Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Huvudbonaden på den översta bilden verkar ännu mindre funkis än halsduk på piratvis...

:P

SKOJAR DU?!

Fattar du hur skönt det är att slippa alla mygg! :P

mjmj.JPG

Edited by LYNX
Posted (edited)

Lynx: Vysotskij syftade nog på baskern skulle jag tro. Och har den myggnät så är det något jag missat. Berätta mer! :lala:

Hoho ser man på... jag är med på bild!

Kul också att folk som vanligt störs av huvudbonader. Trodde detta var avklarat.

Tillägg: Äsch, NU ser jag bilden och mössan du syftade på...

Edited by Mojo
Posted (edited)
hur går det till med stridskontakt med fbj?

"snubblar" fbj på fienden och skjuter eller när man får någon form av kontakt (visuell, lukt m.m) kallar man alltid då på flygbassäk o återgår därefter till ytterligare spaning medan fbassäk tar hand om fienden?

Hur går det till med strid och att ha hunden bredvid, blir de inte döva efter ett tag i kronans tjänst?

Någon som vet? :lala:

Edited by zoom
Posted
Vysotskij syftade nog på baskern skulle jag tro.

Nixpix,

Lynx har fattat det hela. Jag syftade på den huvudbonad jag tycker bäst om att se på svenska elitförband...

Posted

"snubblar" fbj på fienden och skjuter eller när man får någon form av kontakt (visuell, lukt m.m) kallar man alltid då på flygbassäk o återgår därefter till ytterligare spaning medan fbassäk tar hand om fienden?

Hur går det till med strid och att ha hunden bredvid, blir de inte döva efter ett tag i kronans tjänst?

Någon som vet? :baskerFN:

Svar på hundfrågan:

http://forum.SoldF.com/in...opic=8997&st=62

Posted

Vid stridskontakt besvaras givetvis elden.

Om strid söks eller inte beror på vilken uppgift som löses (spana/störa/etc)

Posted
SKOJAR DU?!

Fattar du hur skönt det är att slippa alla mygg!

Hhaa jo det ser verkligen underbart ut! :)

Hur går det till när dom delar ut befattningarna? Nån som vet?

Posted
Att ha duk på huvudet på det där sättet leder till att man får en extremt tydlig huvudprofil, vilket leder till klart ökad risk för att fienden får syn på en och skjuter ens skalle i småbitar. Men det är klart, det är kanske viktigare för en del människor att se "häftig" ut än att överleva och lösa sin uppgift väl.  :baskerFN:

Som man känner sig själv, känner man andra... Eller?

Ibland blir jag så jävla trött på alla "överlägsna förståsigpåare" på detta forum...

Posted

Adress till inofficiell FBJ-sida tack!

Hade för mig att det fanns en sådan i den här tråden, men jag har banne mig sökt igenom hela utan att hitta något. :Malaj:

MVH //B.

Posted
Vet någon om någon tjej har påbörjat/avslutat utbildningen på fbjs?

//SNAFU

När FBJ utbildades på F21 (endast en pluton) fanns där en kvinna med, annars inga.

Rätta mig någon om jag har fel??

Posted
Adress till inofficiell FBJ-sida tack!

Hade för mig att det fanns en sådan i den här tråden, men jag har banne mig sökt igenom hela utan att hitta något. 

MVH //B.

Tyvärr ont om bra inofficiella FBJ-sidor, det snickras just nu på en kamratföreningssida med masssa info om FBJ. Kan dock rekommendera en (tyvärr!) nedlagd inofficiell sida där du kan se en hel del bilder. Sidan är alltså nedlagd (underhålls och uppdateras ej längre) men går fortfarande komma åt på http://www.geocities.com/Pentagon/9290/swe_wel_old.htm

MVH fbj1047.

Posted

@2Sharp: Ditt minne e lika skarpt som dina älskade knivar. Tjejen var gruppchef och fick igenom den enda gruppen från F21. En viss Lt blev mäkta imponerad.

Detta var under 97-98. Förresten jag tittar upp till er en helg efter vinterutbildningen, och då j***r blir det fest ! :banana

Posted

Det hysch-hyschas en hel del om vad som hände på F21, och alla kommentarer

är i stil med att man inte vill "trampa varandra på tårna", så att säga.

Kan någon ge en någorlunda objektiv bild vad som hände på bygget däruppe?

//SNAFU

Posted
Det hysch-hyschas en hel del om vad som hände på F21, och alla kommentarer

är i stil med att man inte vill "trampa varandra på tårna", så att säga.

Kan någon ge en någorlunda objektiv bild vad som hände på bygget däruppe?

//SNAFU

MIN åsikt är att det var ett ogenomtänkt beslut, FBJS är en liten skola med tämligen få instuktörer, där de flesta jobbat på skolan under lång tid.

De som jobbar där har intim kunskap om hur man jobbar som FBJ, dels för att de i mångt och mycket varit med och tagit fram konceptet, dels för att det är kort väg från skolchef till de som främst utbildar soldaterna.

Problemet blir när man försöker att dela upp den kunskapen, instruktörerna räcker inte till helt enkelt, kanske en av nackdelarna med en liten skola?

Visst kan man utbilda instuktörer, men det säger sig självt att man inte har samma gedigna kunskap om man snabbutbildats som när man "levt" med konceptet under lång tid.

Finliret från erfarenheten finns inte riktigt där så att säga...

