106 Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 Fattar inte att jag tackade nej...åååhh...helvete... Då är vi två. Quote
simon Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 En sak som jag inte förstår. Man utbildade väl mer en ett kompani(vet ej hur många, bataljon till och med?), men varför skickar man bara ett av kompanierna? Eller är det jag som misstolkat fakta? Varför inte skicka alla så att IA03:s utbildnings-pengar gör någon nytta? Quote
Blackadder Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 En sak som jag inte förstår. Man utbildade väl mer en ett kompani(vet ej hur många, bataljon till och med?), men varför skickar man bara ett av kompanierna? Eller är det jag som misstolkat fakta? Varför inte skicka alla så att IA03:s utbildnings-pengar gör någon nytta? det är väl så att IA´s tre kompanier ska rotera där nere med 6månaders intervall. Kanske inte behövdes en bataljon just nu? /asker Quote
Blackadder Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Fattar inte att jag tackade nej...åååhh...helvete... Då är vi två. nej.. tre Quote
Born Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 En sak som jag inte förstår. Man utbildade väl mer en ett kompani(vet ej hur många, bataljon till och med?), men varför skickar man bara ett av kompanierna? Eller är det jag som misstolkat fakta? Varför inte skicka alla så att IA03:s utbildnings-pengar gör någon nytta? det är väl så att IA´s tre kompanier ska rotera där nere med 6månaders intervall. Kanske inte behövdes en bataljon just nu? /asker FN (eller om det var Irländarna) har bett om ett komp. Och som det ser ut nu så är 1a komp på väg och 2a komp byter av framåt sensommaren. 3e står i någon sorts halvhjärtad beredskap tills ett ev beslut om en LA03a. En liten edit på antalet kompanier dock. Finns förutom 3 skyttekompanier ett stab/grk komp och ett underhållskompani. Quote
Guest Free Willy Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 En sak som jag inte förstår. Man utbildade väl mer en ett kompani(vet ej hur många, bataljon till och med?), men varför skickar man bara ett av kompanierna? Eller är det jag som misstolkat fakta? Varför inte skicka alla så att IA03:s utbildnings-pengar gör någon nytta? det är väl så att IA´s tre kompanier ska rotera där nere med 6månaders intervall. Kanske inte behövdes en bataljon just nu? /asker FN (eller om det var Irländarna) har bett om ett komp. Och som det ser ut nu så är 1a komp på väg och 2a komp byter av framåt sensommaren. 3e står i någon sorts halvhjärtad beredskap tills ett ev beslut om en LA03a. En liten edit på antalet kompanier dock. Finns förutom 3 skyttekompanier ett stab/grk komp och ett underhållskompani. Personligen tror jag inte att det blir någon trea. Men man kan ju alltid ha fel. Tror inte Sverige vill vara där nere. En av anledningarna till att man bara skickar ett komp skulle också kunna vara att försvaret satsar mer på små styrkor för specifika uppgifter, därav att man har så många olika kompanier...fast det är ju iofs en ren spekulation. Quote
Born Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Free Willy. Är inne på ditt spår också. En av anledningarna till att det blev Liberia är att det är just Irland som vi kommer jobba ihop med, och av en händelse så är det ordförandeland i EU för tillfället. Lite politiskt rövslickeri altså. Nästa år sitter något annat land på högsätet i Bryssel. Hoppas på ett snabbt beslut om hur det blir ang en ev 03a, hellre ett snabbt nej så man kan planera sin misserabla framtid än ett segt och långdraget NJAAAAAAAA KANSKE. Quote
Jimbo Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 (edited) Nu rullar det svenskt pansar i afrika igen! [ Synd att inte hela bataljonen får chansen.. Edited March 3, 2004 by Jimbo Quote
BARBIE Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 ja det var vackert! snart är man där! @born Jag tror att det blir en 03a, utan tvekan! Sverige har investerat en hel del nu i liberia, både i militär närvaro och i bistånd. Det släpper man inte bara och åker hem! Quote
