Guest Free Willy Posted June 3, 2004 Report Posted June 3, 2004 Okej för att förtydliga. Klockan 0400 i lördags lyfte QN med 8 stycken ryska Mi-8 för att luftlandsattas i Liberias södraste stad Harper. Precis det jag syftade på! Hörde att ett antal MI24 HIND understödde operationen också.. Användes MI26orna för att ta med några BV309? Och hur gick det med killen som fick vätskebrist? Vi e ju nyfikna som satan är, sätt igång och berätta nu! Läs själva... LA01s luftlandsättning i Harper AIRBORNE!!! Hooohaa..... Quote
BARBIE Posted June 4, 2004 Report Posted June 4, 2004 @ jaegare Som jag sa! Ett baccis plagg som inte kan användas utanför campen av ungefär 150 st pga det vi normalt åker!! totalt värdelöst för pskkomp. Quote
murdoc Posted June 11, 2004 Report Posted June 11, 2004 Jag tänkte bara berätta för er som ska på LA02 att den här missionen suger hästba#%e. Bara idiotuppgifter och information får vi inte. QRF:en används aldrig, för när det händer nåt så tar det ca 11 timmar innan vi får reda på vad som hänt, och när vi efter 5 timmar anländer så är allt redan uppklarat. Jag kanske bara är bitter men nästan alla jag pratat med tycker det samma.. Jag åker hellre som förrådsman på KS12 än sätter min fot i Liberia igen... Quote
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted June 11, 2004 Report Posted June 11, 2004 Jag tänkte bara berätta för er som ska på LA02 att den här missionen suger hästba#%e.Bara idiotuppgifter och information får vi inte. QRF:en används aldrig, för när det händer nåt så tar det ca 11 timmar innan vi får reda på vad som hänt, och när vi efter 5 timmar anländer så är allt redan uppklarat. Jag kanske bara är bitter men nästan alla jag pratat med tycker det samma.. Jag åker hellre som förrådsman på KS12 än sätter min fot i Liberia igen... Precis vad KS12 behöver ännu en bitter förrådsman som skulle viljat vara mitt i hetluften. Jag är inte förvånad, är man på skytte är man inte prio 1 på info listan. VCP i triaden på KS01 var en idiotuppgift för de som stod där men de som slapp bli utsatta för drive by shootings kanske har en annan åsikt kan man hoppas. Man är trots allt inte på plats för att man ska ha sitt livs äventyrs semester. Då kommer man bli bittert besviken. Sen vadå 16 timmars info fördröjning i Afrika! det måste väl ändå vara rätt snabbt för ett land utan bredband och asfalterade gator. Quote
murdoc Posted June 12, 2004 Report Posted June 12, 2004 Jag tänkte bara berätta för er som ska på LA02 att den här missionen suger hästba#%e.Bara idiotuppgifter och information får vi inte. QRF:en används aldrig, för när det händer nåt så tar det ca 11 timmar innan vi får reda på vad som hänt, och när vi efter 5 timmar anländer så är allt redan uppklarat. Jag kanske bara är bitter men nästan alla jag pratat med tycker det samma.. Jag åker hellre som förrådsman på KS12 än sätter min fot i Liberia igen... Precis vad KS12 behöver ännu en bitter förrådsman som skulle viljat vara mitt i hetluften. Jag är inte förvånad, är man på skytte är man inte prio 1 på info listan. VCP i triaden på KS01 var en idiotuppgift för de som stod där men de som slapp bli utsatta för drive by shootings kanske har en annan åsikt kan man hoppas. Man är trots allt inte på plats för att man ska ha sitt livs äventyrs semester. Då kommer man bli bittert besviken. Sen vadå 16 timmars info fördröjning i Afrika! det måste väl ändå vara rätt snabbt för ett land utan bredband och asfalterade gator. Att det bara fanns 80 mil asfalterad väg är skitsnack,vägarna här är hur bra som helst. Det finns ett telenät som funkar hur bra som helst och det finns internet. Quote