I kort, MIN åsikt är att kunskapen och erfarenheten fanns inte i tillräcklig mån på F21 för att det skulle hålla.

Trampa folk på tårna har väl främst varit att man inte vill klanka ner på de som gjorde GU på F21 som FBJ, vilket jag heller inte menar.

Detta kanske inte blev så objektivt...

SAS-man, skönt att man inte blivit helt yr med stigande ålder.. ;)

GIVETVIS är du alltid välkommen hit, jag bjuder på öl :D

Posted

Jag håller med 2sharp i att man inte ska klanka ner på de som gjorde GU på F21 och jag tyckte att de va sköna gubbar och gumma ;) , men som han säger, kunskapen har funnits på FBJS så länge att det skulle vara svårt att utbilda på samma sak på ett annat förband och med andra befäl.

(Hoppas att jag inte stöter mig med någon nu, för det är inte min mening)

Posted

@2sharp Har ett minne som också sviktar men kommer du ihåg vem det var som tillbringade nätterna på CV i u:et :ph34r:

Förresten det va kul att se hur alla i plutonen undvek den "lilla" vattenpölen under framryckningen. Det hade inte varit acceptabelt under vår GU

Posted
@2sharp Har ett minne som också sviktar men kommer du ihåg vem det var som tillbringade nätterna på CV i u:et  :ph34r:

Förresten det va kul att se hur alla i plutonen undvek den "lilla" vattenpölen under framryckningen. Det hade inte varit acceptabelt under vår GU

Hehe, hmm.. jo, det kommer jag ihåg... bodde men i Kosovos äckligaste barack så fanns det ju inte så mycket annat att göra :wub:

Jag tycker mig minnas att jag var i vattnet?? Lite KJ stuk helt plötsligt.. ;)

Posted (edited)
Jag ser fram imot hunneberg! suck va tiden går långsamt !!  :lol:

Dessa ord skall du ångra, yngling!!

Ses på toppen, Jarl! :lol:

//SNAFU

Edit: stavning

Edited by SNAFU
Posted (edited)
Ses på toppen, Jarl!  :)

//SNAFU

Den toppen får du nog leta efter då H-berg är en geologisk förkastning dvs PLATÅ! :ph34r:

Skulle ngn av Er ändå backa så finns det säkert många gamla FBJ som gärna lånar id och inkallelseorder för att få återuppleva gamla trevliga minnen! :P

Hur går det med träningen då? Tips är att satsa mkt på att gå i råtrg - skog och mark allt löpning i densamma! Seghet och uthållighet tar en stund att träna upp...

Lycka till!

Edited by Razvedka
Posted

Träningen går ju framåt. Både löpning och styrketräning...

Milen går på 51 ca, +- 3-4.

Marschträningen har jag testat några gånger, men tänkte sätta igång ordentligt på sportlovet. Vad är lämpligt att börja med??

Joggingspår med spån eller "vanlig" skog i början? Längd o vikt?

Är lite orolig över knäna, har svårt att träna dem bra, men det löser sig!

Tips?

//SNAFU

Posted (edited)
Träningen går ju framåt. Både löpning och styrketräning...

Milen går på 51 ca, +- 3-4.

Marschträningen har jag testat några gånger, men tänkte sätta igång ordentligt på sportlovet. Vad är lämpligt att börja med??

Joggingspår med spån eller "vanlig" skog i början? Längd o vikt?

Är lite orolig över knäna, har svårt att träna dem bra, men det löser sig!

Tips?

//SNAFU

CYKLING: Det är ordet för att bygga upp starka knän! Mkt bra komplement är simning...

Marschträning - Ett förslag är att variera marsch asfalt/grus med terräng med och utan tung packning. Ta som vana att alltid bära liten ryggsäck med ca 10 kg...Det är ett bra utgångsläge för det du senare får på ryggen...

BUSKÖR: Dvs gå ett par KM för att bryta med snabbmarsch/löpning ngn eller några km - alternativ form av intervall. Träna mkt KNÄuppdragningar dvs myrmark eller mkt bestigningar.

Förslag till första marschpass: 10 km slinga i skog (Ökas efter hand för att maxas med enstaka pass på 50-100km - viktigare att få upp vana och volym än att gå många långa sträckor... ), lätt packning - byggs och alterneras sedan med gradvis tyngre ryggsäck, vilodagar med samma distans och lätt ryggsäck...Bra om du ligger på exvis ett par cykel/löppass vecka samt kompletterat med ett eller två marschpass . Kanske kan du gå T o R Skola/arbete?

Det finns trådar om träningstips på FORUMET Sök på det...

Som FBJ kommer du att röra dig mkt i ptrl, dvs trglådan - pedometer visar omkring 30-40 km per dygn under fältövningar...

EDIT/ Stavningsfantomen

Edited by Razvedka
Posted

Hej!

Tränar nu tre gånger i veckan på gym, kör 3*15 reps enbart basövningar, främst ben, mage o rygg i fokus, men även armar o bröst.

Springer också nu två gånger i veckan, ungefär milen kuperat, ska köra tre ggr/veckan sen när isen tinat bort.

Efter infohelgen tänkte jag köra marschträning med mina nya(?) fina(?) kängor som man hämtat ut så går man in dom samtidigt.

har bra grundkondition (sprang milen på 43 min o då kuperat i otränat tillstånd, Skatåsmilen) o styrka har jag så det kommer nog gå finemang!

Kom igen nu o bli augusti så man slipper vänta!

mvh Kommado-Kurt!