekommer det inte minor i den delen av Liberia. Men ändå. Jag förespråkar inte total paranoia men lite paranoia är aldrig fel.

"3.1 Mine awareness

Truppminor användes av alla fraktioner under inbördeskriget mellan 1989-1997.

Det är osäkert idag vilken utsträckning som minor har åverkat, man har svårt att undersöka detta på grund av osäkerheten som råder i landet. Dom regioner som man tror är i stor grad påverkade är Lofa, Grand Capemount, Bong Mines, och Kakata, dessa har även blivit påverkade i det nya inbördeskriget. I området som heter Buchanan har en lokalbaserad minövervaknings grupp rapporterat att det finns fortfarande landminor i Buchananområdet och att invånarna fortfarande i vissa områden är rädda för att bruka jorden. Eftersom Liberias jordbruk dominerar av försörjningen av landet är detta ett hot mot infrastrukturen.

Inga minröjningar har påbörjats i regionen, man har inga kända minvarningssystem, lokala eller skyltar eller avspärrade områden, Ingen lokal mine awerness formation pågår.

2002 fanns det ingen information om minoffer i Liberia, den sista rapporten kom 2000 när en Liberiansk tidning skrev att 13 stycken hade dödats av minor och att 6 hade skadats under okänd tidpunkt. September 2002, rapporterade BBC att en explosion i Monrovia som kunde vara en mina. Men vissa andra hävdar att detta även kunde vara en handgranat eller gasbehållare. Explosionen dödade 4 och skadade 2. Man räknar inte med att minor skall vara ett problem, däremot stora ammunitionsupplag med rostiga RPG granater bla."

-- Saxat från på www.2mech.se/liberia1.2

Men jag håller med - lite varsamhet kostar ju inget.. men det ser ju ut att funka med spontanparkeringar oxå ;)

Posted

På en av bilderna har en soldat på sig ljusbruna kängor. Har sett de gröna "Peter Pan-kängorna" förut, men är dom som syns?

Iaf, är nya kängor som tillförts eller privata? Om de är nya, är de bra?

Posted
På en av bilderna har en soldat på sig ljusbruna kängor. Har sett de gröna "Peter Pan-kängorna" förut, men är dom som syns?

Det är inte "peter pan". Snackade med Mr.A-hole om just detta.

Posted

Och för att fortsätta dissekera bilden ovan har jag en till fundering. Ingen av personerna på bilden bär kroppsskydd m/94. Trots det relativa lugnet bars det i Kosovo på 03:an, 2 år efter att striderna upphört. I Liberia slutade ju inbördeskriget typ förra veckan (ja, det är en överdrift) och enligt tidigare släppta bilder är det knappast någon brist på vapen i omlopp.

Jag är medveten om att om jag själv varit där i 30-40 graders värme och hög luftfuktighet inte heller gärna använt skyddet eftersom risken att då svettas ihjäl är hög men jag ställer mig ändå frågande. Speciellt som patrullen på bilden ändå rullar vagn, då är ju inte bärandet så vidare drygt.

Posted

Reflekterade över samma sak som Danno.

En teori skulle kunna vara att de har ca 2 meter till 27 ton pansar att ta skydd i, skyddar dock inte mot en förvirrad krypskytt som inte uppskattar FNs närvaro något vidare. Men som sagt, det ser lite märkligt ut om man inte har västen på vid första patrullen i området. (första för swekomp då) B)

Posted (edited)
...skyddar dock inte mot en förvirrad krypskytt som inte uppskattar FNs närvaro..