A2Keltainen Posted June 12, 2004 Report Posted June 12, 2004 Liberia in Perspective An Orientation Guide Defence Language Institute Foreign Language Center August 2003 http://www.lingnet.org/areaStudies/perspec...ria/liberia.pdf Har de som varit i landet några kommentarer till ovanstående dokument? Quote
murdoc Posted June 12, 2004 Report Posted June 12, 2004 Liberia in PerspectiveAn Orientation Guide Defence Language Institute Foreign Language Center August 2003 http://www.lingnet.org/areaStudies/perspec...ria/liberia.pdf Har de som varit i landet några kommentarer till ovanstående dokument? Tyvär så stöder våra welfare datorer detta dokument. Kan du berätta i det stora hela vad det står? Så ska jag svara om jag kan(utan att vara så bitter) Quote
A2Keltainen Posted June 12, 2004 Report Posted June 12, 2004 Tyvär så stöder våra welfare datorer detta dokument. Kan du berätta i det stora hela vad det står? Så ska jag svara om jag kan(utan att vara så bitter) Nja, det är på 17 sidor, så jag vet inte riktigt om jag orkar sammanfatta. Det är en översiktlig introduktion till landet. Quote
Tyrfing Posted June 14, 2004 Report Posted June 14, 2004 murdoc : Äh, varför så bitter? Du får ju betalt för att sola och åka på utflykter dagarna i ända?? :-D Skämt åsido så låter det ju lite illavarslande.. Tror du det blir likadant på LA02? Flera som sagt att det troligen kommer hända lite mer under 02an.. hoppas det iaf. Hur är maten där nere förresten? Quote
murdoc Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 murdoc : Äh, varför så bitter?Du får ju betalt för att sola och åka på utflykter dagarna i ända?? :-D Skämt åsido så låter det ju lite illavarslande.. Tror du det blir likadant på LA02? Flera som sagt att det troligen kommer hända lite mer under 02an.. hoppas det iaf. Hur är maten där nere förresten? Maten är ok,men vi käkar jävligt mycket frystorkat. Jag tror att de senare misionerna här blir bättre. Som det är nu så är det helt lagligt att inneha vapen och ammunition, när det blir vapenförbud kommer nog UNMIL att bli ännu hårdare. Sedan så ligger inte vår camp bra till om vi ska rycka ut. I Monrovia finns det ca 10000 fn-soldater så det är inte där vi behövs utan vi behövs ute på "landsbyggden". Bygg istället kompanicamper ute i området så vi kan verka där vi behövs. EX: Vi har 8 mil till ett ställe som heter Bong där vi varit ett par gånger och patrullerat. Det har tagit ca 5 timmar att bara ta sig dit,och då har det varit en planerad patrull.Tänk om det skulle bli en utryckning, då skulle jag tippa på 8 timmar om vi inte åkte helikopter. Quote
svalan Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Jag har inte gjort ngn utlandstjänst ännu. Men att hoppas på att det ska hända ngt känns märkligt och fel. En FN-soldat är inte i tjänst för att vara i hetluften. Hans roll är ju att se till skapa lugn och förhoppningsvis fred. Quote
Guest Free Willy Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Jag har inte gjort ngn utlandstjänst ännu. Men att hoppas på att det ska hända ngt känns märkligt och fel. En FN-soldat är inte i tjänst för att vara i hetluften. Hans roll är ju att se till skapa lugn och förhoppningsvis fred. För att du ska förstå det vi pratar om måste du nog ha gjort utlandtjänst för. Hoppas verkligen att du gör det. Lycka till. MVH Free Willy Quote