Smocken Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Jag tror att det blir en 03a, utan tvekan! Sverige har investerat en hel del nu i liberia, både i militär närvaro och i bistånd. Det släpper man inte bara och åker hem! Jag kan nog bara hålla med om det Quote
EDR2 Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Nu rullar det svenskt pansar i afrika igen! Stiligt... vi hade plutonsträff med övning, briefingar o dyl i helgen. Och nu detta. Satan vad jag längtar! Quote
Guest Free Willy Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Hatar er allihop...GRRRRRR :P Quote
Guest Free Willy Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Jag menar naturligtvis ni som får åka ned...ni andra som likt mig kommer stanna hemma på yxfri strand, ni är fina människor... Quote
simon Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Precis, jag tror knappast att man ger upp liberia efter 2 omgångar. Det vore ju helt åt helvete. @ni som föklarade tack för förklaringen, nu fattar jag! Quote
Born Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Historiskt sett borde man inte behöva oroa sig för en ev 03a, men inget verkar vara som det har varit längre. Sen om den kommer fyllas upp av vanlig rekrytering eller om SN IA03 får den äran får man väl se. Frågan är bara, vad händer med beredskapskontrakten? Gäller dom om förbandet anses vara insatt?? Quote
Kingecho1 Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Frågan är bara, vad händer med beredskapskontrakten? Gäller dom om förbandet anses vara insatt?? "Det vi med säkerhet vet i dagsläget är att förbandet IA 03 är att betrakta som insatt. Det kommer inte att genomföras någon som helst vidmakthållandeutbildning. De ekonomiska medel som fanns avdelade kommer att förbrukas av insatsen i LIBERIA och utbildningen av LA 02. Beträffande kontrakten för de som inte kommer att ianspråkstas är det fortfarande inte helt klart vad som kommer att hända. Sitt lugnt i båten. Som det verkar nu kommer inga kontrakt att sägas upp." Infobrev PN daterat 040220!! Eftersom kontraktet är personligt så slutar inte DITT kontrakt att gälla bara för att någon annan blir inkallad! Om FM väljer att säga upp kontraktet gäller samma sak som om du själv gör det, nämlingen 3 månaders uppsägelsetid! Quote
BARBIE Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 @born Vad jag förstår så gäller beredskapskontraktet till att det går ut, eller att man sätts in utomlands. Sen kan man ju aldrig gardera sig mot att FM säger upp kontrakten! men det tror jag är föga troligt! rent ut sagt dumt! First in line Quote
Ebbe Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Fattar inte att jag tackade nej...åååhh...helvete... Då är vi två. nej.. tre ..ansluter till skaran... Quote
Born Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Ok, vet att kontrakten är personliga och gäller tills efter insats eller uppsägning. Men, rent beredskapsmässigt innebär det att SN med stor sannolikhet inte kommer sättas in förrän en eventuell 03a (inte ens få någon vidmakthållande utb). Våra kontrakt kommer (som det verkar nu) inte sägas upp, men vi blir antagligen inte insatta någon annanstans. Känns onödigt att ha beredskap på 7 dagar när det verkar som om det dröjer ett år innan något KAN hända. Enda "confirmed info" uppifrån till SN var brevet som kom strax innan jul där det stog att det ev blir en Liberiainsats. Quote
jaegare Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Ni som fortfarande står i beredskap, ni kan nog få vara beredda på att rycka in med kort varsel ändå. Anledningen tror jag är att klimatet är ganska jobbigt och att många kommer balla ur och säga upp sig. Det är iaf vad jag misstänker... Quote
losec Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Enda "confirmed info" uppifrån till SN var brevet som kom strax innan jul där det stog att det ev blir en Liberiainsats. Påstår du att vi skulle få bristfälligt med information? ;) Quote
