Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag satt och läste lite (och skrattade,det är många som vet mer än vi som är där) om saker som ni skrivit om Liberia. Jag ska försöka svara på några funderingar.

-Vi har inget minhot att se upp för. Unmil och ecowas har inte haft några problem med minor på många år.

Källa: Irlänska EOD, dock så finns det säkerligen minor i liberia.

-Kroppsskydd använder vi endast när vi får en order om det. Stridsvärdet sjunker till noll om du går med det på när det är 45 grader i skuggan och bär en stridväst med 8 magasin,granater,camelback,mat och AK5C eller ksp 90.

Men om vi anser att hotbilden är stor i området så använder vi kroppskskyddet självklart.

-Kängor.

Ja som det redan är sagt på detta forum så är star force kängorna kassa och de flesta har köpt egna.

-Stridfordon

Det finns strf över allt där unmil finns. Vi var ej först in i Monrovia

Edited by murdoc
  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Snyft inte förrän V.31 för mig! Å ingen Sprintutbildning innan heller! Men så får man ju åka ner till Afrika redan V.34!

:baskerPa:

Den enda sprintutbildning man behöver är hur man snabbast möjligt spränger skiten i luften utan att bli påkommen...

Jaja jag vet detta inte är ett materielforum men Sprinten har inget i utlandsstyrkan att göra. Ge oss Defenders om vi nu skall ha soft skin.

Posted
Jag satt och läste lite (och skrattade,det är många som vet mer än vi som är där) om saker som ni skrivit om Liberia. Jag ska försöka svara på några funderingar.

-Vi har inget minhot att se upp för. Unmil och ecowas har inte haft några problem med minor på många år.

Källa: Irlänska EOD, dock så finns det säkerligen minor i liberia.

-Kroppsskydd använder vi endast när vi får en order om det. Stridsvärdet sjunker till noll om du går med det på när det är 45 grader i skuggan och bär en stridväst med 8 magasin,granater,camelback,mat och AK5C eller ksp 90.

Men om vi anser att hotbilden är stor i området så använder vi kroppskskyddet självklart.

-Kängor.

Ja som det redan är sagt på detta forum så är star force kängorna kassa och de flesta har köpt egna. 

-Stridfordon

Det finns strf över allt där unmil finns. Vi var ej först in i Monrovia

Skönt att se att vi får lite fakta från fältet som kan lysa upp det civila mörkret!

Tack för det! Ha en skön leave!

:baskerFN:

Posted
Varför tvingas svenskarna bära blåa hjälmar och kepsar när inte irländarna behöver det? VIlka vilka länder är föresten nere där. Är det bara irland och Sverige från väst?

Tjänstgör man i en FN-mission bär man blått. Punkt Slut.

Posted
Tjänstgör man i en FN-mission bär man blått. Punkt Slut.

Uppenbarligen inte! Om nu inte irländarna är färgblinda?

Nja... Det var de då inte i Libanon men det är ju några år sedan.

Såg i alla fall en irländare med blått på huvudet på en bild: http://www.mil.se/int/photo.php?id=69861&nid=20870

Längst bak till vänster. Vad resten av den gröna öns söner har fått på skallen vete katten.

:banana

Posted

Hittade en sida med irländare som har blått på huvudet annars är det väl helt i enlighet med deras reglemente att bära den utrustning de gör.

Det jag reagerade över var "tvingas"... Jag har alltid burit blå basker/fieldcap/hjälm med stolthet och tänker fortsätta göra det. Det har banne mig inte kännts som ett tvång!

http://www.military.ie/overseas/liberia_90th_inf_bn.htm

Posted
Varför tvingas svenskarna bära blåa hjälmar och kepsar när inte irländarna behöver det?

Varför skulle blå huvudbonader vara ett problem?

Posted

Anledningen att jag inte gillar blå-utrustningen är att jag känner mig x-tremt ofältmässig, skulle det skita sig föredrar jag grönt och kamouflerat :)

Därmed inte sagt att blå-utrustning saknar charm.. jag känner mig bara så utsatt.

Posted

Den blå baskern (motsv) och de vita fordonen har de färgerna bl a för att de ska synas. I t ex Libanon fick det inte finnas nationella igenkänningtecken på fordonen, detta för att inte någon nation skulle bli extra utsatt. Visst hände det väl både det ena och det andra, men i det stora hela så var det FN's symboler som gjorde att man var och kände sig säker.

Posted

Anledningen att jag inte gillar blå-utrustningen är att jag känner mig x-tremt ofältmässig, skulle det skita sig föredrar jag grönt och kamouflerat :)

Därmed inte sagt att blå-utrustning saknar charm.. jag känner mig bara så utsatt.

Så du menar att du känner dig mindre utsatt om du genom färgvalet skulle kunna förväxlas med någon av de lokala parterna?

Hela idén med blåa hattar och vita prylar är ju att ingen ska kunna angripa FN-trupp och sedan säga att de såg fel och trodde de sköt på någon annan.

Posted

Alla upplever olika saker i olika kläder!