Tyrfing Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 murdoc : Ok.. ja jag har förstått att det är lite oplanerat det där.. Men vid QRF utryckningar står väl alltid helikoptrarna till ert förfogande, eller hur fungerar det?? Blå mission är ju tyvärr förknippat med både stora fördelar och stora nackdelar.. synd, det kunde göras så mycket bättre! engan : Självklart vill man att något ska hända, man åker ju inte ut på FN-tjänst för att glassa runt och sola, man vill göra någon nytta, och även om man gör nytta bara av att finnas på plats så finns ändå suget efter att något mer spännande ska hända.. Quote
Guest Free Willy Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 murdoc : Ok.. ja jag har förstått att det är lite oplanerat det där.. Men vid QRF utryckningar står väl alltid helikoptrarna till ert förfogande, eller hur fungerar det?? Blå mission är ju tyvärr förknippat med både stora fördelar och stora nackdelar.. synd, det kunde göras så mycket bättre! engan : Självklart vill man att något ska hända, man åker ju inte ut på FN-tjänst för att glassa runt och sola, man vill göra någon nytta, och även om man gör nytta bara av att finnas på plats så finns ändå suget efter att något mer spännande ska hända.. @Tyrf Hoppas verkligen att ni få en bättre misson. Rycker in snart eller hur är det med det? Som läget är nu hade jag iofs hellre varit i Afgahnistan. Men men...man kan inte få allt här i livet. Nu blir det KS11 iaf. Nån ska väl stå på post för freden där med. Quote
Tyrfing Posted June 16, 2004 Report Posted June 16, 2004 Free Willy: Vi rycker in Ons V30 som det ser ut nu.. Visst, Afghanistan blir nor mer action/"spörschel" men jag tror Liberia blir helt underbart också.. Jag menar blå mission i Afrika, med Strf90 och Helikopterlandsättningar.. Man kan ju inte önska så mycket mer! *ler* KS11 Ok, som vad? Min flickvän är nere på KS10 nu och de får tydligen jobba häcken av sig! Större AOR än vi hade på KS06, 7 fast uppgifter att lösa och detta med ett skyttekompani! Inte riktigt genomtänkt.. Quote
Sgt Andersson Posted June 16, 2004 Report Posted June 16, 2004 Free Willy:Vi rycker in Ons V30 som det ser ut nu.. Visst, Afghanistan blir nor mer action/"spörschel" men jag tror Liberia blir helt underbart också.. Jag menar blå mission i Afrika, med Strf90 och Helikopterlandsättningar.. Man kan ju inte önska så mycket mer! *ler* KS11 Ok, som vad? Min flickvän är nere på KS10 nu och de får tydligen jobba häcken av sig! Större AOR än vi hade på KS06, 7 fast uppgifter att lösa och detta med ett skyttekompani! Inte riktigt genomtänkt.. Nej för 1 kompani att göra 3 kompaniers arbete är ju inte så kul - det räcker med 1 sedvanlig demonstration i Graca för att kompaniet skall gå på knäna... vi får hoppas - för KS10s skull - att det inte händer ngt som ens liknar det som hände i mars... Quote
svalan Posted June 16, 2004 Report Posted June 16, 2004 iofs syftade jag inte på att man ska glassa runt i solen i mitt första inlägg........ Jag förbereder mig mentalt på att åka ner och göra ett bra arbete i första hand. Om detta är att städa upp alt. bygga/riva camps eller likn. är jag införstådd i detta och accepterar det. Quote