Inte för att vara fördomsfull, men har du någonsin sett en afrikan skjuta mindre än ett mag automat i taget? :):)

Skämt åsido, jag håller med.. lustigt. Jag tänkte inte så noga på det, jag förutsatte att de faktiskt hade krsk, varmt eller inte. Intressant.. :)

Edit: slangspråk

Edited by EDR2
Posted

"Vi har fått Starforce kängor, som är rena vinterkängan, hur illa som helst... Sen har vi med ett par 90 kängor också! Jag har ett par civila, HAIX heter dom, dom är rätt goa men fötterna blir varma vad man än har på fötterna! Dom är iaf bättre än 90 och starforce!"

citat soldat på AQ, LA01

Tyvärr måste man tydligen köpa eget ett tag till för att få det som är bra.. själv kör jag Chiruca, och har gjort så i många år. Frågan är vad som eg. är bäst i en djungel.. :)

Posted

Jag vet inte om någon tagit upp det tidigare i tråden (jag är för upptagen och lat för att leta), men är man inte tvungen att ha heltäckande klädsel då man rullar stridsfordon?

(Fast det är klart, de har ju stannat och då kanske de var raska med att rulla upp ärmarna på jackorna. Vilken oxå borde vara svaret på varför de har den tråkiga sidan utåt!)

:P

Posted
Jag vet inte om någon tagit upp det tidigare i tråden (jag är för upptagen och lat för att leta), men är man inte tvungen att ha heltäckande klädsel då man rullar stridsfordon?

(Fast det är klart, de har ju stannat och då kanske de var raska med att rulla upp ärmarna på jackorna. Vilken oxå borde vara svaret på varför de har den tråkiga sidan utåt!)

:P

sånt skiter man i i missionen!

Värnplikts stuket funkar inte där ute! värmen tar kol på en

Posted (edited)

DQ på rull... ser farligt ut i missionen, tur att de har med lite extra proj :P

la01.jpg

Men man blir ju såå sugen.. 114 dagar till inryck LA02, men vem räknar? ;)

Edit: Klappträ vid tangenterna..

Edited by EDR2
Posted

@ Danno

Det är jävulskt varmt å fuktigt!!! Jag tror inte att du har en aning om hur varmt det är!!!! Det är stor skillnad från sommar på balkan! Min hotet är väldigt litet och där kortet är taget är en väg som är starkt trafikerad!!!!

@ losec

De ljusa kägorna är chiruca kängor från militaryshop som jag för övrigt kan rekommendera till alla som ska till liberia!!!

:blink:

Posted
@ Danno

Det är jävulskt varmt å fuktigt!!! Jag tror inte att du har en aning om hur varmt det är!!!! Det är stor skillnad från sommar på balkan! Min hotet är väldigt litet och där kortet är taget är en väg som är starkt trafikerad!!!!

Lugn lugn lugn!

Det var ingen personlig kritik mot killarna där nere och om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrev att det antagligen var för att det var varmt och fuktigt. Jag är med på att man måste anpassa klädsel efter klimat men samtidigt att det finns andra faror än att svettas ihjäl i ett land som nyss avbrutit ett ganska blodigt inbördeskrig. I Kosovo var dresscoden ganska rejäl när jag var där (som jag också skrev tidigare) trots att konflikten var sedan länge slut men kanske beror den skillnaden på att FN och inte NATO bestämmer dresscode i Liberia. Mitt inlägg reflekterade snarare över skillnaderna och var alltså inte kritik mot de svenska soldaterna i LA01.

Det faktum att en väg är vältrafikerad behöver inte betyda samma som minklarerad. Dessutom finns det alltid en risk för återminering, speciellt på trafikerade vägar.

PS. Många utropstecken tolkar jag som ilska och skrik. Jag undanber mig det tack. DS.

Posted

Har hört att dem har svårt att ta sig fram där nere, för klena boar och taskiga vägar. Enligt uppgift kan de tydligen endast verka på c:a 20% av den tänkta ytan.

Kanske dags att skicka ner EN för att förstärka lite?

Man kan ju alltid hoppas! :P

Posted
Har hört att dem har svårt att ta sig fram där nere, för klena boar och taskiga vägar. Enligt uppgift kan de tydligen endast verka på c:a 20% av den tänkta ytan.