2Sharp tycker att han känner sig utsatt i blå utr.

medan andra känner sig trygga i dem!

Så....svårare än så är det inte!!

Posted
Så du menar att du känner dig mindre utsatt om du genom färgvalet skulle kunna förväxlas med någon av de lokala parterna?

Hela idén med blåa hattar och vita prylar är ju att ingen ska kunna angripa FN-trupp och sedan säga att de såg fel och trodde de sköt på någon annan.

Jag är väl medveten om varför man använder blå-utrustningen..

Dock är jag väl mycket/tämligen skeptisk mot att alla respekterar FN's fredade status, i en situation där jag blir beskjuten vill jag kunna söka skydd, då vill jag inte ha blått och vitt på mig eller omkring mig.

Jag har inga problem med att ha flaggor och att kunna synas, men jag vill ha möjligheten att kunna bli mindre synlig om jag anser att det behövs.

Mao, vid ex: OPT, fixa upp en flagga, belys den, vid fordonspatrullering, ha flaggor på lämpligt ställe etc.

Tjena dvärgen :)

Posted

Ser ju fördelen med att uppträda i signalfärger! Då just saken är att man inte ska misstas som en av de stridande parterna. Ser också fördelen med att uppträda i kamoflage då man inte vill synas alls! Men man måste ju undra om det är upp till varje land att göra som de vill eller inte? Tänker tex på Black hawk down filmen. Men amerikanerna där kanske inte gick under fn-flagg? Och sen på irländarna på patrull i liberia? Är det någon som vet hur det ligger till?

:)

Posted

Jag tror inte det här är ett problem egentligen. I vart fall inte på plats...

Det är väl så att vi inte haft större FN-förband ute på så många år att flera är lite förvirrade inför det som upplevs som ej fältmässigt.

Det blåa togs fram 1956 under första Gaza-operationen just av den anledningen att ingen av parterna skulle kunna säja att de skjutit på FN utan att veta det.

Under striderna i Katanga 1961 så täcktes den blåa hjälmen med mer fältmässig hjälmduk.

Att använda vita fordon och blå utrustning har dock fler fördelar än nackdelar.

I en fredsbevarande operation så är hela poängen att undvika att skjuta och bli påskjuten.

:blink:

Posted
I en fredsbevarande operation så är hela poängen att undvika att skjuta och bli påskjuten.

Visst, men oftast är det inte du som väljer om du skall bli påskjuten eller inte.

Erfarenheter frpn Ba missionerna visar ju att man har blivit beskjuten och där också målet har varit FN = ingen respekt för FN's status.

Då hade jag hellre haft en "smygvagn" :blink:

Oavsett om en part har skjutit på mig och sedan säger att de tagit miste och ljuger så hjälper ju inte det mig att veta att de hade fel..

Posted (edited)
Oavsett om en part har skjutit på mig och sedan säger att de tagit miste och ljuger så hjälper ju inte det mig att veta att de hade fel..

Nej, det hjälpte ju inte heller de stackars nepaleserna i Libanon när israeliska F16-plan fick "tekniska fel" och råkade tappa bomber på deras HQ...

Samma problem kan ju uppstå med befäl som använder gradbeteckningar och med sjukvårdares kors, något som faktiskt har förekommit.

Men faktum kvarstår, det handlar om att synas och bli respekterad så att man inte blir påskjuten.

edit: Fast jag tror nog att vi börjar bli lite väl OT i den här tråden nu...

Edited by Yxgubbe
Posted
Erfarenheter frpn Ba missionerna visar ju att man har blivit beskjuten och där också målet har varit FN = ingen respekt för FN's status.

Det som kännetecknade hela FN-insatsen på Balkan från första stund var förvirringen över mandatet som var minst sagt oklart. Inte huruvida vi satt i vita fordon eller hade blå hjälm på huvudet.

Vi som satt inne på FHQ i Zagreb fick hela tiden höra att det var en humanitär mission som vi militärer bara skulle stödja medan situationen i Bosnien blev värre och värre. Fram till Dayton dvs.

Jag bara menar att man måste skilja på mission och mission annars dundrar man in som USA och skiten hamnar i fläkten. Man skall inte bli en del av problemet.

Men jag håller med Yxgubbe att vi nog kommit av spåret så jag avslutar, från min sida, med det här inlägget.

Posted
Hittade en sida med irländare som har blått på huvudet annars är det väl helt i enlighet med deras reglemente att bära den utrustning de gör.