jaegare Posted June 16, 2004 Report Posted June 16, 2004 Jag tänkte bara berätta för er som ska på LA02 att den här missionen suger hästba#%e.Bara idiotuppgifter och information får vi inte. QRF:en används aldrig, för när det händer nåt så tar det ca 11 timmar innan vi får reda på vad som hänt, och när vi efter 5 timmar anländer så är allt redan uppklarat. Jag kanske bara är bitter men nästan alla jag pratat med tycker det samma.. Jag åker hellre som förrådsman på KS12 än sätter min fot i Liberia igen... Kan inte göra annat än att hålla med faktiskt! Dessutom alldeles för många befäl som inte har några vettiga uppgifter, ni som är där vet vad jag menar antar jag. Kan bara säga att jag har sällan haft så lite respekt för några befäl tidigare än för de som är där nere... Som sagt, strf 90 kanske kan vara bra för att visa styrka. Men när de är framme så är "kriget" slut, så att säga.. Men det är bara bra att så många får se det nu, för det kanske kan få upp ögonen på en del o förstå att sverige bör satsa mer på en LBB. Gärna andra j-förb i internationell tjänst också Vill inte snacka för mycket skit om pansarskytte här, men "rapid reaction" kommer de aldrig bli.. Quote
murdoc Posted June 17, 2004 Report Posted June 17, 2004 murdoc : Ok.. ja jag har förstått att det är lite oplanerat det där.. Men vid QRF utryckningar står väl alltid helikoptrarna till ert förfogande, eller hur fungerar det?? Blå mission är ju tyvärr förknippat med både stora fördelar och stora nackdelar.. synd, det kunde göras så mycket bättre! engan : Självklart vill man att något ska hända, man åker ju inte ut på FN-tjänst för att glassa runt och sola, man vill göra någon nytta, och även om man gör nytta bara av att finnas på plats så finns ändå suget efter att något mer spännande ska hända.. Jo det sades innan vi åkte ner att vi hade helikoptrar till vårat förfogande.Men eftersom vi åker ut ett skyttekompani om det blir QRF, så finns det inte någon möjlighet att anordna det luftburet på kort tid. Quote
Akan 40/48 Posted June 17, 2004 Report Posted June 17, 2004 Sluta muttra! Det är väl bara att kasta in handduken. S1 har öppet i sin kåk varje dag... Vad gäller dåliga befäl så finns de väl alltid. Vissa gör ett jävligt bra jobb här nere och andra kanske ett sämre... Har svårt att fatta hur människor som sitter 630 mil härifrån kan ha synpunkter! När det sen framkommer att det är rykten som bara sprids. F-n vad trött jag blir på sådant. ALLA visste vad det handlade om, QRF! Hur många har inte gnällt efter en vecka som BatQRF på exempelvis Camp Victoria, för att med ett leende rulla tillbaka ut i sitt plutons AoR. Nu är vi QRF i SEX MÅNADER! Kanske skulle kollat vad ni gav er in på ;) ! Själv trivs jag som attan. Visst Balkan var kanske mer varierande men här är upplevelserna mycket fler. Kan bara varna er som kommer att tillhöra CSE´t på LA02. Ni kommer att se mycket av campen, Flygplatsen och hamnen. Att få lämna Monrovia och passera CocaCola fabriken norr om RedLight påväg mot Gbanga skall ni nog inte hoppas på allt för många gånger ;) Väl mött och sluta gnäll! Quote
jaegare Posted June 18, 2004 Report Posted June 18, 2004 Sluta muttra! Det är väl bara att kasta in handduken. S1 har öppet i sin kåk varje dag... Vad gäller dåliga befäl så finns de väl alltid. Vissa gör ett jävligt bra jobb här nere och andra kanske ett sämre... Har svårt att fatta hur människor som sitter 630 mil härifrån kan ha synpunkter! När det sen framkommer att det är rykten som bara sprids. F-n vad trött jag blir på sådant. ALLA visste vad det handlade om, QRF! Hur många har inte gnällt efter en vecka som BatQRF på exempelvis Camp Victoria, för att med ett leende rulla tillbaka ut i sitt plutons AoR. Nu är vi QRF i SEX MÅNADER! Kanske skulle kollat vad ni gav er in på ;) ! Förstår inte riktigt vad du menar? Vem har klagat på att vara QRF? Om det var mig du syftade på, så kan jag meddela att jag inte sitter 630mil bort! Håller med dig om att vissa befäl gör ett jäkligt bra jobb, tyvärr så tycker jag att QRF:en har för lite uppgifter. Detta verkar medföra att vissa personer är ganska överflödiga, och att dessa då måste visa att de finns genom att hitta på diverse idiotiska regler, mm. Kan bara hoppas på att det blir bättre på 02:an. Personligen trivs jag ändå bra, men jag vet att det är en hel del missnöje i leden stundtals. Quote