Kanske dags att skicka ner EN för att förstärka lite?

Man kan ju alltid hoppas! :P

Om inte jag är felunderrättad så finns där redan en 4-5 Ing.komp i UNMIL styrkan... sorry!

Posted

Mycket kul och intressat att se bilder från Liberia.

la01-v413-3-kortrast.jpg

Jag fokuserade på den gula skylten på fordonet 144015; GASFLASKOR (tycker det liknar en sådan skylt i alla fall. Min fråga är, varför innehåller det fordonet gasflaskor? SjvTp-fordonet, som med största sannolikhet innehåller syrgasflaskor, kör ju något framför.

Posted
Jag fokuserade på den gula skylten på fordonet 144015; GASFLASKOR (tycker det liknar en sådan skylt i alla fall. Min fråga är, varför innehåller det fordonet gasflaskor? SjvTp-fordonet, som med största sannolikhet innehåller syrgasflaskor, kör ju något framför.

Jag tror att det är bärgarvagnen (det ser ut så). Kanske ingår det en gassvets i utrustningen eller att det finns någon annan typ av drivgas till något ändamål.

Posted

Varför tvingas svenskarna bära blåa hjälmar och kepsar när inte irländarna behöver det? VIlka vilka länder är föresten nere där. Är det bara irland och Sverige från väst?

Posted
VIlka vilka länder är föresten nere där. Är det bara irland och Sverige från väst?

Contributors of military and civilian police personnel:

Bangladesh, Benin, Bolivia, Bosnia and Herzegovina, Brazil, China, Croatia, Czech Republic, Denmark, Ecuador, Egypt, Ethiopia, Finland, France, Gambia, Ghana, Guinea-Bissau, Indonesia, Ireland, Jordan, Kenya, Malawi, Malaysia, Mali, Moldova, Namibia, Nepal, Netherlands, Niger, Nigeria, Norway, Pakistan, Paraguay, Peru, Phillipines, Poland, Republic of Korea, Romania, Samoa,Senegal, Serbia and Montenegro, South Africa, Sweden, Togo, Turkey, Ukraine, United Kingdom, United States, Uruguay, Yemen, Zambia and Zimbabwe.

http://www.un.org/Depts/dpko/missions/unmil/facts.html

Posted
VIlka vilka länder är föresten nere där. Är det bara irland och Sverige från väst?

Contributors of military and civilian police personnel:

Bangladesh, Benin, Bolivia, Bosnia and Herzegovina, Brazil, China, Croatia, Czech Republic, Denmark, Ecuador, Egypt, Ethiopia, Finland, France, Gambia, Ghana, Guinea-Bissau, Indonesia, Ireland, Jordan, Kenya, Malawi, Malaysia, Mali, Moldova, Namibia, Nepal, Netherlands, Niger, Nigeria, Norway, Pakistan, Paraguay, Peru, Phillipines, Poland, Republic of Korea, Romania, Samoa,Senegal, Serbia and Montenegro, South Africa, Sweden, Togo, Turkey, Ukraine, United Kingdom, United States, Uruguay, Yemen, Zambia and Zimbabwe.

http://www.un.org/Depts/dpko/missions/unmil/facts.html

Okej, Men det inkluderar ju både observatörer och civilian police personnel. Tänkte mer på vilka som hade en riktig militärstyrka där nere? På mil stod det ju, att det var första gången pansarfordon patrullerade i staden.

Posted

sånt skiter man i i missionen!

Värnplikts stuket funkar inte där ute! värmen tar kol på en

He, he! Jag är verkligen ingen UniRa-ryttare, det kan de som känner mig intyga. Syftet med inlägget var att retas lite med de som anser att UniRa är en 100%-ig bibel. Jag har trots allt gjort min beskärda del av missioner så jag vet hur det funkar på mission. :clap:

Men visst, det är sant... Värmen tar onekligen kol på en då vagnen står i lågor och det bara köttet brinner...