Det jag reagerade över var "tvingas"... Jag har alltid burit blå basker/fieldcap/hjälm med stolthet och tänker fortsätta göra det. Det har banne mig inte kännts som ett tvång!

http://www.military.ie/overseas/liberia_90th_inf_bn.htm

Jäklar också Hemma på leave och läser inlägg på soldf. Tänkte nästan skriva ett inlägg om blå hjälmars vara eller inte vara, men det känns jäkligt .. oviktigt om jag ska vara ärlig :-\ Allt har ändå sin naturliga förklaring... p**** b***

Skickar en hälsning till killarna och tjejen på troppen (och Kn Nej, Nej, Neeej förståss) i Liberia istället. Nyss hemkommen från semester i fjällen. -5 och perfekt skoterföre. Snacka kontraster (åkte upp samma dag jag kom hem). Skottat snö så att jag var alldeles utmattad i kroppen. Körde fast med skotern, fick lyfta skiten i en halvtimme för att komma loss... helt slut... å inte en enda svettdroppe. Kroppen funkar inte häruppe längre. Håller på att frysa ihjäl. Längtar redan tillbaka (dock inte till åter-aklimatiseringen). Ta hand om er och de andra tills vi ses.

Nej, jag har inte glömt tvättmedel, 4ftr och glass. Jobbar på det. Breven är postade!

PS! I fjällen fanns det ingen 3-regel, så det gick som det gick långfredag... vinterkräksjuka DS!

Well, tebax till vägg-klättringen då :banana

Posted (edited)
Oaktat vilken jädra färg de har på mössan eller fordonen så är det här en riktigt rejäl patrullrunda:

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=21223

:blink:

(Fatta vad avis jag är...)

En nästan 80 mil lång patrull genom grevskapen Montserrado, Bong och Nimba, visar att vägar och broar inte innebär några begränsningar för kompaniets stridsfordon.

Ja, man blir onekligen sugen på att vara där!

Undrar om man kan gå en snabbutbildning till läkare eller jurist och söka någon av de utlysta vakanserna...

/Hmmm

Edit: fundering

Edited by Lt Hmmm
Posted
Om jag fattat det rätt så bildas det lätt bakterier i AC-anläggningen och därför blir man lätt sjuk.

En annan sak som oxå kan förstärka teorin är ju att immunförsvaret sänks i kyla och om man sedan går ut i värmen där bakterier frodas så... :((

Rätt att det kan, och jag säger kan, froda bakterier i AC.

Dock är det så att det inte finns visat något samband mellan AC och sjukdom förutom att en del virus kan spridas i flygplan. Men det beror på andra orsaker....

Huruvida det är kapslat eller inte, vilken geometri det har (ikosahedral tex), hur stort virusets genom mm

Bakterier är det inte så många som kan överleva men det finns arter som bildar sporer som kan överleva väldigt udda miljöer.

När det gäller Kyla... Kyla sätter inte ned immunförsvaret!

Finns dock undantaget om du är helt frusen så att inga kroppsvätskor kan cirkulera, då halva immunförsvaret är utslaget.

Förkylningar och kyla är en myt! Dock cirkulerar många förkylningsvirus under vintern. Människor tenderar också till att umgås tätare under den kyliga perioden, tex på bussar. Dessa faktorer har bidragit till att folk har associerat kyla med förkylningar...

Mvh :(( Medicine Kandidat

Posted

Man i utlandsstyrka kan avskedas

Stockholm

Högkvarteret rekommenderar att en av de svenskar

som för närvarande tjänstgör vid utlandsstyrkan i

Liberia avskedas. Mannen är misstänkt för olaga

hot.

Trots att svenska styrkan (LA 01) bara varit på plats

någon månad, har svensken enligt handlingar från

Högkvarteret redan anmälts två gånger för olaga

hot.

Styrkans jurist skriver den 24 mars till Högkvarteret

att eftersom brottsmisstanken inte kan avgöras vid

LA 01 har saken överlämnats till åtalsprövning.

Åklagare i Stockholm har dock via telefon begärt att

förundersökning inleds i Monrovia, via juristen och

två svenska militärpoliser. De första förhören har

hållits, med både den misstänkte och vittnen, och

har redovisats för åklagarmyndigheten i Stockholm.

Den misstänkte har begärts omplacerad till

Sverige. Högkvarteret rekommenderar

Försvarsmaktens personalansvarsnämnd att

avskeda mannen.

Saxat från Vk.se

Nån som vet mer?

Posted
Man i utlandsstyrka kan avskedas

Stockholm

Högkvarteret rekommenderar att en av de svenskar

som för närvarande tjänstgör vid utlandsstyrkan i

Liberia avskedas. Mannen är misstänkt för olaga

hot.

Trots att svenska styrkan (LA 01) bara varit på plats

någon månad, har svensken enligt handlingar från

Högkvarteret redan anmälts två gånger för olaga

hot.

Styrkans jurist skriver den 24 mars till Högkvarteret

att eftersom brottsmisstanken inte kan avgöras vid

LA 01 har saken överlämnats till åtalsprövning.

Åklagare i Stockholm har dock via telefon begärt att

förundersökning inleds i Monrovia, via juristen och

två svenska militärpoliser. De första förhören har

hållits, med både den misstänkte och vittnen, och

har redovisats för åklagarmyndigheten i Stockholm.

Den misstänkte har begärts omplacerad till

Sverige. Högkvarteret rekommenderar

Försvarsmaktens personalansvarsnämnd att

avskeda mannen.

Saxat från Vk.se

Nån som vet mer?

Ja men du får vänta som alla andra............................ :P