Guest järv Posted June 18, 2004 Report Posted June 18, 2004 Jag har inte gjort ngn utlandstjänst ännu. Men att hoppas på att det ska hända ngt känns märkligt och fel. En FN-soldat är inte i tjänst för att vara i hetluften. Hans roll är ju att se till skapa lugn och förhoppningsvis fred. Läsa på lite kanske.. Hört talas om Koreakriget? Vad tror du svenskarna gjorde i Kongo på 1960-talet? Quote
Kingecho1 Posted June 18, 2004 Report Posted June 18, 2004 (edited) Kan bara varna er som kommer att tillhöra CSE´t på LA02. Ni kommer att se mycket av campen, Flygplatsen och hamnen. Att få lämna Monrovia och passera CocaCola fabriken norr om RedLight påväg mot Gbanga skall ni nog inte hoppas på allt för många gånger ;) Väl mött och sluta gnäll! Hmmm existerar ingen möjlighet att följa med skytte ut då? Vad ska man annars göra på sin passfria tid om inte den möjligheten finns? Kingecho´s sekundära uppgift är ju att förstärka skytteplutonerna vid behov! EDIT: Tillägg Murdoc@: Maten är ok,men vi käkar jävligt mycket frystorkat. Vad är mycket? Edited June 18, 2004 by Kingecho1 Quote
svalan Posted June 18, 2004 Report Posted June 18, 2004 @järv: Jag har läst på. Jag vet vad svenskarna gjorde i kongo. Målet i kongo eller korea var då INTE att soldaterna skulle kriga så mkt som möjligt. Krävs våld för att lösa en konflikt kan det vara berättigat men att aktivt söka sig till det som FN soldat kan knappast kallas proffsigt. Det är min åsikt. Quote
murdoc Posted June 21, 2004 Report Posted June 21, 2004 Vi käkar inte frystorkat när vi är på campen, som tidigare o1 blivit tvungna till.Vi fick igång vårat kök jävligt snabbt.(så blir det med en kokGrpC som är K4 jägare) Utan det är när vi är på patrull, då är vi ute ett par dygn och då blir det frystorkat. Så det är inte så farligt....... Sen så kan jag säga att min bitterhet börjar släppa lite nu, så jag ska KANSKE skriva lite om de roliga och bra sakerna vi uträttar här också. Quote
Tyrfing Posted June 22, 2004 Report Posted June 22, 2004 murdoc : Haha jaa det tycker jag du ska göra, tycker ni varit snåla med info åt oss som ska lösa av er. tummen ur stjärten nu och överös oss med tips, goda råd och anekdoter!! Quote
3314 Posted July 2, 2004 Report Posted July 2, 2004 Till alla som gnäller på LA01. Förrådet öppnar kl 07:00 Grinden är alltid öppen..... Säg upp dig och åk hem!!! Quote
SSN Posted July 2, 2004 Report Posted July 2, 2004 @ 3314 Låt dom gnälla, rosa, jubla eller vad dom vill... eller får folk inte ha en åsikt längre? Quote
3314 Posted July 2, 2004 Report Posted July 2, 2004 Det var en gammal Löjtnants talesätt. Jag tycker att om man är missnöjd med sin situation så får man göra något åt saken. Hitta sätt att fördriva sin tid, träna, läsa, meditera etc. Tycker man att livet är en sådan pina att man hellre åker på KS11 än sätter sin fot i Liberia igen kanske man borde fundera över varför man är kvar. Inget ont om Kosovo men KS11 kanske inte blir mycket roligare. Har man en gång suttit i ett op torn en mission är man inte så sugen igen...eller? Quote
Recommended Posts