Vildmannen Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,416101,00.html Quote
panzerkampfwagen Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Vafan, att det alltid ska bli uppföljare... :P Quote
Dies irae Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Tråkigt att livet är ett helvete... ;) Quote
johan-- Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 nu har ca 400 amerikanska soldater dött i irak kriget man jag tror att säkrt 200 av dom har dött i diverse olyckor. Quote
panzerkampfwagen Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Enligt Pattons statistik i "Mitt Krig" dog fler allierade soldater av olyckor än av fientlig eld. Har inte de exakta nuffrorna, men det togs upp i en tråd här för inte länge sen. Quote
Nifelhel Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Krig är hemskt och tråkigt, folk dör... :( Quote
Raptor Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Jag vet hur taggad man kan vara under en vanlig övning här hemma i fredliga Sverige. Addera till det att de har skarpa bulor i bössorna där nere. Men nog känns det oroväckande att det är fifty-fifty mellan att dö från fientlig eld och olyckor/friendly fire. Quote
dxl Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Kan tänka mig att det är många "backolyckor" ska man iväg fort med sin M3 så kanske man inte alltid kollar så det är klart bakåt. Kanske inte så många med dödlig utgång men med tanke på hur mycket fordon dom har så kan det ju inte vara ovanligt... eller? Quote
CarlT Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Lite längre bak i tiden var det nog artilleriet som sköt fel osv. Nu är det nog, skulle jag gissa på, mycket olyckor i SIB Quote
Svea Rike Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Va de inte precis i början av kriget dom lyckades cracha 2 black hawk's i luften.... tycker att detta är lite märkligt att dom har världens bästa technologi och lyckas köra in i varan.... sen håller jag med er att de e tragiskt att så många soldater har dör at "olyckor" Quote
Ibsen Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Ja, det är tragiskt, men hur 17 kan 2 helikoptrar köra in i varann??? Ser piloterna inte den andres helikopter? Det öär ju ganska oträdig mark därnere liksom. Quote
Ing Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Ja, det är tragiskt, men hur 17 kan 2 helikoptrar köra in i varann??? Ser piloterna inte den andres helikopter? Det öär ju ganska oträdig mark därnere liksom. Tror det var Danne som någon gån sade att det flygs lika mycket helikopter i Irak under en dag, som det görs under ett helt år i sverige. Jag skulle inte bli förvånad om det är mer ändå. Och där har de inte svenska SäkI m.m. m.m. m.m. att hela tiden luta sig mot. Där är det krig. De flyger även om det är mörkt och dimma. De har även något i närheten av HELA sveriges försvars/krigsmakt där nere. Tro fan att det händer olyckor. Quote
106 Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Ja, det är tragiskt, men hur 17 kan 2 helikoptrar köra in i varann??? Ser piloterna inte den andres helikopter? Det öär ju ganska oträdig mark därnere liksom. Det är inte konstigare än att folk krockar med bilar här hemma, man skulle ju kunna tycka att det inte är så svårt att se en långtradare heller. Quote
GC1 Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 det kan ju även vara så att man flyger med mindre marginaler än vid flygning i fred och om någon saftskalle får för sig att brassa på lite med en ak47 tex så kanske det tillkommer en o annan oväntad manöver då piloten ser spårljusen? Quote
Danne Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Ja, det är tragiskt, men hur 17 kan 2 helikoptrar köra in i varann??? Ser piloterna inte den andres helikopter? Det öär ju ganska oträdig mark därnere liksom. Haveriorsaker i ökenmiljö, Ej människorelaterade - Sand (sugs in, blåser in, fastnar i rörliga delar) Detta är sällan direkt katastrofalt men leder till en kontinuerlig försämring av prestanda. Tänk på att en motors livslängd kan reduceras till 5-10h flygtid därnere...sen är den körd - Brownout. Samma som händer i vinterklimat med snö (whiteout). Helikoptrar förflyttar sig ofta nära marken där rotoreran river upp både det ena och det andra. Vid landning eller hovring nära marken piskar rotorbladen upp sand som helt förblindar helikopterförarna och lätt skapar spatial desorientering( vad är upp och ner och var beinner jag mig). Detta i kombination med kraftbortfall pga sandinsug i motorer, samt varierande markeffekt ( sandens olika värmereflektioner) leder till mycket otrevliga situationer. - Vind/sikt. Irak är extremt nyckfullt vad gäller vindar och sikt, det kan gå från klar horisont och sköna brisar till ett brunt/orange inferno på 10-20minuter. 101 Airborne fick sätta ner 100hkper mitt ute i ingenting efter att en storm blåst upp...som inte existerade 20min tidigare. Kombinera detta med sura irakier med kalshnikov/rpg samt en för dem "target rich environment" ( bara 101 Airborne har 300+ hkper där) så har du en hel hög med anledningar till haveri. Att det sedan är krigssituation och andra lastfaktorer ibland gäller, hjälper inte. Quote