Born Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Enda "confirmed info" uppifrån till SN var brevet som kom strax innan jul där det stog att det ev blir en Liberiainsats. Påstår du att vi skulle få bristfälligt med information? ;) Jepp. Quote
Sgt1clHansson Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Enda "confirmed info" uppifrån till SN var brevet som kom strax innan jul där det stog att det ev blir en Liberiainsats. Påstår du att vi skulle få bristfälligt med information? ;) Jepp. Bristfällig information? Vad snackar ni om... vi får ju INGEN information. Man börjar ju tro att man jobbar på ett Kommunalt vårdhem och inte i FM. Quote
Born Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Enda "confirmed info" uppifrån till SN var brevet som kom strax innan jul där det stog att det ev blir en Liberiainsats. Påstår du att vi skulle få bristfälligt med information? ;) Jepp. Bristfällig information? Vad snackar ni om... vi får ju INGEN information. Man börjar ju tro att man jobbar på ett Kommunalt vårdhem och inte i FM. Lite information har vi ju fått. Det KANSKE blir en 03a i Liberia. Vi KANSKE har beredskap. Det KANSKE blir SN som åker på en eventuell 03a. Och våra kontrakt kommer ANTAGLIGEN inte sägas upp om det inte blir en 03a. Quote
losec Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Born Posted den Mar 4 2004, 11:58 QUOTE (Sgt1clHansson @ Mar 4 2004, 10:36 ) QUOTE (Born @ Mar 4 2004, 06:35 ) QUOTE (losec @ Mar 3 2004, 20:45 ) QUOTE Enda "confirmed info" uppifrån till SN var brevet som kom strax innan jul där det stog att det ev blir en Liberiainsats. Påstår du att vi skulle få bristfälligt med information? Jepp. Bristfällig information? Vad snackar ni om... vi får ju INGEN information. Man börjar ju tro att man jobbar på ett Kommunalt vårdhem och inte i FM. Lite information har vi ju fått. Det KANSKE blir en 03a i Liberia. Vi KANSKE har beredskap. Det KANSKE blir SN som åker på en eventuell 03a. Och våra kontrakt kommer ANTAGLIGEN inte sägas upp om det inte blir en 03a. Då vet vi ju en del! ;) Quote
Smocken Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Bristfällig information? Vad snackar ni om... vi får ju INGEN information. Man börjar ju tro att man jobbar på ett Kommunalt vårdhem och inte i FM. Det är ganska underkänt, man tycker ju att er kompch borde ha skrivit ett brev, men han kanske avvaktar för att han inte vet något heller? Quote
Cap.Ranger Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Fick brev från XN1 i veckan. Orientering om LA01 samt lite info. "Hur det blir med övriga bataljonen IA03 vet jag inte i skrivande stund. FM kommer att fatta beslut om detta under februari - mars, hoppas jag. Just nu hänger all vår vidmakthållandesamt om och nyutbildning i luften. Det kan bli så att vi erbjuds kontrakt med andra beredskapsförband NL03 (UH Bat.), EN (Ing Komp.) ekker någon av enheterna som kommer att ingå i den stridsgrupp som ska organiseraras för Kosovo." Detta gäller nog mest för personal ur XN då RN och kanske SN åker iväg. Quote
Born Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Vet inte var informationsbromsen ligger. Tror inte vår KC vet mer än oss simpla krigare. Rör sig nog om beslutsångest ett par trappor högre upp i hierarkin, antagligen över FM-nivå. Men lite ovisst inför framtiden. Har blivit erbjuden ett välbetalt jobb under förutsättning att jag inte har beredskap närmsta året (då det blir en hel del utbildningar om jag tar jobbet). Däremot har dom inget emot en ev 03a eftersom dom kan planera in det isåfall. Har fortfarande ett par veckor på mig att svara. MEN, eftersom ingen vet (eller vill säga) hur hög vår beredskap är vet man ju inte om man måste säga upp IA-kontraktet eller om det är så att allt kommer vara lugnt fram till en ev 03a. Quote
cv90driver Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 lite info skulle man vilja ha även om det bara säger att våra chefer inte vet något nytt . mer info till sn tack Quote
Recommended Posts