FNYXA Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 (edited) Jag är bekant med den Black Hawk pilot som överlevde crashen med 2 Black Hawk helikoptrar...Vi har kännt varandra sedan Mogadishu 1993 Läs här hans email som jag fick Me and my crew were on the PM "Eyes over Mosul" mission, we picked out infantry guys up at about 5:45pm, took off around 10 minutes till 6pm. I checked in with the infantry over the radio, told them that I had the Quick Reaction Infantry Soldiers on board and that we would be working the west side of the river over the city. I asked for a situation report, and they told me that not too much had happened that evening. It was almost 6:30pm when they called me on the radio saying that a group of infantry was taking small arms fire and a loud explosion was heard. The passed me a grid coordinate over the radio and gave me a frequency so I could talk to the ground guys directly. The grid they gave me was for a North/South road that ran through the middle of the city. I arrived over the street about a minute later, and we saw that infantry guys running north down the road. There must have been about 12-15 of them, and I picked up a left hand orbit/circle. Initially, I moved north with the infantry guys outside the left of the aircraft. My crewchief had them in sight and said he saw that a dipsty dumpster was smoking and that's where the bomb must have been. I turned left again and started to head south- I had the ground guys in sight, and once I passed them again, I started another left hand turn to head back to the north again. Just when I was about to roll out of the turn, the helicopter exploded, I saw a bright flash of light coming through my NVG's, and the helicopter started to spin out of control. I figured that something had hit our tail rotor, because the aircraft will spin like that if something happens to the tail rotor. I remember saying "Shit" two times, and then the nose of the helicopter dropped almost 90 degrees nose down. I had the cyclic stick all the way against my seat trying to get the nose level again, I did not want to hit with the nose pointing straight down. The aircraft continued to spin, and I don't know how the nose got back right again, but it obviously did, because we landed on our wheels on top of a 3 story building/house. I don't remember hitting or landing, my crewchief pulled me out of my seat, woke my up and got me to my feet. I don't remember any of this either, he said that I walked myself down the three storied of stairs. The first thing I remember was when the ambulance showed up, and I crawled into the back. They brought us all to the hospital, and started to check us out. I had a big gash on the right side of my head just above my ear. I guess they put 6 staples in there, My legs and arms are all bruised up pretty bad, and my back really hurts. They took X-Rays of everything that hurts, but nothing was broken. I have all kinds of medicine that they gave me, most of it is muscle relaxers and anti-nausea pills. My back really hurts bad, and I haven't been able to sleep very well. I got home this afternoon, and don't have to go back to the hospital for another 10 days, when they will take out the staples. I am sure you have heard by now that there was another blackhawk that was involved in the crash also. It was from 4/101st Aviation, and I never saw them at all. My aircraft was at almost 400 feet above the city flying about 60 knots airspeed, some people who were on the ground said they saw him get shot and that he flew right into us? I don't know if that's what happened or not, but I never saw him. If he did hit us, he hit us directly from the rear, and must have hit my tail rotor, which explains why it spun like it did. I guess all 11 people in his aircraft died, and we had 6 in my die, I am having a hard time learning how to deal with this. I don't think I could have done anything different, but it still makes me sick to my stomach. It was a sad day for everyone, including myself. I guess I am grounded right now until they get the staples out of my head and my back starts to feel better. I will heal fine in a little time, I just feel so sad for all the deaths, what a terrible outcome. Edited January 29, 2004 by FNYXA Quote
mongot Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 Intressant att få läsa det från någon som vekligen var med . Tack för att du delar med dig Quote
Fu Gson Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 (edited) Fy fan säger jag bara! Inte den trevligaste grejen att vara med om! Hoppas han återhämtar sig till fullo, både fysiskt och psykiskt! Tack FNYXAn för att du delar med dig.... Edit: så nu att ett litet A för mkt smygigt sig in i FNYXANs namn, helt oavsiktligt men effekten blev hyfsat roande.... Edited January 29, 2004 by Fu Gson Quote
FNYXA Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 Piloten fick vara hemma i 15 dagar efter detta som hände i november o är nu i dagarna påväg hem för gott efter att ha varit där sedan februari 03 Quote
Pal_oldpc Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 (edited) Tack FNYXA, jag hade inte läst det där förut. Enligt denna sida: http://www.fantasythings.com/webcams/asian...der/2003-11-26/ Så skrev piloten Jeff Gregg en exakt kopia av sitt brev till dig också till sin fru. Edited January 29, 2004 by Pal Quote
FNYXA Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 Tack FNYXA, jag hade inte läst det där förut. Enligt denna sida: http://www.fantasythings.com/webcams/asian...der/2003-11-26/ Så skrev piloten Jeff Gregg en exakt kopia av sitt brev till dig också till sin fru. Pal..Hjälp mig lite på traven...Du säger att du inte läst det där men samtidigt så refererar du till samma brev som finns på Internet....???? Quote
Pal_oldpc Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 (edited) Pal..Hjälp mig lite på traven...Du säger att du inte läst det där men samtidigt så refererar du till samma brev som finns på Internet....???? Efter att jag läst ditt inlägg, som var mycket intressant, så sökte jag ytterligare info om händelsen. Då hittade jag den sidan. När jag gjorde det så slog mig tanken att någon kanske lurade dig och via email låtsades vara helikopterpiloten i händelsen. Edited January 29, 2004 by Pal Quote
FNYXA Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 Nej då Pal....Denna kille är inte ngn cybervän , bott hos honom 2 ggr i USA osv.... Jag tyckte det bara var lite underligt att brevet låg ute på webben..... Quote
Recommended Posts